[TI] Advies Hengstkeuze Tinker merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jeannette_50

Advies Hengstkeuze Tinker merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 21:15

Ik heb een zwart wit bonte Tinker merrie , die ik dit voorjaar wil proberen drachtig te laten worden , liefst met KI .
Ze is stokmaat is 149 die maat wil ik graag houden of iets groter.
Graag zou ik advies hebben over het exterieur , ik weet dat je geen 100% garantie hebt , maar zou een poging willen wagen op een driekleur .
Er zit bij haar al een hoofd op, al is ze super lief , dus liefst geen heethoofd hengst!!
Ik ben van plan naar de hengstenkeuring is Asten te gaan , maar alvast wat info inwinnen kan geen kwaad.
En wat zijn een beetje de reguliere kosten van een dekking ?

Alvast super bedankt :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:27

Met KI ben j wel heel beperkt aangezien in NL ik gok zo 95% natuurlijk dekt.

Je wilt dus een bruin bonte? Wat voor kleur is de merrie zelf?

Bovenstaande is imo bijzaak. Ga voor een exterieurmatig goed veulen met een correcte beweging.

Zonder foto oid van de merrie wordt het lastig advies geven. Daarom waag ik mij daar ook verder niet aan.

Begin eens met de positieve en negatieve dingen van je merrie op papier te zetten. Wat wil je verbeteren?

petraaken

Re: Advies Hengstkeuze Tinker merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:10

EHK --> TI. Hier zitten de kenners van het ras en zul je de beste en meeste antwoorden krijgen.

jeannette_50

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 20:03

IK zet er een foto bij , ze is zelf zwart wit bont , en ik vind zelf dat ze mooi gebouwd is , haar vader is Glenn king hill van de bonte parels , misschien helpt dat ook ,
Ze is super braaf , zet geen pas verkeerd , mits ik het zelf verkeerd doe , het enige wat ik kan bedenken is dat haar achterhand wel iets sterker zou mogen. Ik zou graag een driekleur al la O malley willen proberen er uit te krijgen ! misschien is dit iets duidelijker

jeannette_50

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 20:33

Het lukt me niet een foto te plaatsen , morgen even mijn dochter vragen

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:32

Drie kleur = bruin bont ;)

Als je die kans wilt zal je voor een bruin bonte hengst moeten gaan. Dan nog is hrt niet zeker dat er bruin uit komt.

Zowel ryon o'malley en its bandit zijn bruin bont en homozygoot voor bont ook allebei als ik het goed heb.

Naast de kleur, of eigenlijk vóór de kleur is tyoe ook belangrijk. Als ik het goed heb is glenn King hill een type grai. Wil je richting dat type blijven of verzwaren?

jeannette_50

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 22:09

Nee ik wil wel bij het grai type in de buurt blijven , kijk iets zwaarder is niet erg , maar moet geen mega tonner worden ik ben nl zelf nogal klein , korte benen. dan is dik wel wat lastiger te rijden .

En dan is het idd bruinbont hahahaha

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:14

Bruin bont en type grai.... Dat wordt wel lastig.
Sowieso zijn er niet veel bruin bonten haha.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:55

cp112 schreef:
Zowel ryon o'malley en its bandit zijn bruin bont en homozygoot voor bont ook allebei als ik het goed heb.

Dat heb je helemaal juist chantal.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:58

Maar staan niet op KI. Persoonlijk zou ik die eis als TS laten vallen, want anders wordt het echt zoeken als speld in hooiberg en wordt de keuze uitermate beperkt.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 08:54

Ik spreek uit ervaring..........Wij hebben ook gezocht naar een hengst op KI. Datgene wat wij zochten in een hengst was niet op KI. Daarom hebben wij uiteindelijk ook gekozen voor een natuurlijke dekking. Met heel veel dank aan de hengstenhouder <3

Its Bandit is een schat van een beest, maar als je zegt dat je niet groot/zwaarder qua type wilt weet ik niet of Bandit een goede keuze is aangezien Bandit zelf rond de 1.64m is en Vanner.

Maar aan de andere kant, uit de combi van Grai merrie van +/- 1.50m en Bandit is een geweldig mooie/leuke cob merrie gekomen, drie kleur en iets groter dan 1.50m als ik me niet vergis.

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:54

King van ons is niet te groot. Wel zwart bont maar niet te zwaar in beenwerk. Zeer braaf en makkelijk in de omgang. Helaas ook niet ki maar ik zou wel willen reizen. Ik heb je pb gestuurd. . ;)

jeannette_50

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 20:59

Ik laat het Ki gewoon vallen , dus moet ik me eens bezinnen op het natuurlijk dekken , Its bandit vind ik echt super mooi , en als het een schat is , ga ik me in hem eens verdiepen , iets groter vind ik ook niet erg , uiteindelijk moet je toch maar afwachten wat eruit rolt , ik ben al super blij met de tips die ik hier krijgt :)

jeannette_50

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 21:16

King is ook super mooi , ik hou het in gedachten :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:29

Je bent ook altijd welkom om hier bij Kashmir te komen kijken, bruinbont, homozygoot voor bont en 1.53m. Staat mooi in zijn type (Cob) en flink behang.

www.snowville.eu

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 07:36

Hier ook een bruin bonte cob, 1.51m en homozygoot voor bont.
Je bent altijd welkom om eens bij Ryon te komen kijken.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:05

Is er ook nog zaad beschikbaar van Celtic? Die fokt ook niet echt zwaar..

jeannette_50

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 13:42

Iedereen super bedankt , ik ga in ieder geval 16 maart naar Asten en 12 april naar Bunschoten , ik ben heel erg benieuwd ,ik heb al mooie fotos gezien van hengsten die hier genoemd worden , prachtig . Rest me nog een vraagje , hoe ??? krijgen jullie je tinker zo wit ? Die van mij is echt een viespeuk :) :P

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:08

Ik denk dat iedereen zijn eigen middeltje heeft wat super werkt, maar ik was eigenlijk altijd met (klassieke) Badedas

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:42

Zilver shampoo van de kruidvat, maar over het algemeen gebruik ik 30 cent shampoo in eerste instantie, werkt ook prima. Het is een kwestie gewoon goed met een hardere straal door de vacht gaan dat het vuil van de huid af komt.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:46

Mijn moeder gebruikt idd ook wel eens zilvershampoo............Daar krijg je een vieze staart goed mee schoon :-)

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:27

Wij gebruiken Rei in der Tube.. eigelijk voor de haflingers maar werkt even goed bij tinkers.

jeannette_50

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 22:38

Ok dank jullie wel ik ga eens het een en ander proberen , en hopen dat het lukt , al is het maar van korte duur :D

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:17

Groene zeep, zowel in de snotvorm als de vloeibare vorm (de laatste werkt het wel een stuk fijner/handiger).

tinkerkyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:08

Voor Janesho gebruik ik Cowboy Magic :) Kost wat maar ik vind het wel fijn spul!
Hij is trouwens ook op de keuring 16 maart en de show 12 april. Je bent welkom om bij hem te komen kijken.. ;)