Veulentje bij 'geen geweldige kruising'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Veulentje bij 'geen geweldige kruising'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 22:08

Oh wat erg om van mijn eigen paard te zeggen... Daarom heb ik ook altijd heel stellig gezegd dat ik niet fok met dit paard, want de kruising is gewoon niet geweldig gelukt. Toch twijfel ik, en ik hoop dat jullie mijn verhaal even willen lezen en een hele eerlijke mening willen geven..

Mijn paard is 18 jaar, kern en kerngezond, en is een kruising tussen een fjord en een welsh (werd toen een welsh K genoemd, een wat grotere maat). Qua bouw is ze super breed, en heeft ze een korte dikke nek. Ze kan overigens wel gras eten zonder wijdbeens te staan. Verder geen afwijkingen qua bouw of gezondheid.

Qua karakter... is ze een hete, pittige welsh in een dik fjordenlichaam dat niet mee werkt. En wat dat betreft vind ik het dus geen geweldige kruising. Vanaf het begin af aan heb ik het gevoel gehad dat haar karakter en lichaam niet bij elkaar passen. Nu moet ik wel zeggen dat ze een hele slechte start heeft gehad, ze is flink mishandeld en verwaarloost voor ik haar kreeg, en daardoor zijn bepaalde karakter eigenschappen, maar ook bijvoorbeeld natuurlijk vluchtgedrag, flink versterkt.

De laatste jaren, ze word natuurlijk wat ouder, word ze duidelijk rustiger en meer in balans. 2 jaar geleden is mijn andere pony overleden en heb ik haar naar een nieuwe plek verhuisd, en ook hier is ze erg van opgeknapt. Ze hing enorm aan mijn pony en kon volledig door het lint gaan als ze van elkaar gescheiden werden. Op de nieuwe plek heeft ze nog wel grote moeite om van het erf af te gaan, maar ze hangt niet heel erg aan de andere paarden. Wel ben ik bang dat ze misschien weer extreem aan een veulen zou gaan hangen.

Al met al is het echt mijn maatje, en ondanks dat ik nog twee grotere paarden heb, ben ik wel echt een pony ruiter en ik ben gewoon stapeldol op dit dier. Toen mijn pony overleed kwam ook het besef dat mijn paard ouder word, en dit een keer gaat gebeuren.

En zo kom ik toch misschien terug op mijn stellige mening: ik fok niet met dit paard.. Want een veulentje zal toch wel heel leuk zijn..

Ik heb de ruimte en mogelijkheden om 4 paarden te houden, ook financieel. Ik heb geen ervaring met veulens, 0.0. Ik heb wel ruime ervaring in moeilijke paarden, en heb bovendien veel en (super) goede hulp. Wat dat betreft moet het wel goed komen..

ALS ik er een veulentje bij zou doen, denk ik dat ik het beste een fjord als papa kan nemen, zodat we een kwart welsh K en 3kwart fjord krijgen. (natuurlijk trekken andere rassen me ook, want ik vind kruisingen wel mooi om te zien, maar ALS ik het doe, wil ik het verstandig doen).

Kortom, heel verhaal, en ik twijfel. Mijn vriend is er absoluut niet voor, die koopt liever een oudere fries erbij, maar een veulentje trekt mij wel. Als blijkt dat het echt niet verstandig is, zet ik het idee overigens ook zonder problemen aan de kant.

Ik hoop op eerlijke, maar wel respectvolle reacties. Ik kom er zelf niet uit, en ik heb raad nodig. Kom maar op! :D

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:11

Ik vind eigenlijk dat 18 jaar nogal oud is voor een paardje om nog een veulen te krijgen, hoe gezond ze ook mag zijn

KozieZ

Re: Veulentje bij 'geen geweldige kruising'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:14

De leeftijd zou mij ook meer tegenhouden dan de kruising. Vind 18 wel vrij oud om nog een eerste veulen te moeten krijgen. Zitten toch wel echte risico's aan vast.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:15

Ook ik vind haar te oud om nu nog haar eerste veulen te laten krijgen.
Ik kocht mijn paard toen ze 11 jaar was en toen is al tegen mij gezegd, dat ze te oud zou zijn voor een eerste veulen. (zou anders zijn als een merre wel al eerder een veulen gehad heeft.)
Ik weet niet of dit echt zo is, maar 18 lijkt mij dan helemaal "not done".

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:17

Ik vind haar echt geweldig leuk om te zien en kan me voorstellen dat er een heel leuk veulen uitkomt. Alleen is ze met 18 niet ze jongste, aan de andere kant ken ik een merrie (ook half Fjord) die op haar 21e haar laatste veulen kreeg, kerngezond en vol met pit. Maar ik heb er geen verstand van, dat is meer mijn gevoel.

xSogno

Re: Veulentje bij 'geen geweldige kruising'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:23

Ik zou 18 te oud vinden voor een eerste veulen. En ik zou niet willen fokken met zo'n kruising.
Je kunt toch ook een leuk veulen kopen?

cobyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:24

ik zou hier eerst met mijn dierenarts over overleggen, want 18 jaar is inderdaad niet erg standaart om een eerste veulen bij te krijgen, dus zou ik raad vragen bij een ervaren iemand

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 22:25

Wat ik me tot nu toe heb laten voorlichten over de leeftijd is dat het sowieso verstandig is om voor de dekking de DA te laten kijken of de baarmoeder geschikt is als het paard op deze leeftijd is. Werd me verteld door iemand met een paard van 19 die haar eerste (gezonde)veulen kreeg, dus dat leek mij wel een waardevolle tip. Of klopt dit niet?

De gezondheid van mijn paardje staat natuurlijk voorop, dus als blijkt dat het niet meer kan, kan het gewoon niet.

Leuk veulen kopen doe ik niet, of een veulen bij dit paard, of niet.

EDIT: overleg met de DA zou er, als ik besluit om er een veulentje bij te doen, sowieso. En die heeft ook het laatste woord.. Mijn twijfels zijn echter vooral over of ik fokken kan met dit paard, qua kruising en karakter. Niet echt over de leeftijd, dat zie ik wel als ik een beslissing voor mezelf heb gemaakt.
Laatst bijgewerkt door zorro op 19-03-14 22:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:26

Als ze nooit eerder een veulen heeft gehad vindt ik 18 jaar te oud om mee te fokken, als ze al eerder een veulentje gehad heeft zou het geen groot probleem zijn, maar nu zou ik het risico niet nemen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:26

Ik zou inderdaad me erg zorgen maken over de leeftijd, blijkbaar kunnen ze op hun 18e nog best veulens krijgen maar de eerste op die leeftijd, dat zou ik zelf niet doen , maar inderdaad bij je dierenarts navragen .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:28

Ik zou op die leeftijd ook niet met een eerste veulen beginnen. Wat betreft de kruising, als je het dier echt zelf wilt houden, dan ga je mij daar niet over horen. Ervaring heeft mij echter geleerd dat je niet kunt voorspellen hoe het dier gaat uitpakken. En dan heb ik het over maat en character, en niet over bouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:32

Ik zou het eerst bij je dierenarts navragen, die kent jouw paard ook en zal beter in kunnen schatten in overleg met jou of het verstandig is. 18 jaar is op zich niet te oud om te fokken hoor, vooral niet als je paard er nog goed uitziet. De ene 18 jarige is de andere niet ;-)
Wat betreft je ras keuze, wat wil je er het liefste uitfokken? Weer een robuust dier of juist een wat luxere? Daar zou ik dan je ras keuze op baseren..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:33

Ik zou het niet doen, niet vanwege de kruising, maar vanwege haar leeftijd en een eerste veulen. Aan elke dekking zit een risico vast dat het misgaat, en dat risico wordt gewoon hoger gezien haar leeftijd. Natuurlijk gaat het ook vaak wel goed, maar is dat risico het je waard?

Mijn merrie heb ik na heel lang twijfelen op haar 12e (2e veulen) laten dekken, toen zij drachtig was is er bij een van onze andere merrie's een veulen geboren wat helaas na een paar dagen ingeslapen moest worden nadat we werkelijk alles hadden geprobeerd.
Ik was zo bang dat het bij mijn merrie mis zou gaan en dat wellicht de volgende keer de merrie het niet zou overleven dat ik besloten heb niet meer te fokken.

Het risico dat het misgaat is het me niet waard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:34

Een groot veulen bij een 18 jarige maiden mare zou ik dan weer niet doen (dus dat robuste type). Maar idd, vraag het aan je DA.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:34

zorro schreef:
Wat ik me tot nu toe heb laten voorlichten over de leeftijd is dat het sowieso verstandig is om voor de dekking de DA te laten kijken of de baarmoeder geschikt is als het paard op deze leeftijd is. Werd me verteld door iemand met een paard van 19 die haar eerste (gezonde)veulen kreeg, dus dat leek mij wel een waardevolle tip. Of klopt dit niet? [/b]

Het zal best, maar ik vind het geen slimme zet. Mij is altijd verteld dat het eerste veulen krijgen het beste is voor een merrie onder de 10 jaar. Bij mijn vorige stal werd gestopt met fokken als de merrie 15 werd. Voor een laatste veulen, okee, kan. Eerste veulen ? Niet erg verstandig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:36

laraxXxemma schreef:
zorro schreef:
Wat ik me tot nu toe heb laten voorlichten over de leeftijd is dat het sowieso verstandig is om voor de dekking de DA te laten kijken of de baarmoeder geschikt is als het paard op deze leeftijd is. Werd me verteld door iemand met een paard van 19 die haar eerste (gezonde)veulen kreeg, dus dat leek mij wel een waardevolle tip. Of klopt dit niet? [/b]

Het zal best, maar ik vind het geen slimme zet. Mij is altijd verteld dat het eerste veulen krijgen het beste is voor een merrie onder de 10 jaar. Bij mijn vorige stal werd gestopt met fokken als de merrie 15 werd. Voor een laatste veulen, okee, kan. Eerste veulen ? Niet erg verstandig.

Er zijn genoeg merries die met 20+ nog een gezond veulen op de wereld zetten.
Maar dit zijn altijd merries die al vaker een veulen hebben gehad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:38

Er wordt idd ook gezegd dat de eerste veulens van een merrie beter zijn dan degen die op latere leeftijd geboren worden. Qua erfelijke potentie om genen door te geven is het geen probleem om later te dekken, maar puur omdat de doorbloeding van de placenta op latere leeftijd slechter wordt dus het veulen minder voedingsstoffen krijgt. Drachten op latere leeftijd duren ook langer dan op jonge leeftijd. Een veulen met tekorten door de dracht haalt het niet altijd even goed in.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 22:38

Nou daar heb ik iets aan Cassidy, dank je! Want dat is nu vooral mijn twijfel, wat komt er uit zo'n dier. Leeftijd is van latere zorg, eerst zelf maar eens een beslissing nemen of je een veulentje wilt laten komen dat misschien ook niet lekker in zijn vel zit. En ik heb er te weinig ervaring mee om te weten hoe dat gaat.

Een goede nuchtere hengst, mooi, maar de merrie blijft zoals ze is en geeft ook haar gedeelte mee..

Partyflappel: inderdaad, de dierenarts heeft sowieso het laatste woord. Maar dat overleg is pas nodig als ik een beslissing heb gemaakt.. Ik zou een wat luxer type willen, maar vooral opzoek gaan naar een lange nek :o

Nogmaals mensen, bedankt voor jullie eerlijke reacties, maar mijn eerste twijfel punt gaat puur over bouw en karakter. Ik ga nu voor 25% wel een veulen en 75% niet, dus leeftijd is niet mijn twijfelpunt.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:39

Kennissen van mij hebben uit hun toen 21e (of 23, weet niet meer zeker) merrie een veulen gefokt (eerste)..
Mijn keus zou het niet zijn, een oudere merrie haar eerste veulen laten krijgen. Maar bel je DA die heeft er verstand van en kent jou paard..

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:41

Waarom koop je niet een leuk fjorden veulen?

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:42

zorro schreef:
Nogmaals mensen, bedankt voor jullie eerlijke reacties, maar mijn eerste twijfel punt gaat puur over bouw en karakter. Ik ga nu voor 25% wel een veulen en 75% niet, dus leeftijd is niet mijn twijfelpunt.

Als je alleen daarover twijfelt, zeg ik doen, ik vind het een geweldig leuke merrie om te zien! Karakter kan ik natuurlijk niet over oordelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:43

zorro schreef:
Nou daar heb ik iets aan Cassidy, dank je! Want dat is nu vooral mijn twijfel, wat komt er uit zo'n dier. Leeftijd is van latere zorg, eerst zelf maar eens een beslissing nemen of je een veulentje wilt laten komen dat misschien ook niet lekker in zijn vel zit. En ik heb er te weinig ervaring mee om te weten hoe dat gaat.

Een goede nuchtere hengst, mooi, maar de merrie blijft zoals ze is en geeft ook haar gedeelte mee..

Partyflappel: inderdaad, de dierenarts heeft sowieso het laatste woord. Maar dat overleg is pas nodig als ik een beslissing heb gemaakt.. Ik zou een wat luxer type willen, maar vooral opzoek gaan naar een lange nek :o

Een eigen veulen fokken is een droom van velen, maar waarom met deze merrie? Koop een geschikt tweede paard, jong, met papieren en fok daar een veulen van. Bij een veulen kunt je overigens niet voorspellen hoe het uitpakt. Geslacht, maat, kleur en character zijn niet te voorspellen. Daarbij loop je ook nog risico dat er iets met het veulen gebeurt waardoor je er nooit op zult kunnen rijden. Niet ieder veulen wordt gezond volwassen.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:44

Ik heb even gespiekt in je profiel en hoewel ik het een leuk paardje vind, zie ik ook dat ze vrij breed is en idd een dikke, korte nek heeft. ALS je gaat fokken zou ik eerder een wat slankere hengst kiezen die een langere nek heeft. Ik zou niet voor een fjord gaan, omdat veel fjorden ook een brede, korte nek hebben... Tenzij je een echt leuke hengst vindt die de minpunten van jouw merrie kan verbeteren...

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 22:49

Nikkii94: Dat is inderdaad mijn eerste twijfelpunt. Je fokt met een kruising, en het veulen zal in ons geval 25% welsh worden en 75% fjord. Hoeveel kans is er dat het veulen qua karakter niet lekker in zijn vel zit, of niet goed word qua bouw. Dat zijn voor nu mijn twijfelpunten.

Als ik er uit ben, en ik zal het wel willen, gaan we dan wel naar het medische aspect kijken. Voor nu nog niet aan de orde.

Cassidy: het is nooit mijn droom geweest, en ik zou met mijn andere paarden ook niet willen fokken. Als ik al een ander paard erbij zou kopen, fok ik daar ook niet mee. Het is puur het idee dat ik een veulen van mijn lieveling heb, als ze er niet meer is, dat ik nog wat over heb. Want eerlijk is eerlijk, mijn andere paard zit veel meer potentie in dan dit paardje.

Dieselpaard: Ze is inderdaad heul breed en een korte nek. Dus een slankere hengst met langere nek is het meest voor de hand liggende.. Maarrr dan schreeuwen mijn twijfels weer: 25% welsh, 25% fjord, en 50% iets anders? Wat voor mormel zal dat wel niet worden? :o

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:50

Ik vind haar er leuker uitzien dan ik had gedacht toen ik dit verhaal las :=

Qua leeftijd is hier genoeg over gezegd en dit is jouw vraag ook niet meer. Ik zie dat je haar laat nakijken door die DA als je een veulen uit haar fokt. Dat lijkt mij ook de juiste oplossing wat betreft de leeftijd.

Qua hengst zou ik kiezen voor een hengst die de minpunten van jouw merrie kan verbeteren. Ik zou dus vooral op zoek gaan naar een langere nek. :)

Het karakter kun je niet voorspellen. Dat pakt elke keer weer anders uit. alhoewel ik het bij mijn merries ondertussen wel doorheb. De ene geeft rustige(re) veulens en de andere ondeugende(re) veulens. Ongeacht welke papa ik erop zet.