Welke hengt voor draver merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lifeofmarit

Welke hengt voor draver merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 22:30

Hallo!

Volgend jaar, of over twee jaar wil ik graag mijn merrie laten dekken.
Ik zat eerst zelf te denken aan een fries, richting het type orlov draver.
Maar nu ik zelf meer dressuurgericht kijk lijkt een warmbloed (KWPN o.d.) mij ook wel interessant

Wat zoek ik?

- Een hengst die de maat doorgeeft (Merrie is +- 1,55(?) en wil graag een groter type)
- Ook body
- Weinig karakter van de hengst (weet, dit kan je nooit bepalen maar he :+ )

Ancora KC
V: Koos van Camstra
MV: Frisian Dragon
M: Reine Belvedevre (mocht ik dit goed schrijven)

http://www.unitrot.nl/paarddetail.php?p_id=3497

Afbeelding

http://i57.tinypic.com/ekp1u9.jpg
Ik zal van het weekend goede standfoto's maken

Het veulen is voor eigen gebruik. Daarom zoek ik ook een hengst die veel maat doorgeeft :)

s0173957

Re: Welke hengt voor draver merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:58

Beste tip die we je gaan kunnen geven... koop jezelf binnen 2-3 jaar een leuk veulen...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:01

Inderdaad :j. Ik zou er helemaal geen hengst op zetten.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:05

Gewoon op zoek naar een veulen en deze merrie niet laten dekken dat is meer vermeerderen..

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 10:29

Ik dacht al dat ik deze tip zou krijgen. Maar nee dit is geen optie. Ik weet dat er veel pony's en paarden zijn maar ik wil graag een eigen fokproduct. Ook is het voor mijn vader een droom om van zijn merrie een veulentje te fokken.

Verdere reacties met koop een veulen hoef ik dus ook niet :)

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:31

Ik zou kijken naar gelders/groningers. Zijn wat stevig en kunnen toch nog leuk lopen. En kwa karakter meestal vriendelijker als KWPN enz.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:37

denk dat je jezelf wel even af moet vragen hoe actief je in de dressuursport wil gaan worden? een draver is heel anders gefokt dan een kwpn. een kruising van beiden geeft dus totaal wat anders dan een draver of een kwpn. bij de keuze voor een fries ga je helemaal de andere kant op. het resultaat staat vaak ver weg van beide rassen.

Verder heb ik weinig moeite met fokken als mensen al weten dat ze het zelf willen houden.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 10:46

Persevero schreef:
denk dat je jezelf wel even af moet vragen hoe actief je in de dressuursport wil gaan worden? een draver is heel anders gefokt dan een kwpn. een kruising van beiden geeft dus totaal wat anders dan een draver of een kwpn. bij de keuze voor een fries ga je helemaal de andere kant op. het resultaat staat vaak ver weg van beide rassen.

Verder heb ik weinig moeite met fokken als mensen al weten dat ze het zelf willen houden.

Ik kijk dressuur gericht, maar niet wedstrijdgericht. Lijkt mij af en toen leuk om een wedstrijdje te rijden maar hoef er niet actief elke week te starten.

Draver x Fries is idd een gewaagde kruising. Twee uitersten van elkaar. Maar toch kunnen hier hele mooie kruisingen uitkomen. (Heb ik zelf ook ervaring mee :D )

Draver x KWPN heb ik laatst een keer gezien. Karakter van een draver maar het lichaam van een sportpaard.

Ik weet fokken is een gokje nemen, helemaal met zulke dieren. Maar veulentje blijft lekker bij ons en zal ook niet in de verkoop gaan!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:48

Ik ben niet zo'n voorstander van fokken, gezien er teveel paarden zijn, maar dat buiten beschouwing gelaten, zou ik, als ik echt met de draver wil fokken, toch meer richting menpaarden kijken.
Dressuurambitie gaat voor mijn gevoel niet samen met een veulen uit deze merrie (de merrie is immers niet eens gefokt om te rijden en dat kun je niet helemaal ondervangen door een dressuurhengst te kiezen), maar ik zou mij kunnen voorstellen dat je met een hengst uit de mensport een wat betere combi kunt creeëren.

Wil je alleen recreatief ermee bezig zijn (mennen of rijden) en ben je in staat ambities aan te passen aan je paard (lijkt mij wel een voorwaarde als je met deze merrie wilt fokken, wil je eerlijk blijven tegenover haar veulen), zou ik daarnaast vooral naar karakter kijken.
Veulen krijgt toch nooit volledig het karakter van de merrie en dan is het verstandig om te kijken wel karakter goed aansluit bij de eigenschappen die jullie in de merrie waarderen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:53

Persevero schreef:

Een utopie. Je weet nooit wat er binnen 5 jaar gebeurt.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:21

Tja ik kan hier alleen maar bij hoofdschudden.. Kop dwars houden en nee wij willen van deze merrie een veulentje.. En merrie die ook nog eens 1.41 en en grote maat uit wil fokken, daarbij een draver staan overvloed dravers kruisingen op de markten of MP.. En dan komt zoals s0173957 al zegt ineens iets verschrikkelijks in het leven en moeten alle dieren weg maar oh we komen niet van veulen/paard af dus naar de handelaar en zo allemaal doem scenario's.. Dravers haal je voor 400/600 euro op marktplaats, je zoekt zeker dan ook nog een kwpn hengst die onder 500 euro zit.

Kan gewoon slecht tegen door de niet doordachte keuzes van nee ik wil een veulentje van mijn draver merrie in plaats voor dat geld een mooi knap sportpaarden veulentje te kopen :n

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:30

Om het even op te nemen voor draverkruisingen: ik heb een ontzettend fijne kruising Arabier x draver (ingeschreven bij het NRPS). Hij is inmiddels 22 jaar en we hebben al 17 jaar enorm veel plezier van hem. Diertje heeft van alles gedaan in de sport (dressuur, springen, SGW, endurance, nu TREC) en zeker niet onverdienstelijk. De fokker heeft destijds - voor ons iig - een goede keus gemaakt door een goede Arabische hengst op zijn dravermerrie (eveneens uit een prestatielijn) te zetten.

Maar toen was het 1992 en inmiddels zijn er zó veel paarden die je aan de straatstenen niet kwijtraakt. Zelfs paarden met 'goede' papieren. Ook al fok je 'voor eigen gebruik', er kan altijd een moment komen dat je toch een van je paarden moet verkopen. Zelf zou ik dan ook momenteel niet zo snel gaan fokken. Blij dat de mijne een ruin is, anders was ik waarschijnlijk in de afgelopen 17 jaar al eens in de verleiding gekomen. ;)

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 11:33

@nicole. Waar lees jij dat de merrie 1,41 is? Merrie zit rond de 1,55 en wss nog wel groter want heb haar nooit kunnen meten. Via de link is haar afstamming e.d. te zien en hoe groot ze toendertijd was als 1 jarige ;)
Deze keuze is zeker goed doorgedacht. Paarden hoeven na vijf jaar ook niet weg. Ook niet als er iets mocht gebeuren. Mocht dat wel zo zijn zoek ik een goed baasje en gaan ze niet zo 1,2,3 naar de eerste beste handelaar of manege.

Zoals ook al genoemd zoek ik geen sportpaard. Ik wil gewoon een veulentje van mijn eigen merrie waarmee ik lekker recreatief kan rijden en miss af en toen een wedstrijdje mee pakken.

Ook staat er nergens dat ik een kwam hengst onder de €500 zoek? Ik vind het vreemd dat jij zo snel je conclusies kan trekken...

ik hoef een reacties meer van wat een domme keuze o.d. Ik wil graag hulp bij het vinden van een juiste hengst. Ook word ze niet dit jaar al gedekt, maar volgend of over twee jaar.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:35

Nicole schreef:
Tja ik kan hier alleen maar bij hoofdschudden.. Kop dwars houden en nee wij willen van deze merrie een veulentje.. En merrie die ook nog eens 1.41 en en grote maat uit wil fokken, daarbij een draver staan overvloed dravers kruisingen op de markten of MP.. En dan komt zoals s0173957 al zegt ineens iets verschrikkelijks in het leven en moeten alle dieren weg maar oh we komen niet van veulen/paard af dus naar de handelaar en zo allemaal doem scenario's.. Dravers haal je voor 400/600 euro op marktplaats, je zoekt zeker dan ook nog een kwpn hengst die onder 500 euro zit.

Kan gewoon slecht tegen door de niet doordachte keuzes van nee ik wil een veulentje van mijn draver merrie in plaats voor dat geld een mooi knap sportpaarden veulentje te kopen :n

:j mooi omschreven

Ik begrijp niet dat eigenbelang altijd zo belangrijk is , het enige wat tegenwoordig telt is ik wil ........
kijk eens om je heen en open je ogen is mijn advies aan TS

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:42

Nicole schreef:

De laatste zin vind ik best onaardig eigenlijk :o . Het is een beetje raar ook om draver VS ' sportpaard' neer te zetten. Niet iedereen wil een benenzwaaier die naar het Z kan, sommige mensen willen een heerlijk recreatiepaard met een top karakter.

Ik vraag mij werkelijk af of iedereen er ook zo tegen was als het een Tinker of KWPN' er betrof waarvan de TS een veulen zou willen.

En mocht er dan ooit een doemscenario zijn waarin het paard weg moest, dan raakt ze een bomproef recreatiepaard misschien wel eerder kwijt dan al die mensen die een ' sportpaardenveulen' kopen en deze helemaal niet aan blijken te kunnen, waarna die eigenaar na eigenaar ziet.

Ik zou niet voor een Fries gaan, dan nog eerder voor een ander Barok ras waar iets meer luxe in zit.
Persoonlijk zou ik voor een drave-bier gaan, omdat dit karakter goed matcht en je redelijk in dezelfde bouw blijft.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:47

Daar ben ik het mee eens, niet iedereen hoeft per se een sportpaard. Die van ons is naast een fijn sportpaard ook nog eens een fijn recreatiepaard. Zo eentje vind ik waarschijnlijk niet snel weer. Ons paard is trouwens zo'n Dravebier. :D

Maar los daarvan... moet je in deze tijd wel wíllen fokken? Ik raad niets af, ik probeer niets op te dringen, maar voor de dieren is het wel zo eerlijk als mensen bewust nadenken. Een nest jonge katjes van je eigen poes is ook zo leuk, maar de asiels zitten al zo vol en er staan er al zo veel op MP die een nieuw baasje zoeken...

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:48

Kort maar krachtig: Geen!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:49

Ik verkoop zelf dravers, dus ik vind ook dat ze er beter een bij mij kan kopen natuurlijk :') !!

Dus opzich snap ik het advies van mensen wel om niet te gaan fokken, maar niet als je het adviseert omdat het een draver is :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:50

Ruitje... daarom noem ik ook dat ze qua type een beetje in dezelfde richting moet kijken, haar ambities op het paard moet aanpassen en vooral naar karakter van de hengst moet kijken.

Sportpaard/draver met lichaam van sportpaard en psyche van deze merrie klinkt leuk, maar andersom kan er ook uitkomen.
Dus ja... ik zou echt naar karakter kijken. Ook met het oog op de toekomst... mocht het paard om welke reden dan ook toch ooit overgeplaatst moeten worden.

Ik snap wel de reacties tov fok, omdat er helaas al veel te veel paarden zijn. Weet ook niet hoe het in nederland is, maar hier raak je ook een brave draversmerrie nauwelijks kwijt. (we hebben er vaak in de opvang en ze zijn gewoon bijzonder moeilijk te plaatsen)

Nicole

lifeofmarit schreef:
@nicole. Waar lees jij dat de merrie 1,41 is? Merrie zit rond de 1,55 en wss nog wel groter want heb haar nooit kunnen meten. Via de link is haar afstamming e.d. te zien en hoe groot ze toendertijd was als 1 jarige ;)
Deze keuze is zeker goed doorgedacht. Paarden hoeven na vijf jaar ook niet weg. Ook niet als er iets mocht gebeuren. Mocht dat wel zo zijn zoek ik een goed baasje en gaan ze niet zo 1,2,3 naar de eerste beste handelaar of manege.

Zoals ook al genoemd zoek ik geen sportpaard. Ik wil gewoon een veulentje van mijn eigen merrie waarmee ik lekker recreatief kan rijden en miss af en toen een wedstrijdje mee pakken.

Ook staat er nergens dat ik een kwam hengst onder de €500 zoek? Ik vind het vreemd dat jij zo snel je conclusies kan trekken...

ik hoef een reacties meer van wat een domme keuze o.d. Ik wil graag hulp bij het vinden van een juiste hengst. Ook word ze niet dit jaar al gedekt, maar volgend of over twee jaar.

Ja ik heb het inderdaad daar vandaan.. Nee paarden hoeven niet na 5 jaar weg dus je hebt een glazenbol wil je dan aub ook even voor mij kijken? Weetje je bent 18 jaar waarschijnlijk nog studerende en wonende bij je ouders, ik heb van dichtbij mee mogen maken hoe snel het perfecte leventje om kan slaan dus hou toch op, ze moeten dan hals over kop weg omdat geld niet voor is tijd voor goed baasjes vinden is er vaak niet eens.. Maar ja steek je hoofd in het zand en doen wat jullie zelf willen maar denk ook even verder van wat als, denk je niet dat een paard met papier beter verkoopt dan kruising draver? 95% van de mensen lopen er met een grote boog om heen want ja pff wat moet je daar mee hoor je dan. Ik deel alleen mijn ervaringen die ik allemaal gezien en meegemaakt heb, hoeveel gaan er dagelijks wel niet naar de slager omdat ze van de straat stenen niet vanaf komen ga eens naar een paardenmarkt en kijk hoe daar is.

Wat mag dek geld dan wel bedragen?

s0173957

lifeofmarit schreef:

Ons advies is: er is geen goeie hengst voor deze merrie met je dressuurambitie.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:52

Er is in Nederland een overschot aan paarden omdat iedereen zo graag een eigen veulentje wilt fokken. Daarnaast raak je een draverkruising aan de straatstenen niet kwijt als je een keer in de problemen raakt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:53

Nicole schreef:
...denk je niet dat een paard met papier beter verkoopt dan kruising draver?

Mijn kruising draver heeft papieren. Heeft ook een prestatiesportpredikaat behaald bij zijn stamboek. Het een sluit het ander niet uit.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:53

ruitje schreef:
Ik verkoop zelf dravers, dus ik vind ook dat ze er beter een bij mij kan kopen natuurlijk :') !!

Dus opzich snap ik het advies van mensen wel om niet te gaan fokken, maar niet als je het adviseert omdat het een draver is :)

Ruitje jij ziet en maakt zelf van dichtbij mee kwa dravers.. Het gaat mij gewoon om het feit van fokken, kijk fok je een draver voor te koersen is totaal anders dat is gericht ras op ras, maar dit is luk raak in de rondte fokken. En ja daar word beetje boos van

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:59

Alsss je een Draver kruist zou ik het met een Tinker doen.
Dan krijg je tenminste nog 'iets' namelijk een Scudder.
Wij hebben zo'n kruising lopen (zie profiel) en die is nog aardig gelukt. Ook kwa karakter een stoer dier.