Welsh cob

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Welsh cob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 17:07

Hallo,

Ik zoek mensen met ervaring met dit prachtige ras, die mij er alles over zouden willen vertellen!

Ik ben sinds een paar weken verkocht geraakt en zou er graag meer over willen weten. Zoals: Wat is hun karakter in het algemeen? Hoe is hun gezondheid? Etc en voor foto's van jullie prachtige Welsh Cobben zeg ik zeker geen nee tegen :D

Verkoopadressen zijn ook zeker welkom, particulier is ook mogelijk, maar onthoudt dat wij pas in 2015 of eind 2014 aan paarden gaan denken.

Ps: Ik bedoel echt Welsh Cobben en geen 'normale' Welshes :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Welsh cob

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:59

Kijk eens op www.welshcobclub.nl daar vind je veel foto's.
Mijn onderschrift zegt al dat er voor mij maar een echt ras is. ;)
Karakter vind ik geweldig. Ze hebben een sterk karakter, maar kunnen daardoor ook echt je maatje worden.
Het zijn sobere pony's, dus op zich ook gezond. Al kun je met elk ras pech hebben natuurlijk.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 19:54

Ik ga is een kijkje nemen op de website. Het schijnt dat ze niet heel erg bekend zijn in Nederland. Ik heb heel google, Martplaats afgezocht naar paardjes, maar uiteindelijk niet veel gevonden. Nog een vraagje: Zijn er ook grote Cobs, 1,55+? En wat zijn de gemiddelde prijsklasse voor een jong dier?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:43

Meeste Cobs zul je via fokkers vinden. Op Marktplaats inderdaad wat minder.
Er zijn zeker wel grote Cobs, maar dan krijg je wel een iets ander type over het algemeen.
Ideale maat ligt op ongeveer 1.47m.
Prijzen zijn zeer wisselend. Hengstveulens vanaf een 500 euro tot duizenden euro's voor een jong dier.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 20:46

1,47 is toch echt te klein, ik zocht (of eigenlijk wij zochten) een leuk paard boven de 1,55 m. Ik ben ongeveer 1,72 m, wat voor schoftmaat zou het ideale zijn? Ik heb mijn New Forest pony van 1,51 m moeten verkopen omdat ik er te groot voor ben geworden, maarja een New Forest is ook iets anders dan een Welsh Cob.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:54

Uhm, met 1.72m. kun je makkelijk op een normale Welsh Cob van 1.47m. hoor.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:01

Haha, ik ben ook 1.70 m en ik pas geweldig op de mijne van ook 1.47 m :+
De Welsh Cobs zijn geweldig. Ze zijn moedig, intelligent, gevoelig, nuchter en fantastisch allround.

Je moet goed het onderscheid proberen te vinden in wat je wilt. De Nederlands gefokte zijn over het algemeen langlijniger, groter en verliezen het 'cob' type.

De Britse zijn orgineel, het zijn echte tanks die ondanks hun schofthoogte wat veelal onder de 1.50 blijft goed compenseren met hun breedte.

Ik heb een Brits gefokte. Zou ook geen Nederlandse richting willen. Die verliezen imo echt alles wat Welsh is. Uiteraard moet je dit voor jezelf ook gewoon zelf bepalen. Verdiep je op Google eens in echte Welshe bloedlijnen. Kijken op de site van de Britten is natuurlijk leuk om het verschil te zien.

Zoals bij elke pony, maar vooral het Welsh ras, dien je eerst hun vertrouwen te winnen en een band met ze op te bouwen, eer ze alles voor je willen doen. Ben je eenmaal zo ver, dan gaan ze voor je door het vuur.
En ja, het uiterlijk he <3 Ik ben nog elke dag helemaal verliefd op mijn cob <3

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 21:14

Hmm, tsja ik ben pas 13 en groei zeker nog! Maar dus jullie zeggen dat het gewoon kan?M

Sylva: Een britse zou je weer moeten importeren en dan kost geld, zeker als je ze daarna nog naar Turkije moet importeren. Zijn er geen fokkerijen in Nederland die Brits fokken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:22

Als het de EU uit moet maakt het niets uit of je er een uit NL of Engeland haalt. De import kosten zijn daarvoor gelijk.
Hooguit is er een klein verschil in transportkosten, maar dat zal geen honderden euro's verschil maken denk ik.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:46

Sylva, waar baseer je dat qua type op?
In Engeland worden vele typen gefokt. Ja, ook de kleinere bredere, maar ook groot en rijtypisch. En eigenlijk geldt hetzelfde voor Nederland alleen dan in veel kleinere aantallen natuurlijk. De vraag is ook wanneer iets Nederlands gefokt is.

Wat betreft import/transport zal het inderdaad niet veel uitmaken uit welk land.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 21:51

Als jij je paarden zelf importeert (net zoals wij) maakt dat wel degelijk uit :j Wij willen de importering zelf doen (met vrachtwagen), maar helemaal naar Groot Britanie en dan weer terug naar Turkije met een vrachtwagentje gaat hem niet worden. Als het bijv Oostenrijk was geweest, dan zou het wel kunnen, want tijdens de reis komen we er langs :)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:58

Ik heb ook een welsh cob, maar dan meer een sporttype.
De meeste cobs die ik ken zijn van zichzelf koppig ( ha ha ) maar zodra je een band met ze hebt kun je er echt alles mee!

Edit: hij is trouwens 1,48 en ik 1,68

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 07:08

Volgens mij heb ik het nergens over import? Gaat om de lijn erachter. Mijne is ook gewoon een fokproduct uit Nederland maar met een volledige Welshe lijn waarin dus ooit wel begonnen is met import door de fokker.

Qua type basseer ik dat op mijn ervaring, kennis en gesprekken met fokkers. He hoeft het uiteraard daar niet mee eens te zijn

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 07:15

Maar ik denk dat eigenlijk dat de meeste Welsh Cobs uiteindelijk van Engelse Cobs zijn.
In Nederland zijn eigenlijk nog maar betrekkelijk kort Welsh Cobs.
En er zijn genoeg Engelse lijnen waaruit ik geen Cob hoef omdat het type mij niet aanstaat.
Dus ik denk als je op zoek bent dat rondkijken wat je wel en niet aanstaat gewoon het beste is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:24

Nu denk ik daar misschien te makkelijk over, maar als je toch 3500 km gaat rijden, maakt dan 400 km extra echt nog wat uit?
Als ik een goede welsh cob zou willen zou ik er persoonlijk 1 in Engeland kopen. Ik zou bijv ook geen Fries in Frankrijk kopen.

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:42

Ik heb nu een jaar een Welsh Cob, voor het eerst. Bij pony's NRPS, welsh, kruising met Arabier gereden, bij paarden KWPN'ers. Ik zocht een veelzijdige pony waar ik als volwassene op kan rijden, waar ik mee kan mennen en vooral veel plezier aan heb. Het iedere week op wedstrijd hoeft van mij niet meer. Hij wordt over een paar weken 3 en ben daarom rustig bezig met wandelen enzo maar het verschil in karakter vind ik groot. Hij stapt overal op af, is alert en wakker maar niet nerveus. Wat lomp (hard voor zichzelf) maar intelligent, reageert op mijn stem en subtiele aanwijzingen. Hij houdt heel erg van aandacht, echt op mensen gericht en is ook dol op afwisseling. Naar buiten de weg op vindt ie leuk. De kinderen en mijn man zijn ook dol op hem en hij mag hier nooit meer weg :)

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:24

He Sylke_x wat een leuke omschrijving ;-)
Alsof je onze jonge hengst omschrijft!!

_Femkeeex
Waar kom je vandaan?
Misschien kunnen we je een adresje geven om eens te gaan kijken!!
Dan leer je het meest van het ras! of de shows-keuringen gaan bekijken!!

Er zijn wel grotere cobs te vinden hoor, alleen is het dan vaak wel van: type of type beetje verloren in het "paardachtige"
Wij hebben momenteel een bijna 2jarige die zo ong 1.53 is.
Hij is zo hard gegroeid en nu dus best "slank" maar type bezit hij zeker!
Wat ik persoonlijk het grote verschil met die "grote"cobs vind is dat ze veel later pas "klaar" zijn, ze hebben meer tijd nodig om uit te groeien..

Qua types is het weer een heel ander verhaal ;-)
Ik heb daar nog een leerzaam stukje tekst over die zal ik eens opzoeken en proberen door te sturen!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:51

Ik heb een tweejarige lopen. Ze is nu al groter dan mijn haf van 1.48.
Het is een hele lieve aanhankelijke pony net zoals haar moeder.

Hier is ze een jaar

Afbeelding

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:44

Moor, dat stukje over type vind ik ook wel interessant. Misschien kun je het hier plaatsen.

Het beste kun je bij verschillende fokkers en shows gaan kijken zodat je voor jezelf uit kan zoeken wat je het mooiste vind.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:12

In het WPCV-journaal van vorig jaar staat een artikel over de verschillende types.

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:43

Dat stukje uit het WPCV is wat ik bedoelde!

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:27

Met jou lengte kun je makkelijk op een WElsh Cob van rond de 1.50 meter.
Inderdaad ook in Nederland kun je verschillende types Welsh cob vinden. soms in Nederland gefokt, soms in het moederland Wales.
Ik heb jaren gereden met een zwarte Welsh Cob dekhengst, waar we werkelijk alles mee deden. Als 6 jr. liep hij al Zdressuur met winst bij de paarden, hij sprong, we reden er dameszadek mee, hij liep in tuig, maakte er fikse buitenritten mee, maar reed ook mee in shows met onze andalusiers. Hij beheerste spaanse pas en compliment uitstekend. Een enorm veelzijdig en werkwillig paard. Zoals een Welsh Cob hoort te zijn i.m.o.

Sinds kort heb ik ook weer een echte " ouderwets stevig type " WElsh Cob onder het zadel., Bij aantal bekend als Everest Gwron, bij ons inmidels omgedoopt tot Gordon. Een stevige goed bewegende en zeer werklustige Cob, waar ik met mijn 173cm en 73 kg makkelijk op pas. Geboren in Wales, als veulen naar Nederland geimporteerd. Tot nu toe als dekhengst gebruikt, weinig mee gereden, maar nu op 12 jarige leeftijd begint hij een nieuw leven onder het zadel. Geen probleem . een echte Cob is cool, maar heeft daarbij een fikse dosis werklust en ijver.

Kijk eens rond, je komt ook hier in Nederland vast wel een type tegen wat je aanspreekt.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:18

ik ben 1.81 en heb 2 welshcobs (en 1 NAS-a-loosa). De welshcob ruin van 1.48 kon ik zo op wegrijden en de andere 2 dames zijn beide 1.55 en daar pas ik ook netjes op. De ruin is nu met prepensioen na een blessure door een glijpartij in de wei.
Beide welshcobs zijn erg verschillend in karakter maar wat ze wel gemeen hebben is dat ze vriendelijk en werkwillig zijn (vaak ook wat heet tussen de oren). Ook qua bouw zijn ze heel verschillend. De ruin is klein en wendbaar. De merrie is echt een barok type met een paar flinke billen :o :D

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:08

Hoi Natascha!
Heb je foto's van je cobs?!
En wie zijn hun ouders?

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:09

Wij hebben nu een jaar onze welsh cob van 1 in de 50 ... beestje van 21 wat ontzettend sensibel is, kan ook en echte drama queen zijn maar loopt even goed 10minuten later langs een stoet gillende en rennende kinderen met vliegers .. :)

Hij werkt graag voor me, leert snel en is 'willing to please'...

Ik vind hem ontzettend mooi bewegen en hij heeft ook echt een superlief koppie ( spiek maar in mn profiel). Hij knuffelt graag en ondanks zn 'angsten' doet hij alles wat ik van hem vraag... :)