amateurskeuring Arabische volbloeden, rijrubriek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WildDreams

amateurskeuring Arabische volbloeden, rijrubriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 11:04

Hee,
Ik heb een vraagje, zondag 18 mei doe ik voor het eerst mee met de amateurskeuring voor arabische volbloeden in Houten, samen met mijn full-time bijrijdarabiertje die daar overigens al wel 2x bekend is
Ik wil me ook graag inschrijven voor de rijrubriek, niet dat ik daar een hoge score verwacht :o maar gewoon voor de lol, de ervaring, het gevoel :D
Maar ik heb geen idee wat ik me er bij moet voorstellen, van de site word ik namelijk ook niet veel wijzer
Welk niveau moet ik me er bij voorstellen, lastige figuren, moeilijke opdrachten, welk proefje of heeft iemand die toevallig nog liggen? Enz enz
Dus, wie heeft er ervaring met de AV Amateuringskeuring in Houten, resultaten, oefeningen, training... Gewoon de info die jullie er over hebben? :D
Alvast bedankt!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:08

Ik moet bekennen dat ik nooit heel goed oplet bij rijrubrieken maar ik geloof dat het gewoon 3 gangen beheersen is en wat simpele figuren, sowieso geen proefje in elk geval. Voornaamste is dat je je paard goed en ontspannen aan de hulpen hebt staan.

Maar er zijn ongetwijfeld mensen die het je beter uit kunnen leggen :)

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 11:11

Okee bedankt :)
Jaa, de gangen begheersen, actie-reactie, juist hulpgebruik, maar ook juiste nagevelijkheid, uitgestrekte draf stonden ook op de site, dus ik heb geen idee welk niveau ik eigenlijk zou moet verwachten... Als ik keek bij google afbeeldingen zag ik ook bijvoorbeeld een foto van een deelnemer en dat zag er bijvoorbeeld heel fanatiek en juist uit... Dus tja haha
Oei ontspannen met dat hete beestje van mij, dat word oefenen :=

Elles

Re: amateurskeuring Arabische volbloeden, rijrubriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:59

RT-V >> AV

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:45

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 14:01

Bedankt, ik heb het gevonden!
Oei nageeflijk en ontspannen rijden... Op elk nieuw terrein als er iets beweegt schiet ze er vandoor :=
Iemand tips daarvoor? Ik wil namelijk niet echt met een bang rennend paard daar verschijnen als er duidelijk om ontspanning gevraagd word :D

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:17

SharonZ oefenen op vreemd terrein en jou paardje zal niet de eerste en de laatste zijn die van dingen onder de indruk is en hierdoor niet ontspannen meer is ze kijken dan ook hoe je het oplost om toch zo goed mogelijk door de baan te rijden, en ook dan zullen er echt nog mooie en nette stukken te zien zijn ;)

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:30

Hallo! Leuk dat je mee wilt gaan doen in Houten.

Ik heb zelf heel veel zadelrubrieken gereden, zowel nationaal als internationaal, dus ik wil je wel wat tips geven :-)
Zoals je al had gevonden is het inderdaad geen proefje. Je rijdt met z'n allen en je komt in stap op volgorde van nummer binnen. De ringmeester geeft aan in welke gang je moet rijden en op welke hand.
Ze kijken heel erg naar de gangen van je paard, die moeten zuiver, ruim en regelmatig van takt zijn. Uiteraard zien ze het liefst een ontspannen paard die fijn gereden wordt. Maar vooral op de amateurkeuring zijn het vaak onervaren paarden, jonge paarden en onervaren ruiters. Het is dus echt geen ramp als je paard erg kijkerig is, zoals Bren al zegt kijken ze dan hoe je er mee om gaat en hoe je het oplost.

Belangrijk is om van te voren de regelementen te lezen, hierin staat met welke optuiging en kleding je mag rijden, dit is vrijwel hetzelfde als bij de knhs. Ook staat hierin dat er bij voorkeur met een zadelvormig shabrak gereden moet worden, al houdt helaas bijna niemand zich hier aan :+

Het belangrijkste is om op ontspanne wijze jouw paard zo goed en netjes mogelijk voor te stellen. Laat zien dat je het naar je zin hebt en raak niet in paniek als het even niet lukt. Je hebt meestal zo'n 20min de tijd, dus 1 kijkerig rondje is echt geen ramp :-)

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 20:23

Okee bedankt! :D
Nog twee vraagjes: Dit is 1 'wedstrijd' in mn leven, bij ons op stal worden namelijk nooit wedstrijden gehouden, dus om een wedstrijdjasje te kopen... Ik heb wel een colbertje, zou dat ook mogen?
En qua harnachement, wat bedoelen jullie precies met het kijken daarnaar? Of het goed aanpast enzovoorts?

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:51

Je rij-jasje moet aan de regels van de KNHS voldoen. De jas moet dus type colbert zijn, met een split en minimaal 3 knopen. Met een H&M colbertje met 1 of 2 knopen mag je dus niet rijden.
Anders kan je misschien van iemand anders een jasje lenen? Verder een plastron en witte handschoentjes, heb je dat wel?

Qua harnachement kijken ze inderdaad of alles goed zit, maar ook of het allemaal netjes en schoon is en of je bijvoorbeeld niet met een zweep of sporen rijdt die niet aan de regels van de KNHS voldoen :)

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 21:05

Okee bedankt!
Nee allemaal niet :+
Zadel is op maat gemaakt maar de neusriem zit aan de grote kant... :=
Zweep is toch tot 1,10m?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:48

SharonZ schreef:
Okee bedankt!
Nee allemaal niet :+
Zadel is op maat gemaakt maar de neusriem zit aan de grote kant... :=
Zweep is toch tot 1,10m?

Wat is groot, ze kijken naar het gehele plaatje.
Dus Harnachement moet wel netjes passen etc mss gaatjes bij prikken?

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:42

Wij kunnen van achter een computer natuurlijk niet inschatten hoe groot "aan de grote kant" is, heb je misschien een foto?

Rijjasje, plastron en handschoentjes zou ik proberen te lenen. Als je verder nooit wedstrijden rijdt is het zonde om dat allemaal voor 1 keertje aan te gaan schaffen :j

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 14:50

Bedankt!
Vrienden en kennissen lenen het ook allemaal dus t gaat moeilijk worden...
Ik zal vanavond even een foto maken als ik er aan denk!
Hij hangt niet los om haar neus ofzo, maar er is wel meer ruimte dan 2 vingers

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:12

Afhankelijk van hoe laat de zadelrubrieken zijn, zou je eventueel wel wat van mij kunnen lenen :)
Weet niet hoe lang je bent en welke maat je normaal draagt?

Diezelfde dag is er op hetzelfde terrein namelijk ook het NK Dressuur. Ik kan eventueel mijn oude (zwarte) jasje meenemen en heb ook nog wel ergens een extra plastron liggen. Zelf start ik inmiddels in het grijs, dus ik heb het jasje niet nodig en heb zelf ook een nieuwe plastron ;)
Witte handschoentjes en eventueel een witte rijbroek moet je dan nog wel even zien te regelen.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:38

Vera, was het NK niet in Ermelo?

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:49

Jeannette schreef:
Vera, was het NK niet in Ermelo?

Die is tijdens de amateurkeuring in houten dus als ik me niet vergis is de arrabisimo in ermelo

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:20

Je hebt gelijk. :o

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:20

Jeannette schreef:
Je hebt gelijk. :o

Hihi kan gebeuren ;)

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:02

Het is inderdaad NK in houten en arabissimo in ermelo, heb er zin in!

@ts, mocht je iets willen lenen, je weet me te vinden :-) mijn jasje is geloof ik een maat 38, maar dat moet ik even nakijken ;)

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 15:00

Ooh dat zou wel heel handig zijn, dat is ook de goede maat, vooral met mn lange armen :D
Ik ben 1,77m
Blijkbaar had de eigenaar ons nog niet ingeschreven voor de zadelrubriek, dus dat word vandaag of morgen nog ff vragen...
Tot wanneer kan je inschrijven?

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:24

Meestal is de sluitingsdatum +- 4 weken voor de keuring, dus dan heb je nog even de tijd!

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:40

Mooie merrie trouwens, die Romaisa! Goeie afstamming ook!
Gaat helemaal goed komen op de amateur keuring, niet teveel focussen op 'aan de teugel' rijden, neusje voor de loodlijn en laat haar maar lekker lopen en geef haar voor de ruimte om dat te kunnen doen, dan komt ze het beste tot haar recht, vooral NIET in de krul trekken! Blijf lichtrijden in de draf.

Wat betreft je neusriem, niet te strak natuurlijk, ze moet nog wel kunnen knabbelen op haar bit, je hebt een stuk leer over zag ik op je foto, dat kan je eraf snijden.

En zelf blijven ademen, ademhaling laag ( onderin je buik) en regelmatig, dan geef je je merrie ook wat rust tijdens het rijden en bedenk jezelf en je merrie in een "bubbel"". Zij vertrouwt op jouw rust!

En vooral veel plezier! Succes!

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 14:45

Heel erg bedankt, daar heb ik veel aan :D
Ondertussen heeft ze nu 4 hoofdstellen haha, maar is een sperriem verplicht?
De eigenaar vond het helemaal leuk en zou me inschrijven, maar heb daar al een poos niks over gehoord :+
Dus we wachten nog even af... :=

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:24

Ik heb evt nog wel een blauw rijjasje en ik heb ook nog wel een witte rijbroek.