IJslander met ander ras in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

IJslander met ander ras in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 17:59

Ben al tijden niet meer op dit forum geweest, maar misschien kunnen jullie me toch ergens mee helpen.... Mijn 25-jarige IJslander-ruin komt over een maandje bij mij aan huis te staan. Ik heb wat mensen die hun IJslander aanbieden als weidemaatje. Die zijn dan kreupel of met pensioen. Maar zij zijn niet bereid om ervoor te betalen. Zij hebben thuis genoeg ruimte om ze kwijt te kunnen, maar doen er mij een plezier mee zeg maar.
Via marktplaats e.d. krijg ik wel reacties van mensen met shetlanders en tinkers die wel bereid zijn om ervoor te betalen. Ik ben nu erg in dubio. Voor mijn gevoel hoort een IJslander bij andere IJslanders te staan.... Is dit gevoel terecht of heb ik het helemaal bij het verkeerde eind?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:01

Dat maakt echt geen drol uit :)

HellowKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:02

Paard is toch paard?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:02

Een paard is een paard. Wat is er mis met een klein paard of een paard met vlekken?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:03

Waarom is een IJslands paard anders dan een Tinker? Het zijn toch allebei paarden, en in mijn ogen kunnen die allebei vriendjes zijn :)
Als je je paard én jezelf een plezier wil doen dan accepteer je ook een Tinker of ander ras. Dan is je paard blij met z'n vriendje en jij met de vergoeding die je daarvoor krijgt.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:04

Mwahhh, lijkt me niet. Mijn quarterhorse staat tussen de friezen en alleen hebben ze de kleur gemeen. Hij heeft eerst tussen quarters gestaan, maar dat beviel niet en hier is ie volmaakt gelukkig. Op het gevaar van commentaar af, een paard is een paard hoor, ze discrimineren onderling niet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:04

Paard is paard imo. Ik ben toch ook niet met alleen maar Nederlanders bevriend omdat ik Nederlands ben?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-04-14 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:05

Nee hoor dit is hetzelfde als grote hondjes met kleine honden. Kan prima samen.

Sterker nog,...jou ijslander weet niet dat ie een ijslander is en ook herkend hij geen ijslander als een ijslander tegenkomt. ;)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:06

Mijn Fjord staat samen met mijn Shet en dat gaat prima, wel zou ik voor een sober ras/dier kiezen, dat is voor mij qua begrazing wel het makkelijkst. :j

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 18:07

Haha oh dat is vrij duidelijk allemaal. Ik denk dat ik gewoon discrimineer :+ Ben echt alleen maar IJslanders gewend. Maar een ander ras zal inderdaad op hetzelfde neerkomen.

Fenrir

Re: IJslander met ander ras in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:07

Ik denk ook niet dat het veel uit zal maken :P

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:07

Een paard kan niet aan een ander paard zien welk ras hij heeft ;)
maakt geen drol uit. paard is paard..

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:08

Een paard is inderdaad een paard.
Ik denk dat je het best voor een Shetlander kan gaan, die trappen alles net wat minder plat en hebben ook niet zoveel gras nodig. Dat is imo het makkelijkst voor jou dan omdat het toch niet je eigen is, haha!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:09

Denk inderdaad dat dat het voornaamste is, dat ze overeen komen qua eet- en leefgewoontes :j
En een klein beetje qua formaat, want lekker kunnen knabbelen met je maatje is natuurlijk heerlijk !

Set_Elkol

ben het er deels mee eens, maar maak wel onderscheid tussen koud en warmbloeden. Mijn Arabier reageert veel beter op wam of volbloeden dan koudbloeden!

Sabzje

Een paard is een paard. Mijn Fjord staat samen met een KWPN-er en een Fell pony.. Zolang het klikt is het goed.

Merell123

Ik zou wel kiezen voor een ander sober ras, vanwege voerbeleid en makkelijk buiten blijven e.d.

Verder hoor je best vaak dat IJslanders discrimeren hoor! Maar dat is meer als je een kudde IJslanders hebt en er een paard van een ander ras bijzet. Dat die soms toch wordt buitengesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:12

Zolang het andere ras ook maar sober is. Maar dat is vooral voor je eigen gemak het meest praktisch :+ Als je kan kiezen zou ik dan wel weer eerder gaan voor een shet als voor een tinker. Maar puur omdat een shet minder snel de boel kapot loopt. Als het uiteindelijk maar klikt is het prima toch?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:15

Uiteindelijk maakt het geen drol uit inderdaad.
Jouw idee komt misschien voort uit de IJslanderstallingen waarbij de IJslanders bijna allemaal in eenzelfde opfok hebben gestaan, dus dezelfde gedragscode hebben geleerd in hun jonge jaren en misschien elkaar zelfs al kennen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:18

Merell123 schreef:
Verder hoor je best vaak dat IJslanders discrimeren hoor! Maar dat is meer als je een kudde IJslanders hebt en er een paard van een ander ras bijzet. Dat die soms toch wordt buitengesloten.

Dat zijn dat van die IJslanders die als kliek bij elkaar blijven en vertikken om Nederlands te hinniken.
Ik hoor straks de KWPN'ers al hinniken "willen we meer of minder......"

Is het al vrijdag ? :+

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:22

Is mijn tinker dan de enige die alleen maar naar zijn eigen ras trekt? Hij moet van kwpners niets weten. Heel duidelijk wel van tinkers...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:23

Rex_Rolfo schreef:
Merell123 schreef:

Dat zijn dat van die IJslanders die als kliek bij elkaar blijven en vertikken om Nederlands te hinniken.

:D

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:31

Rex_Rolfo schreef:
Merell123 schreef:

*proest*

:') :') :')

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:31

Mijn importer werd door de IJslander groep hier aangevallen. Die staat nu dus samen met shetties en een knabstrupper, en dat gaat super :) . Ik had eerder mijn 2 IJslanders in een gemengde groep met Ijslanders en Deense Warmbloeden. De ene bleef altijd bij de Ijslanders, de andere liep bij de warmbloeden (dus wel duidelijk 2 groepen). Ik heb zelf altijd het idee dat Ijslanders beter samen kunnen staan met andere IJslanders omdat de eigenaren vaak meer op 1 lijn liggen... niet omdat de Ijslanders perse Ijslandse vrienden willen...

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:43

Kijk naar de combi of het klikt, mijn ijslander gaat bijv. echt niet met grote paarden samen. Shetlanders vindt ze wel heel leuk en andere ijslanders ook, nu staat ze met een nrps die ook sober moet staan ze tolereert het dier maar om nu te zeggen dat het maatjes zijn..., zo laat ze haar 'maatje' vrolijk in de steek om bij de shetten te gaan staan. Ik vind het ook altijd heel typisch dat de enige paarden waar ze op reageert als ik een buitenrit maak de twee ijslanders zijn die een heel eind verder op staan.