[TI] GEZOCHT: Grote tinker voor ons gezin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skye1973

GEZOCHT: Grote tinker voor ons gezin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 12:40

Hallo,

Hoop dat ik dit bericht op de juiste plaats post :D En heb gekeken naar actuele topics die hierop aansluiten maar niet gevonden, mocht ik iets hebben gemist dan hoor ik het graag.

Voor ons gezin (moeder en 2 zoons van 8 en 11) zijn wij ons aan het oriënteren op een fijn braaf familiepaard. Eigenlijk is de keus wel gevallen op een tinker, maar niet zo'n kleine omdat ik al redelijk groot ben (1,75) en mijn jongens op den duur ook best groot zullen worden.
Het liefst zoek ik dus naar:
- een tinker van minimaal 1,60 m, echt het barokke type,
- leeftijd en geslacht maakt me niet zo uit
- een braaf betrouwbaar niet schrikkerig paard.
- voor wat lichte ressuur in de bak en verder lekkere buitenritten, knuffelen, tutten en spelen.

Ben nog nergens wezen kijken alleen veel op internet gezocht en kom dan wel wat handelsstallen tegen maar weet niet zo goed of ik daar verstandig aan doe. En wil voor ik echt ga kijken goed geïnformeerd zijn op waar ik op moet letten. Heb in het verleden al een pony gehad dus ben niet helemaal blanco.
We hebben geen haast, liever wat langer zoeken dan iets kopen waar zowel wij als het paard niet blij van worden.

Wat ik dus graag van jullie als advies zou willen hebben is:
- Waar zou ik goed kunnen kijken voor een geschikt paard?
- Waar moet ik echt op letten bij de aanschaf van een tinker? Zijn er rastypische gebreken?
- Wat is de prijsklasse denken jullie dat realistisch is voor wat wij zoeken? (vind het geen probleem om naar waarde te moeten betalen)

Alvast ontzettend bedankt voor jullie adviezen!

cp112

Re: GEZOCHT: Grote tinker voor ons gezin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:27

Boven de 1.60 gaat lastiger worden. Tussen de 1.55-1.60 zitten er al weer wat meer.
Overigens, kan een tinker van die maat best een volwassene hebben qua lengte :) Vriendin van mij rijd hier op een tinker van 1.42 en zij is zelf 1.80 Past ook nog :).

Waar je bij de aankoop goed op moet letten is of ze eczeem hebben, of mijten (in de sokken) en goed het paspoort controleren en adh daarvan ook de leeftijd! het gebeurd nog al eens dat een paard jonger of ouder uitvalt dan er in het paspoort staat (als het om een geimporteerde tinker gaat dan).

Prijsklasse waag ik mij niet aan, dat ligt helemaal aan het paard

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:26

wat heb je het dier te bieden?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:34

Ik zelf ben 1.75 en rij op een merrie van 1.41 en een hengst van 1.52 en die laatste is echt groot zat. Op de merrie pas ik overigens prima. Daar zitten geen problemen. Bedenk je dat ze heel snel groot ogen, en door hun bouw snel 'hoger' zitten. Een irish cob van 1.60 vind je daarbij niet zo heen snel. De grootste bij ons op stal is 1.55 en wat een beest is dat zeg. Dus je kan je zoektocht best wat aanpassen om ook te kijken bij de wat kleiner gebouwde irish cobs.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:58

Ik ben zelf 1.75 m en heb een merrie van 1.58m. De meesten vinden haar behoorlijk groot en zo voelt ze ook aan. Ik heb bewust ook een grotere merrie uitgekozen omdat mijn dochter ook graag rijdt en zij zal vermoedelijk langer worden dan ik. Mijn partner heeft er ook wel eens op gezeten en hij is 185/190; ging prima. Bij ons op stal is ook een lang man die een forse tinker rijdt van circa 1.58; kan heel goed.
Tinkers worden als makkelijke familiepaarden gezien, maar voor veel tinkers die ik ken, moet je wel kunnen rijden en hierin ook zelfverzekerd zijn. Ze kunnen behoorlijk drammen, sterk worden een langzame tinker moet ik ook nog tegenkomen... Ik zou mijn merrie nooit meer kwijt willen, maar het is niet altijd een makkelijk paard waar ik iedereen maar op kan zetten. Met borstelen en verzorgen zijn degene die ik tot op heden gezien en meegemaakt heb over het algemeen wel heel fijn en rustig.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:07

Hier meerdere Tinkers >1.60 en met mijn lengte echt wel een must hoor :j Heb TS daarover al pb gestuurd....
De merrie die ik rijd is bij mij een heel ander paard dan bij de kinders als die erop zitten, past zich perfect aan op de ruiter.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:16

Leuk hoor, een paard voor de hele familie!

Vorig jaar heb ik ook een hele zoektocht gehad naar een geschikte tinker en ik heb hem gevonden <3 <3 <3

Mijn super Troy op buitenrit bijna geheel onverschrokken (maar vergis je niet het blijft een paard )en in de bak ook nog lekker te rijden. Maar ook mijn super brave tinker kan schrikken en opzij springen en zo af en toe doet hij dat ook wel eens

Geef je ogen goed de kost, ga je kijken naar een paard laat dan ALTIJD voor rijden door de eigenaar .Wat mooi zou zijn om het paard op proef te mogen hebben (ik had dat geluk, niet iedere eigenaar wil dat).
Neem iemand mee die ervaring heeft met paarden (het liefst tinkers) .Mensen zat hier op bokt die je wellicht willen helpen of een leuk paard weten.
Ik heb Troy ook van een bokker gekocht

Wat ik heel belangrijk vind is dat het paard ook braaf stil blijft staan met opstijgen! Klinkt misschien vreemd, maar het opstijgen is toch een cruciaal moment van het rijden.
Lang niet alle paarden doen dit goed,nogmaals klinkt gek maar dat is mijn ervaring!

En tja wat is een goede prijs, dat is voor iedereen weer verschillend.
Mijn Troy was niet goedkoop maar ik was na een week alweer vergeten wat hij gekost heeft, hij gaat nu voor geen miljoen meer weg :P

Succes ! En hou ons op de hoogte!

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 08:30

Een grote tinker zoals je zoekt zijn er niet heel veel en als je dan ook nog een lieve opgevoedde en beetje doorgereden tinker zoekt.........Dan moet je wel heel veel geluk hebben. Maar ze zijn er wel en gewoon de tijd nemen en op verschillende plaatsen gaan kijken en uitproberen!! Als je bepaalde eisen hebt niet te snel daarvan afwijken. Voor sommige mensen heeft dit goed uitgepakt maar voor een hoop mensen juist niet. Je moet heel goed gaan nadenken wat je graag zou willen en welke knoppen je noodzakelijk vindt om op de tinker te hebben

Wij hebben drie grote tinkers (1.58, 1.62, 1.63), de eerste en de laatste tinker zijn we tegenop gelopen en was niet de planning om een paard te kopen. Voor ik Devin (onze tweede tink) gevonden had was ik bijna een jaar opzoek. Ik had een heel groot eisen pakket maar uiteindelijk voldeed hij maar aan 2 van die eisen : Groot 1.60+ en flink veel pit. (dit is mij duur komen te staan, ik zou hem voor geen goud meer wegdoen, maar ik heb wel geleerd wat het woord doorzetten betekend en veel mensen hebben me voor gek verklaard en zeiden dat hij alleen maar goed was voor de frikandel -O- )

Bij Keltic ging het juist heel anders, we gingen eigenlijk alleen naar de koets kijken die te koop stond, en toen is ons een paard aan de vingers blijven plakken, hahaha!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:10

Ik heb TS een Pb gestuurd, naar mijn idee met een paard dat voldoet aan alle wensen :)

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:43

Spannend voor TS.............Ik heb een vermoeden welke je doorgestuurd heb ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:47

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:44

Misschien heeft mamauba op bokt nog een leukerd voor jou!

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:47

Is ze al 1, 65 Naat :oo flinke meid :j
Hier ook 1 doorgestuurd , Ts krijgt het druk :D

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:47

Nee joh, dit is Noukah niet.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:03

Ik lees graag mee. Ooit hoop ik ook een tinker te hebben, samen met mijn jongens. Ik ben 1.83m, dus zal ook een grotere tink nodig hebben dan. Ben benieuwd waar ik op moet letten, heb nu een kwpn'er, dus da's wel even anders. ;)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:15

Wat leuk dat je voor een tinker gaat.

Misschien een idee om op de site van ICS of NSvT te kijken. Daar zal vast ook wel een aantal fokkers op staan, die misschien wel de wat grotere fokken.

Ik heb zelf een kruising (3/4 tinker x 1/4 shire) hij meet nu 1.66 m.

Houd er rekening mee dat ze wat langer doorgroeien. Toen ik die van mij kocht was hij (op 2 week na) 4 jaar en meette hij 1.59m. hij wordt straks 7. dus er is in 3 jaar tijd nog 7 cm bij gekomen.

en voor de rest, kijk ind. naar mijt of mok en eczeem.

Skye1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 16:14

Wat veel reacties en ook al veel pb met hele leuke tinkers, ontzettend bedankt daarvoor. Wij gaan met z'n allen hier goed naar kijken en dingen tegen elkaar afwegen. Ik begon met te vertellen dat we ons aan het oriënteren zijn maar zo lijkt het wel heel snel te gaan, wauw wat een mooie paarden.
Wij gaan zeker geen overhaaste besluiten nemen, en ons goed inlezen, wellicht kennismaken en voor mij persoonlijk is het gewoon heel belangrijk dat ik een goed gevoel heb bij het paard. Ben op zijn tijd echt een meug en verbaasde me er pas ook enorm over dat iemand vroeg of ik op haar paard wilde rijden en er zonder twijfel opstapte, toen realiseerde ik me dat ik dat gevoel van vertrouwen wil hebben bij het paard dat ons gezin komt verrijken en ik vind veel paarden leuk lief geweldig en mooi maar dat wil nog niet zeggen dat het ook het meest geschikte paard voor ons is, dus mijn keus zal grotendeels op gevoel gebaseerd zijn zonder de realiteit uit het oog te verliezen uiteraard.

Waarom hebben jullie destijds voor een Tinker gekozen en niet voor bijv. Een haflinger, fries o.i.d.?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:24

Heel verstandig hoor, neem de tijd!
Ga lekker rondsnuffelen, ga bij meerdere een keertje kijken, er een paar nachtjes overslapen, dan nog een keertje kijken...
Gevoel is idd ook heel belangrijk.

Ik weet niet wat ze nu hebben, maar bij het hof van Eden hebben ze vaak ook wel tinkers met een mooie maat.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:45

Ik ben 171 cm en rij op een tinker van 148 cm en heb nog zeker 30 cm buik onder mijn voeten( met zadel dan ;) ).
Ze is dan ook heel breed gebouwd. Mijn andere Tinkertje is 140 cm en daar komen mijn voeten ook nog niet onder de buik vandaan.
Mijn grootste Tinker die we hebben is 156 cm en dat is al een beste reus, ook qua breedte.

Ik denk dat je meer naar karakter dan naar hoogte moet gaan kijken voor jou en je kinderen .

Ik heb voor dit ras gekozen omdat de paarden die ik uitgezocht heb allemaal "veilig" zijn met onze 5 kinderen.
Ze kunnen zelfs bij de hengsten op stal komen zonder dat ze verblikken of verblozen.
Er lopen ook Tinkers rond waar ik mijn kids niet tussen zou zetten , hihih , maar daar hebben we het nu niet over.

Ik hoop dat je ter zijner tijd een geweldig lief paard kunt vinden waar jullie allemaal erg veel plezier aan kunnen gaan beleven !
Laatst bijgewerkt door VandeMol op 05-03-14 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:00

Skye1973 schreef:
Wat veel reacties en ook al veel pb met hele leuke tinkers, ontzettend bedankt daarvoor. Wij gaan met z'n allen hier goed naar kijken en dingen tegen elkaar afwegen. Ik begon met te vertellen dat we ons aan het oriënteren zijn maar zo lijkt het wel heel snel te gaan, wauw wat een mooie paarden.
Wij gaan zeker geen overhaaste besluiten nemen, en ons goed inlezen, wellicht kennismaken en voor mij persoonlijk is het gewoon heel belangrijk dat ik een goed gevoel heb bij het paard. Ben op zijn tijd echt een meug en verbaasde me er pas ook enorm over dat iemand vroeg of ik op haar paard wilde rijden en er zonder twijfel opstapte, toen realiseerde ik me dat ik dat gevoel van vertrouwen wil hebben bij het paard dat ons gezin komt verrijken en ik vind veel paarden leuk lief geweldig en mooi maar dat wil nog niet zeggen dat het ook het meest geschikte paard voor ons is, dus mijn keus zal grotendeels op gevoel gebaseerd zijn zonder de realiteit uit het oog te verliezen uiteraard.

Waarom hebben jullie destijds voor een Tinker gekozen en niet voor bijv. Een haflinger, fries o.i.d.?

Ik wilde graag een forser type paard waar je alles mee zou kunnen doen springen, dressuren, buitenrijden etc. zo rond de 1.60, dus de haflinger viel al af omdat die te klein waren. Moet ook eerlijk bekennen dat ik nooit met haflingers heb gehad, Fjord vond ik dan wel weer leuk maar wederom te klein. En Friezen daar heb ik wel even over nagedacht, ik hou niet van die ranke en slanke Friezen van tegenwoordig en daarbij komt dat ik in mijn omgeving veel mensen had die problemen met hun Friezen hadden, problemen met ruggen, knieen enz. (vanwege inteelt zei iemand, kweenie of dat ook zo was)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:30

Skye1973 schreef:

Ik kan me zo indenken welke je allemaal zijn aangeboden per pb :D

Waarom ik destijds voor een Tinker heb gekozen? Ik wilde eigenlijk geen Tinker hebben. Vond die Tinkermerrie van vrienden van me maar een saaie, doodse tank. Totdat haar veulentje (drachtig geïmporteerd en gekocht) werd geboren en ik tijdens de zomervakantie 3 weken op het huis en de paarden mocht passen... Toen had dat kleine pittige mormeltje mijn hart veroverd <3
En 14 jaar later heb ik d'r nog steeds. Heeft ze zelf ondertussen al 2 veulens gehad (waarvan 1 nog steeds bij ons en de 2e aan de buren is verkocht) en zou ik eigenlijk niks meer anders willen.
Want niet alleen de Tinker is geweldig maar het overgrote deel van de Tinkereigenaren zijn ook geweldig!

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:11

Karakter van een tinker kan je niet vergelijken met een haflinger... Tinker is gewoon leuker... En tja... Verschil tussen fries en tinker? Kan het moeilijk uitleggen, maar ik heb ze gewoon allebei :D

Ben gegaan voor tinkers en werd tussendoor een keer smoorverliefd op een fries... :) *D

Ik had je ook al willen wijzen op die van KootMiraDrum... Komt van een goed en betrouwbaar adres vandaan. Inderdaad wel groen, maar nog heerlijk naar je hand te zetten... En volgens mij een super goed karakter...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:54

In mijn profiel staat een foto van mij op mijn merrie van 1.55m, dit ben ik op mijn ruin (haar zoon) van over de 1.65m:
Afbeelding
Ik ben zelf 1.80, wellicht zelfs nog wat langer.

Ik heb mijn merrie twaalf jaar geleden gekocht. Vond ze prachtig, wilde een betrouwbaar, robuust en sober paard wat ik rustig een paar weken stil kon zetten zonder er daarna mee te verongelukken. Ze hebben karakter maar zijn wél altijd eerlijk.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:03

Hoi,

Ik elf ben aan mijn tinkertje gekomen via een advertentie op bokt. Goede handelstallen vond ik stal Vosgesangh en de Bonte Parels.

Waar je op moet letten is vooral mok en mijt (alhoewel daar natuurlijk wel wat aan te doen is). Verder even laten longeren zodat je kunt beoordelen of hij/zij regelmatig loopt en laten voorrijden.
Als hij/zij op het oog bevalt ga er dan maar alles mee uitproberen wat je er thuis ook mee wilt doen. Hoe is hij op stal, met hoeven uitkrabben, met opzadelen, met opstappen, in de bak en buiten de bak.
Zoek dan vooral enge dingen op als je op zoek bent naar een bomproof paard. Dus even langs een drukke weg gaan stappen, langs een wei met andere paarden rijden, alle gangen buiten uitproberen en kijken hoe je tempo controle is.

Verder een paar keer gaan kijken. liefst ook een keer als het weer minder mooi is (bijv harde wind of wat kouder). Dan zie je gelijk of hij dan nog zo braaf is.
Ook goed opletten of het paard niet eerst moe is gereden (staat hij niet bezweet in de stal) voordat jullie kwamen. (dan lijken ze braaf)

Veel succes!!!

jamietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:25

Heyy

De Bonte Parels is een superleuke stal!
Ik heb daar mijn lieve werkwillige tinkermerrie vandaan!
De mensen zijn heel eerlijk over het paard.
Mijn paard heeft licht Atrose (daar heeft ze geen last van zei de dierenarts) Dat hebben ze eerlijk gezegt!
Leuke paarden en mensen.
De mensen hebben daar echt een hart voor paarden!
veel succes met zoeken! :)