Mijn paard is 18 jaar, kern en kerngezond, en is een kruising tussen een fjord en een welsh (werd toen een welsh K genoemd, een wat grotere maat). Qua bouw is ze super breed, en heeft ze een korte dikke nek. Ze kan overigens wel gras eten zonder wijdbeens te staan. Verder geen afwijkingen qua bouw of gezondheid.
Qua karakter... is ze een hete, pittige welsh in een dik fjordenlichaam dat niet mee werkt. En wat dat betreft vind ik het dus geen geweldige kruising. Vanaf het begin af aan heb ik het gevoel gehad dat haar karakter en lichaam niet bij elkaar passen. Nu moet ik wel zeggen dat ze een hele slechte start heeft gehad, ze is flink mishandeld en verwaarloost voor ik haar kreeg, en daardoor zijn bepaalde karakter eigenschappen, maar ook bijvoorbeeld natuurlijk vluchtgedrag, flink versterkt.
De laatste jaren, ze word natuurlijk wat ouder, word ze duidelijk rustiger en meer in balans. 2 jaar geleden is mijn andere pony overleden en heb ik haar naar een nieuwe plek verhuisd, en ook hier is ze erg van opgeknapt. Ze hing enorm aan mijn pony en kon volledig door het lint gaan als ze van elkaar gescheiden werden. Op de nieuwe plek heeft ze nog wel grote moeite om van het erf af te gaan, maar ze hangt niet heel erg aan de andere paarden. Wel ben ik bang dat ze misschien weer extreem aan een veulen zou gaan hangen.
Al met al is het echt mijn maatje, en ondanks dat ik nog twee grotere paarden heb, ben ik wel echt een pony ruiter en ik ben gewoon stapeldol op dit dier. Toen mijn pony overleed kwam ook het besef dat mijn paard ouder word, en dit een keer gaat gebeuren.
En zo kom ik toch misschien terug op mijn stellige mening: ik fok niet met dit paard.. Want een veulentje zal toch wel heel leuk zijn..
Ik heb de ruimte en mogelijkheden om 4 paarden te houden, ook financieel. Ik heb geen ervaring met veulens, 0.0. Ik heb wel ruime ervaring in moeilijke paarden, en heb bovendien veel en (super) goede hulp. Wat dat betreft moet het wel goed komen..
ALS ik er een veulentje bij zou doen, denk ik dat ik het beste een fjord als papa kan nemen, zodat we een kwart welsh K en 3kwart fjord krijgen. (natuurlijk trekken andere rassen me ook, want ik vind kruisingen wel mooi om te zien, maar ALS ik het doe, wil ik het verstandig doen).
Kortom, heel verhaal, en ik twijfel. Mijn vriend is er absoluut niet voor, die koopt liever een oudere fries erbij, maar een veulentje trekt mij wel. Als blijkt dat het echt niet verstandig is, zet ik het idee overigens ook zonder problemen aan de kant.
Ik hoop op eerlijke, maar wel respectvolle reacties. Ik kom er zelf niet uit, en ik heb raad nodig. Kom maar op!