Shetlanderdekking, Hoe, Wie en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IriLover

Shetlanderdekking, Hoe, Wie en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 22:57

Hoi allemaal,

Ik heb een paar vragen waar jullie misschien antwoord op hebben.

Ik heb een Shetlander merrie van 5 jaar oud, Zwart en 1 meter hoog.

Misschien wil ik haar laten dekken alleen zou ik het wel graag door een grotere hengst willen doen. Wat is hier de max. Stokmaat voor om er op te zetten? En welke kleur word het veulen als de moeder zwart is en de vader Cremello, Valk of Schimmel is? Hoeveel procent kans heb je dat het veulen de kleur, Of een deel daar van, Krijgt van de vader?

Graag Reactie en tips zijn welkom:)

Leukertje

Re: Shetlanderdekking, Hoe, Wie en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:04

super leuk dat je sterre gaat laten dekken!! *\o/*

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:05

Heeft de merrie papier? Zo nee niet dekken er zijn genoeg pret papier loze veulens. Klinkt hard maar ga eens naar de paardenmarkt daar staan ze met honderden opgeknoopt aan een touw..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:07

Ik ga helaas mee met Nicole.
De shetlanders staan met hopen op het internet :(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:07

Heeft je pony een stamboek? Ik zou eerst een kritisch bekijken wat de goede punten en de minder goede punten van je pony zijn. Zoek dan een hengst voor haar uit die haar slechte kanten kunnen verbeteren. En zoek het liefst een goedgekeurde hengst uit. Er zijn al heel veel papierloze pony's waar men niet vanaf komt. Als je pony een papier heeft kun je er net wat meer mee (keuringen en eventueel fokken als het een goede pony is). Dan is er wellicht meer markt voor.

Ik zou dus eerst kijken welke hengsten er geschikt zijn om haar mindere punten te verbeteren. Kijk ook goed naar gedrag. Pas daarna zou ik gaan kijken naar kleur.

IriLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 23:42

Ja, Ze heeft Stamboek, Vader is van Reyensbroeck. Dankje wel voor Reacties. Ja, Er staan genoeg Shetveulens te koop.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:28

Niet alleen te koop, ook gratis af te halen zelfs...

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:33

Heb je wel verstand van fokken? De consequenties etc. Ik zou niet klakkeloos een hengst boven op de merrie gooien.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:34

Wat is je doel om te fokken? Daadwerkelijk het ras of je merrie verbeteren of gewoon een 13 in een dozijn pret veulen?

Er worden al veel te veel shetlanders aangeboden, geef toe, is jouw merrie zó bijzonder dat je er perse mee moet fokken?

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:36

Wanneer je zeker weet dat er een toekomst is voor je veulentje en dit een eenmalige dracht gaat worden dan kun je het beste via de site van het stamboek de hengst kiezen met de best bijpassende maat en de hoogst mogelijke score ( dus 1e premie - preferent- IBOB A - voor het leven goedgekeurd etc etc )
dan heb je 2 of 3 hengsten die hiervoor in aanmerking komen, dan ga je kijken welke punten jou merrie ter verbetering heeft, staat er een voetje scheef kijk dan naar de hengst met het beste beenwerk, hoofdje wat eenvoudig zoek een hengst met een sprekende kop er op enzovoort enzovoort,

succes !!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:40

Als TS een veulen voor zichzelf wil fokken doet het er naar mijn idee niet toe of het is om het ras, of verbeteren van het paard.
Als TS een 'pretveulen' voor zichzelf doet, moet ze dat lekker doen, niemand die daar wat over te zeggen heeft.

Vat me niet verkeerd op want ik snap de reacties. (echt waar! :j) Maar als TS t veulen voor zichzelf wil fokken, en daadwerkelijk zelf wil houden is er geen probleem vind ik. Als het voor verkoop is is het een ander verhaal.
Hoop niet heel Bokt over me heen te krijgen..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:45

Fokken = verbeteren niet vermeerderen. Het is dus wel degelijk van belang om goed naar hengsten en hun nafok te kijken. Kleur hoort imo onderaan de lijst. Ver daarboven staan karakter, conformatien en beweging.
Wanneer ts bij het fokken er zeker van zijn om zowel een hengst als merrie te kunnen houden heb ik er geen problemen mee. Fokken voor de verkoop kan ik je alleen maar enorm afraden omdat je giga toe moet leggen op een veulen en je al blij mag zijn met een goed tehuis. Ik zou zeggen denk nog even goed na over de risico's en de kosten en wanneer je die aankunt ga op zoek naar een leuke hengst.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:46

Ik wil alleen even zeggen dat als je met een schimmel dekt je sws een schimmel krijgt

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:49

BrammetJee schreef:
Ik wil alleen even zeggen dat als je met een schimmel dekt je sws een schimmel krijgt

dat is niet waar, als 1 van de ouders een schimmel is heb je een kans van 50% op een schimmel.
als beide ouders schimmel zijn heb je 100% kans op een schimmel.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:50

LoveUggs schreef:
Als TS een veulen voor zichzelf wil fokken doet het er naar mijn idee niet toe of het is om het ras, of verbeteren van het paard.
Als TS een 'pretveulen' voor zichzelf doet, moet ze dat lekker doen, niemand die daar wat over te zeggen heeft.

Pretveulen voor zichzelf kan ze beter ook van de markt afhalen..... Er is zo ENORM overschot aan shetlanders dat het echt bijna dierenmishandeling is om er 1 te fokken terwijl je er ook 1 kan redden...... En daar zitten ook gewoon (hele) goede tussen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:34

Toydoll schreef:
LoveUggs schreef:

Pretveulen voor zichzelf kan ze beter ook van de markt afhalen..... Er is zo ENORM overschot aan shetlanders dat het echt bijna dierenmishandeling is om er 1 te fokken terwijl je er ook 1 kan redden...... En daar zitten ook gewoon (hele) goede tussen.

Mijn reactie ging er meer omdat bokt altijd brult dat er niet gefokt moet worden, maar als je hier op bokt eens kijkt hoeveel veulens er ieder jaar geboren worden... En daar is 'heel bokt' dan weer helemaal ondersteboven van.
Dan maar even weggelaten hoeveel minipaardjes hier op bokt staan ieder jaar weer. Enkel showpaardjes die of verkocht worden, voor de kar gaan, of weer mee gefokt word. Ik zou zeggen, minder mini's meer (rij)paarden.. Als er niet zo gigantisch veel gefokt word met mini's is er ook geen overschot. Niemand weet wat ts met t veulen van plan zou zijn. Misschien wel gewoon een weide paardje voor zichzelf. Moet t dier dan over verbeterde kwaliteiten beschikken? Vind ik niet. Als het maar gezond is.

Nogmaals, ik snap dat het een probleem is. Maar het herhaalt zich continu weer. Vind dat dan eerderder de 'grote fokkers' aangekeken moeten worden dan iemand die voor zichzelf wat fokt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:50

Ik vind dat iedereeen die een shetlander fokt ervoor aangekeken moet worden. Of het er nou 1 of 20 zijn, het zijn er sowieso teveel.

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:53

Als beide ouders schimmel zijn hoeft er nog geen schimmelveulen uit te komen hoor.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:53

Happy16 schreef:
BrammetJee schreef:

dat is niet waar, als 1 van de ouders een schimmel is heb je een kans van 50% op een schimmel.
als beide ouders schimmel zijn heb je 100% kans op een schimmel.

Ook dat is niet waar. Als één van de ouders schimmel is dan is de kans op een schimmel 50% als de schimmel ouder heterozygoot schimmel is en 100% als de ouder homozygoot schimmel is. Als beide ouders schimmel zijn dan is de kans op een schimmel 75% als beide ouders heterozygoot schimmel zijn. Als tenminste één van beide ouders homozygoot schimmel is dan wordt het veulen sowieso een schimmel.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:36

Heb zelf op schoolgeleerd dat schimmel altijd schimmel is

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:50

Toydoll schreef:
Ik vind dat iedereeen die een shetlander fokt ervoor aangekeken moet worden. Of het er nou 1 of 20 zijn, het zijn er sowieso teveel.

dan geldt dat ook voor pony's en paarden? er staan er genoeg op alle markten en marktplaats en bokt markt, waarom zou je dan willen fokken?Zat paarden die een huis zoeken.

Ik vind als de TS een veulen wil van haar pony, om die ook te houden dat zij dat zelf moet weten. Iedereen begint bij 0 in dit leven en leert bij,ik neem ook aan dat de TS zich goed inleest en informatie op doet voor zij hier mee begint. Daarom ook waarschijnlijk dat zij dit topic aanmaakt met die vragen. Ik vind het beetje bot en cru overkomen om gelijk al te roepen dat ze dit niet moet doen. Tuurlijk zijn er heel veel shetjes te koop en gratis af te halen,maar dat zijn niet de shetjes die van háár merrie is

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:54

BrammetJee schreef:
Heb zelf op schoolgeleerd dat schimmel altijd schimmel is

Dan hebben ze je dat niet goed geleerd :(:)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:55

Blijkbaar

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 08:41

EHK --> SMP. Hier zitten de kenners van dit ras.

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 08:49

Maar tot welke maat mag de hengst max. Dat zou ik oook wel willen weten.