Twijfel twijfel, kopen of niet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

Twijfel twijfel, kopen of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 23:16

Hoihoi,
ik maak dit topic eigenlijk vooral om voor mezelf eea op een rijtje te kunnen zetten ;) :o
Het gaat om de evt aanschaf van een Haflinger, vandaar dat ik het hier neer heb gezet. De rest van het verhaal is wel wat algemeen, dus misschien hoort het hier toch niet.

Ruim een jaar geleden maakte ik kennis met het paardje. Laat ik beginnen met zeggen dat ik ècht, helemaal, NIKS met Haflingers heb. Nooit gehad ook. Lange blonde manen? Ik word er niet warm of koud van.
Tenminste, normaal gesproken... :=
Maar bij deze... Bij deze was ik meteen om, liefde op het eerste gezicht, nog voordat ik er zelfs maar op had gezeten. Ik zag hem, en wist: dit is met stip de Leukste Haflinger Ooit :D <3
Gedurende het afgelopen jaar heb ik hem een aantal keer mogen rijden, zowel in de bak als buiten in het bos. Er is dressuurmatig gezien nog wel wat werk aan de winkel, maar tjemig, wát een leuk dier is het. Hij heet echt wel potentie en het lijkt me een uitdaging om te kijken hoeveel ik eruit kan halen.

En nu is hij dus te koop. 14jaar, ruin, geen gebreken, geen eczeem. Daar hoef ik het dus niet voor te laten ;)
Feit is wel dat ik - voorlopig - niet veel tijd heb voor een eigen paard (ik was/ben ook helemaal niet actief naar een paard op zoek). Hij wordt nu eens per week gereden ongeveer, en staat op een stal waar alles gedaan wordt (daar zou hij ook blijven, als ik hem zou kopen), dus ik zou er sowieso niet dagelijks naartoe hoeven.

Maar: pas als ook ons jongste kind van nu 3 over een klein jaar naar school gaat, zou ik 2 à 3 keer per week naar stal kunnen. Vóór die tijd is eens per week echt wel het maximum. We hebben 2 kleine kids, en nog meer huisdieren, en ik werk 24u per week (mijn man werkt dik 40u, dus een groot deel van het huishouden neem ik ook nog voor mijn rekening).

Dus ja... Wat doe ik nou... Een paard aanschaffen om er het komende jaar maar 1x per week op te kunnen kruipen? Omdat ie zo leuk is. Omdat ik er naar uit kijk om lekker met hem aan de slag te gaan. Omdat ik weet dat ik zowel geestelijk als lichamelijk blij word van 'naar m'n paardje gaan'.
Hij loopt nu natuurlijk ook al weinig. Maar ik ben heus niet de enige die goed met hem overweg kan. Hij zal vast goed terecht komen. Dus ik heb geen illusie dat ik het voor hèm moet doen ;)

Voor de huidige eigenaar is het geen optie om te wachten met de verkoop, of een lease-constructie aan te gaan. Dus het is nu of nooit.

Ik verwacht niet dat jullie een beslissing voor mij gaan nemen maar misschien hebben jullie nog ideeën waar ik zelf niet aan gedacht heb :)

FennaK

Re: Twijfel twijfel, kopen of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:20

Ik zou het niet doen. Een paard verdiend meer aandacht dan maximaal 1x in de week!

Hij verdiend ook die aandacht en beweging.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:24

Moeilijk, ik zou het niet doen....1 keer in de weekzo bouw je toch nog geen echte band op met een paard? Maar als je echt denkt this is the one... Dan laat je die niet zo makkelijk gaan. Als je hem echt wil kopen kun je een bijrijder/leaser zoeken voor een paar dagen in de week. Totdat je zelf meer tijd hebt, of voor vast

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:26

Als je echt een klik hebt, zeker doen!

Maar ik zou dan wel het eerste jaar een bijrijdster vragen!

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:26

Ik zou het niet doen. Een paard heeft echt wel meer aandacht nodig dan 1x in de week, Als je er een bijrijder voor kan krijgen of iemand die hem die tijd wil leasen zou ik nog een keer erover denken maar ja, wil je een band met hem opbouwen zou je toch echt vaker bij hem moeten komen en niet alleen om te rijden.

Ik hoop dat hij een goed plekje krijgt waar hij de aandacht krijgt die hij verdiend!
Laatst bijgewerkt door xGoldenHero op 29-03-14 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:27

Als dat het enige is dat je tegen houdt... gewoon doen.. niet ieder dier moet 3x per week gereden worden.. gewoon doen, lekker genieten eens per week en volgend jaar vaker.. helemaal prima.. mijn paard heeft ook bijna een jaar vakantie gehad door mijn zwangerschap.. helemaal niet erg.. ze heeft er niets mee geleden

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:29

Een eigen paard is pas echt leuk als je een keer of 3-4 in de week er naar toe kan, en zo een band kan opbouwen en kan werken aan alle dingen die bijgeschaafd moeten worden.
Ik zou dus zelf wachten tot je die tijd wel hebt.
Of je moet iemand hebben die door de week een paar uurtjes op de jongste wil letten (of natuurlijk een paar dagdelen naar een creche als voorbereiding op school).

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:29

Een paard heeft niemand perse nodig hoor.. als het beestje zijn natje en droogje heeft.. denk echt niet dat mijn paard op mijsstaat te wachten in de wei.. en denkt ach komt ze nu maar 1x per week ipv 3x..

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 23:31

FennaK schreef:
Ik zou het niet doen. Een paard verdiend meer aandacht dan maximaal 1x in de week!

Hij verdiend ook die aandacht en beweging.

Aandacht krijgt hij toch wel hoor. En hij loopt dagelijks buiten met soortgenoten, een deel van het jaar zelfs 24/7. Denk niet dat ie daar onder lijdt ;)
De jongste gaat al naar de opvang, maar alleen op de momenten dat ik werk. Als het goed weer is, gaan de kinderen mee naar stal, ze komen daar al vaker en vinden het super leuk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:31

Het ras doet er niet toe. Dat je normaal niets met Haflingers hebt, doet er niet toe. Je valt voor dit paard. Punt. En timing is niet helemaal ideaal, maar als je die match hebt en je kunt het betalen, waarom niet doen? Een paard gaat echt niet slijten van een jaartje rust. Je hoeft niet iedere dag te rijden, als je je paard maar andere beweging geeft of op het land kunt zetten, met een maatje erbij. En hou dan wel in de gaten dat, als het dier niet op conditie is, je niet het dier de week over kunt laten staan en in het weekend een buitenrit gaat maken van 4 uur. Wil je met het dier aan het werk, dan bouw het op.

Maar nogmaals: paard te koop en komt even niet uit....geen probleem. Als je verwacht dat het binnenkort wel qua tijd zou kunnen, en het financieel kan: gewoon doen!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:32

Ik zou het persoonlijk ook niet doen. 1x in de week erop is eerder slechter dan niets doen. En een paard houd meer in, ook al nemen de pensionshouders het e.e.a. op zich.

Met 24 uurs baan, huishouden en fulltime moeder en echtgenoot met sociaal leven???? Knap dat jij echt die ene keer perweek volhoud.

Maar dat is slechts mijn mening. Overleg thuis goed. Maar volg je gevoel.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:32

Ik zou mezelf de stress en de schuldgevoelens besparen. Je kan jezelf niet in tweeen splitsen. Een paard gaat veel tijd inzitten. Vaak op onverwachte momenten. Bijv hij krijgt koliek en jij zit met kleine kids. Wacht een paar jaar tot het grut naar school gaat, daar doe je het paard en jouzelf het meeste plezier mee, 1x per week kun je net zo goed manegepaard huren, is een stuk goedkoper ook!

Wouter_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:33

Als je kan mss een bijrijder zoeken. Zodat hij toch wat vaker naar buiten kan.
Misschien dat iemand anders dat er nu ook erg mee overweg kan?

Dan kan het zeker lukken en kan je als je na dit jaar meer tijd hebt de draad opnemen zonder dat hij werkelijk een jaar 'niets' gedaan heeft :D

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:33

Lastig. Als je het geld er voor over hebt zie ik het probleem eigenlijk niet zo. In ieder geval als het paard gewoon dagelijks krijgt wat die nodig heeft.
Persoonlijk zou ik het nogal een dure hobby vinden voor 1x per week plezier. Maar als je het geld met gemak kan missen zou ik daar niet zo over twijfelen.
Wat misschien wel iets is om over na te denken mocht het paard iets gaan mankeren en dagelijks meerdere keren verzorging nodig hebben valt dat makkelijk te regelen. Dat lijkt me ook handig om rekening mee te houden of dat valt te regelen met de stal of eventueel met vriendinnen of een verzorger.

minikatje

Re: Twijfel twijfel, kopen of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:40

1x per week rijden en een paar keer tutten met de kleintjes erbij?
een paard heb je niet alleen voor het rijden en als het een vriendelijk paard is heb je een ideale gezinspony.

misschien eventueel een bijrijder erbij voor de beweging, maar als jij dit graag wlt en je paard krijgt gwoon de beweging en verzorging die hij nodig heeft wat let je dan?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:43

minikatje schreef:
1x per week rijden en een paar keer tutten met de kleintjes erbij?
een paard heb je niet alleen voor het rijden en als het een vriendelijk paard is heb je een ideale gezinspony.

misschien eventueel een bijrijder erbij voor de beweging, maar als jij dit graag wlt en je paard krijgt gwoon de beweging en verzorging die hij nodig heeft wat let je dan?

Dit!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:45

Mijn ervaring is dat er vaak wel iets te regelen valt als er onverhoopt iets gebeurd.. ze geeft ook aan dat ze wel wat vaker met haar kinderen naar stal gaat.. poetsen of verwondingen verzorgen kan prima dan.. een uur rijden minder makkelijk.. vind het jammer dat veel mensen denken dat een paard niet happy zou zijn met 1x per week aandacht.. paard wordt dagelijks bekeken, heeft vriendjes en leeft een luizenleventje.. heerlijk lijkt mij.. als je een klik voelt gewoon doen!
Heerlijk om even uit te kunnen waaien op stal na een drukke dag...

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:46

Citaat:
En hij loopt dagelijks buiten met soortgenoten, een deel van het jaar zelfs 24/7

oh geweldig toch,die heeft een prima leven.
Ik zou ik zonder meer doen als je er zin in hebt.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 23:46

Dat eens per week is dus maar tijdelijk. En ja dan is het wel een dure hobby, maar we kunnen het betalen.
Dus daar gaat het niet om. Ik werk onregelmatig, mijn man werkt kantooruren. Het plan was om tijdens schooltijd naar stal te gaan, dan lijdt er thuis niets/niemand. Totdat beide kids op school zitten, kunnen ze met goed weer een keer mee, of ze blijven bij manlief, of ik ga (in de zomer) een keer 's avonds.
Ik zou ook lekker willen tutten, poetsen, wandelen, grondwerk enz :)

Ik vind het leuk en leerzaam om al jullie reacties te lezen, bedankt alvast!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:46

Zwartje07 schreef:
Persoonlijk zou ik het nogal een dure hobby vinden voor 1x per week plezier.

Een dier dat je van haver tot gort kent, een paard die je compleet vertrouwd, met name met kleine kinderen erbij, is de beste investering die je kunt maken. Die zijn echt niet zo dik gezaaid.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:50

Cassidy schreef:
Zwartje07 schreef:
Persoonlijk zou ik het nogal een dure hobby vinden voor 1x per week plezier.

Een dier dat je van haver tot gort kent, een paard die je compleet vertrouwd, met name met kleine kinderen erbij, is de beste investering die je kunt maken. Die zijn echt niet zo dik gezaaid.

Ik snap niet wat je daarmee bedoelt. Dit is echt niet het enige "ideale" paard. Lopen er genoeg van rond hoor ook over 1 jaar en ook over 10 jaar. Dus het is maar net wat je er voor over hebt en wat je je kunt veroorloven.

oretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:52

Volg je gevoel; paard komt niets tekort als ik het allemaal zo lees. Dus ik zou het doen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:54

Zwartje07 schreef:
Ik snap niet wat je daarmee bedoelt. Dit is echt niet het enige "ideale" paard. Lopen er genoeg van rond hoor ook over 1 jaar en ook over 10 jaar. Dus het is maar net wat je er voor over hebt en wat je je kunt veroorloven.

Waarom zou je wachten met de aanschaf van de ideale pony als je hem op een plaatje gepresenteerd krijgt? Scheelt een heleboel zoekwerk, en een prijskaartje is geen garantie voor het ideale paard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:55

Iemand die ik ken heeft al jaren een fjord die het aan niets ontbreekt. Zij rijdt één keer per week een leuke buitenrit en iemand anders doet dat ook. Meer zit er niet in maar ze doet dit al jaren en is heel gelukkig met het dier. Dus als je paard niets te kort komt en je geniet er van en je kunt het betalen en het thuis front vindt het ook leuk gewoon doen lijkt me.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:57

Den haflinger is een geweldig ras als familiepaardje: ik zeg doen! Als je kinderen het leuk vinden, neem ze mee, laat ze lekker kennismaken met het paardrijden en als ze groter zijn kunnen ze er ook steeds makkelijker mee over weg! Ik had het wel geweten... Hele mooie kans dit!