Wel paard (ras) is geschikt voor mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsy83

Wel paard (ras) is geschikt voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 21:11

Ik heb na lang nadenken besloten om toch voor een eigen paard te gaan kijken. Ik rij inmiddels 7 jaar met een frequentie van 2 keer in de week. Ik ben vrij laat begonnen met rijden dus helemaal onverschrokken ben ik niet (op hol in het bos kan ik nog wel aan maar raar gaan doen op de weg daar moet ik niks van hebben).

Dat gezegd hebbende ben ik op zoek naar een paard met een redelijke hoogte ivm lange benen. Ik wil dressuurmatig gaan rijden af en toe een klein sprongetje maken (max 80cm), het bos in en misschien aangespannen rijden gaan leren (laatste gedachte gooit wat roet in het eten i know). Ik zoek een lief paard met een karakter van goud (of een ras met de meeste kans hierop). De kleur kan me echt geen bal schelen (schimmel, zwart, voskleur maakt niet uit). Het liefst een paard met wat ervaring dus.

Wie kan me op weg helpen of me zelfs verwijzen naar een fijne (handels)stal?

Annem84

Re: Wel paard (ras) is geschikt voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:18

Misschien is een fries iets voor je?
Die zijn redelijk koel qua karakter, geschikt om in te spannen.
Springen zijn het geen talenten in, maar af en toe een sprongetje kunnen ze goed aan hoor. Mijn fries zou helemaal in je plaatje passen, maar is niet te koop

Verder zou ik gewoon een bij veel paarden gaan kijken. Uiteindelijk is een goed en braaf karakter gewoon het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:30

Freiberger, Groninger, Gelders. Alledrie rassen die er bekend om staan dat ze koel in de kop zijn en veelzijdig zijn.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:33

Ik zat ook te denken aan een Fries. Een Groninger zou ook erg geschikt voor je kunnen zijn. Ik heb ze allebei gehad en voor jouw doeleinden zijn ze beide perfect. :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:38

ED --> RPA

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:41

Wat is je prijsklasse? Dat helpt bij het nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:52

Nog een tip: als je wilt leren om aangespannen te rijden, neem dan in ieder geval een paard dat daar goed in is doorgereden. Want de regel 'groen + groen = bont en blauw' gaat zeker op voor het mennen. En gedonder langs de weg vind je vervelend. Geloof me: met een kar erachter is dat nog veel vervelender.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:57

Kies een paard wat bewezen rustig van karakter is. Geen 4 jarige, maar een fijne 8 of 10 jarige.

Een braaf paard heeft in mijn ogen geen kleur, afstamming of wat dan ook. Mijn vriendin heeft een Gelders.........daar zou ik zelf eerst 10x over moeten nadenken dat ik daar op stap.
Dus het is niet per definitie dat bepaalde rassen braver zijn.

Laat iemand je helpen met zoeken, stel je eisen pakket samen en hou voet bij stuk.

Mensen vertellen heel veel fantastische dingen over hun paard, maar vaak is de helft maar waar.

Ben je behalve lang ook stevig van bouw? Dan zou ik niet snel voor een fries gaan.

Succes met je keuze!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:00

Waarom niet? Ben zelf ook lang en stevig en rijd tevens op een Fries en dan heb ik het niet over recreatie maar over zware arbeid.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:05

Wij hebben een KWPN er die dit ook allemaal kan :D Het is alleen even zoeken geweest.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:08

Een deense warmbloed? Lekker veelzijdig :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:10

Petrichor schreef:
Waarom niet? Ben zelf ook lang en stevig en rijd tevens op een Fries en dan heb ik het niet over recreatie maar over zware arbeid.

Omdat over het algemeen (!!) Friezen geen hele sterke rug hebben. ;)

Neemt niet weg dat ze er wel zijn!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:15

Oke, nu speelt gewicht natuurlijk ook een rol want wat is stevig? Ik ben 1.78 en 85 kilo ja ik vind dat stevig. Terwijl iemand van 100 kilo misschien ook wel zegt dat hij stevig is. :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:17

Absoluut!

Maar nu wijken we af van de vraag van TS.

Ze geeft aan lange benen te hebben en dan heb ik de vraag of daar een stevig postuur bij hoort want dan zou je bijv niet snel kijken naar een ranke arabier.

(stevig is niks mis mee overigens, ben zelf ook niet slank ;) )

Heb je zelf een ras in gedachten wat je aanspreekt TS?

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 23:17

Ik ben 1,81 (74kg) dus vrij lang en mijn fries zara ( zie profiel) is 1,60. Door dr barokke stevige bouw vind ik t niet misstaan.
De eerste fries in mijn profiel lianne is zelfs maar 1,55.

Maar goed en zijn ook genoeg grotere hoor.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 17:44

Nee ik ben maar dun (55 kg) ik dacht ongeveer a 6000 euro. Moet te doen zijn voor een leuk paard toch? Nee ik zoek ook een ervaren paard dat had ik ook geschreven ;-) ik ga het niet opzoeken. Ik hou wel van aparte rassen (rij nu een geweldige pre) maar Friezen vind ik ook prachtig. Een Kwpn-er doet me over het algemeen niet zo heel veel. Maar ik wil eventjes breed oriënteren en dan langzaam afstrepen. Ik heb geen haast en ik neem sowieso diegene mee die me al jaren les geeft (veel ervaring en kent mij en mijn rijgedrag het beste).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:48

Heeft degene die je meeneemt ook verstand van mennen?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:18

Voor dat geld ga je een super leuk paard vinden. Zelfs met minder. Paardenmarkt ligt redelijk op zijn gat.

1 tip............keur je paard voor aanschaf!! Voorkomt een boel ellende.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:23

Ik zou mezelf als ik jou was helemaal niet op een bepaald ras vast pinnen maar juist algemeen gaan zoeken. Je hebt zo'n duidelijk overig wensenlijstje, daar passen heel veel verschillende paarden van verschillende rassen in.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:30

Ik weet niet of je koudbloeden wat vind? Ik heb zelf een 6 jarige drumhorse en zou niks anders willen.. Behalve een Shire erbij dan :D

Met je richtprijs van 6000 heb je heel veel keus. Neem je tijd en ga heel veel kijken en uitproberen. Niet meteen ja zeggen (tenzij de vonken overspatten natuurlijk xd)

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:56

Voor deze prijs kun je heel veel vinden. Zeker als je zoals jij de tijd hebt. Zelf kopen we vaak onze pony's in of na september, dan zit de winter eraan te komen en zakt in het algemeen de prijs.
Vraag eventueel eens wat rond bij rijverenigingen en maneges in de buurt of er wat te koop is.
Pas op met handelaren. Het kan goed gaan, maar de kans dat het mis gaat is nu eenmaal groter. Zeker als het je eerste eigen paard is. Voordeel van de handel is wel dat je vaak de paarden makkelijker terug mag doen. Particulieren willen tegenwoordig ook regelmatig een probeertijd geven. Maak wel duidelijke afspraken, het liefst op papier.

Niet meteen je budget vermelden en ik zou zelf eerst niet meer dan 3000 willen aanleggen met jou budget. Dat wil zeggen zoeken tot zo'n 3500,00. Moet namelijk makkelijk lukken met jou wensen.
Steek het overige geld in een klinische en röntgenlogische keuring en een goed passend zadel.

Binnen het KWPN heb je overigens ook prima paarden die aan je eisen voldoen. Binnen elk ras zitten verschillende karakters.
Kijk ook eens in de buurlanden.

Koop vooral een paard dat je aanstaat en doe weinig tot geen concessies op exterieur en karakter en vooral neem iemand mee die verstand van zaken heeft.
Een paard hoort goede hoeven te hebben, een goede rug en rechte benen. Pas op met te zware halsen zijn vaak erg sterke paarden. Op gangwerk kun jij wel iets laten liggen. Je zoekt geen Anky paard.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:05

Een Groninger zou ideaal kunnen zijn. De meesten zijn koel in het hoofd, en kunnen veelzijdig worden ingezet. én je helpt het "zeldzame huisdierenras" ermee :). 't is een klassiek ras, wat grovere bouw, hierdoor heb je dus niet een erg groot paard nodig om je lange benen kwijt te kunnen :)

En uiteraard, pin je niet vast op een bepaald ras, in een ras zijn zoveel verschillende karakters...je kunt nooit een ras volledig uitsluiten vanwege het karakter.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:15

Bralindy schreef:
Ik weet niet of je koudbloeden wat vind? Ik heb zelf een 6 jarige drumhorse en zou niks anders willen.. Behalve een Shire erbij dan :D

Met je richtprijs van 6000 heb je heel veel keus. Neem je tijd en ga heel veel kijken en uitproberen. Niet meteen ja zeggen (tenzij de vonken overspatten natuurlijk xd)

Helaas ga je met een Shire niet even 80 cm. springen. Als dat zou kunnen zou ik inmiddels een hele kudde hebben :D

KWPN of Gelders TS is wel een goede tip! Ik zou mij vooral richten op de ervaring voor de kar. Rijden is zo te horen een minder groot "probleem" als dat nog niet 100% in orde is.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:52

Selka schreef:
Bralindy schreef:

Helaas ga je met een Shire niet even 80 cm. springen. Als dat zou kunnen zou ik inmiddels een hele kudde hebben :D

KWPN of Gelders TS is wel een goede tip! Ik zou mij vooral richten op de ervaring voor de kar. Rijden is zo te horen een minder groot "probleem" als dat nog niet 100% in orde is.

Er staat maximaal 80cm :D dus kan ook 30 hahaha

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:59

Is er geen Ras van voorkeur TS? Ik zelf ben wel gek van Tinkers misschien eentje met een grote maat? Een Fries is ook heel erg leuk!
Pre's zijn heel gevoelige paarden, je moet mee om kunnen gaan, maar als je het er goed mee kunt vinden zijn het vaak hele gave beesten.
Gelderse kwpners vind ik zelf ook heel leuk, en ze zijn heel veelzijdig, ze kunnen van alles welk wat. Ik zou je niet vastpinnen op een ras als je geen sterke voorkeur hebt, gewoon lekker gaan kijken naar advertenties die je aanspreken! Of ga is bij fokkers van genoemde rassen kijken, misschien kom je er zo achter wat jou het beste ligt :).