Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Brainless schreef:Een Gelders paard moet minimaal 75% Gelders bloed bevatten.
En daar voldoet deze hengst niet aan.
marcs schreef:Misschien heb ik dan een verkeerde interpretatie van het Gelderse model.
In mijn beleving komt het 'platte' zo als Dees zegt vooral omdat het KWPN het Gelderse type probeert te bewaren door met tuiger bloed te kruisen.
Mijn beeld van een gelders paard:
Exterieur:
Mooi front, stevig fundament
Mooie ronde kont er in
Achterbeen dat eerder naar licht gehoekt neigt dan naar steil
Buikje (zwaartepunt in het midden i.p.v. zo hoog opgetrokken buik)
Beetje compact, sterk paard dat goed in elkaar zit (niet zo'n hoogbenig model waar het KWPN bij de andere paarden naar zoekt. Dit is ZEKER geen diskwalificatie van deze paarden maar in mijn beleving niet waar het Gelderse model voor staat)
Karakter:
Vriendelijk, werkwillig
Rustig maar zeker geen slaapkop; 'Cool in de kop'
Paard dat in verschillende disciplines op hoog niveau kan presteren
Met bovenstaande in het achterhoofd vroeg ik mij af of deze hengst in dit plaatje past.
Wanneer mijn beeld van een Gelders paard niet correct is dan zou deze hengst waarschijnlijk ook meer afwijken
Pletje123 schreef:NatasjavE schreef:Ik kom via een link op een site van de Dinkelhoeve. Welke hengst bedoel je precies?
Even naar beneden scrollen
Hij komt wel uit een goed nestje verder geloof ik.
NatasjavE schreef:Maar erg leuk dat er mensen zijn die proberen mee te denken in de Gelderse fokkerij![]()
Super leuk om te merken via diverse kanalen dat er steeds meer interesse is in de Gelderse fokkerij
Citaat:Het Gelders paard is een cultuurras
dat middels oorspronkelijke
bloedlijnen en exterieurkenmerken
behouden dient te blijven.
Citaat:Het Gelderse Paard is een elegant gebouwd paard en dient te beschikken over een rijke voorhand, een aansprekend exterieur, voldoende bot en massa, imponerende vierkante gangen met veel stuwing en kracht vanuit de achterhand. Het Gelders paard is geschikt voor veelzijdig gebruik, zowel aangespannen als onder het zadel. Dit paard onderscheidt zich door een blij optreden en betrouwbaar en werkwillig karakter.

Natuurlijk heeft de een meer aanleg dan de ander, maar dat hou je toch. Vergeet niet dat er procentueel gezien veel Geldersen op hoog niveau lopen. Het betreft een heel kleine populatie vergeleken met bijvoorbeeld het KFPS.