Natuurlijke dekking of KI

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yentl2010

Natuurlijke dekking of KI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 06:33

We hebben onze keuze gemaakt en de volgende hengst gevonden voor onze Merrie
Curro XLI ,we kunnen voor natuurlijke dekking gaan of via KI
Dat laatste lijkt me hygienisch ,alleen is die van ons best wel gestresst na t vervoeren ,en zijn we bang dat als ze eenmaal op de kliniek aan komt niet meer hengstig is

Naar de hengst brengen is de 2e optie alleen dat het zelfde verhaal ,stress na 1,5 uur op de trailer
Alleen zal ze snel hengstiger blijven ivm de knappe man om haar heen :)

Wat zouden jullie doen ,het word voor ons de 1e keer ,wel heeft ze bij de vorige eigenaar eens een veulen gehad

Ze is nu hengstig en willen we haar bij de volgende hengstigheid haar laten dekken

Muronia

Re: Natuurlijke dekking of KI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 06:47

je kunt ook ervoor kiezen om haar thuis te laten insemineren. Dan heb je het minste last van stress.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 06:53

Volgens onze kliniek is dit niet mogelijk omdat de sperma bevroren is

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 06:57

oke, dan zou ik haar voor een paar dagen er naartoe brengen. Dan heeft ze tussendoor tijd om bij te komen van de stress.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 07:07

We kunnen haar ook naar Holstud brengen daar is zijn sperma ingevroren en deze mensen zijn zeer kundig en hebben al jaren lange ervaring
Wat zouden jullie doen ?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:22

Diepvriessperma? Dat komt heel nauwkeurig en moet perfect op de eisprong geïnsemineerd worden.
Nu scannen ze de merrie dan iedere paar uur, daar zijn ze op zich wel goed in, maar ik denk dat mijn voorkeur dan toch een natuurlijke dekking zal zijn. Dat sperma blijft mooi 2 dagen goed leven.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:57

Ik zou ook kiezen voor natuurlijk als de andere optie diepvries is. Met diepvries is drachtig krijgen lastiger. Daarbij qua hygiëne is het bij een goede dekhengst vaak prima. Ik heb bij een fokker gelopen die alleen maar natuurlijk liet dekken en pony's waren altijd prima drachtig, ook 1 keer inseminatie , was de eerste keer niet drachtig toen naar de hengstenhouder gedaan en toen hadden ze ook nog met de verkeerde hengst geinsemineerd. Veulen zou bij terug gaan naar de hengstenhouder als het niet beviel, maar was verrassend goed en is toen gebleven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 12:21

Naar de hengst brengen en daar vers insemineren.
En bij de eerste tekenen van hengstigheid brengen. Dan moet het nog lekker op gang komen. Bij de hengstenhouder hebben ze dan wel een schouwhengst waar ze goed hengstig van wordt.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 16:23

Even ter verduidelijking.

Het is niet de hengst die de merrie hengstig maakt. Het is de cyclus van de merrie en de hormonale veranderingen die er voor zorgt dat ze hengstig wordt. 'Hengstig' zijn betekent dat de merrie klaar is om bevrucht te worden omdat de eicel (bijna) rijp is en er in de zeer nabije toekomst een eisprong gaat plaats vinden (of nèt plaats gevonden heeft). De uiterlijke tekenen van hengstigheid (slaan, stampen, urineren, knipogen, onuitstaanbaar zijn, enz.) zijn per paard verschillend en zeggen niets over het feit of ze wel of geen eisprong zal krijgen, het zegt ook niets over de kans op dracht of de kwaliteit van de eicel.

Dus dat transport haar 'minder hengstig' zou maken klopt niet. Het zorgt er hooguit voor dat ze andere dingen aan haar hoofd heeft dan een knappe vent versieren. Dus als ze hengstig is, kun je haar gewoon vervoeren en mits op het juiste moment geinsemineerd (zoals Neonlight aangeeft), heeft het vervoer geen invloed op de dracht.

Diepvries of natuurlijk is een persoonlijke keuze. Voor beide valt wat te zeggen. Persoonlijk zou ik meer naar inseminatie neigen... liefst wel met vers sperma. Ik snap niet goed waarom jouw kliniek zeg dat ze dv sperma niet kunnen versturen. Volgens mij gaat dat gewoon hoor. Hoe zouden anders rietjes van hengsten in andere landen hier naartoe vervoerd worden. Of sperma van nederlandse hengsten geexporteerd worden? Dat gebeurt allemaal diepgevroren. Je hebt er uiteraard wel wat specialer vervoer voor nodig (koeling/vriezer). Je kunt het niet met de postbode meegeven. :-D

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 16:34

De sperma kan wel bezorgd worden op onze kliniek .Alleen kunnen ze haar op stal niet insimineren omdat ze nauwkeurig de eisprong in de gaten moeten houden
Dan breng ik haar liever naar de holstud die hebben meer dan 35 jaar ervaring

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 16:49

Ooo op die manier. Nee dat snap ik wel. Klinkt inderdaad heel logisch.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 18:42

Dus jullie adviseren natuurlijke dekking ? Mijn dochter en ik zit zo te dubben

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:15

Is er geeb mogelijkheid voor verse inseminatie?

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 22:26

Dat weet ik niet ,heb wel even contact gehad met de eigenaresse van Curro via facebook
Zei zij dat via KI een prima methode is en de minste stress op levert ,Curro is mega braaf voor de merrie ,Maar de merrie kan hem wel beschadigen en hij haar ook ongemerkt
Dus we gaan voor KI ,nu gaan ik maandag nog even bellen met Holstud en met onze eigen kliniek
Na dat telefoontje moeten we een beslissing nemen waar de KI gaan gebeuren :)

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:38

In mijn ogen een hele verstandige keuze. Ik had het ook gedaan. Ik weet dat natuurlijk dekken 'natuurlijk' is (als je begrijpt wat ik bedoel) maar aangezien er nu een veiligere methode is (=KI) zou ik voor mijn merrie daar ook voor kiezen. Veel succes! Ik hoop op een dracht en een mooi veulen!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:48

Dat vervoer heeft er weinig mee te maken. Het ei zit er of zit er niet meer (zowel bij natuurlijk als bij KI ben je dan te laat).

Als je merrie moeilijk drachtig word is natuurlijk aan te raden, sommige hebben het "spel" nodig, de geur enz om makkelijker op te pakken.
Als je merrie echt lastig is met vervoeren kun je merrie beter tijdje daar laten. Wij hadden ook een merrie die hele jaar niet pakte maar toen we haar 3 weken daar lieten (na 3 weken weer je of dracht gepakt heeft) werd ze zo dragend en is ze met 3 weken naar huis gekomen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:25

Dezelfde hengst biedt KI (diepvries) en natuurlijke dekking aan?

Waarom die hengst dan niet op een bok laten springen en dan verse KI toepassen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:33

Sammie schreef:
Waarom die hengst dan niet op een bok laten springen en dan verse KI toepassen?

Omdat ze dan niet meer natuurlijk mogen dekken. :) Of je moet tussen iedere KI en natuurlijke dekking weer een nieuwe CEM-test uitvoeren, en die uitslagen duren een paar dagen, zodat de hengst iedere keer een paar dagen uit de running is (en bovendien zijn de kosten van die CEM-test ook nog boven die 100 euro). Dikke kans dat de hengstenhouder geen eigen KI mogelijkheid heeft (is ook een hobby-stal) en daarom dus een natuurlijke dekking aanbiedt.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 13:37

Klopt wij moeten onze merrie dan zo wie laten testen

Ik heb morgen contact met de Holstud en laat me goed adviseren ,breng haar dan liever 5 dagen daarheen dan naar onze eigen kliniek

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:47

sweetheart schreef:
Even ter verduidelijking.

Het is niet de hengst die de merrie hengstig maakt. Het is de cyclus van de merrie en de hormonale veranderingen die er voor zorgt dat ze hengstig wordt. 'Hengstig' zijn betekent dat de merrie klaar is om bevrucht te worden omdat de eicel (bijna) rijp is en er in de zeer nabije toekomst een eisprong gaat plaats vinden (of nèt plaats gevonden heeft). De uiterlijke tekenen van hengstigheid (slaan, stampen, urineren, knipogen, onuitstaanbaar zijn, enz.) zijn per paard verschillend en zeggen niets over het feit of ze wel of geen eisprong zal krijgen, het zegt ook niets over de kans op dracht of de kwaliteit van de eicel.

Dus dat transport haar 'minder hengstig' zou maken klopt niet. Het zorgt er hooguit voor dat ze andere dingen aan haar hoofd heeft dan een knappe vent versieren. Dus als ze hengstig is, kun je haar gewoon vervoeren en mits op het juiste moment geinsemineerd (zoals Neonlight aangeeft), heeft het vervoer geen invloed op de dracht.

Diepvries of natuurlijk is een persoonlijke keuze. Voor beide valt wat te zeggen. Persoonlijk zou ik meer naar inseminatie neigen... liefst wel met vers sperma. Ik snap niet goed waarom jouw kliniek zeg dat ze dv sperma niet kunnen versturen. Volgens mij gaat dat gewoon hoor. Hoe zouden anders rietjes van hengsten in andere landen hier naartoe vervoerd worden. Of sperma van nederlandse hengsten geexporteerd worden? Dat gebeurt allemaal diepgevroren. Je hebt er uiteraard wel wat specialer vervoer voor nodig (koeling/vriezer). Je kunt het niet met de postbode meegeven. :-D

Wauw, jij weet er veel van!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:06

Ik zou ook voor inseminatie kiezen, mooie hengst hebben jullie uitgekozen!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:46

Als je de mogenlijkheid heb is Holstud ook een prima optie.
Zij kunnen eventueel ook een dierenarts bij jou in de buurt adviseren die wel diepvries mag en kan in brengen aan huis.
Er zijn namelijk gewoon dierenartsen die dit wel gewoon kunnen.
Het rietje wordt dan naar de betreffende Da gestuurd.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:20

Diepvries is altijd duurder en meer werk dan natuurlijk/vers, dus zou niet m'n voorkeur zijn als het niet nodig is

EsmeeSenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:48

Als ik een merrie zal latten dekken zal ik het gwn lekker natuurlijk dan xd

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:50

Esmee, waarom verkies je natuurlijk over KI?