Zondag is mijn 2 jarige merrie uitgebroken. Ze is door maar liefst 3 draden met stroom erop gegaan. Om bij de hengst te raken moest ze door 3x3 draden en dit heeft ze probleemloos gedaan, helaas.... Dit is vrij snel ontdekt geweest en we zijn haar direct gaan weghalen, maar mevrouw was zo hengstig als iets en is dus gedekt.
Nu, binnen 2 weken wordt ze gescand, maar ik vraag me meer af, wat als... Het gaat over een mentaal vroeg volwassen tinkerdame. Het speelse is er echt al af en ze is knal zoals haar moeder van 7. Ze zorgt voor haar half broertje alsof het haar veulen is. Hij loopt effectief mee links in haar flank en dergelijke. Ik ben tegen het dekken van een 2 jaarse, maar een vruchtje afspuiten lijkt me ook maar niets. Al die tegenstrijdige hormonen in zo een jong lijfje.
Ik overweeg om ze drachtig te laten, want er staan geen opleer of rij plannen op de agenda. Ik leer mijn paarden pas op op hun 5de, dus ze kan, als ze heeft geveulend kan ze nog 2 jaar lekker op de wei spelen. Maar is dit wel verstandig? Maak ik niet beter de keuze het toch af te spuiten, om dan een hormonaal totaal oversture merrie te hebben die de komende jaren toch niets moet doen? Ze loopt 24/7 buiten etc;
Wie heeft er hier een mening en voor of tegens over?
fro
Geplaatst: 06-05-14 17:32
Toen ik mijn Haflinger merrie kocht bleek ze ook drachtig (pas ontdekt toen we haar al 4/5maand hadden) . Zij is gedekt met 1,5 jaar. Deze merrie heeft er niets aan over gehouden. Ik ben ook tegen om te dekken. Maar denk niet dat het heel veel kwaad kan. Ik zou in mijn opinie mocht ze drachtig zijn het gewoon laten gebeuren.
Laatst bijgewerkt door fro op 06-05-14 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt
pien_2010
Geplaatst: 06-05-14 17:32
Als ik jouw openingspost heel goed lees als objectieve buitenstander, dan wil je zelf het veulentje zo dit al aanwezig is laten komen want: "De tinker is mentaal volwassen. Ze zorgt al voor haar half broertje alsof het haar veulen is. Je ziet het niet zitten om vruchtje weg te spuiten. Ze wordt pas op haar vijfde beleerd.Je bent bang als je toch gaat afspuiten dat ze volledig over de mik zal zijn".
Als ik jouw verhaal dus lees zou ik zeggen, afwachten maar en als het een ongelukje is dan laat maar komen.
Kaitlyn
Geplaatst: 06-05-14 17:33
Ik zou persoonlijk het vruchtje laten afspuiten. Kan voor het lichaam van een 2 jarige nooit goed zijn om nu al een veulen te dragen.
Mooblie
Geplaatst: 06-05-14 17:36
Als ik zo lees heb je eigenlijk zelf de keuze al gemaakt. En dat is ook iets wat alleen jij kan doen! Jij kent het paard het beste van iedereen lijkt mij. En zeker van de mensen de achter het beeldscherm mee kijken
Ik heb eigenlijk echt geen idee wat het beste is. Ik denk eigenlijk dat het niet heel schadelijk is voor het dier, in de natuur gebeurd het immers ook (wil niet zeggen dat je dan maar meteen moet beginnen met dekken, maar een foutje kan gebeuren). Als de dierenarts komt scannen, zou ik denk ik gewoon naar zijn mening vragen.
Pearlx
Geplaatst: 06-05-14 17:37
Oei 2 jaar is wel erg jong. Aan de ene kant zeg ik ze is vruchtbaar, hengstig geweest en zou dus in de natuur ook gedekt zijn. Maar als mens probeer je natuurlijk alles te voorkomen wat schadelijk kan zijn voor je paard. Ik denk dat de dracht en geboorte schadelijker zijn dan afspuiten. Die hormonen komen toch wel door het lijf gieren, ook als ze wel drachtig wordt!
Siepie
Geplaatst: 06-05-14 17:39
Zoals mijn voorgangers zeggen heb jij volgens mij je keuze al gemaakt. Het is en blijft jouw keus natuurlijk, maar ik zou haar persoonlijk hengstig laten spuiten als ze drachtig blijkt te zijn. Misschien lijkt het zo dat ze het mentaal aan kan, maar een tweejarige is nog een puppypaard en een puppypaard hoort in mijn ogen geen veulen te krijgen. Mentaal en fysiek zal het erg zwaar gaan worden voor je paard.
blackstar
Geplaatst: 06-05-14 17:40
2 Jaar is wel jong, maar niet te jong om het weg te laten halen in mijn optiek. Ongelukje kan gebeuren en zou het eventuele veulen gewoon laten komen.
Tja ik denk dat je het zelf het makkelijkste kan inschatten. Ik weet niet of het effect van afspuiten zo lang blijft. Lijkt mij niet is bijvoorbeeld bij de mens ook niet. Als je het toch houdt zoals ik al vermoed zou ik het overleggen met DA en eventueel een osteopaat die wellicht kan inschatten of haar rug en bekken het goed kan houden.
Door wat voor hengst is ze gedekt? Ook een tinker?
Laatst bijgewerkt door Salsa op 06-05-14 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt
chocobroodje
Geplaatst: 06-05-14 17:46
Ik heb zelf ooit eens een merrie gekocht die net na haar 3de jaar bevallen is van een prachtig veulen. Dit was overigens wel een welsh A pony. Tja weet je, ideaal is het natuurlijk niet, maar ik denk dat ik haar ook zou drachtig zou laten. Wat is de hengst voor iets?
Anoniem
Geplaatst: 06-05-14 17:48
Ze is gedekt door een kleine tinkerhengst van 1.42. Ik heb al rondgekeken maar vind ook nergens iets dat staaft dat het slecht is. En nee, ik ben nog niet uit over wat ik ga doen, ik heb vooral schrik.
lastige keuze maar als haar lichaam de dracht aan kan, denk ik dat het wel kan, vooral als ik zo jou mening hoor over haar, dat ze haar half broertje als eigen veulen beschouwd
justahorse
Geplaatst: 06-05-14 17:54
Eigenlijk snap ik niet dat vele mensen hier in dit topic er tegen zijn. Vroeger werden de meeste paarden op 2 jarige leeftijd gedekt. De merries ontwikkelden dan mooier qua bouw / exterieur.
Anoniem
Geplaatst: 06-05-14 17:54
Ze is 2 geworden 18 april, dus echt net 2. Ze is mooi in proportie, zo is ze altijd geweest. Ze is nu even groot als de hengst in kwestie. Als het een merrie is kan ik het houden maar met een hengstje ben ik niets. De bedoeling was dat ze volgend jaar sowieso zou gedekt worden. Baal er echt van dat ze is uitgebroken, heb echt ruim voldoende draad gezet, met telkens diverse tussenstukken waar ze op kon in het geval dat ze uitbrak. Maar nee.... Precies haar moeder, op dat vlak stellen draadjes ook niet veel voor. De hengst, als zij en haar moeder, nog een merrie en 2 ruinen lopen al een jaar een half op dezelfde manier. Regelmatig staan ze zelfs maar op 2 meter afstand van de hengst en blijven ze er mooi staan. En dan zet je haar voor de zekerheid er 20 meter van...
Tooske
Geplaatst: 06-05-14 17:55
Ik zou het af laten spuiten ik vind 2 jaar niet kunnen.
CrazyCat
Geplaatst: 06-05-14 17:56
Het gaat vaak goed, het gaat helaas ook vaak genoeg fout. Jonge moeders die hun veulen niet accepteren zie je toch regelmatig. Ik zou het er als het mijn merrie was niet voor over hebben en toch laten afspuiten. Maar goed er zijn er die zeggen doen en die zeggen niet doen.
Ik zou dus zeggen zorg dat je veel informatie verzameld en maak een doordachte keuze waar jij je goed bij voelt.
Als ik naar mijn merrie kijk, die was bij de vorige eigenaar ook als 2 jarige gedekt. Alleen hun wisten het niet. Rond dat ze zelf 3 werd lag het veulen er opeens naast in de wei. En nee deze merrie liet niet zien dat ze drachtig was. Alleen viel ze onverklaarbaar af wat er ook moeilijk weer terug op te krijgen was. Ze is nl vlak ervoor ook weg gebracht op prof. te laten leren voor de wagen. In eerste instantie dachten ze dat dat de oorzaak was. Dus op vakantie gezet op de wei.
Bevalling is gelukkig helemaal goed gegaan, en was een goede moeder voor haar veulen. Maar de dracht en het zogen van het veulen vergde wel veel van haar.
Toen ze 3.5 jaar was kwam ze bij mij, en het veulen was er toen al af. Ze was nog steeds flink mager en heeft echt wel een tijd nodig gehad om bij te trekken zeg maar.
Is trouwens een kruising tinker (met vermoedelijk haflinger)
xSlvna
Geplaatst: 06-05-14 18:13
Er worden veel merries op jonge leeftijd (2 jaar) gedekt zodat ze na het veulenen en afspenen ingereden kunnen worden. Er zijn twee kanten, de ene zegt dat 3 jaar te jong is om te veulenen, de ander juist dat het wel kan omdat het paard nog zo jong is.
Goed bijvoeren en niet aan het werk zetten, dan lijkt het mij geen groot probleem.
Gini
Geplaatst: 06-05-14 18:17
Een ongepland veulen vind ik doelloos vermeerderen en zou ik dus laten afspuiten. Zoveel verkeerde hormonen gieren er dan niet door het lijfje hoor. In de natuur gebeurt het ook wel eens dat het niet pakt of dat het vruchtje vroegtijdig afgestoten wordt. Die dieren zijn zelf nog in de groei en hebben alle voedingsstoffen zelf nog zeer hard nodig. Als ze dan ook nog eens een tweede mondje moeten voeden. Ze zullen er niet aan sterven (hoop je dan eigenlijk), maar mijn keuze is het niet.
Anoniem
Geplaatst: 06-05-14 18:18
Ongepland wil niet direct zeggen doelloos. Vind die redenatie kort uit de bocht. Beide zijn HB1 stamboekdieren. De hengst is STER, merrie was als veulen 1ste premie. Haar ouders zijn dan ook weer STER.
Nymbous
Geplaatst: 06-05-14 18:20
.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 22-08-24 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Gini
Geplaatst: 06-05-14 18:22
Maar je had toch geen doel tot fokken, nu toch nog niet? Dat bedoel ik met doelloos.