Welke hengst voor deze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 21:07

Wij zijn sinds kort in het bezit van deze merrie met best interessant papier.
We zouden er graag een veulen van hebben, maar weten nog niet welke hengst we hier voor willen gebruiken.
Ze heeft al eens een veulen gehad en dit is een heel fijn allround paard geworden.

We hebben vanmiddag ff 2 foto's gemaakt, 1 links en 1 rechts.
Ik heb nog geen filmpje omdat ze eigenlijk al een hele tijd niets heeft gedaan en alleen maar in de wei heeft gelopen (vandaar ook d'r dikke pens)

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog een foto van d'r stamboom
Afbeelding

We willen eigenlijk gaan voor een goede allrounder. Kleur maakt niet uit.

xRiiannex

Re: Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:09

Hoe groot moet het paard ongeveer zijn die der uit komt?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 21:13

Liefst tussen de 1.65 en 1.70

20Femke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:15

wat voor ras heb je het liefst????

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 21:16

Kwpn of Holstein

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:17

wat wil je zelf verbeteren aan de merrie. en woon je inderdaad in Frankrijk want dat kan misschien de hengstkeuze beïnvloeden?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:19

Bij allrounder denk ik direct aan Kigali, maar ik heb geen idee of hij nog beschikbaar is. Ik kan al heel lang de site van Van Manen niet meer openen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 21:25

set_elkol schreef:
wat wil je zelf verbeteren aan de merrie. en woon je inderdaad in Frankrijk want dat kan misschien de hengstkeuze beïnvloeden?

Ik woon idd in Frankrijk, maar als het zo ver is kunnen we eventueel wel een kwakkie uit Nederland mee nemen, dat is wel te regelen (ook met de dierenarts om te insemineren) de merrie naar Nederland halen is geen optie ivm zeer slecht reizen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:30

Wil je weer een allrounder?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:33

Chello III Contender x Sandro staat nu in Frankrijk.
Wij hebben een 4 jr merrie, eigen fok. Lijkt goed, toevallig deze week zadelmak gemaakt, geen centje pijn.
Haar moeder is ook een halfbloedmerrie. (stravinsky x Ulft)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:46

Misschien nog even als toevoeging. We zijn niet per definitie of zoek naar een hengst met bewezen prestaties. Een veelbelovende hengst is ook zeker een optie. Een goed karakter is wel heel belangrijk.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 21:49

Jolien87 schreef:
Wil je weer een allrounder?

Het liefst wel een allrounder ja, en anders een springer, hoogbenige dressuurpaarden is het hier niet echt geschikt voor, aangezien we weinig vlak terrein hebben in de omgeving, ben bang dat het dan te snel stuk gaat.
Daarbij heb ik stiekem niet zo veel met dressuurpaarden ;)

Het andere veulen dat ze al heeft gehad dat was niet in onze tijd, we hebben haar net een maand. Maar omdat ze al wat ouder begint te worden en we het risico over 1 of 2 jaar niet willen lopen zijn we nu al aan het kijken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:54

Ik bedoel het niet rot, maar ik moet zeggen dat ik het interessante papier er niet zo aan af zie. Moeder is veulenboek en verder enkel wat sterretjes in de moederlijn. Elcaro x B. Raimond is ook niet zo bijzonder.
Ik zou er ook een fijne allrounder op zetten. Is ze zelf weleens op de keuring geweest?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 22:04

Ik weet niet of ze op de keuring heeft gelopen, we hebben haar net een maand.
We weten niet zo heel gek veel van d'r.

En kwa papier, eigenlijk interesseert dat hele papier me niet. Het gaat me om de merrie, die heeft een super karakter, is een goede moeder, is zelf ook allround en hier wil ik graag een allround veulen van, met een goed karakter etc.

Maar om een advies te kunnen geven is het handig om het papier erbij te hebben, dus vandaar.

Het is misschien geen top merrie, maar a kunnen we dat niet betalen momenteel, B doen we er te weinig mee om er een duur paard voor aan te schaffen, C nemen we deze gok gewoon en zien we wel hoe het uitpakt.

Van het veulen zelf hangt ook af of we het houden of dat hij de verkoop in gaat.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 22:13

tienus63 schreef:
Chello III Contender x Sandro staat nu in Frankrijk.
Wij hebben een 4 jr merrie, eigen fok. Lijkt goed, toevallig deze week zadelmak gemaakt, geen centje pijn.
Haar moeder is ook een halfbloedmerrie. (stravinsky x Ulft)

We zullen even zoeken :) hij ziet er leuk uit, springt makkelijk

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:17

Ik snap de opmerking van Cayenne wel. Je hebt het zelf over een merrie met een interessant papier en ik dacht het zelfde.

Maakt verder niet uit.

Echt allround is Saron. (Creool x Zichem x Irak)140 internationaal springen en Prix st George dressuur. Het is een Gelderse dus een wagentje kan je er ook nog wel achter hangen.
Je pakt lijnenteelt op Lucky Boy XX mee.

De grootmoeder van Saron bracht 4 internationale springpaarden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 22:33

Saron dekt natuurlijk zie ik, dat is geen optie om de merrie 12 uur op een trailer te zetten, bij de eerste bocht gaat ze al liggen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:39

Saron is volgens mij ook via KI te krijgen. Ik zou de eigenaar is bellen. (tenminste,...als je de hengst wat vind uiteraard.)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:06

De merrie heeft wel keuring gelopen maar is geen ster geworden.

Ik vind het ook zo heel interessant niet, weinig predikaten in de moederlijn. Merrie zelf is klassiek en klein. Ik zou inderdaad een allrounder zoeken maar die zijn er zoveel niet meer.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:18

Cayenne schreef:
Ik bedoel het niet rot, maar ik moet zeggen dat ik het interessante papier er niet zo aan af zie. Moeder is veulenboek en verder enkel wat sterretjes in de moederlijn. Elcaro x B. Raimond is ook niet zo bijzonder.
Ik zou er ook een fijne allrounder op zetten. Is ze zelf weleens op de keuring geweest?

Lijnteelt op B.Raimond (Ramzes ox) is wel degelijk heel interessant en bij deze merrie zit het ook nog vooraan in de pedigree. Dat is inmiddels superschaars en daar kwamen hele fijne paarden van.
Een heel mooi uitgangspunt voor de fokkerij, voor iedere richting. Zou de dressuur ook zeker niet uitsluiten, met dit bloed kunnen paarden nog echt van achter uit bewegen.

Vind het type van de merrie zeker bruikbaar. Het is een mooi gebouwde merrie die op dit moment wel wat in een rijke conditie verkeerd. De maat is klein, dat is wel jammer.

Ik heb geen idee wat een handige hengst is gezien de woonlocatie van TS, maar ik zou het over de Holsteinse boeg gooien en een knap bloedige, grote springhengst selecteren.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:34

Dees, ik moet zeggen dat ik je omschrijving van haar conditie echt geweldig vind. :')

Ik weet dat de vorige eigenaren voor de tweede keer een Bordeaux hengst in gedachten hadden. Dit is toen niet doorgegaan vanwege hun emigratie. Een vriendin van ons had het ook nog over Quatro.

Ze is inderdaad maar klein van stuk maar wat ik begreep was haar vorige veulen een heel stuk groter. Ik heb haar gisteren even aan de longe gehad en wat ik zo kon zien heeft ze een goed achterhand gebruik (ondanks dat deze echt niet getraind is) en zijn de stap en draf mooi ruim. Galop durfde ik niet aan vanwege het natte gras en ongelijke ondergrond waar we op stonden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 10:08

Dees schreef:
Lijnteelt op B.Raimond (Ramzes ox) is wel degelijk heel interessant en bij deze merrie zit het ook nog vooraan in de pedigree. Dat is inmiddels superschaars en daar kwamen hele fijne paarden van.
Een heel mooi uitgangspunt voor de fokkerij, voor iedere richting. Zou de dressuur ook zeker niet uitsluiten, met dit bloed kunnen paarden nog echt van achter uit bewegen.

Vind het type van de merrie zeker bruikbaar. Het is een mooi gebouwde merrie die op dit moment wel wat in een rijke conditie verkeerd. De maat is klein, dat is wel jammer.

Ik heb geen idee wat een handige hengst is gezien de woonlocatie van TS, maar ik zou het over de Holsteinse boeg gooien en een knap bloedige, grote springhengst selecteren.

Haha, wat in rijke conditie, dat is nog zacht uitgedrukt ;)

Naar Nederland, België of dan eventueel Duitsland rijden om een kwakkie te halen is een mogelijkheid. Liever wat meer uit de buurt (Amsterdam is ongeveer 1000 km rijden en kost zo'n €250 aan diesel en tol) maar als er zeer interessant bloed te halen is, is dat de rit wel waard.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:16

Dees schreef:

Daar valt Chello onder, Holsteins gefokt, bovendien kan hij erg goed bewegen.
En in Frankrijk vers beschikbaar: http://www.horses.nl/algemeen/chello-ii ... frankrijk/

Onze Chello komt ook uit een kleine moeder, 1.61 en itt haar moeder fokt deze merrie blijkbaar vergrotend. Ik denk zelf dat het een beetje te maken heeft met het volbloed er in zit.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:19

mighty magic xx
conteur
van gogh

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 10:25

Chello hebben we idd de stal al van gevonden en is aardig aan te rijden. Deze houden we even in gedachte.

Mighty magic, conteur en van Gogh zal ik nog ff opzoeken.