drukke shetlander. wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MenM2

drukke shetlander. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 14:13

Mijn shetlander is bijna 2 jaar. ze is onwijs druk. ik wandel alleen met haar. iemand een idee wat ik met haar kan doen zodat ze niet meer zo druk is.? en een beetje uitdaging heeft

Pluttersput

Re: drukke shetlander. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:14

Fietsen? Vond en vindt die van mij fantastisch...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:15

hahah ben ik niet de enige :+

MenM2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 14:16

Haha inderdaad. fietsen gaat hem niet worden denk ik. ze bokt heel veel als ze rent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:17

Annefleur200 schreef:
Haha inderdaad. fietsen gaat hem niet worden denk ik. ze bokt heel veel als ze rent

hahah bij mij ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:19

Lekker veel actieve dingen met hem doen! Vindt 'ie vast leuk en hij kan zijn energie wat meer kwijt :)
Wat dacht je van vrij springen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:20

HorseLove28 schreef:
Lekker veel actieve dingen met hem doen! Vindt 'ie vast leuk en hij kan zijn energie wat meer kwijt :)

aan vrij springen zal ik nog niet doen met een shet van bijna 2....
kleine sprongetjes kan, maar ik denk dat vrij springen net iets te veel is gevraagd...

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:21

Jemig, dat filmpje.. Terror shetlander.. }:)

Ik zou haar in een bak losgooien, even lekker de energie kwijt. Daarna VD doen, wordt ze mentaal ook moe. Wel rekening houden met haar spanningsboog/concentratie, heb een vermoeden dat die nog niet heel groot is :')

GallopGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:22

Ik kan niet zo gauw oordelen van 3 zinnen, maar misschien ligt het aan te veel eten en te weinig beweging? Mijn lievelingspaard had daar namelijk vroeger problemen mee. Hij stond te veel in zijn box en at te veel zodat hij bijna altijd stond te stuitteren. :):)

Toen we hem 15 uur lang in de paddock zetten, longeerde en hij een ''dieet'' kreeg nam zijn stuiter aanvallen af.
Bedenk er wel bij, je hebt het over een jong beestje (1/2 jaar), die zijn altijd wat drukker.

Ga anders iets intensiefs met hem doen: fietsen, springen, vrijheidsdressuur etc.

MenM2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 14:25

Ze lijkt erg op de shetlander van het filmpje :p. Ze krijgt alleen hooi en niet te veel. ook staat ze 24/7 buiten.
heb nog een pony van bijna 1 die is egt een stuk rustiger. denk dat ik dan maar ga beginnen met vrijheids dressuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:29

elodiexdidi schreef:
HorseLove28 schreef:

aan vrij springen zal ik nog niet doen met een shet van bijna 2....
kleine sprongetjes kan, maar ik denk dat vrij springen net iets te veel is gevraagd...

Ja, sorry :P was even vergeten dat die shet maar 2 was.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:29

Tsja, op het filmpje neem je het volgens mij vrij goed op. Niet extra opjutten, de ruimte wat geven, rondje draaien enz. Ik zal als ik jou was toch een iets langer touw nemen/iets meer ruimte geven. Anders loop je het risico dat je geschopt wordt, en dat willen we niet ;)

Verder zal ik haar inderdaad wat longeren, haar energie wat verminderen.

Edit: Zie nu pas dat het filmpje van iemand anders is :+

Is het net zo erg?
Laatst bijgewerkt door Mariett op 22-03-14 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

GallopGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:31

Annefleur200 schreef:
Ze lijkt erg op de shetlander van het filmpje :p. Ze krijgt alleen hooi en niet te veel. ook staat ze 24/7 buiten.
heb nog een pony van bijna 1 die is egt een stuk rustiger. denk dat ik dan maar ga beginnen met vrijheids dressuur

Oh, oké. Ik dacht dat ze gewoon binnen stond en het filmpje zag ik pas toen ik mijn bericht al verzonden had. :+ (Oeps!)

Vrijheidsdressuur en grondwerk lijkt me inderdaad dan wel een goede oplossing. Misschien soms wat lage hindernisjes uitzetten.

MenM2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 14:32

Pony op het filmpje is niet van mij :p
ze doet wel precies hetzelfde :p
Kzal haar dan proberen te longeren

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:34

elodiexdidi schreef:
[ Video ]

Misschien tijd voor een curcus opvoeden,
Vind t filmpje levensgevaarlijk, zag wel 5x momenten dat de pony je kon raken...
Niet grappig..

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:35

Annefleur200 schreef:
Mijn shetlander is bijna 2 jaar. ze is onwijs druk. ik wandel alleen met haar. iemand een idee wat ik met haar kan doen zodat ze niet meer zo druk is.? en een beetje uitdaging heeft

Lekker op het land laten staan tot de pony een jaar of 3 is...
Beestje laten genieten van het jong paard zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:35

Kermis schreef:
elodiexdidi schreef:
[ Video ]

Misschien tijd voor een curcus opvoeden,
Vind t filmpje levensgevaarlijk, zag wel 5x momenten dat de pony je kon raken...
Niet grappig..

we zijn nu heel hard bezig!
hebben 2x in de week les in het opvoeden.
de instructrice zegt dat ze echt een stuiterbal is!

MenM2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 14:36

Dan iss ze helemaal druk. ik wandel nu soms een week niet en dat merk ik het heel erg. dan word ze erg vervelend

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:39

(bijna) alle jonge paarden zijn druk en vervelend.
Waarom? Omdat ze zo jong mogelijk in handen moeten zijn, vrijheidsdressuur mee word gedaan en weet ik het wat.
Ik ken weinig jonge paarden die braaf en rustig zijn.
Respecteer de leeftijd van het dier..... een jaartje nog laten staan zal waarschijnlijk wonderen verrichten.

MenM2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 14:41

Oke
Het enige wat ik met haar doe is 1 a2 keer per week wandelen. Kan dat ook niet?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:29

Longeren zou ik niet doen :n super slecht op jonge leeftijd!

Ik zou korte stukjes wandelen, proberen de aandacht bij je te houden. Geconcentreerd wandelen kost vermoedelijk al genoeg energie..

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:38

wel mooi is dat de shet veel/altijd buiten is !

MenM2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 20:44

vanmiddag weer even gewandeld en inderdaad dr aandacht bij mij houden. het ging wel iets beter nu gelukkig

IsmaySenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 03:15

Vooral lekker wandelen en leren dat ze respect voor je krijgt zoals leren stilstaan.
Ik deed altijd tikkertje met die van mij

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 05:23

Kermis: ik kan het hierin niet met je eens zijn. Reken maar dat, als je niets doet, je er over een jaar nog meer de handen aan vol hebt, want dan zijn ze nog sterker en hebben nog steeds geen opvoeding gehad.

Wat mij betreft moeten jonge dieren zo veel mogelijk in handen zijn, zeker zo'n stuiterbal. Wat is nou een paar keer per week een kwartier op 24x7 uur? Jong geleerd is oud gedaan. Trouwens, sturen wij onze kinderen ook niet naar de basisschool? Daar moeten ze heel wat meer leren (en doen op de gymnastieklessen).

Persoonlijk ben ik helemaal niet tegen VD op jonge leeftijd. Ik ben zelf met mijn jonge hengsten al vanaf hun komst op een half tot 1 jaar leeftijd al meteen aan de slag gegaan. Wel vanuit datgene wat ze zelf aanbieden: gapen, flemen, uitrekken, liggen, apporteren enzovoort. Een half jaar verder en ze kennen vrijwel alle VD kunsten als je het regelmatig doet. En een lol dat ze hebben!
Intussen zijn het geweldige, enthousiaste, netjes opgevoede ponyhengsten, waar je een kind nog mee op pad kunt sturen.

Pepito destijds op 2,5 jarige leeftijd, na zijn showtje waarin ik de handen aan hem vol had omdat de hengsten van het showteam ook in de ring waren:

Afbeelding

Denk maar niet dat-ie moe was, dit is zijn kinder-stand.