Ik ben nu al zo'n 2.5 jaar in het bezit van een vosse merrie en gedurende al die jaren al zit ik dus met deze vraag!
Op het eerste zicht is het een vos zoals alle andere, maar als ik wat dichter kijk dan ga ik toch altijd twijfelen.
In de zomer krijgt ze door haar vacht altijd erg veel witte haren, geen vlekjes maar echt afzonderlijke haren. Het meeste zijn er in de streek van haar lies, maar ze zitten over heel haar lichaam. In de winter is dit veel minder tot niet.
Ook krijgt ze altijd met het wisselen van haar haren een witte buik. Dat is dan het gedeelte onder haar achterbenen tot iets voor haar lies.
Door haar staart zitten alle tinten tussen zwart en wit.
Ook heeft ze op haar achterhand een soort zwarte pigment vlek van ongeveer 5cm.
Haar vader is een overo vos paint en haar moeder (bruin overo) is een kruising tussen een arabier en een overo vos paint (Jetalito Jet Set).
Dus, is ze nu een gewone vos of zit er misschien toch iets anders genetisch tussen?
ps foto's kan ik er momenteel niet opzetten.
Mijn vos heeft flaxen manen en staart en is rabicano. Bij haar is de aanzet ook alleen maar lichter. En het bruintje die ik had, ook rabicano en minimal had ook geen witte haren in de aanzet. Net als de hengst waarmee ik haar ooit eens gedekt heb. En je wilt niet weten hoe zon loud rabicano eruit kwam