Shetlanders en slowfeeders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Shetlanders en slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 16:59

Wat vinden jullie van de slowfeeders voor een shetlander?

Werkt dit voor een shet die snel te dik is of gewoon kleine plukjes hooi blijven voeren zoals ik nu doe?

Pluttersput

Re: Shetlanders en slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:53

Ik heb voor die van mij een slowfeeder van de minihorseshop, en ik ben er verschrikkelijk blij mee. Hij doet veel langer over zijn hooi, en heeft de hele dag wat te prutsen. Voor mij nooit meer anders :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:39

Hier ook slowfeeders voor de Shetjes. Gaat prima :)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 11:15

wat is de maaswijdte daarvan?

die van de paardendrogist zijn 3.5 cm, wel perfect voor mijn arabieren maar weet niet of t wat is voor Bliksem?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:44

Ik heb hooinetten met kleine mazen van epplejeck, die klik ik vast in speciekuipen met karabijnhaken. Kunnen de pony's er makkelijk bij én in een natuurlijke houding. Onderin de speciekuipen heb ik gaatjes geboord zodat het water eruit kan.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 13:51

zo dat is creatief! heb je een foto voor mij voor het idee?

SayaJones
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:52

Mijne deed het hartstikke goed erop :)
Echter werd m'n fries er agressief van omdat ze het er moeilijk uit kreeg :') Ze zat heel fanatiek en boos te rukken aan dat ding. Dus toen maar weer over gezet omdat het me niet fijn lijkt voor haar nek zo hard trekken eraan :+

Toen we nog geen slowfeeders hadden, deden we trouwens 2 normale hooinetten over elkaar, dan krijg je een soort zelfde effect :)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 13:55

Ik heb voor mijn arabieren slowfeeders waar 50 kg in kan, vindt dit ietswat aan de gortige kant voor mijn shet, ik denk dat hij uit elkaar klapt als die echt heel de dag kan eten....hoeveel voeren jullie per dag aan hooi aan je shet? en heel de dag door eten?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:30

2 hooinetten bij mij werkte niet, die maaswijdte bleef te groot, en Lars stak zijn toet er in en trok gewoon enorme plukken uit het net. Het net wat ik nu heb heeft maaswijdtes van 3 centimeter geloof ik, en dat werkt perfect.
Hij krijgt zijn net smorgens vol, en savonds wordt het bijgevuld. Kan dus dag en nacht eten. En hij blijft mooier in model dan wanneer ik het hem zo voer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:43

Die van mij voer ik al jaren uit een net met een maas van 4,5. Dat gaat prima, ze moeten nog best moeite doen om het eruit te trekken, maar mijn hooi zit ook best strak geperst. Ik heb 2 netten hangen die ik volstouw, dan hebben ze bijna de hele dag eten (2 shetten en een welsh). Ik meng weidehooi met graszaadhooi, dus ik kan ze hier prima mee op gewicht houden. Ze lopen overigens niet vaak op het gras.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 14:10

oke, ik heb niet veel wei maar ze lopen wel heel de dag buiten of het moet nog natter zijn dan nu dan staan ze een halve dag op de paddock. hij is nu al te vet, zoek ook een ruitertje voor hem maar die zijn geloof ik uitgestorven als je geen binnenbak hebt en ze ook nog eens af en toe moeten helpen....dus ik wandel wel met hem maar dat is niet echt genoeg.daarom krijgt hij maar drie maal daags een plukje hooi, Ik heb nu een hooinet van maaswijdte 3,5 cm dus die ga ik ook maar eens voor hem kopen dan inderdaad....ik heb nu weide hooi dus durf daarom ook niet teveel te voeren

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:58

Kun je beter lekker gaan longeren (met dubbele longe). Meeste ruitertjes zetten ze niet dusdanig aan het werk dat ze echt gaan afvallen. Kun je niet aan graszaadhooi komen? Dat scheelt al heel erg veel

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:25

hier ook slowfeeders van www.minihorseshop.nl
voor mijn grote en kleintjes, bevalt super goed.
ewat je eventueel kan doen is het hooi mengen met wat stro en dat in het net doen, doen ze er nog wat langer over en stro is alleen maar wat buikvulling

imke_sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:36

Kan makkelijk moet je wel een kleine kopen maar het zou prima werken! {:)

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:49

Ik heb de hooibergen van equicullinair van 3x3 maaswijdte... Ideaal.
Ik vul ze 50/50 hooi/ stro en ze krijgen onbeperkt... Zijn goed op gewicht!! En alle drie shetjes

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:52

Wij hebben hier voor drie shetlanders drie netten van Equiculinair, maaswijdte van 3 x 3 en dan de x-Small uitvoering. Voor kleine/langzaam etende shets is dit goed genoeg als je onbeperkt wilt voeren en twee keer per dag kunt vullen, voor een grotere/sneller etende shet zou ik de Small uitvoering aanraden.

Wij hebben voor onze pony's de netten vast gemaakt in speciekuipen. 1 omdat ik geen fan ben van het met hoofd scheef eten en 2 omdat mijn pony dat simpelweg niet kan vanwege een onderbeet. De andere shet eet wel gewoon uit het hangende net.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:16

Hier ook een fijnmazig hooinet, vind het ideaal. Ze doen er lekker lang mee en weinig verspilling.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:24

Bij ons krijgen de paarden 's morgens en 's avonds hooi, maar in de dag hebben ze dan natuurlijk niets te knabbelen (in de winter dan, want ze staan wel heel de dag op een wei!). Misschien is het wel een idee om hooinetten of iets dergelijks op te hangen, om hun zo in de winter wat langer bezig te houden. Maar als je dan wilt werken met je paard moet je hem weghalen van zijn hooi? :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:26

margotxxx schreef:
Bij ons krijgen de paarden 's morgens en 's avonds hooi, maar in de dag hebben ze dan natuurlijk niets te knabbelen (in de winter dan, want ze staan wel heel de dag op een wei!). Misschien is het wel een idee om hooinetten of iets dergelijks op te hangen, om hun zo in de winter wat langer bezig te houden. Maar als je dan wilt werken met je paard moet je hem weghalen van zijn hooi? :)

dat is echt geen probleem hoor. . juist dat hij geen hooi heeft is een probleem... eenmaal gewend aan het feit dat hooi niet wegloopt gaan ze gewoon aan het werk hoor :)

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:42

Wat als de twee andere paarden alles opeten terwijl hij aant werk is? :p ze werken niet vaak op hetzelfde moment haha! Is het erg dan, dat ze nu in de dag geen hooi hebben? Kunnen wel nog wat gras knabbelen..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:07

margotxxx schreef:
Wat als de twee andere paarden alles opeten terwijl hij aant werk is? :p ze werken niet vaak op hetzelfde moment haha! Is het erg dan, dat ze nu in de dag geen hooi hebben? Kunnen wel nog wat gras knabbelen..

dan voer je denk ik erg weinig als ze het al op kunnen knabbelen in de tussen tijd... hoe lang eten ze bij jou normaal ongeveer aan hooi? ( en hoeveel ;) )

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:09

Dan voer je idd wel weinig hooi als ze dat opkrijgen in die tijd. Maar geen probleem om ze weg te halen bij hun hooi, kunnen ze na het werk weer lekker dooreten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:31

Ik heb ook slowfeeders voor mijn koudbloeden en shetters die allemaal gemakkelijk aankomen. Dankzij de slowfeeders hebben ze nu 24/7 iets te knabbelen (overigens wel hooi van de tweede oogst en dus minder rijk) en vallen ze altijd evengoed af in de winter.
Drie van de vier werken niet en de vierde doet ook rustig aan, dus daar ligt het niet aan.

Ik vind het de perfecte oplossing, gezien paarden voor hun gezondheid steeds de maag bezig moeten houden.
Twee keer per dag voeren is echt te weinig (tenzij je onbeperkt hooi hebt liggen. Ik stop de netten2 keer per dag vol, maar ze zijn dus nooit leeg). Geadviseerd is minimaal 4 keer per dag; maar altijd toegang tot hooi is beter. Ze gaan dan vanzelf rustiger eten en het is dan ook geen probleem als je eentje nodig hebt.
Het is vergelijkbaar met op de wei staan

http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_ ... vertering/

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:20

Slowfeeders zijn idd ideaal maar....... een slimme shet eet niet via de mazen maar trekt het hooi in grote plukken eruit via de ring die onderin het net zit. >;)
Dus die moet je dan wel even met een strotouwtje dicht maken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:17

Ligt er ook aan wat voor een hooinet je hebt. Die van mij heeft geen ring waar ze tussendoor kunnen eten. Ik heb zo'n grote rechthoekige en en vierkante.