DNA onderzoek, hoelang voor uitslag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

DNA onderzoek, hoelang voor uitslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 18:54

Hoe lang duurt het als ik de afstamming van mijn paard wil laten testen?
Uiteraard heeft het stamboek er met de combinatie tang toen ze veulen was al een pluk haar uit getrokken en heb ik keurig wit briefje bij mijn paspoort met als je de rekening betaald dat ze dan h
het DNA natrekken op correcte afstamming.

Maar hoe lang duurt het ?

Vraag dit omdat ik haar wel opgenomen wil hebben in het stamboek,
maar nog niet weet of ik haar dit jaar meeneem naar de keuring.
(Denk namelijk dat ze nog niet voldoende uitgezwaard is, is gok ik nog type krielkip al heb ik haar sinds september niet meer gezien, laat rijpe merrielijn.).

XxDiandraxX

Re: DNA onderzoek, hoelang voor uitslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:58

Bij sonja duurde het to 4 weken maar daar had dhr van bon een spoedje van gemaakt. Jinera heeft 2 a 3 maanden geduurd. Van guus is in januari betaald en heb ik nog niks van gehoord. Ik zou dat dus wel op tijd regelen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 19:02

Oke.. dat duurt dus laaannnnggggg...
Vanavond maar betalen dan, dan kan ze op zijn slechtste in 2015 naar de keuring.

Maar wat ook kan is dat ze aantal opsparen, voor een run, ipv steeds eentje te laten doen.

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:07

bij Dexter was het 10 weken

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 19:08

Doen ze ook aan stamboek opname onder voorbehoud van DNA onderzoek dat nog hangende is?

Juli.. is natuurlijk nog maar paar weken... zei de optimist.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:10

Anders moet je dhr van bon even bellen. Heb ik ook gedaan, dna onderzoek pas aangevraagd in juni terwijl ze in augustus naar spoordonk ging en die was mooi optijd binnen. Ik zou dus even bellen.

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:11

Als ik voor de paarden afstammingsonderzoek laat doen dan heb ik ongeveer binnen 15 werkdagen bericht !

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:13

Zij mag idd ook op de keuring voor stamboekopname verschijnen als het DNA nog niet helemaal rond is, maar wel betaald en in behandeling!

Volgens mij zijn ze er rond deze tijd (aankomend keuring seizoen) wel wat sneller mee, ligt meer aan het stamboek dan aan het lab geloof ik. Want stuur je het rechtstreeks op dan meende ik dat het veel sneller klaar was. ;) Maar als je het van Hepsie nu op stuurt moet het nog wel goed komen voor de keuring hoor.

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:22

jannegien schreef:
ligt meer aan het stamboek dan aan het lab geloof ik. Want stuur je het rechtstreeks op dan meende ik dat het veel sneller klaar was. ;)

Klopt, zie bericht boven je ! ;-)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:44

Neem aan dat het voor Hepsie nog wel goed komt, moet gek gaan.

Mag dat Janna?? Neem aan dat het paard niet wordt opgenomen als de uitslag van het DNA onderzoek er nog niet is. Misschien mag je wel mee doen met de premiekeuring, maar toch niet voor de stamboekkeuring?

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:53

@ Esther: Dat was voor Gydo toch ook zo? Het DNA resultaat ligt dan al bij het stamboek maar is nog niet verwerkt, dan mag hij mits DNA overlegd kan worden toch gewoon worden opgenomen in het stamboek?
Als jij als kandidaat het verzoek tot DNA onderzoek op tijd aanvraagt en betaald lijkt het met wel wat raar als je niet mee mag doen voor stamboekopname. Probleem ligt dan bij het stamboek en niet bij de eigenaar...

Er doen toch wel vaker paarden mee aan de stamboekopname terwijl er in staat : 'Mits DNA kan worden overlegt'.
Misschien dat ik het er wat duidelijker neer had moeten zetten. Doelde op het in behandeling bij het stamboek ipv in behandeling bij het laboratorium. ;) Dat moet natuurlijk gewoon gedaan zijn. Maar zoals hierboven genoemd kan dat in 15 werkdagen.... :+

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:01

Bij Udo lag het haar toen ook al bij het stamboek, en heeft toen twee weken geduurd voor ik het weer thuis had. Kreeg toen een sticker die ik op de laatste blz moest plakken.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:26

Pff 2 weken. Dat is lekker snel. Dat van guus heb ik in januari betaald maar nog niks van vernomen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:27

Ik had de uitslag met 3 dagen per mail. Een week later was de brief er. Ik heb het in de USA laten doen, dat vroeg de rasvereniging (AQHA).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 20:47

Cassidy schreef:
Ik had de uitslag met 3 dagen per mail. Een week later was de brief er. Ik heb het in de USA laten doen, dat vroeg de rasvereniging (AQHA).

Fjorden stamboek gaat anders.
Die trekken op moment dat ze je veulen chippen alvast met de combinatie tang pluk manen eruit,
die wordt netjes bewaard.
Je krijgt een bonnetje mee.
Als je dan besluit dat je DNA wilt laten testen, maak je het geld over en bel je ze.
Dan gaan ze het doen.
Maar zoals je ziet, kost dat soms wat tijd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:53

Bij de Quarters krijg je nieteens een papier zonder dat er DNA is getest. Chip wordt daar niet naar gekeken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 21:56

Chip plaatst stamboek, haren moeten ingeleverd met chipgelezen (in dit geval makkelijk als veulen op keuring).
Stamboekopname al sinds jaar en dag zo ongeveer bij de fjorden ook alleen met DNA getest.

Mijn 3 jarige is dus ook nog niet opgenomen in het hoofdstamboek, moet dus voor de keuring de DNA hebben laten testen.

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:58

Cassidy schreef:
Bij de Quarters krijg je nieteens een papier zonder dat er DNA is getest. Chip wordt daar niet naar gekeken.

Bij de Shires krijg je ook geen papier/paspoort zonder DNA afstammingscontrole.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 22:05

Bayazo schreef:
Cassidy schreef:

Bij de Shires krijg je ook geen papier/paspoort zonder DNA afstammingscontrole.

Bij de fjorden dus ook niet, daarom vond ik die schandalen met hengsten met niet kloppende afstammingen van "duurdere" stamboeken ook hilarisch.
Je test dat toch? Voor je een hengst goedkeurt? (nee, dus...)

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:28

Ik las in jouw laatste berichtje over het woordje "hoofd" heen.

Als ik het dus goed begrijp krijg je dus ten aller tijden een Fjordenpaspoort maar pas na DNA een volledige stamboek opname ?

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:31

Paspoort kan daar altijd worden aangevraagd. Ook voor niet fjorden.

De echte fjorden krijgen als veulen een chip, paspoort, nemen ze een haar staaltje en krijgen ze veulenboek papieren. Zodra ze drie jaar zijn kun je ze dna laten testen, meenemen naar de keuring waar ze worden opgemeten etc en dan pas kunnen ze in het hoofdstamboek worden opgenomen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 22:33

Bayazo schreef:
Ik las in jouw laatste berichtje over het woordje "hoofd" heen.

Als ik het dus goed begrijp krijg je dus ten aller tijden een Fjordenpaspoort maar pas na DNA een volledige stamboek opname ?

XxDiandraxX schreef:
Paspoort kan daar altijd worden aangevraagd. Ook voor niet fjorden.

De echte fjorden krijgen als veulen een chip, paspoort, nemen ze een haar staaltje en krijgen ze veulenboek papieren. Zodra ze drie jaar zijn kun je ze dna laten testen, meenemen naar de keuring waar ze worden opgemeten etc en dan pas kunnen ze in het hoofdstamboek worden opgenomen.

Zo dus, paspoort heeft ze, ook met afstamming erin, maar is nog niet officieel opgenomen in het stamboek, dat moet dus nog. Vandaar dat ik haar DNA voor de keuring getest moet hebben.

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:35

Dank je wel.
Vind het altijd wel intressant hoe dat bij andere stamboeken werkt !

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:54

nou het DNA van Guus is vandaag binnen gekomen..

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:57

Als je voor het veulenseizoen betaald (en duidelijk vermeld dat het om DNA onderzoek gaat en welk paard/nr) dan heb je hem zo binnen hoor, bij Tjo en Kdies duurde het hooguit 2 weken. Als je het midden in het keuringsseizoen doet of net erna dan kan het wel eens een paar maanden gaan duren.