[TI] Tinker sober voeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Baloedebeer

Tinker sober voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 12:32

Hoi Allemaal,
ik zou graag bij tinkerliefhebbers informeren naar de voedingsschema's waarmee jullie ervoor zorgen dat je dier op mooi gewicht blijft. Ik merk dat mijn tinker van te rijk hooi erg stijf wordt, zeker in combinatie met het gras wat ook weer begint te groeien in de wei.

De hoefsmid en veearts hebben geadviseerd haar wat soberder te voeren, ze is ook nog steeds aan het afvallen. Nu voer ik onbeperkt stro met enkele uren in de weide of wat hooi. Verder heeft ze beschikking tot een liksteen (waar ze niets mee doet). Momenteel verricht ze minimale arbeid door enkel wat te stappen.

Ik hoor graag ervaringen hoe jullie je tinker sober houden, is er bijvoorbeeld een onderhoudsbrok waar ze niet van aankomen maar waardoor ze wel voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgen?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:53

je voert dus nu geen brok, dan kan je namelijk niet veel soberder.

jeaninedow

Re: Tinker sober voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:19

Stro? Eet ze daar veel van? Kijk je uit voor stro-koliek? Kan vastlopen op bepaalde plekken in de darmen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:23

Hier onbeperkt hooi en nu ze drachtig is iets extra's, maar dat krijgen alle andere Tinkers hier niet. Er is een verschil tussen hooi en hooi, wij hebben zeer grof en lang, waardoor ze lang en goed moeten kauwen, is niet alleen beter voor de spijsvertering, maar ook voor het dieet. Ik geef toe, sommigen zijn wat rond, maar 24/7 buiten zonder deken of schuilstal, dan mag dat best. In de zomer wordt er gewerkt met strookbegrazing.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 13:48

Ik voer inderdaad geen brok, maar heb het idee dat ze misschien wat vitaminen en mineralen extra binnen mag krijgen?

@jeaninedow ze krijgt inderdaad stro maar eet er eigenlijk helemaal niet veel van, ze is ondanks haar dieet ook niet echt 'hongerig'. ter afwisseling en voor de doorloop in de darmen krijgt ze of wat hooi erbij of een paar uurtjes weidegang waar ze lekker kan grazen.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:50

Ik geef mijn tinker als aanvulling op het hooi/gras Pavo Summerfit koeken. Zijn speciaal bedoeld voor sobere rassen die snel dik worden.

Wellicht is dat iets?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:32

summerfit koeken zijn net suikerklontjes, niet doen. Als je iets bij wilt voeren dan kun je beter wat vitaminekorrel geven zoals Force. Hier voer ik meerdere keren per dag voordroog en daar doet alles het prima op.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:35

Mijn tinker krijgt er naast hooi een kwart 5 granen mix.. wat zelf wordt gemengd bij roos diervoeders

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:39

Mijn tinker krijgt naast goede kwaliteit kuil ook Fibra Premium. Erg fijn voer! Hij is nu eindelijk weer stabiel op een goed gewicht (is een zeer slanke tinker, moet er bij hem goed op letten dat hij niet te smal wordt). Ik voer dit nu zo'n 2 maanden en hij doet het er echt super op. Hij krijgt het ook in 3 porties verdeeld over de dag.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:44

Calanddra schreef:
Mijn tinker krijgt naast goede kwaliteit kuil ook Fibra Premium. Erg fijn voer! Hij is nu eindelijk weer stabiel op een goed gewicht (is een zeer slanke tinker, moet er bij hem goed op letten dat hij niet te smal wordt). Ik voer dit nu zo'n 2 maanden en hij doet het er echt super op. Hij krijgt het ook in 3 porties verdeeld over de dag.

En kwa energie? ik heb namelijk ook een te dunne tinker maar even zo gezegd.. en er moet eigenlijk ook wat aan.. maar het lukt niet echt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:50

Bart is al redelijk actief van zichzelf dus ik wilde ook geen voer hebben wat hem teveel energie zou geven (kan dan ook opgeslagen worden als ze t niet nodig hebben waardoor ze er weer last van kunnen krijgen, had ik met mijn vorige pony). Hij heeft ook een tijdje op gewone brok gestaan, maar toen stond ie soms te stuiteren in zn stal := niet helemaal de bedoeling.

Met dit voer gedraagt ie zich gewoon als zichzelf, behoudt hij zijn normale temperament, maar is hij wel mooi in vorm. Met het kuil wat hij krijgt en de beweging mag hij 125 gram per 100 kg lichaamsgewicht. Dus Bart krijgt een kilo per dag. Dat is 3 volle scheppen van n kilo (het voer is veel lichter dan brok dus heeft een groter volume). Voordeel hiervan is wel dat het verdeeld gegeven moet worden, wat weer de spijsvertering en het kauwen stimuleert.

Het schijnt ook erg goed te helpen tegen mok en jeuk, ik heb wel het idee dat dit ook wat helpt idd. Bart heeft ook n wat gevoelige huid en vooral in de zomer toch wel wat jeuk. Het is geen zomereczeem, ik denk zelf dat het aan het voer lag vorig jaar. Dus ik ben erg benieuwd hoe het dit jaar gaat. Eventueel wil ik de Fibra Itch gaan proberen van de zomer, dat is weer wat meer gericht op huidproblemen.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:54

oke en waar kan ik dit kopen?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:07

Trea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 07:57

Ik heb dit ook even gevolgd omdat Liam binnenkort gaat verhuizen van stal en geen brok meer krijgt (en ik die ook liever niet meer wil voeren) en ik toch wil dat hij zijn mineralen en vitamine binnen krijgt. Ik heb nu een proefzakje besteld en als ik het zo zie is dit vorig jaar tijdens een evenement uit gedeeld, maar ik weet niet zeker of dit het zelfde is.

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:02

Ik denk persoonlijk niet dat je een tinker sober moet vieren omdat t een tinker is. T is maar wat je ermee doet. Op dit moment krijgen mijn tinkers meer dan mijn sportpaard. Maar ze lopen dan ook hoog in de sport. Veel hooi!! Pavo all sports en pavo sportsfit beide een kilo per dag verdeeld over 2 voerbeurten. Pavo musclebuild en een hymalaya lik steen erbij. En op meerdaagse concoursen krijgen ze nog een kilo pavo triple P smiddags. Als je je tinker alleen voor buitenritjes en zo gebruikt kun je best sober voeren al vind ik stro als ruwvoer niet ideaal! Goed langstengelig hooi .. een kilo of 8 per dag en iets van mineralen zou dan voldoende kunnen zijn. Maar ook daar ben ik van mening dat ook een tinker steeds een individu is en dus een uitgebalanceerd menu verdiend na gelang werk, gebruik en gezondheid.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:05

Marshall heeft ook van die koeken, dan hoef je geen brok te geven.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:49

8 kilo hooi vind ik wel matig eerlijk gezegd? Voor een kleine Cob is dit wel passend, maar velen hier zouden toch meer moeten krijgen.

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:13

snowdon schreef:
8 kilo hooi vind ik wel matig eerlijk gezegd? Voor een kleine Cob is dit wel passend, maar velen hier zouden toch meer moeten krijgen.

Is dan ook naast weidegang met voldoende gras. En daarbij ook natuurlijk gekeken naar t paard. Meestal krijgen ze bij mij ook meer maar minimaal 8 kg.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:43

Naast weidegang is alweer een heel ander verhaal groot deel van het jaar ja :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:20

Mijn Tinker staat 24/7 op de weide met onbeperkt droog voordroog. Dit is wel te rijk voor haar dus ze staat 24/7 met een graasmasker. Daarnaast geef ik 100 gram Pavo Vital Complete en voer ik magnesium bij, dit gemengd met een minimale hoeveelheid slobber omdat ze anders het magnesiumpoeder niet eet.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:07

Mijn Tinkermerrie staat op 24/7 op een vrij kale wei met onbeperkt schraal hooi.
Ze doet het hier goed op. Beter dan toen ze nog 2 maal per dag veel rijker hooi kreeg.

Ze heeft altijd een mineralenliksteen ter beschikking en als ze gewerkt heeft krijgt ze in totaal een voerschep Subli zonder (=muesli)/ Subli dieetmuesli/Subli ponybrok. In ieder geval altijd iets met weinig eiwit/suiker/melasse maar wel veel vitaminen en mineralen.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:34

Ik voer alleen hooi van goede kwaliteit en liksteen. Gras nu even niet ivm opnieuw ingezaaid, maar dat ook in mate. Dat is imo echt voldoende voor een koudbloed. Alles wat je erbij voert is in pricipe onnodig en kan allerhande problemen veroorzaken zoals overgewicht, brand op de huid etc. Als je wat wil bijvoeren zou ik hooguit gaan voor muesli zond melasse etc en dan echt handjeswerk.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:23

snowdon schreef:

Mijn tinker krijgt 7.5 kg hooi doet het hier super op. Heeft wel altijd stro hangen. Maar als ik meer voer wordt hij echt te dik. Dus vind dat wel meevallen. Heb een redelijk grote cob is over de 1.50

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:29

Die van mij staat momenteel overdag (van 9 tot 7/8 uur) buiten op de weide, die goddank alweer een stuk kaler is dan in het begin. Ze is niet dik maar heeft wel een redelijk harde manenkam nu (komt ook door het vrij rijke voordroog hier) dus dat hou ik scherp in de gaten. Muesli krijgt ze nauwelijks, alleen als ze echt behoorlijk gewerkt heeft een halve schep. Toen ze van de winter nog op de paddock stond kreeg ze nagenoeg onbeperkt voordroog, behalve toen ik wat minder reed, want toen werd ze toch wel te dik :+ Verder heeft ze een rode KNZ liksteen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:31

Hier een kruising tinker (x haflinger) krijgt naast weidegang (strook begrazing) in de paddock en stal hooi bijgevoerd. Zo goed als onbeperkt dan.
Verder krijgt ze Metazoa SuperFit Broxxx. Een voer waarvan je maar weinig hoeft te geven, laag suiker en zetmeel gehalte.
Nu sinds de verandering ook graan en soja vrij.

Maar ze doet het hier echt goed op. Wat ze eerder bij een Subli muesli zonder, Pavo Vital en Marstall Force niet deed. Nu is niet, niet helemaal het goede woord. Maar er was iets waar we niet precies onze vinger op konden leggen.

Per kilo kosten ze € 29.95 voor 20 kilo.
Lijkt vrij prijzig, maar je doet vrij lang met een zak. Aangezien je maar 50 gram per 100 kg lichaamsgewicht geeft.
In geval van mijn merrie doe ik 3 maanden met een zak.