Egyptisch gefokte arabieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ara_fan

Egyptisch gefokte arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 11:04

Wie heeft er een egyptische gefokte arabier op bokt?

Wat doen jullie hem hem of haar?

Ik heb altijd begrepen dat de Egyptische sneller geblesseerd is..?
En daardoor niet geschikt is als rijpaard?
Sneller problemen heeft met de rug dan bijvoorbeeld de rus?
Is het karakter ook over het algemeen (er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk) ook wilder van de Egyptische?

Hoop dat jullie me meer inzicht kunnen geven.

Sabrina_80

Re: Egyptisch gefokte arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:09

Geen idee, ik heb wel altijd een Russisch gefokte merrie gereden die bijna dertig is geworden en nog nooit wat heeft gemankeerd en tot op hogere leeftijd nog in de sport liep. Een Spaanse op dezelfde stal was weer heel gevoelig voor luchtweg problemen en koliekgevoelig bij grote temperatuurverschillen. De Egyptische vind ik wel heel mooi om te zien.. Heel fijntjes gebouwd en echte showpaarden.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:12

Ik heb zelf geen Egyptenaar, maar een goed gebouwde Egyptische zou in principe een even goede rug moeten hebben als een van t andere type. Ze zijn wel het wat meer oorspronkelijke type, dus meer 'show' dan bijvoorbeeld een Franse.

Die van mij is een mengeling van lijnen: 50 % Russisch, 37,5 % Egyptisch en 12,5 % Spaans.
Dus grotendeels Russisch, maar die van mij is echt een pechvogel. Dus daar kan ik niet echt van zeggen dat hij sterker of zwakker is qua gezondheid. Hij is wel temperamentvol, als je ermee om kan gaan is dat heerlijk en anders heb je niets aan hem. Maar dat is bij veel Arabiertjes zo.

Zijn vader was trouwens grotendeels Egyptisch (75%) en die is dik 20 geworden en was zover ik weet heel sterk qua gezondheid en had fijn karakter.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:37

Kalim is een golden cross (50% Egyptisch en 50% Spaans) z'n rug is niets mis mee.
Hij heeft wel bronchitis en athrose maar lijkt me niet dat t puur door z'n genen komt ;)

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:42

Ik heb vroeger een driekwart egyptische, 1 kwart russische arabische merrie gehad. Was een zalig paardje. Ze ging voor mij door het vuur maar was naar andere (en vooral mannen) toe geen makkelijke tante. Wel héél lief voor kinderen! Heb wel eens spijt dat ik haar verkocht heb maar door omstandigheden was dat toen voor haar de beste optie.

Ze mankeerde ook bijna nooit wat. Had enkel een dierenarts nodig voor de jaarlijkse inentingen, tanden en eens een blijn ofzo

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:55

TS: wie heeft je die 'ervaringen' meegegeven?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:56

ik heb drie verschillende soorten gehad(voorheen vier, maar 1 is er afgevallen). Een franse, twee russen en een egyptenaar.
De Franse en Russen kunnen wel meer tegen een stootje, zijn wat degelijker en steviger.
De egyptenaar is vooral wat gevoeliger voor alles. Wat schrikachtiger, kan slechter tegen nat weer en kou, kan niet goed tegen spanning etc.
Ik merk wel degelijk verschil tussen de soorten.

Wel vind ik hem een stuk aanhankelijker en knuffeliger dan de anderen

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:47

Nou dat ze slechter tegen nat en kou kunnen is dus niet waar. Heb nu 3 egyptenaren gehad en een rus en die rus die wilde meteen een deken op zodra hij 1 spatje regen voelde. Mn eerste egyptenaar ook en die andere 2 egyptenaren ( Nadeem en Fawkiah) staan zonder gezeur allemaal gewoon buiten. regen of geen regen en sneeuw, wind maakt allemaal niet uit. Maywana was ook gevoeliger maar dat had te maken omdat ze in de eerste 2.5 jaar van haar leven weinig tot geen opvoeding heeft genoten dus doen was alles spannend. Haar zoon Nadeem( die vanaf moment 1 veel dingen aanleerde) had nergens moeite mee. Zo ook Fawkiah. In mijn mening ligt het gewoon aan het paard en niet of het dier pools, rus, egyptisch of wat dan ook is.
Of egyptenaren bereden kunnen worden? zeer zeker ja.. De grootvader van mijn merrie ( Imperial Baarez) is 2x reserve wereldkampioen en heeft verder vele showtitels op zn naam staan en heeft ( toen Imperial Egyptian Stud er nog was) het niveau van M2 gelopen tot die vrouw ongeneeslijk ziek werd. Zijn zoon Imperial Baareg wordt ook gewoon bereden.. Imperial Imdal werd ook gewoon bereden bv in de zadelrubrieken op de egyptian event ed..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:10

Ik heb een Egyptische merrie, en vind de dingen die in de OP staan wel heel bijzonder :+ Volgens mij voldoet mijn merrie niet aan 1 van al die dingen, maar ik heb misschien gewoon een hele fijne tamme Arabier :))

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:22

Mijn egyptenaar kan ook beter tegen regen en kou dan mn rus hoor, die rus wilde vorig jaar zn stal niet eens meer uit tot ik hem dan maar onder dek heb gezet :')
Egyptenaar heeft ook een fenomenale body dus rugproblemen zie ik er ook niet zo gauw van komen, tenzij ik iets raars doe natuurlijk. Ik zie in haar verder juist een ontzettend fijn rijpaard, vriendelijk en meewerkend en relaxed.
Inderdaad wel iets gevoeliger (en veel knuffeliger!) dan mn rus op geluidjes etc, maar die rus ga ik niet mee de weg op, met de egyptische dame wel :)

Heel klein en fijntjes is ze overigens ook niet echt :+
Afbeelding

Dat fijne 'show'', dat ligt echt aan de manier waarop paard gefokt is. Er zijn hele fijne Egyptenaren te vinden, maar net zo goed zijn er heel degelijk gebouwde paarden. :)

ara_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 21:15

Wat ben ik blij met jullie reacties!
Het blijken dus enkel en alleen vooroordelen te zijn... waar de arabieren sowieso al last van hebben :-(
Amyz, leuk dat je een foto hebt geplaats van je mooie merrie. :-))
Ziet er super uit.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:14

misschien wel leuk om dan de verschillen te laten zien binnen Egyptisch, vergeleken met Amy's merrie nu de mijne:

Afbeelding

Afbeelding

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 03:41

Afbeelding
Afbeelding
2,5 jarige hengst

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 04:46

Een paard met Egyptische bloedlijnen kan een heel andere manier van opfok genoten hebben dan een Russisch gefokt dier, met name als je een dier direct uit Rusland importeerd. Daar wordt namelijk kneiterhard met de dieren omgegaan en wie het niet als veulen red, die red het niet. Er wordt echt niet mee gedokterd.

Maar of de blessures bij Egyptenaren eerder voorkomen dan bij Russen, daar heb ik geen verhalen over gehoord.

In mijn ogen zijn beide fokrichtingen even geschikt voor het werk onder het zadel. De Egyptenaar misschien meer voor Endurance, en de Rus meer voor de dresuur, puur door de massa.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:33

een Egyptenaar zou ik eerder gebruiken voor dressuur in verband met het sjieker gangenwerk en fijner benenwerk. Russen en Fransen meer voor het zware werk.
Sowieso is door het oorspronkelijke fokbeleid in Rusland alleen het sterkste en gezondste soort overgebleven. Dat bloed voert nu nog altijd in Russen die in het westen gefokt worden.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:25

Mijn Egyptenaar is extreem goed geschikt voor endurance en zou ik juist echt niet gauw voor dressuur gebruiken :D

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:32

Mijn Egyptje heeft een bijzonder zwakke rug, maar is wel een heel lief dier. Ik rijd er dressuur mee. Als tie pittig wordt, heb je er wel een tamelijk wilde aan. Hij heeft een onwijze hekel aan kou, regen, wind en ga zo maar door, hij presteert het beste met een graad of 22!

Afbeelding
Afbeelding

;Edit, de mijne is wel snel geblesseerd, vooral zijn benen. Maar dat is niet Egyptenaar-specifiek.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:38

Het ligt er aan in welke richting je ze fokt, dus er is geen soort Arabier dat speciaal zwak en of sterk is.

Het ligt er aan van hoe het is opgegroeid en wat het gewend is en wat het karakter is en of het show of sportgericht gefokt is.

Zelf heb ik een Russische Arabier (Tersk).

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 08:16

Overigens schijnt het dat de Tersk stud gebruik heeft gemaakt van de egyptische hengst DF Nashwan.. ben benieuwd hoe die veulens zijn :)

ara_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 16:33

Wauw, wat veel reacties! *\o/*
En leuk al die mooie foto's (kwijl).

Ben nu gelukkig overtuigd dat het niet klopt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 17:09

kennis van mij heeft een 95%(ongeveer dan) egyptenaar met een rotte rug, maf karakter en niet al te best benen werk. Wel weer ene kanjer van een kop en waanzinnige gangen. Denk zelf dat slechte ruggen bij de egyptenaren vaker voor komt

ara_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 18:44

Hebben jullie ook rij foto's?
Zijn er mensen die ook aan wedstrijden doen?
Met name dressuur wedstrijden? Of endurance?

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:17

Ik rijd intensief dressuurwedstrijden met de mijne sinds 2 maanden. :) We zijn nu L1+9. Zal straks een paar foto's uploaden.

ara_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 21:51

Leuk, GevlektBond! Ben heel erg benieuwd. Hoe oud is je paardje?
Zijn er hier mensen met een nakomeling van ansata nile echo?
Mocht dat zo zijn, hoe is hun karakter? Begrijp dat de moeder hierin vooral een belangrijke rol in speelt hoor, maar lijkt me toch leuk om te weten

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:33

De mijne is 18 jaar oud, vader is Prins Abdullah Nomar van het Oosterveld. :)