sweetheart schreef:Even ter verduidelijking.
Het is niet de hengst die de merrie hengstig maakt. Het is de cyclus van de merrie en de hormonale veranderingen die er voor zorgt dat ze hengstig wordt. 'Hengstig' zijn betekent dat de merrie klaar is om bevrucht te worden omdat de eicel (bijna) rijp is en er in de zeer nabije toekomst een eisprong gaat plaats vinden (of nèt plaats gevonden heeft). De uiterlijke tekenen van hengstigheid (slaan, stampen, urineren, knipogen, onuitstaanbaar zijn, enz.) zijn per paard verschillend en zeggen niets over het feit of ze wel of geen eisprong zal krijgen, het zegt ook niets over de kans op dracht of de kwaliteit van de eicel.
Dus dat transport haar 'minder hengstig' zou maken klopt niet. Het zorgt er hooguit voor dat ze andere dingen aan haar hoofd heeft dan een knappe vent versieren. Dus als ze hengstig is, kun je haar gewoon vervoeren en mits op het juiste moment geinsemineerd (zoals Neonlight aangeeft), heeft het vervoer geen invloed op de dracht.
Diepvries of natuurlijk is een persoonlijke keuze. Voor beide valt wat te zeggen. Persoonlijk zou ik meer naar inseminatie neigen... liefst wel met vers sperma. Ik snap niet goed waarom jouw kliniek zeg dat ze dv sperma niet kunnen versturen. Volgens mij gaat dat gewoon hoor. Hoe zouden anders rietjes van hengsten in andere landen hier naartoe vervoerd worden. Of sperma van nederlandse hengsten geexporteerd worden? Dat gebeurt allemaal diepgevroren. Je hebt er uiteraard wel wat specialer vervoer voor nodig (koeling/vriezer). Je kunt het niet met de postbode meegeven. :-D
Wauw, jij weet er veel van!