buiten bevallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnSj

buiten bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 20:33

Zijn er bokkers met ervaring met een merrie buiten laten bevallen? Mijn paard is gewend 24/7 buiten te staan en ik overweeg om haar buiten te laten bevallen eind mei.

Pandameisje

Re: buiten bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:35

wilde paarden bevallen ook buiten en ik ken genoeg mensen die hun paard ook gewoon in land lieten staan

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:37

Ik vind het risico te groot. Als ze overdag bevallen heb ik er geen problemen mee, dan is buiten vaak juist hygiënischer. Maar ik heb al eens een "red bag" meegemaakt en dat wil je niet in een omgeving waar je weinig licht hebt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:38

Hoe zie het voor je straks?
Wil je gaan waken of wil je het helemaal aan de natuur over laten?
Want ik zou het zelf het prettigst vinden om er toch bij te zijn, dat is wel wat lastiger buiten.
Is dit haar eerste veulie?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:38

alltimapanda schreef:
wilde paarden bevallen ook buiten

Klopt en die gaan bij een verkeerde ligging of "red bag" gewoon dood.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:42

Of ze nou op stal staan met een red bag of op t land staan met een red bag, dat maakt geen klap uit!

Gewoon netjes waken als het bijna zo ver is, en zorgen dat je een goede grote zaklamp hebt. Prachtig :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:45

Jasmijn159 schreef:
Of ze nou op stal staan met een red bag of op t land staan met een red bag, dat maakt geen klap uit!

Nou, ik zie toch graag wat ik aan het doen ben en dat is 's nachts (bij mij) in het land geen optie...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:51

Het is op de wei heus wel lastiger om in de gaten te houden, of je moet de hele tijd achter je pony aanlopen, wat niet echt rustig is voor de merrie.
En als je met je zaklampje erachteraan gaat, mag je dit ook wel eerst oefenen want veel paarden vinden dat niks.
Dus dan zou ik wel een stukje afzetten zodat ze in de buurt blijft en alvast laten wennen aan al die dingen die je straks wil gaan doen. :j

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:53

als het belangrijk is om licht te hebben, misschien 's nachts op stal overdag op het land? In de stal kunnen ze uiteindelijk ook verkeerd liggen

AnSj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 20:58

Ik ben van plan een birth alarm en camera te gebruiken. Omstreeks de uitgerekende datum hebben we sleuteloverdracht van ons nieuwe huis(met stal en bak) waar deze wei achter ligt. Op dit moment woon ik er vijf min fietsen vandaan.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:09

Deze dame is lekker buien bevallen. Dat heeft ze met haar eerdere veulens ook altijd gedaan.
http://i1178.photobucket.com/albums/x37 ... fab908.jpg

Tja, voor degenen die niet willen dat een paard buiten bevalt is de stal uitgevonden. Werkt goed :)
Maar ik zie het probleem niet, als een paard 24/7 buiten staat omdat het zo geweldig is voor het paard, is het ook natuurlijk en rustiger om in de wei te bevallen. Wij checken elke avond voor het slapen of de paarden in orde zijn. met zaklamp! Dat zijn ze dus gewend!

Alle opmerkingen over red bag, verkeerde ligging en noem maar op zijn onzin als het gaat om waar het paard het liefst bevalt.
Het is helemaal juist, dat soort dingen wil je niet in de nacht, eigenlijk totaal niet, maar het feit is dat de meeste paarden 's nachts bevallen.
Waar de meeste Europese vrouwen het ziekenhuis opzoeken voor een bevalling is dat gelukkig bij paarden nog niet gebruikelijk.

Volg je gevoel, het paard vind zijn plekje wel, maar een zenuwachtig drentelend baasje gaat niet helpen als het paard zover is, zeker niet als het paard dan nog naar de wei of stal moet lopen omdat haar baasje het allemaal anders heeft gepland.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:13

Onze merries zijn buiten bevallen. Stuk van de wei afgezet zodat het overzichtelijk was. Birth alarm bij 1 merrie, maar dat gaf ook weleens "vals" alarm. Verder regelmatig kijken en gedrag in de gaten houden. Alle veulens geboren zien worden! Ik zeg er wel bij dat de wei meteen achter ons huis ligt.

Mouzs_engel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:15

Mijn merrie bevalt ook altijd buiten. Nog nooit van een red bag gehoord haha, dus als iemand dat wilt uitleggen?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:16

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:20

Mijn merrie staat 24/7 buiten en die laat ik dan ook buiten bevallen. Wel maak ik de wei klein en hoop ik dat ze in de schuilstal bevalt, die kans is erg groot want daar voelt ze zich prettig en veilig. Ook ga ik een lamp bij de schuilstal installeren.

Floresta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:24

Mijn merrie staat ook 24/7 buiten maar gaat 3 weken voor de uitgerekende datum naar stal. Daar staat ze ook de hele dag buiten maar dan veilig. Op advies van de dierenarts omdat er veel meer risico is in een weiland. Het is wel afhankelijk hoe je wei afgezet is, waar het weiland ligt etc..

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:25

Onze merrie is eind mei ook gewoon buiten in de wei bevallen (box was sowieso geen optie want ze hebben een open loopstal en staan 24/7 buiten).
Ze had een birth alarm om en 's nachts stond ze apart van de andere 3 in een afgezet stukje wei (had achteraf gezien echt niet gehoeven trouwens). En ze is inderdaad 's nachts bevallen, het alarm ging netjes af en toen begon het.
Wij hadden er trouwens wel een lamp bijgezet, met een verlengkabel.

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:26

gave foto nina_rex, apart zetten was niet nodig, ze was lief tegen de andere paarden?

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:32

Mijn paard is ook buiten bevallen. Ze deed het overdag, dus dat was wel makkelijk.
Ook heb ik een aantal bevallingen meegemaakt die 's nachts buiten waren. Dat gebeurde in een weiland naast een stal met verlichting, goede zaklamp erbij en het was prima te zien. Omdat we tegen de uitgerekende datum verschillende keren 's nachts gingen kijken, waren ze het wel gewend dat er iemand met een lamp door de wei liep.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:54

set_elkol schreef:
gave foto nina_rex, apart zetten was niet nodig, ze was lief tegen de andere paarden?

Ja, het is een hechte kleine kudde, en de 3 anderen toen waren ruinen, het was echt geen probleem geweest als die er zonder draadje ertussen bij hadden gestaan denk ik. Maar ja het kon ook geen kwaad zo, ze stonden alledrie aan de andere kant van het draadje mee te kijken. :)

Vroeger op de camping waar ik met pony's vakantiewerk deed stonden ze met een stuk of 15 in de wei, en dan werden de veulentjes gewoon in de kudde geboren. Ook altijd prima gegaan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 00:02

Zelf laat ik mijn merrie ook buiten bevallen als het kan. Heb haar verschillende keren nog snel uit de stal gehaald om haar buiten neer te zetten voor de bevalling. Veel meer ruimte, ik zie ook dat mijn merrie de ruimte graag benut (opstaan, paar passen lopen, stukje verder weer gaan liggen) en bovendien is het veel hygienischer.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:27

Ik krijg daar zo de kriebels van, mensen die lekker de natuur zijn gang laten gaan. In d enatuur gaan er veel veulens dood. Datonnodige risico moet je dan willen nemen
denk als dat die een perfect veulen dood in het vlies vinden of een merrie die zich doodgeperst heeft op een verkeerde ligging wel anders piepen.

Op zich is er niets met buiten bevallen, als je het goed ingeregeld hebt en er andere opties zijn, en de merrie daaraan gewend is.

grote nadeel van buiten bevallen is dat het lastiger is om ze in de gaten te houden, ook na de bevalling om te kijken of het goed poept en drinkt en verder normaal is. Paar x per nacht even met de zaklamp kijken is vaak niet genoeg.

En weersomstandigheden. In bv kou en stromende regen buiten bevallen en blijven vind ik niet wenselijk, veulens zijn best teer.

Dit zal met de robusstere rassen wel beter gaan gok ik, maar ik zou geen risico willen lopen en graag willen dat ze droog kunnen liggen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:10

fokfanaat schreef:
Op zich is er niets met buiten bevallen, als je het goed ingeregeld hebt en er andere opties zijn, en de merrie daaraan gewend is.
...
En weersomstandigheden. In bv kou en stromende regen buiten bevallen en blijven vind ik niet wenselijk, veulens zijn best teer.

Dit spreekt i.m.o. inderdaad allemaal voor zich. :j Als het koud en guur was geweest, of als we geen licht hadden gehad daar, hadden we haar bij de loopstal gehouden.
Maar als het goed kan is het inderdaad veiliger en hygiënischer.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:12

fokfanaat schreef:
Ik krijg daar zo de kriebels van, mensen die lekker de natuur zijn gang laten gaan. In d enatuur gaan er veel veulens dood. Datonnodige risico moet je dan willen nemen
denk als dat die een perfect veulen dood in het vlies vinden of een merrie die zich doodgeperst heeft op een verkeerde ligging wel anders piepen.

grote nadeel van buiten bevallen is dat het lastiger is om ze in de gaten te houden, ook na de bevalling om te kijken of het goed poept en drinkt en verder normaal is. Paar x per nacht even met de zaklamp kijken is vaak niet genoeg.

Dit zal met de robusstere rassen wel beter gaan gok ik, maar ik zou geen risico willen lopen en graag willen dat ze droog kunnen liggen.

_/-\o_

Je kunt je paard best buiten laten bevallen,allemaal geen probleem,zo lang je maar zo goed als je kan probeert voldoende toezicht erop te houden! Bij de geboorte proberen te zijn is erg belangrijk. Je kan ze dan na de bevalling bijvoorbeeld alsnog op stal zetten als er problemen met het veulen blijken te zijn of als het guur weer is. Zodat het veulen na de bevalling toch geen koud krijgt,zo kletsnat.
Nu eind mei zijn de weersomstandigheden natuurlijk al beter,maar je weet nooit. Als je niet checkt en het veulen pas uren later terugvind,verkleumd van de kou of nog erger,veulen en/of merrie dood,dan kan je jezelf wel wat aandoen..

Maar voor TS kan het dus prima zo te horen,voldoende toezicht en voldoende uitgedokterd. +:)+

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:16

Wij hebben onze merrie dagen lang snachts binnen gedaan, (was 1e veulen) en gewaakt. Rijden op een zaterdag snel even met z'n 2en naar de boerenbond, komen terug. Ligt er een veulen achter.
Het jaar erop het zelfde, tegenwoordig laten we haar buiten ze wacht anders toch tot ze buiten is.