[TI] Ontzettend vieze staart, wie heeft de tip?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyloe

Ontzettend vieze staart, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 19:18

Omdat ik nu echt niet meer weet wat ik ermee moet en er helemaal gek van wordt, hoop ik dat iemand misschien DE tip voor mij heeft.

Mijn tinker heeft een ontzettend dikke en volle staart. Het probleem is alleen dat ze d'r staart niet omhoog doet tijdens het mesten. Wat als gevolg heeft dat de mest lekker langs de binnenkant van de staart komt. Maar dit is zo erg dat er gewoon hele mest-dreads in haar staart komen. Ook haar billen zitten helemaal onder de mest.

Ze heeft geen dunne mest o.i.d.

Nu doe ik het regelmatig wassen en elke dag kammen. Maar er zijn ook gewoon dagen dat ik er niet door heen kom.

Vanmiddag stond ik op het punt om de plukken er maar gewoon uit te knippen, maar toen realiseerde ik me dat dit het probleem niet zou oplossen want dan komt de mest gewoon weer in het haar wat er dan hangt.

Na het wassen doe ik er altijd cowboy-magic in omdat het haar dan wat gladder is en de mest dan niet zo blijft hangen. Alleen is dit maar voor 2 dagen. Dan begint de ellende weer.

Is er iemand die ook zo'n viespeuk heeft en misschien een tip voor me heeft?
Laatst bijgewerkt door Ladyloe op 11-01-14 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

xKimpjeee

Re: Ontzettend vieze staart, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:20

Ik heb hetzelfde probleem, ik volg even. ;)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:20

Ik heb dan wel geen tinker, maar wel een fjord met een dikke, volle staart die altijd vies is omdat ze 24/7 buiten staat..

Wat ik nu gedaan heb is vorige week staart gewassen en sindsdien ingevlochten.
Echt een wondermiddel, want vies is ie nu helemaal niet meer!

Dus ik zou zeggen, probeer eens een vlecht :)

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 19:22

Heb je de hele staart ingevlochten of alleen de bovenkant?

Ik heb er ook al eens aan gedacht maar ben bang dat ze gaat schuren. Want dat doet ze nu ook regelmatig.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:23

Inderdaad. In de vlecht zetten. Hele staart .
Ik heb er 5-6 vlechten in gedaan
Laatst bijgewerkt door VandeMol op 11-01-14 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:23

Nee vanaf de staartwortel.
De bovenkant niet meegenomen.
Beetje zoals je ziet bij van die western paarden.

Ik heb ook niet strak gevlochten, maar stevig genoeg dat hij goed blijft zitten.

Heb m er van de week een paar keer uitgehaald, doorgeborsteld (wat trouwens dan ook nog steeds gaat :D) en weer terug in de vlecht.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 19:25

Dan ga ik dat dan toch maar eens proberen. Hebben ze er geen last van? Heb wel eens gehoord dat het het evenwicht kan belemmeren?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:26

Een vroeger klasgenootje van mijn heeft ook een tinker met precies het zelfde probleem, zij heeft op een gegeven moment idd er een heel stuk staart tussenuit geknipt, maar dan om de staart wat minder zwaar te maken, dit heeft wel wat geholpen maar niet veel.
Zij vlecht verder staart altijd in zodat de mest niet helemaal om de haren gaat zitten.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:27

Naar mijn weten niet.. Ze loopt nu niet slingerend rond ofzo :+ :)

Quarters en paints zie je vaak alleen maar met staart (vanwege de stops enzo..)

Het is in ieder geval het proberen waard, en voor mij heeft het echt heel erg geholpen :j
Mijn fjord had ook van die lelijke dreads in haar staart van de poep en modder..

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 19:28

Ik denk ook als ik ga knippen dat ze dan niet opeens wel haar staart gaat optillen. Zit teveel in haar systeem en ze is ook wat lui aangelegd haha.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:28

Inderdaad in een vlecht, en als dat niet genoeg is een staartzak erom.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:29

Hoi,ik heb niet echt een oplossing voor het probleem, dus een vieze staart, maar wij deden de witte en ook volle staarten van de haflingers altijd met wasmiddel. gewoon een scheut wasmiddel voor witte was in een emmer met ontzettend heet water en dan de staart erin hangen. NIET de staartwortel anders is het natuurlijk veel te warm. de plukken rondom de staartwortel kan je hangen in een kleine emmer (anders is het zo onhandig en zwaar) ik deed het altijd in een voeremmer. even laten weken enz. en daarna uitspoelen en met shampoo nawassen. dit kan dan bijvoorbeeld met zilver shampoo van de kruitvat o.i.d. Daarna deden wij altijd wasverzachter erin voor antiklit. beetje uitspoelen en dan klaar. ik deed het altijd meteen uitkammen
wat je idd kunt doen zijn vlechten maken. als je bang bent dat ze gaat schuren moet je loss vlechten maken en meerdere vlechten. bijvoorbeeld meerdere kleine vlechtjes bovenin en dan één lange vlecht onder de staart wortel.
Sucses! ik weet hoe vervelend het is haha. ik had een merrie die altijd zo dicht tegen de muur aan ging staan met mesten dat er gewoon niks uit kwam haha.

Staartzak zou ik niet doen, omdat er dan niet genoeg lucht bij kan komen. ik ken paarden die hun hele staart eraf hebben geschuurd. Voor een kort tijd kan het natuurlijk wel, wij deden het ook altijd om naar wedstrijd enz.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 19:30

Nou ik ga morgen voor de vlecht! Hopelijk houd ze vannacht haar staart schoon na onze wasbeurt vandaag.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:31

Staartzak kan prima hoor :j

Hier staan er ook een paar met staartzak, niks aan de hand.
Blijft de staart alleen maar schoon van :P

Alleen geen idee hoe je dat bevestigt, zodat het ook blijft hangen :+

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 19:33

Ik was zelf met speciale shampoo voor witte paarden en dan ook nog een Biotex badje. De meeste mest zit helaas over de hele lengte van de straat wortel. Vandaag was het zo erg dat het zelf bovenop haar staart zat. Maar denk dat dat van het schuren komt. Kan het mij ook wel voorstellen dat je jeuk krijgt van die opgedroogde mest.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:34

Een staartzak blijft hangen door de staart eerst te vlechten. Je kunt dan de 'knooptouwtjes' van de staartzak door de vlecht heen halen, en zo blijft het zitten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:35

Nu krijgt mijn tink zijn belachelijk dikke staart wel genoeg omhoog, maar toch heb ik er vaak gewoon een vlecht in en staartzak er overheen. Ideaal! Scheelt een hoop borstelen en wassen. De staartzak zit onder de staartwortel, dat haar is dood dus daar hoeft helemaal geen lucht bij te komen ;) Ik heb zo'n staartzak er een aantal jaar geleden zelfs een hele winter in gehad. De staart kwam er juist veel dikker uit :)
Mijn staartzak heeft klittenband.

Ook een aantal jaar geleden zonder staartzak een vlecht erin gehad de hele winter.. helemaal goed gekomen :D
:=
[ITP] Dikke staart in 5 stappen

Mest krijg je trouwens heel makkelijk uit de staart door soda in warm water te doen en de staart een aantal minuten in die emmer te hangen en te roeren :j
En ik probeer de staart altijd een 10 cm boven de grond te houden, soms zelfs iets korter. Scheelt ook weer in gewicht, en dan gaan ze er niet zo snel op staan.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 19:38

Ik zal eerst de vlecht proberen om te kijken of dat het probleem iets verminderd. En anders ga ik er ook een staartzak bij doen.

Kan mij ook niet voorstellen dat het voor paardlief prettig is om met je halve darminhoud in je straat rond te lopen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:40

8nnemiek, ziet er goed uit, dat topic! :D

En ik denk dat je met een staartzak een paar keer moet oefenen met bevestigen.
Je krijgt er denk ik gauw genoeg wel een handigheid in!

Voor mij is op dit moment een vlecht voldoende :D
En die hou ik er ook zeker de rest van de winter in.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 19:42

Nou ik zou echt heel blij zijn als dit het het probleem verhelpt. Want zit soms echt met m'n handen in het haar.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:45

Ik hoop het ook voor je! :)

Ik was op een gegeven moment ook aan het denken hoe ik die staart nou kon schoonhouden..
Bleef aan het wassen.. :n
En ze staat gewoon 24/7 buiten en het regent nog wel eens :+ Dus die staart is zo weer vies.

Toen de staart bij anderen afgekeken en zelf geprobeerd :P +:)+

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 19:47

Ja blijf ook maar wassen. Maar te veel wassen is ook niet goed. Maar die mest overal aan haar achterkant is ook niet goed. En kon mezelf ook niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem.:)

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:51

Ik vlecht mijn haflinger d'r staart ook altijd gewoon een vlecht vanaf 1 3e ongeveer net als bij die westernpaarden. Werkt goed kan er eigenlijk niet over mee praten aangezien mijn paard nooit een vlek heeft van mest ofzo. Succes

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 19:53

Maar nu zit ik weer even te denken. Want niemand vlecht bijna vanaf boven. Maar de mest ellende begint al bij d'r poeperd.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 19:55

En als jullie gaan rijden? Halen jullie de vlecht er dan uit?