veulen op komst! nog rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarasun1

veulen op komst! nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 18:43

Mijn merrie is nu precies 9 maanden drachtig.
sara van sundance (v.orxhard boginov) X Vadershoeve be dazzled ( v. Orchard red prince )

Ik ben heeel benieuwd naar het veulentje en ik hoop op een mooie gekleurde merrie! Mijn vraag is, hoelang moet ik nog doorgaan met rijden? De vorige dracht ben ik veel eerder al gesropt. Maar ze lijkt het nu nog aardig vol te houden, al worden de lessen haar nu wel erg zwaar, maar een beetje fit de bevalling in kan ook geen kwaad, wat zouden jullie doen?

sarasun1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 18:44

sarasun1 schreef:
Mijn merrie is nu precies 9 maanden drachtig.
sara van sundance (v.orxhard boginov) X Vadershoeve be dazzled ( v. Orchard red prince )

Ik ben heeel benieuwd naar het veulentje en ik hoop op een mooie gekleurde merrie! Mijn vraag is, hoelang moet ik nog doorgaan met rijden? De vorige dracht ben ik veel eerder al gesropt. Maar ze lijkt het nu nog aardig vol te houden, al worden de lessen haar nu wel erg zwaar, maar een beetje fit de bevalling in kan ook geen kwaad, wat zouden jullie doen?

Hoe plaats ik er een foto bij -O-

Maureen95

Re: veulen op komst! nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:46

Als je even via www.tinypic.com een foto plaatst :)

Ik zou lekker met je paard gaan wandelen. Denk niet dat het nog goed is om te gaan rijden.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:48

Gewoon goed naar je merrie luisteren. Als je denkt dat ze het nog volhoud en je krijgt je singel nog vast :D gewoon lekker blijven rijden. Natuurlijk wel de intensiteit aanpassen. Indd is het helemaal niet verkeerd om de conditie op peil te houden. Dan herstellen ze sneller en als het een zware bevalling is houden ze dat ook beter vol. Als het rijden niet meer kan dan is af en toe wat longeren ook nog een optie.

Ze geeft vanzelf aangeven als ze er last van krijgt. Bij de ene is dat al na 5 maanden en de ander loopt tot aan de bevalling nog onder het zadel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:51

Ik zou op een 9 maanden drachtig paard echt niet meer rijden. Zet het dier lekker minimaal 8 uur maar liever 24/7 buiten en laat de natuur z'n gang gaan. Paard is geen mens en hoeft écht niet aan de zwangerschapsgymnastiek.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:16

Ibbel schreef:
Ik zou op een 9 maanden drachtig paard echt niet meer rijden. Zet het dier lekker minimaal 8 uur maar liever 24/7 buiten en laat de natuur z'n gang gaan. Paard is geen mens en hoeft écht niet aan de zwangerschapsgymnastiek.

Daar vergis je je in. Het kan een paard wel degelijk helpen. Ze zijn veel sneller herstelt na een bevalling. Maar nogmaals luister naar je paard. het geld niet voor elk paard.

paardenelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:18

niet zo slim om te gaan rijden gewoon met halster stappen drafen en galoperen kan je ook proberen

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:22

Je hoeft niet fanatiek te rijden. Klim er op zonder zadel:) en luister naar je merrie:) er zijn trouwens ook wel vrouwen die nog met 37 w zwangerschap op het paard( niet fanatiek hoor)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:38

paardenelise schreef:
niet zo slim om te gaan rijden gewoon met halster stappen drafen en galoperen kan je ook proberen

Waarom zou het niet slim zijn??

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:40

Ik heb 1 dag voor de bevalling van mijn paard gewoon gereden.
dan wel zonder zadel en alleen stappen.

Ik zou zeggen luister gewoon naar je paard.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:41

Bij ons worden de drachtige merries gewoon doorgereden tot ze zelf aangeven dat het ze te zwaar word.
Wel word er naar het paard gekeken en word ook de training aangepast maar het is beter om ze wel zo lang mogelijk in beweging te houden want ineens stil zetten vanwege de dracht is ook niet goed.
Gewoon langzaam afbouwen en steeds minder inspannend werk doen tot je uiteindelijk alleen nog maar wat rondhobbeld.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:42

Zoals mijn voorgangers zeggen, luister naar je paard, maak het niet te intensief, en geniet samen!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:46

Echt intensief rijden zou ik niet meer doen, maar een beetje recreatief kan geen kwaad en je merkt het vaak snel genoeg als ze het niet meer trekken en bij de 1 is dat heel wat eerder dan bij de ander.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:48

Mijn bijrijmerrie zit nu op 7 maanden, en wij trainen nog vrolijk Z oefeningen.
We gaan gewoon zo lang mogelijk op niveau verder, ze is nog heerlijk fit en energiek, maar zodra zij zegt dat het genoeg is stoppen wij ook.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:53

Z oefeningen... :+

Gewoon doorrijden en inderdaad luisteren naar het paard, klim er af en toe zonder zadel op voor een lekker uitritje ofzo.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:41

Jup :+ Wat is daar raar aan?
Ze heeft een paar weken geleden haar laatste proef gedaan.
Nu ze het sportpredicaat heeft (Z2 +1) word ze fokmerrie en leerpaard.
Je ziet het buikje al (foto van 2 weken geleden, nu al meer) maar ze springt wissels en doet appuyementen alsof ze niet drachtig is.
Afbeelding

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:48

gewoon lekker blijven rijden, je paard is zwanger, niet ziek.
de tijd na de bevalling is veel belangrijker, je merkt het echt wel als het haar teveel word, dan kun je gaan afbouwen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:00

lekker blijven rijden maar wel aangepast werk,gewoon lekker bosritjes doen en dergelijken.

voor de mensen die zeggen nee niet doen,hebben jullie ook gedacht aan spierverzuring?

merrie die altijd getraind is en die ineens stilgezet word krijgt na de bevalling (waarbij ze ook behoorlijk wat spieren gebruiken) een enorme klap op de spieren en kan dan spierverzuring krijgen.
dat kan serieus verkeerd aflopen.
je kunt ze dus beter gewoon in beweging houden zodat de spieren ook goed blijven.
nauurlijk wel op de merrie letten wat ze nog wel kan/wil doen.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:17

Ik rij ook altijd gewoon door tot aan de bevalling. Het galloperen laat ik nu wel voort achterwege, ze kan elk moment bevallen.
Maar verder gaat het rijden nog prima hoor. Ik rij dr 3 keer per week. 2 keer dressuurmatig en 1 keer lekker een rustig buitenritje.

Andere jaren heb ik dit ook gedaan en na de bevalling zit ik er na 2 weken ook gewoon weer op.
Niks zieligs aan ze blijft gewoon goed in conditie.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:21

Mijn paard heeft 5 keer een veulen gehad en alle 5 keer verschillend...

Ik heb een keer gehad dat ze zo vermoeid was dat ik al 5 maanden voor de bevalling ben gestopt maar ook een keer een dag voor de bevalling nog heb kunnen rijden (beetje stap-draf en 1 volte galop)
maar ook een keer dat ze 1 maand van te voren heel moe werd en toen ook gestopt 1 maand van te voren en lekker gestapt aan de hand en buiten gezet. verschild per merrie per dracht...

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:27

Ik zou gewoon luisteren naar je paard. De merrie die ik rij is over 5 weken uitgerekend maar ik kan nog met dr rijden. De training heb ik natuurlijk wel aangepast. We rijden nu 3x per week max 30 min (incl. in en uitstappen) om haar soepel te houden. Als ik merk dat ze er last van heeft dan stop ik met rijden.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:29

Mijn paard is ook drachtig( van Expression) nu 9 mnd maar begin te merken dat het wat moeilijker voor haar word, eerder moe, buiging gaat wat moeizamer. Vorige week laatste concour gehad en nu lekker afbouwen rijden. Wel gewoon longeren en bosritjes, minder intensief rijden etc. Beetje zwangerschapsverlof ;)

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:33

Het enige wat ik echt aan haar merk is dat ze op een gegeven moment narrig werd met aansingelen. Dus toen heb ik een tijdje zonder zadel gereden.
Maar nu ligt het veulen meer naar achter en vind ze ook haar zadel weer prima!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:45

Mijn oude merrie liep voor de koets en onder het zadel. Ze paste met 7 maand dracht niet meer in de koets, en met 8 maanden lag het zadel niet lekker meer maar had ze genoeg energie. In die tijd veel gewandeld (soms zittend zonder zadel, soms echt wandelen) Mijn merrie had enorm veel vruchtwater en daar had ze de laatste 4/5 weken wel wat last van in de zin dat een drafje nogal zwaar viel ;)

Gewoon luisteren en kijken wat ze wel en niet wilt :)

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:55

Bij mijn verzorgpony stop ik toch wel ruim n maand van te voren. Maar deze word dan ook vrijwel heel snel heel dik.
Ze geeft dan zelf aan dat ze niet meer wil. Legt dr oren in de nek mer aansingelen, en als je dat negeert word ze boos.
Ze staat nu lekker overdag op de wei. En ik wandel nog heerlijk stukken met dr.
Maar zoals hierboven al word gezegd. Luister naar je paard! :)