Shetlander en minipony wedstrijddag Overijssel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

apollootje

Shetlander en minipony wedstrijddag Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 20:48

Beste bokkers,

Al een tijdje loop ik met het idee een leuke dag te organiseren voor Shetlandpony's. Enkele keren per jaar word er al iets georganiseerd vanuit het stamboek (NSPS), maar voor ons is dit altijd erg ver weg. Daarom dacht ik misschien zelf iets te gaan organiseren, in de omgeving van Zwolle.
Bij het stamboek heb ik informatie opgevraagd en een locatie is er ook.

De locatie beschikt over een 20x40m binnenbak met aangrenzend een kleinere bak van 20x20m en een buitenbak van +- 20x40m. Daarnaast is er een kantine en ruime parkeerplaats.
Het is dus niet een heel ruime locatie, daarom dacht ik deze dag te gaan beperken tot enkel rubrieken onder het zadel en aan de hand.

Mijn eerste idee was een shetlanderdag, zoiets als de Shetland Indoor in Maren Kessel. Een dag vol met wedstrijden in verschillende rubrieken, oa: dressuur, springen en agility. Deze rubrieken zouden zowel onder het zadel als aan de hand/lange teugel kunnen.
Maar wellicht is een ochtend Dressuurles aan de lange teugel (en evt onder het zadel) en aansluitend een middag agility/spelletjes ook wel leuk!

Daarom heb ik jullie hulp dus nodig!
Zou jij bereid zijn voor een leuke dag met shetlanders af te reizen naar de omgeving van Zwolle?
Gaat de voorkeur uit naar een dag vol wedstrijden?
Of juist een leerzame les met aansluitend een middag plezier? Wat mag een les dan max kosten?
Welke onderdelen moeten er voor jou écht zijn, waardoor het de moeite waard is om te komen?
En, niet geheel onbelangrijk: in welke tijd van het jaar past dit erbij in jullie agenda?

Brand los! Ik sta ook zeker open voor andere ideeen en tips :)
Laatst bijgewerkt door Animal op 14-10-14 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek aangepast

Siepie

Re: Shetlander les/wedstrijddag Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:23

I'm in! :D
Ik heb bij paard2014 heel lang met een man van het nsps staan praten en ben enorm aan het twijfelen of ik lid wordt, maar ik woon in Overijssel en dan is de afstand naar de georganiseerde dingen gewoon echt een nadeel :j

Maar als dit georganiseerd gaat worden en ik moet lid worden dan doe ik dat zéker! Ik denk dat het ook leuk is als er aangespannen dingen zijn. Ik zou per onderdeel max 15/20 euro willen betalen. Springen aan de hand lijkt me ook leuk om aan mee te doen! Tijd van het jaar maakt voor mij niet heel veel uit, het liefst in het voorjaar/najaar ivm temperatuur :)

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 21:32

Leuk!
De eerste die enthousiast is :)

Zoals ik al aangaf in de beginpost, vanwege de beperkte ruimte denk ik dat er geen aangespannen bij komt. Maar dan zijn er nog genoeg andere leuke dingen over.

In principe hoef je voor deze leuke dagen geen lid te zijn van het stamboek, dus iedereen met een shetlander kan meedoen!

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:34

Oke nou dan is dat alweer een voordeel, al ben ik misschien ook ivm keuringen van plan om lid te worden :j

Jammer van de aanspanningen, dan ben ik zéker voor springen aan de hand :D
En lange teugelen is ook wel leuk, al doe ik dat niet héél vaak.

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:34

Ik wil dan ook heeeeeel erg graag mee doen met mijn mini man!
Ook ik ben heel erg benieuwd naar het springen aan de hand, en zo zou ik ook iets met algemene lessen e.d. ook erg leuk vinden!

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 21:40

Kelszz_ waar denk je aan bij 'algemene lessen'?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:01

Ik ben opzich ook geïnteresseerd, voor dingen aan de hand en ohz en eventueel aangespannen dan.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:05

Hier ook wel interesse , zwolle ... lekker eens wat dichterbij :D !
Dat er geen aanspanningen kunnen vind ik wel een minpunt, zeker gezien er maar weinig shetters/mini's zijn die ook echt onder het zadel zijn.

En is het echt puur voor shetlanders of ook voor minipaarden ?

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:08

Zou je het alleen voor shetten gaan doen of voor alle kleine ponys? Zoals mini paardjes?

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:16

apollootje schreef:
Leuk!
De eerste die enthousiast is :)

Zoals ik al aangaf in de beginpost, vanwege de beperkte ruimte denk ik dat er geen aangespannen bij komt. Maar dan zijn er nog genoeg andere leuke dingen over.

In principe hoef je voor deze leuke dagen geen lid te zijn van het stamboek, dus iedereen met een shetlander kan meedoen!

Ik zou graag mee doen maar Zwolle is iets te ver :( maar moest het dichterbij zijn zou ik zeker meedoen

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 22:31

Als ik het organiseer samen met het stamboek, dan word het uiteraard enkel shetlanders.
Misschien kan ik het ook wel gewoon organiseren in samenwerking met de vereniging (van de locatie), dan zouden alle ponys tot bijv 1.10m welkom zijn.

Kom maar met ideeen! :)

Ik heb zelf nog maar weinig verstand van aangespannen rijden. Hoe groot moet een rijbaan zijn voor aangespannen?
Laatst bijgewerkt door apollootje op 02-02-14 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:32

Als het echt voor shetlanders zou zijn zou ik ieder geval afhaken, heb helaas geen volle shetters.

bak minimaal 30x60 voor dressuur bij samengesteld minimaal 40x80 , staat er voor wedstrijden als ik het goed heb.
Alleen zal je met mini's denk ik ook best met kleiner afkunnen.
Heb zelf een 20x40 bak en voor dressuur kan dat best.
Laatst bijgewerkt door Happinez op 02-02-14 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 22:34

Bij de shetland indoor in maren kessel bijv, daar is alles welkom wat op een shetlander lijkt. Daarvoor is geen papier oid nodig.

Maar zoals ik al zei, ik sta open voor ideeen en mogelijkheden! Wellicht kan ik het wel gewoon zelf organiseren :)
Laatst bijgewerkt door apollootje op 02-02-14 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:35

Dan zou ik ook afhaken, heb ook geen shetten.

Edit: gezien de gewijzigde post de rest van mijn reactie verwijderd
Laatst bijgewerkt door Sascho op 02-02-14 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:40

Mag ik vragen welke locatie je in zwolle in gedachten hebt ?

Om even terug te komen op je vragen uit de openingspost :

Zou jij bereid zijn voor een leuke dag met shetlanders af te reizen naar de omgeving van Zwolle?
Ja , is goed te doen voor mij .. relatief dichtbij.

Gaat de voorkeur uit naar een dag vol wedstrijden?
Wedstrijden of andere leuke activiteiten met je uk. vrijheids of obstakelklasses e.d. zijn ook erg leuk.

Wat mag een les dan max kosten?
Hangt een beetje af van de dingen die gedaan worden en of je het per dag rekent of per onderdeel.

Welke onderdelen moeten er voor jou écht zijn, waardoor het de moeite waard is om te komen?
Iets aangespannen zou ik wel heel fijn vinden. Maar gezien het dichtbij is zou ik ook best een overweging maken als dat niet er niet was om te komen.

En, niet geheel onbelangrijk: in welke tijd van het jaar past dit erbij in jullie agenda?
Voor of begin van het Najaar

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 22:56

Dankje Happinez!
Hier kan ik wel wat mee :)

Nog een keer mijn eerder gestelde vraag: hoe groot moet een rijbaan zijn voor aangespannen?
Is 20x40m voldoende of moet dat groter zijn?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:00

Paar post's terug heb ik die vraag beantwoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:03

Als je uit zou willen wijken naar een accomodatie vlakbij Zwolle weet ik er wel een met 2 banen die groter zijn dan 20x60 en een baan die ongeveer 20x40 is

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 23:29

Sorry! :o
Helemaal overheen gelezen.

Wianca, ik pb je even.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:13

Als het niet te ver weg is, houd ik me ook aanbevolen. Lange teugel les lijkt me wel wat :j

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:21

Ik volg even :) heel misschien mag ik met mijn verzorgshetlander kome :D

Mijn voorkeur gaat uit van springen aan de hand! Heb helaas geen lange lijnen en longeersingel dus dat valt af... maar vrijheidsdressuur en bijv. Schriktraining lijkt me ook wel gaaf!

Datum elke zaterdag kan ik wel hahahaha

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:24

Ik denk dat het najaar het handigste is?

Mdominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:49

Dat lijkt me super leuk om te doen met m'n verzorgshet maar komt er dan een springwedstrijdjeq onder het zadel? Dan zou ik wel mee willen doen maar moet je daar persee een bepaald niveau voor hebben want ik rij niet op een manege maar ik les ergens anders en moet je dan persee ook met dressuur mee doen? Want het lijkt me heel leuk. Maar mn verzorgshet vind dressuur niks aan en wil dan nog wel eens een beetje gaan bokken mij lijkt aan het einde van de zomervakantie wel fijn of aan het begin

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 10:34

Ik zat inderdaad aan het voorjaar of najaar te denken (mei of september). Vaak is het dan mooi weer, waardoor we gebruik kunnen maken van de binnen en buitenbak. De locatie waar ik het denk te willen houden is wat beperkt in ruimte, dus dan is die buitenbak extra wel heel fijn. Een andere locatie is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar ik wil eerst even kijken wat ik hier allemaal voor elkaar kan krijgen :)

Als onderdelen bij een wedstrijddag dacht ik sowieso aan:
Dressuur onder het zadel/ aan de lange teugel
Springen onder het zadel/ aan de hand
Agility onder het zadel/ aan de lange teugel/ aan de hand
Evt. een obstakelparcours aan de hand ??

Als extra optie en bij veel interesse, dacht ik misschien de dressuurwedstrijd te vervangen voor een les. Maar ik begrijp, gezien de reacties hier in dit topic, dat de meesten toch kiezen voor gewoon een wedstrijd.

Daarnaast is aangespannen misschien best mogelijk. Dit word dan wel in een 20x40m bak verreden en alleen dressuur.
Is dit dan wel de moeite waard voor de menners?

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 10:37

Mdominique, een bepaald niveau is niet nodig. Uiteraard is het wel belangrijk dat je gewoon goed zelfstandig kunt rijden, zeker bij het springen.
Er zullen verschillende niveaus zijn waar je uit kan kiezen, je moet dan dus zelf bedenken (met je ouders/instructie) welk niveau voor jou geschikt is.