paard identiteitscrisis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SanneJas

paard identiteitscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 10:23

Hoi bokkers!

Ik heb een rare vraag,
Mijn Arabier staat in de wei alleen maar tussen de koudbloeden. Fjorden, haflingers, shetlanders etc.
Het gaat super goed hoor, en hij kan met alle paarden goed overweg, speelt ermee, slaapt ermee, en graast ermee. :)
Dus ik zag nooit een probleem, maar nu zei vorige week een stalgenootje dat het echt zielig was om een Arabier alleen tussen de koudbloeden te hebben staan, straks denkt hij nog dat het een koudbloed is. :Y)

Zelf heb ik er nooit zo over nagedacht, en lijkt me dit niet echt een probleem, maar hoe denkt bokt hierover?

Ik heb ook niet het idee dat mijn paard het erg vind, maar ja, misschien denkt hij inmiddels ook wel dat hij een haflinger is. :j

Maureen95

Re: paard identiteitscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:25

:')

Nee ik denk niet dat jou arabier er verschil in ziet of die nou een koudbloed is of warmbloed. Hij zal vast gewoon goed met de andere paardjes overweg kunnen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:25

Nou, mijn PRE staat ook tussen de tinkers en die is geen haar verandert hoor! Vind het grote zever...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:27

:')

Een paard is een paard hoor.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:27

Ik denk dat het al heel wat is dat je paardje lekker met anderen paarden op de wei staat +:)+ .
Ik merk daar niet zo veel van bij mijn Tinkers hoor. De bonte trekt wel erg naar andere bonte toe, maar ook naar bonte warmbloedjes. Voor de rest staan ze allebei gewoon met alles te vozen hoor, warmbloed of koudbloed maakt hier niet uit.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:31

ik heb een volbloed en een arab in een gemengde kudde gehad met rijpaarden, ponies harddravers etc. Je merkte wel echt dat de volbloed rassen elkaar opzochten. Paarden zoeken vaak een dier met ene redelijk gelijk karakter. Maar dat betekend niet dat jouw paard geen vrienden kan zijn met andere rassen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:32

Heerlijk broodje aap verhaal :')

Lekker laten lopen, een paard is een paard.
Jij denkt toch ook niet dat je een Chinees bent als je een jaar in China gaat wonen?

Daarbij denk ik niet dat paarden op die manier redeneren. Een Fries voelt zich toch ook geen shetlander omdat hij met 3 shetlanders samen loopt?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:37

Nou, mijn paard denkt inmiddels ook dat ze een Quater is geworden, dus het kan best! *D

:P

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 10:47

haha bedankt voor de snelle antwoorden.
Het leek mij ook geen probleem, en eerlijk gezegd had ik er nooit over nagedacht totdat die stalgenoot dat dus zei.

Hij blijft dus lekker tussen de koudbloeden lopen, daar kan hij het prima mee vinden.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:50

Dan zou mijn fries moeten denken dat hij een kwpn of iets is want daar staat hij tussen.
Denk het niet hoor ts paard is paard dus die ziet echt geen verschil.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:56

Volgens mij stond Bonfire met een klein pony'tje in de wei, heeft het daar toch lang mee uitgehouden :P Het belangrijkste is dat het een soortgenoot is met dezelfde 'sociale' taal en dat is bij alle rassen gelijk. Daarom is plaatsing bij bv. alleen een geitje minder gewenst. Een beetje accentverschil maakt niet uit, ik woon als oorspronkelijk Amsterdammer ook al jaren tevreden in Brabant. ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:13

Paardenrassen spreken wel degelijk verschillende "talen" :j
Je ziet heel vaak dat dezelfde rassen elkaar opzoeken in een grote groep, ze snappen elkaar beter maar dat wil niet zeggen dat je paard ongelukkig is tussen koudbloeden of gewoon andere soort paarden/pony's.
Jou paard heeft gewoon een extra "taal" geleerd.
Maar grote kans dat als er een rijpony in de groep komt, je paardje die zal opzoeken als maatje.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:44

Ongelukkig nee dat denk ik niet...

Maar wat al gezegd wordt zie ik wel dat ze elkaar opzoeken...

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 16:18

ik wist inderdaad wel dat paarden van hun eigen ras, meer met elkaar optrekken.

Helaas staan er bij ons op stal geen andere arabieren, en ik ga er ook niet een bijkopen. :+

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:24

op mijn vorige stal werd mijn paard (schimmel) gediscrimineerd door de andere paarden (allemaal bruine of zwarte). Bizar!

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 16:32

max66 schreef:
op mijn vorige stal werd mijn paard (schimmel) gediscrimineerd door de andere paarden (allemaal bruine of zwarte). Bizar!

ah wat sneu! :(

Maar hij wordt niet gediscrimineerd gelukkig. Het is een echte allemans vriend.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:02

Mijn pony denkt niet dat ze een geitje is hoor.Ze staat met 2 geitjes.Ze hinnikt nog steeds en mekkert niet.Zeurt wel net zo hard als de geitjes om brokjes.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:06

Ja ach wat zal ik zeggen....mijn Gelderse voelt zich echt veel en veel meer dan de andere paarden in de wei.

Ze is ook veel meer.....als in ze is veruit de grootste en zwaarste in de koppel :')

Nee joh...een paard is een paard is een paard.....dat maakt ze echt niets uit.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:30

bedenk maar zo paarden veroordelen elkaar niet op uiterlijk of komaf, dat doen wij mensheid alleen. ;). Bij paarden telt rangorde niets meer of niets minder, en dat is alleen maar goed.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:41

Niet op uiterlijk???
Moet je de reactie eens kijken van het gemiddelde paard op mijn appaloosa, alsof het een zebra is of zoiets 8)7
En mijn witte paint moeten ook een aantal paarden niet, wit is raar voor de gemiddelde bruine knol.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:46

sherif schreef:
bedenk maar zo paarden veroordelen elkaar niet op uiterlijk of komaf, dat doen wij mensheid alleen. ;). Bij paarden telt rangorde niets meer of niets minder, en dat is alleen maar goed.

Mijn Tinker wordt anders helemaal gestoord als ze iets anders gevlekts tegenkomt. Of dat nou een koe is of een gevlekte Shetlander. Dus daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.

Overigens staat die van mij tussen een aantal dravers en een Fries. Ze is beste maatjes met de Fries, en de rest houdt ze keurig onder de duim :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:49

max66 schreef:

Bij de wilde paarden zijn lichte kleuren liever niet gewenst in een kudde, vallen eerder op bij roofdieren, hoezo bizar, niks bizar. Gewoon de natuur.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:50

Goede vraag!

Bij mijn fries merk ik het wel. Er kunnen 20 paarden bij haar in de wei staan (fjorden, volbloeden, shetters, belgen...) en ze doet niks bijzonders. Zet er 1 fries bij en ze staat te hinniken en te kroelen. Ik heb het altijd iets heel aparts gevonden. Blijkbaar weten paarden toch hoe ze eruitzien en waar ze bij horen.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:55

Hihi, eerst is het: 'Je moet je paard bij soortgenoten zetten' En nu ook: 'Je moet je paard bij rasgenoten zetten'.
Je zou er wat voor kunnen zeggen, want 'in het wild' zijn ze ook alleen maar met rasgenoten (of althans, geen mustangs tussen de konikpaarden) geweest. Dus ik snap de gedachtegang van je stalgenootje wel. Ook denk ik dat een Falabella wat moeilijker kan spelen met een Shire.

Maar dat wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben. Een paard is een paard en ik denk niet dat het ze zoveel boeit. Zeker niet in een grotere kudde. Ik denk dat bij een grotere kudde het vaak wel mooi is als er wat diversiteit in zit (jong, oud, koudbloed, warmbloed). Dat is misschien de ideale situatie. Een Shetlander naast een grote KWPN misschien iets minder ideaal (spelen en krabbelen), maar ze houden elkaar zeker gezelschap.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:03

bigone schreef:
max66 schreef:

Bij de wilde paarden zijn lichte kleuren liever niet gewenst in een kudde, vallen eerder op bij roofdieren, hoezo bizar, niks bizar. Gewoon de natuur.

toch bestaan er in het wild ook wel witte paarden (niet zijnde albino), volgens mij is het gewoon een kleur, geen afwijking