PRE in het echt - waar kan ik kennismaken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mevy

PRE in het echt - waar kan ik kennismaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 10:41

Ik ben van plan om op termijn weer een eigen paardje aan te schaffen. Op internet heb ik veel gelezen en gezien over de PRE's. Het lijkt voor mij een ideaal paard; niet te groot, betrouwbaar, ik ben zelf een rustige en geduldige ruiter, zijn niet te lang in de rug dus goed te verzamelen, geschikt voor dressuur... Maar zijn ze in het echt nu wel zo ideaal als ik het me voorstel?

Zelf heb ik alleen KWPN'ers gehad en nu rijd ik ook alleen maar KWPN'ers (en wat daar op lijkt). Ik zoek eigenlijk een adresje in Oost-Brabant waar ik eens kennis kan komen maken met een echte PRE. Hoe is hun aanhankelijkheid op stal? En hoe is die vurigheid en tegelijkertijd gevoeligheid onder het zadel? Wat zijn de persoonlijke ervaringen van een eigenaar? En zijn die hengsten echt zo mak als een doorsnee ruin?

Kortom: wie weet er een adres waar ik terecht kan?

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:47

Mevy

Re: PRE in het echt - waar kan ik kennismaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 14:51

Bedankt voor je reactie, maar dat topic gaat over stoeterijen.
Daar zal ik best terecht kunnen als ik een jonge PRE aan zou willen schaffen, maar ik ben juist geïnteresseerd in de volwassen en doorgereden PRE's. Het is juist niet mijn bedoeling om naar een fokker of handelsstal te gaan, maar ik dacht meer aan een particulier adres of kleinschalige dressuurstal.

Iemand nog een idee?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 15:10

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:52

Idd de rijthof is een goed adres hiervoor bij jou in de buurt!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:23

Spanje? meteen een vakantietje eraan vastplakken:-)

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:41

PREs zijn echt heel anders om te rijden dan een KWPNer, in mijn ervaring.
veel mensen zullen ze als heftig betitelen ofzo. je rijdt gewoon meer vanuit je zit, want anders wordt ie heel sterk/ontploft.

tuurlijk zijn er zat mensen die hun PRE veel te hard rijden, maar per saldo is zelfs dat nog minder. Een pre laat het ook veel duidleijker zien (aan toeschouwers) hoe hard je bent.

is misschien heel cynisch, maar ik vind dat dus fantastisch aan iberische paarden: zetten je op je nummer.

ik heb zelf een PRE ruin en een lusitano hengst (maar werk veel met pre hengsten) en die staan zelfs in paddockjes naast merries en dat is allemaal ok.

ze moeten soms een paar weekjes warm worden, maar het zijn echt knuffelbeesten, en leren echt een diepe band. mijn PRE loopt echt als een hondje achter me aan.

gemiddeld zijn de spaanse ruggen iets minder goed dan de portugese, qua bouw, maar spaanse paarden zijn toch vaak ietsje rustiger... Maar daar is zo veeloverlap in dat dat niet altijd klopt.

ik kan het alleen maar aanbevelen.

kwpn naar andalusier is alsof je uit een trabant in een porsche stapt.
(en lusitano is dan wellicht nog weer een lamborgini ofzo) ;)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:44

Neem eens contact op met Rafiki8 op bokt.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:48

Ideaal dit topic!! Ik zit in hetzelfde schuitje.
Ik volg!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:13

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:33

ik wil ook!!! weet iemand nog een adres midden nederland?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:46

Ik ga helemaal mee wat airnt zegt over de rassen, ze zijn gewoon anders.
PRE weet ik niet het meeste over, ik ken er een aantal, maar ik vind vrijwel alle iberische rassen enorm gaaf!

Als je ze begrijpt zijn het geweldige paarden om mee te werken.

Ondanks dat dit een PRE topic is, wil ik wel nog 1 ander ras onder de aandacht brengen, de Frederiksborger.
Voor veel mensen een onbekend ras, maar een ras met heel veel mogelijkheden :)

Daarnaast zijn er wel barokke dagen, daar kan je met de verschillende rassen kennis maken, en misschien ook wel eigenaren treffen!

Rekiurbeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:59

Hoi!

Ik kan je helaas niet echt goede tips geven, maar wil wel even je enthousiasme delen! Ik woon tijdelijk in zuid Spanje en was gisteren op een hippisch evenement voor PRE paarden. Er was onder andere verkoop, keuring en een wedstrijd. De paarden die in de evenementenhal in een open box stonden voor verkoop leken daar totaal geen problemen mee te hebben. Ze waren erg nieuwsgierig naar de mensen toe, heel levendig, vriendelijk, maar ook ontspannen. Ook de paarden die moesten wachten voor de keuring stonden stuk voor stuk rustig stil, totaal niet onder de indruk van de omgeving of andere paarden. Met rijden leken ze ook wel relaxed, maar ik weet natuurlijk niet hoeveel ervaring ze al hebben.

Succes met je zoektocht!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:31

Rekiurbeg schreef:
Hoi!

Ik kan je helaas niet echt goede tips geven, maar wil wel even je enthousiasme delen! Ik woon tijdelijk in zuid Spanje en was gisteren op een hippisch evenement voor PRE paarden. Er was onder andere verkoop, keuring en een wedstrijd. De paarden die in de evenementenhal in een open box stonden voor verkoop leken daar totaal geen problemen mee te hebben. Ze waren erg nieuwsgierig naar de mensen toe, heel levendig, vriendelijk, maar ook ontspannen. Ook de paarden die moesten wachten voor de keuring stonden stuk voor stuk rustig stil, totaal niet onder de indruk van de omgeving of andere paarden. Met rijden leken ze ook wel relaxed, maar ik weet natuurlijk niet hoeveel ervaring ze al hebben.

Succes met je zoektocht!

ECHT? Daar had ik bij willen zijn <3

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:56

fredriksborgers zijn een heel oud ras, maar die die ik ken zijn toch wel minder dapper dan pres.

ik prefereer meestal knabstruppers boven fredriksborgers (die uit dezelfde stam komen uiteindelijk), maar de knappies zijn nog hard aan het fokken voordat dat ras weer is wat het ooit was.

uiteindelijk zijn er VEEEL meer pres te koop dan fredriksborgers, dus dat drukt de prijs enorm.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:45

Er zijn zeker veel meer PRE's te koop dat Frederiksborgers, volle knabstruppers ken ik helaas niet heel erg goed!

Rekiurbeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:30

x_Quinta_x schreef:
ECHT? Daar had ik bij willen zijn <3

Ja, was echt top! Bij deze dan een kleine collage om toch een beetje een indruk te hebben:

Afbeelding

(sorry TS, het is verder niet mijn bedoeling om in dit topic te spammen :o )

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:09

Wel mooie foto's!!

Let wel op; als je overstapt.... ze zijn verslavend, hahaha
Voor mij echt nooit meer anders!

Frederiksborgers en Knabstruppers zijn ook fijne paarden. Maar ik mis het sprankelende wat de meeste Pre's en ook veel Lusitano's wel hebben.

Finca Linda heeft een zuivere Knabstrupper te koop, mochten ze je interesseren.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:29

Ik zat in het zelfde schuitje. Ik had een springpaard kwpn, nu heb ik een pre aangeschaft. Overigens wist ik niet wat ik moest verwachten van dit ras. Voordat ik ging kijken toch even iets opgezocht.
: vriendelijk, werkwillig, open boek, speels, en makkelijk in de omgang.

Ik ben gaan kijken bij Rafiki8 op bokt.
Toen nog hengst, dus ik wist niet wat ik er van kon verwachten.
Aangezien hengsten in mijn gedachten enorme schreeuwers zijn en niet braaf zijn in de omgang..
Maar goed ik had gelezen dat ze makkelijk waren. Dus redelijk vertrouwen erin.
Ik erop. Werkelijk waar een wereld van verschil! Van een langse slungel op hoge benen, naar een compact paardje van 1.62.
Super braaf, mega gaaf. Deed alles wat ik vroeg maar durfde er bijna niet aan te rijden zo gevoelig op de hulpen. Enige kuitspanning was al genoeg om in een ruime draf te komen, maar met 1 pink zo terug in stap.
Ik was verkocht haha. Nog nooit z'n vriendelijk dier ontmoet die naar alles ontzettend nieuwsgierig is. Super makkelijk over te halen als hij iets engs ziet bij ons nu op stal. Volledige overgave.

Heb mijn Pre nu bijna een maand denk ik, ben erg happy met hem. Hij vermaakt mij in zijn doen en laten. Laat erg goed weten tijdens het rijden welke hulp goed is en welke to much. Zeer werkwillig!

Dus... Ik ben helemaal verliefd op mijn Spaanse man.
Ik heb hem wel laten castreren. Niet omdat hij niet te handelen was. In tegendeel, zo mak als een lammetje. Maar omdat wij op onze stal geen hengsten mogen houden en ik zelf niet van plan was met hem te gaan fokken.
Hij hinnikt soms nog naar de merries, maar die zijn op dit moment ook hengstig.. Maar aan de andere kant doet hij het ook naar ruinen.
Volgende maand gaat hij bij de kudde.

Maar goed. Ik ben erg tevreden over dit paard dat ik bij Danielle vandaan heb. Dus ik zou zeker haar even een bericht sturen.

Ze heeft met name schimmels op dit moment. Maar dat heeft mij ook niet tegen gehouden, als het hem is, is het hem.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 23:06

ohh dat klinkt allemaal leuk zeg, heb Steenbergen ook op mn lijstje! veel plezier met je paard!

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:27

Een aanrader de premiekeuring van de PRE, is dit jaar op 19, 20 en 21 september, zie voor meer informatie op de site van het stamboek http://www.pre-stamboek.nl/pages/110235/Agenda.html
Als je op zondag gaat zul je de oudere hengsten zien en hier ook onder de indruk zijn dat ze gewoon met zijn alle opgesteld staan op de lange zijde keurig en braaf naast elkaar (de meeste dan :-) )

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 00:59

ik blijf het schokkend vinden dat je (zeker in nederland) haast verplciht wordt tot het verminken van je paard uit een ongegronde angst voor hengsten.

Ik werk heel veel met hengsten en ze zijn ordes van grote betrouwbaarder, voorspelbaarder en handelbaarder dan merries.

Ik heb echt veel meer merries mensen zien trappen...en ook goed hard... uit het niks...

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:54

Ja Airnt ben het met je eens al vind ik verminken een overdreven uitspraak. Maar vanuit de visie een man kan ik deze uitspraak wel snappen :-)
In NL ben je gewoon met hengsten niet altijd welkom op pensions maneges en rijverenigingen deels onwetendheid en deels angst.
Merries hoeven we toch ook niet te steriliseren als ze lastig zijn en mogen gewoon in de rijbak ook al slaan of pissen ze de boel onder ?
Maar soms is het voor de hengst zelf wel beter, ik heb er gezien die zichzelf verminken uit frustratie ....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:02

Airnt schreef:
ik blijf het schokkend vinden dat je (zeker in nederland) haast verplciht wordt tot het verminken van je paard uit een ongegronde angst voor hengsten.

Ik werk heel veel met hengsten en ze zijn ordes van grote betrouwbaarder, voorspelbaarder en handelbaarder dan merries.

Ik heb echt veel meer merries mensen zien trappen...en ook goed hard... uit het niks...

Ben ik het zeker mee eens.
Alleen hebben Nederlanders nu eenmaal geen paardencultuur.
en wat paintedblack zegt, ben je op heeeeel veel stallen in nederland niet welkom.
Ik had 3 hengsten, kon echt alleen op professionele dure dressuurstal terecht. Wel beter, want deze eigenaren hadden er gewoon verstand van
En dat is veelal het probleem. Staleigenaren hebben vaak óf geen ervaring met hengsten, óf de mensen die er hun paard/pony hebben staan zijn er bang voor. Ze denken echt, als een hengst losbreekt, deze meteen merries dekt :D :+
Of ze gaan leuk met hun hengstige merrie voor de hengstenbox staan, want dan is die hengst zo mooi aan het doen, en vind je als eigenaar je hengst zwetend onder de deken helemaal in de stress in zijn box.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:14

Hengsten worden in Nederland eigenlijk gediscrimineerd.
Voorbeeld mijn dochter wou met enjoy the ride mee rijden, hartstikke leuk, totdat het woord hengst viel......
Er zijn natuurlijk ook vervelende hengsten.
En veel hengsten die niet goed opgevoed worden.
Merries zijn vaak veel chagerijniger dan hengsten.