Mentuig voor mijn pony.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

demy1911

Mentuig voor mijn pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 18:36

Hoi Hoi,

(Ik weet niet of het hier moet, maar wist het niet waar het moest.)

Ik wil graag mentuig kopen voor mijn pony.
Ik weet al welke, alleen nu is mijn vraag... Is het goed tuig en of iemand
ervaring met dit mentuig heeft.
(En dan nog een kleine vraagje als het goed mentuig is welke kleur zou het mooiste zijn bruin of zwart.)

Dit is mijn pony:
Afbeelding

En dit is de site van het mentuig.
http://www.demenner.nl/tuigen/ponytuige ... -4502.html

Hopelijk kan iemand mij helpen :)

maxima100302

Re: Mentuig voor mijn pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:47

Ik weet niet of t goed is maar op de foto ziet t er wel goed uit. En kwa kleurtjes wat je leuk vind, en welke kleur kar als je dat ook neemt. Ik zou persoonlijk eerder voor zwart kiezen

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 18:51

Bedankt voor de reactie. De kleur van de kar weet ik nog niet maar waarschijnlijk een zwarte sulky.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:53

Zelf (gelukkig) geen ervaring met dat tuig.... maar wat ik begrepen heb is het gewoon een stuk karton. Prijs zegt in dit geval een heleboel. Goedkoop is duurkoop. Met een mentuig is het belangrijk goed kwaliteitstuig te kopen, want een zadel dat niet goed past is tot daar en toe, maar een mentuig dat knapt, dan ben je verder van huis.

Neem aan dat je pony ook nog niet beleerd is? Laat dit dan echt door een professional doen. Geerts in Gilze is echt een hele goede :j

Wat voor maat is je pony trouwens? Er staan namelijk leuke en degelijke tweedehandstuigjes op bokt (ideal of zilco raad ik je aan)

En ik heb even getemd want dit hoort bij Aangespannen Rijden thuis :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:01

Maartje1990 schreef:
Zelf (gelukkig) geen ervaring met dat tuig.... maar wat ik begrepen heb is het gewoon een stuk karton. Prijs zegt in dit geval een heleboel. Goedkoop is duurkoop.

Dit is van het merk Pfiff, en dat is kwalitatief helemaal niet zo slecht.
Agradi verkoopt het oa ook.
http://www.agradi.nl/pfiff-shetlandertu ... -zwart.htm

Fijn dat je het tuig niet kent, maar wel weet te vertellen dat het karton is omdat de prijs dit al aangeeft.
Ik heb het gebruikt (via via) om mijn Fjord te (laten) beleren en het viel mij net tegen.
(voor paarden kost het tuig ook meer dan 425E, maar is hetzelfde kwaliteit.).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:07

Ik heb verschillende bertha tuigjes op verschillende ponys gehad, maar heb er nog veel aan moeten laten verbouwen voor dat het redelijk paste. Gespen waren hier en daar voordat ze ponys beleerd waren al krom. Dit soort tuigen komen niet op mijn ponys.

Ik heb ideal tuigen voor mijn ponys, en een op maat gemaakt tandem tuig.

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 19:11

Maartje1990 schreef:
Zelf (gelukkig) geen ervaring met dat tuig.... maar wat ik begrepen heb is het gewoon een stuk karton. Prijs zegt in dit geval een heleboel. Goedkoop is duurkoop. Met een mentuig is het belangrijk goed kwaliteitstuig te kopen, want een zadel dat niet goed past is tot daar en toe, maar een mentuig dat knapt, dan ben je verder van huis.

Neem aan dat je pony ook nog niet beleerd is? Laat dit dan echt door een professional doen. Geerts in Gilze is echt een hele goede :j

Wat voor maat is je pony trouwens? Er staan namelijk leuke en degelijke tweedehandstuigjes op bokt (ideal of zilco raad ik je aan)

Bedankt voor de reactie :)

het is iets minder om te horen dat het niet super goed tuig is, dan kan ik beter verder zoeken. Want ik wilde niet te duur tuig. Mijn pony is al wel beleerd en mijn ze is 1.15 ongeveer.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:16

Maartje1990 schreef:

ik heb de paardjes zelf beleerd hoor, gaat prima je moet alleen zelf weten hoe je moet mennen, inspannen, uitspannen enz onze zijn echt wel braaf en verkeersmak!

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:24

Heb er zelf geen ervaringen met dat tuig, maar ik heb vaak gelezen dat het een slechte pasvorm heeft. Ik heb pas geleden dit excelsior tuig besteld voor mijn shetlander: http://www.horseshopinternational.nl/me ... -maat.html

Is wel iets duurder dan dat bertha tuig maar ben er erg tevreden over! Is een goede prijs/kwaliteit verhouding :)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:26

Ik zou lekker kijken voor een goed 2e hands tuig. Ipv een nieuw laag geprijsd tuig.

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 19:31

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:44

Die is nog dramatischer dan de bertha tuigjes.

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 19:45

Dennis schreef:
Die is nog dramatischer dan de bertha tuigjes.

Ow oke. bedankt voor de reactie.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:48

Brainless schreef:
Maartje1990 schreef:
Zelf (gelukkig) geen ervaring met dat tuig.... maar wat ik begrepen heb is het gewoon een stuk karton. Prijs zegt in dit geval een heleboel. Goedkoop is duurkoop.

Dit is van het merk Pfiff, en dat is kwalitatief helemaal niet zo slecht.
Agradi verkoopt het oa ook.
http://www.agradi.nl/pfiff-shetlandertu ... -zwart.htm

Fijn dat je het tuig niet kent, maar wel weet te vertellen dat het karton is omdat de prijs dit al aangeeft.
Ik heb het gebruikt (via via) om mijn Fjord te (laten) beleren en het viel mij net tegen.
(voor paarden kost het tuig ook meer dan 425E, maar is hetzelfde kwaliteit.).

Dat is wat ik uit reacties heb gelezen van toch zeer ervaren menners dat kwaliteit bij dit tuig niet overhoudt.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:53

Ik heb geen flauw idee, maar wat een enorm gave vlecht ^.^

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 20:04

Yasmijntje schreef:
Ik heb geen flauw idee, maar wat een enorm gave vlecht ^.^

(Was er ook helemaal trots op :P )

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:10

Ik heb zelf dit tuig:
http://www.hunterdeals.nl/?106,enkelspa ... -full-maat

En ik vind het voor de prijs super, je moet het wel op tijd invetten en het is wel echt leer.

Ik heb een shet die gewoon in model is, dus met duidelijk schoft en brede billen en daar past het op. Moet op een shet van 1.15 gewoon passen. :)

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 20:12

ziet er ook goed uit alleen bij mijn pony zie je de schoft niet (en voel hem bijna ook niet) kan het dan ook?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:14

Ja dan moet het ook gewoon passen, ik zou dan wel kijken of je toch niet tuig maat pony moet als hij wat dikkig is.

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 20:16

Ja daar was ik zoiezo over aan het twijfelen. Dus daar moet ik goed opletten.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:43

Ik heb bij www.gerardstuigenhoek.nl 3 jaar geleden een zwart tuigje gekocht voor rond de 150 euro, rij daar al drie jaar mee, wedstrijden en al, super tuigje, soepel, mooi en sterk. Nu heb ik laatst een ideal eurotech tuigje voor hem aangeschaft omdat ik vond dat hij wel een nieuw tuig verdiende, maar gebruik toch liever mijn oude tuigje en ga de ideal weer inruilen haha. Zo zie je maar, je kan als je goed zoekt heus een goed tuigje vinden voor niet zo`n hoog bedrag. Hij verkoopt ze nu helaas niet meer anders had ik er direct nog een gekocht voor mijn andere ponys, maar misschien heeft hij nog wel andere goede tuigjes voor een mooi bedrag :-)

IsmaySenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 03:23

Ik heb 2e hands ideal tuig en ben hard aan het sparen voor een nieuwe. Ideal bevalt heel goed

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 00:01

demy1911 schreef:
bedankt voor reacties, ik had nog even verder gekeken (in lagere prijsklasse) en toen kwam ik uit op dit, http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... span-leder zou dat ook goed zijn of net zoals berthatuig?

Ik heb dit tuig! Is een prima tuig hoor! Heb alleen zelf een nieuwe omdat die strengen te lang waren voor mn nieuwe sulky. Dus heb hem nu te koop.
Heb hem 2,5jaar en rijd er best veel mee maar hij doet het nog steeds. Dus zeker niet dramatisch zoals Dennis zegt!

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 00:10

Wat is iedereen negatief over het bertha tuig?! Ik heb dit tuig ook en vind de kwaliteit echt niet zo slecht hoor!! Heb inderdaad wel flink gaatjes bij moeten maken en heeft wel in deolie gelegen wantwas erg stroef maar dat is dan ook het enige! 3pony's mee beleerd en ziet er nog steeds super uit...ieder voor zich off course maar ik ben er wel zeer tevreden over, heeft al aardig wat meegemaakt maar heeft er 0,0 onder geleden...ik heb 1 bertha tuig trouwens bij horseshopinternational besteld en 1 bin agradi en zat wel verschil in het type leer beetje raar haha

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 00:13