Ik hoor het wel eens maar kan dat wel, geeft dat geen problemen.
heb zelf een heel leuke d pony merrie en wil er een paardhengst opzetten om iig klein paard mee te fokken, de pony heeft waarschijnlijk ook een paardvader of moeder ze in namelijk meer klein paard dan een ponytype. Vooral in beweging vallen haar ruime bijna paardachtige bewegingen op dit is dus de moeilijkheid bij haar dan ook om haar vooral in gallop fijn gesloten te rijden, vandaar dat ik een jaartje rustig aan wil doen om haar nog wat extra ontwikkelingstijd te geven.
heeft iemand hier ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 14-01-14 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Caps uit titel gehaald
gabyfedde
Geplaatst: 14-01-14 10:12
Andersom is geen probleem (paardenmerrie met ponyhengst), maar dit brengt wel risico's met zich mee... (Elke dracht brengt risico's mee natuurlijk)
Wij hebben een keer een ponymerrie van 1.40 gedekt met paardenhengst van 1.59. Hoe groot is jou merrie? Ligt er ook aan wat voor type vaderdier je uitzoekt ik zou niet een hele robuuste hengst nemen.
spekenham
Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-14 10:20
Hoe groot is de nakomeling ongeveer geworden dan? merrie is 1.46 en best stoer ik zoek dan ook een luxer type erop.
De nakomelingen zijn 1.52 en 1.53 geworden dus E-pony's gebleven. Jou pony is al wat groter ik zou een hengst kiezen die rond de 1.65 is
Britta31
Geplaatst: 14-01-14 11:48
Is het veulen dan niet te groot met de bevalling.
tjessa
Geplaatst: 14-01-14 11:52
ja inderdaad een hengst tussen 1.60 1.65 kan makkelijk op een grootte d pony, heb nog eigenlijk nooit gehoord dat dat problemen geeft, en een dracht/bevalling kan altijd problemen geven. moet gewoon goed in de gaten houden en bij twijfels da bellen.
Kan gerust hoor, het veulen past zich aan de moeder aan
Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar
Geplaatst: 14-01-14 11:54
Hoe groot de hengst zelf is, is minder van belang dan wat hij door geeft... Ik zou even wachten tot de mensen die wat meer verstand hebben van fokken reageren eerlijk gezegd.
Stokmaat die je krijgt is niet het gemiddelde van de twee die je gekruist hebt nl. Verder dacht ik dat veulen zich eerder aanpast aan de moeder maar ook met beperkingen... Een shire en een shetlander combineren is hoe dan ook geen goed plan.
Zonder afstamming kan je niet zeggen dat jouw pony paardenouders heeft. Ik heb ook een D pony die meer "klein paard" is dan grote pony, maar hij is toch echt pony gefokt.
Suzanne F.
Geplaatst: 14-01-14 12:17
Het kan wel maar niet onbeperkt. Ik heb een ongelukje gezien van een e-pony hengst op een shetlandmerrie en het veulen is wel gezond geboren maar de merrie kon daarna geen veulens meer krijgen. Toch dingen beschadigd binnenin bij de bevalling.
Maar iets groter kan wel. Vraag is alleen wat je wilt bereiken. Echt heel veel groter zal je niet fokken, het veulen past zich inderdaad aan de baarmoeder aan.
Een ponymerrie kruisen met een rijpaardhengst is minder gunstig als een rijpaardmerrie met een ponyhengst. Dit komt omdat de beperkte ruimte in de baarmoeder van de ponymerrie ervoor zorgt dat het veulen niet optimaal kan ontwikkelen en blijft dus vaak kleiner dan gewenst. Daarnaast heeft het meer aanslag op het lichaam van de merrie.
Andersom heeft een rijpaardmerrie veel meer ruimte en heb je in combi met een ponyhengst vaak veel beter gelukte exemplaren
tjessa
Geplaatst: 14-01-14 17:07
natuurlijk moet je het niet overdrijven nee een groot paard op een shet is niet erg slim nee. maar een grote D en een paars moet zonder problemen kunnen.
spekenham
Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-14 17:15
ik heb besloten om het niet te doen, ik ben eigenlijk niet zo vh dekken zomaar....
Als het veulen niet minimaal 1.55 wordt dan vind ik het toch te klein en wordt het verkocht. laat de pony gewoon nog lekker doortrainen en zie dan wel verder kan in deze slechte markt beter een veulen of dergelijk kopen dan opfokken.
toen wij hem verkochten was hij 1.56 ongeveer (4 jarige leeftijd)..... nu weet ik het niet. Hij was inderdaad heel gaaf! gangen van een paard, sprong van een paard, en het karakter van een pony Geweldig dier! Moet zeggen, dat ik er ook sterk over zit te denken, om mijn eigen merrie (van 1.67) te laten dekken met onze new forest hengst (van 1.47). Ik ben zelf niet zo groot en niet zo'n held, en dat pony karakter, trekt me toch wel heel erg aan.
Bralindy
Geplaatst: 14-01-14 17:52
Eindelijk een recent topic Ik zit namelijk ook te denken om mijn merrie (Drumhorse) van ongeveer 1,60 te laten dekken door een Shire (KI). Waarschijnlijk over een jaar of 5, maar wil weten weten of dat natuurlijk kan!!
Ik heb een wereld pony ingereden en verkocht uit de combinatie van een grote C-pony x de hengst Undercover (zelf een kleine hengst). Beestje kon geweldig lopen en springen. Verkocht naar een meisje voor de hogere sport en mag nu Z starten (moet dit jaar 6 worden). Heb nu een half zusje ervan (te koop) staan van 1,53. Ook een beeldige pony.
spekenham
Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-14 09:52
dit zijn wel knappe voorbeelden ( schimmel en bovenstaande post) maar 1.55 wordt voor mij toch te klein persoonlijk ik hoopte meer op 1.62 minimaal maar dit zijn wel geweldige e pony's.
Is het niet slimmer om gewoon een leuk veulen te kopen die wel de verwachte maat gaat halen?? Fokken blijft toch een risico en er zijn nu zoveel leuke paarden te koop, je hebt t voor het uitzoeken.
Collie2008
Geplaatst: 15-01-14 10:01
Maar als je echt op een bepaalde stokmaat hoopt, kan je dan niet beter een veulen kopen? Dan spaar je de gezondheid van de merrie en heb je meer garantie voor stokmaat.
Suzanne F.
Geplaatst: 15-01-14 10:01
spekenham schreef:
dit zijn wel knappe voorbeelden ( schimmel en bovenstaande post) maar 1.55 wordt voor mij toch te klein persoonlijk ik hoopte meer op 1.62 minimaal maar dit zijn wel geweldige e pony's.