Shetlander bijten afleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WithinYuuri

Shetlander bijten afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 16:30

Ik ken echt een heel schattig Shetlandertje <3 Alleen...ze bijt nogal. Het is niet mijn eigen pony en ook niet mijn verzorgpony, maar ik ga er wel vaak naartoe. (iemand trouwens tips om haar als verzorgpony te krijgen? ;) )
Maar goed, hoe leer ik haar dat bijten af? De oorzaak is denk ik eten, ze krijgt teveel eten gevoerd van mensen die e langs komen :+
Dus... Wat is de oplossing? :D

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:38

Ik zou eerst gaan vragen bij de eigenaars of je haar mag verzorgen, niet zomaar naar andermans pony's gaan en er van alles mee gaan doen.

WithinYuuri

Re: Shetlander bijten afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 16:39

Nee, ik wil haar alleen het happerige gedrag afleren, die eigenaar doet verder niks met zijn ponys...

Imagination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:40

Het is jou pony niet , dus de eigenaar zn probleem

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:41

Hebben wij te maken met een Penny....?
Haha flauw... Maar idd eerst vragen aan de eigenaren of het überhaupt mag, en gewoon vragen of je d'r mag verzorgen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:41

Afblijven :) niet jouw pony, niet jouw verzorgpony.

En anders gewoon de eigenaar benaderen.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:42

In de eerste instantie moet je uit de wei blijven van een paard waarvan je de eigenaar niet kent.
Een pony dat bijt moet gestraft worden, maar dat is niet jou taak als jij geen verzorgster of eigenaar bent.
Een tik op de neus en (Nee, UH) roepen.. mijn verzorgShet deed het ook en naar herhallen, reageren ze op ten duur al op (nee , UH) en ik weet niet waar ze staan? langs de weg? (maak een brief of vraag aan de mensen in omgeving of ze misschien weten wie de eigenaar zijn.
Maar nooit op eigen houtje zomaar aan iemands anders pony komen.. sommige stellen het niet op prijs
Succes :)
Laatst bijgewerkt door BobbieLover op 01-01-14 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:42

naarppc schreef:
Nee, ik wil haar alleen het happerige gedrag afleren, die eigenaar doet verder niks met zijn ponys...

Fijn, maar het is niet jou pony. Ik zou pislink worden als iemand zonder te vragen met mijn pony bezig zou zijn. Bovendien ben jij niet 24 uur per dag bij die wei dus je weet niet wat die eigenaar met de pony doet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:44

Ts, jij zou het vast ook niet leuk vinden als iemand jouw dier, die op jouw terrein staat even wil opvoeden zonder overleg :+
Je hoeft de pony niet de aaien, dus gewoon doorlopen :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-01-14 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Imagination

Je zegt dat de eigenaar er niks mee doet ? Hoe weet je dat ? Je bent idd niet 24/7 bij de wei lijkt mij

BobbieLover

naarppc schreef:

Je weet niet wie de eigenaars zijn, dus je weet niet of ze wel iets met de pony's doen.
Misschien voor de fok, of keuringen .. het is vast goed bedoeld maar je kan maar beter een beetje afstand doen, tot je ZEKER weet wie de eigenaar(s) zijn.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 17:03

Ik heb de eigenaar wel eens gezien hoor, hij gaf de ponys eten en reed weer weg. En verder zal ik vragen of ik de pony mag verzorgen, maar ik kom verder niet in de wei ofzo, ik aai alleen. Dat mag toch wel?! Ik ken die pony al vanaf zijn geboorte!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:04

Jij wilt de shet ongewenst gedrag afleren, daarvan zeg ik; niet doen. Dan aai je maar niet, als je weet dat die pony bijt. Dat is niet jouw taak en verantwoordelijkheid.
(Als eigenaar zou ik echt not amused zijn iig als een buitenstaander dat zou willen afleren. Ook al kent diegene mijn pony nog zo lang! Dan juist zou ik zeggen; je weet dat hij bijt, moven dus...)

Hang eens een briefje op aan het hek voor de eigenaar met de vraag of je mag verzorgen, even je nummer erbij zetten :)

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:07

naarppc schreef:
Ik heb de eigenaar wel eens gezien hoor, hij gaf de ponys eten en reed weer weg. En verder zal ik vragen of ik de pony mag verzorgen, maar ik kom verder niet in de wei ofzo, ik aai alleen. Dat mag toch wel?! Ik ken die pony al vanaf zijn geboorte!

Ik geef mijn paard ook alle aandacht. Soms zit er ook een drukke dag tussen dat ik hem alleen zijn eten geef en zijn stal doe en dan ga ik weer weg. Gewoon van de pony afblijven, niet jouw vp en niet je eigen. Ik zou het absoluut niet fijn vinden als er een onbekende aan mijn paard zit en hem probeert op te voeden. :o

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:07

Al ken je de pony 30 jaar, het is niet jouw pony en je verzorgt hem ook niet. Aaien over het hek prima, maar bijten gaan afleren, dat is niet aan jouw.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:10

naarppc schreef:

Je kent die pony vanaf zijn geboorte? maaar... het is niet jou pony& de eigenaar weet ook niet dat je zomaar aan zijn pony zit..
Een pony dat een weidemaatje heeft, eten krijgt zijn vaak al te vrede niet elke pony houdt van aandacht.
En een pony opvoeden is gewoon niet jou taak.. het is niet jouw dier.
Je zou er verder ook geen last van hebben, als je gewoon de pony met rust laat :)

Damon12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:11

Ik zou zeggen vraag de eigenaar gewoon of je de shetlander mag verzorgen, even contact zoeken met diegene die ze dan komt voeren. En eerder zou ik niets uithalen met afleren oid.

Kan me voorstellend dat de eigenaar dit niet op prijs stelt.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:13

Als je de eigenaar wel eens ziet, waarom stap je er niet op af? Vraag gewoon of de pony een verzorgster nodig heeft, zo niet laat de pony lekker met rust en laat de eigenaar de pony zelf opvoeden ;)

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 20:10

Oké, bedankt voor jullie advies. Ik ga het morgen vragen :)

Ollientje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:48

Even los van het feit dat de pony niet van jou is..

Ik had ook een shetlander die me altijd beet, met name tijdens het wandelen. Ik heb hem toen meteen terug gebeten (in zn oor) en sindsdien nooit meer gedaan :)
In een kudde bijten ze mekaar ook in oren als ze iets niet willen. Ik heb nu laten zien dat ik niet gebeten wil worden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:51

Kom op TS je bent geen 8 meer, je gaat niet een pony proberen op te voeden waar je niks mee te maken hoort te hebben. Goed dat je het morgen gaat vragen, ben benieuwd. :)

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:53

Ben je de eigenaar al tegen gekomen TS?

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 11:36

Nee, nog niet... iemand zei: hang een briefje op bij de stal, maar ja dan moet ik de wei in en laat ik dat maar niet doen ;)

camille_J_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:37

dat deed mijne ook, me ouders hebben haar om die reden verkocht!!
maar heb nu wel een super lieve verzorgpony

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:37

Kun je toch ook wel aan het hek bevestigen? Even plastic eromheen tegen het nat worden.