[TI] Een tinker kan NIKS !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mukkietje

Een tinker kan NIKS !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 16:59

Hallo Tinkerlovers,

Niet schrikken van mijn titel, maar ik vroeg me af of jullie hier ook vaker mee geconfronteerd worden. Als ik met mijn minitinkie op pad ben, dan krijg ik vaker negatieve opmerkingen van mensen (niet dat ik me hier ook maar iets van aantrek :Y) ). Zoals bijvoorbeeld: Oooh dat is een tinker, daar kun je dus niet mee galopperen, alleen maar een beetje mee hobbelen door het bos? Of, dat het een lompe knol is. Of in de winter, als die van mij er uit ziet als een oerpaard (doordat hij geen deken heeft en 24/7 buiten staat) dat mensen dan denken dat het een heel oud en onverzorgd paardje is. Ik ben juist van mening dat een tinker heel veel kan, en ik irriteer me eraan dat er vaak van die domme opmerkingen komen. Daarom dit topic, om te laten zien wat je al bereikt hebt met je tinkie, foto's mag ook :D

Killed

Re: Een tinker kan NIKS !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:03

Dat soort reacties kom ik ook wel eens tegen,
Had eens een oud vrouwtje die aan me vroeg of dit enkel een paard was voor traag :p

En dan nog vele andere reacties dat het een lompe knol is met lelijke vlekken waar je enkel maar mee in het bos kan gaan wandelen. En deze reactie had ik trouwen waar ik stage liep in een erg bekende paardenkliniek :=

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 17:05

ja dat bedoel ik dus, maar mijn tinker is bijvoorbeeld alles behalve sloom!

joann123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:08

Ik heb geen tinker maar vind ze juist zo veelzijdig
Ze zijn sterk kunnen springen niet zo groot maar je kan er gewoon op rijden stel je bent beetje lang.
En vind ze zo leuk karakter hebben

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:26

ik krijg vaak op straat vooral positieve reacties: wat een prachtig (koe :D ) paard, mooie sokken, etc. Volgens mij zijn mensen er ook minder snel bang voor; waarom weet ik niet, misschien omdat ze aaibaar tonen ofzo. Maar er zijn natuurlijk ook genoeg mensen veelal uit de paardenwereld die vinden dat een tinker niet geschikt is om mee te rijden en zeker geen dressuur of springen en eigenlijk een beetje hun neus ervoor ophalen. Ik vind ze ook erg veelzijdig en dressuur er met mijn merrie lustig op los en ze doet t nog goed ook. Ook regelmatig buitenritten (alleen of met andere paarden) en springen hoort er bij (aangespannen zou ik ook wel willen, maar heb ik de spullen en kennis niet voor). Doet ze ook allemaal prima. Maar ik denk dat het ook een beetje wennen is. Je ziet dit soort paardenrassen steeds meer opkomen, juist door de veelzijdigheid en omdat je er veel kanten mee op kunt. Het neusje ervoor ophalen zal daardoor misschien wel wat minder worden.
Laatst bijgewerkt door paulinebes op 30-10-13 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:28

Dit was jaren geleden met friezen ook.
Kijk hoe populair ze al zijn in nederland en op grand prix niveau. Hopelijk nu nog in België.
Ik krijg zelfs nog zo feeback als ik de dressuurring binnenstap met mijn fries. Dus kop op :-)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:34

Ik vind het op zich wel veelzijdige paardjes, maar het zijn geen topsporters en dat hoeft voor 9 van de 10 mensen eigenlijk ook niet. Toch vind ik het inderdaad ook niet zo mooi als ik er 1 met lange sokken en een hele dikke vacht in de winter zie staan. Maar goed dat is een kwestie van smaak.
Zolang jij lol hebt met je knol, vind ik het allemaal prima!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:35

Dit is oud en in het verleden. Tinkers hebben met de tijd zat bewezen. Mensen die dat dus beweren lopen achter.

En so what. Als jij maar fun hebt met je paard/pony. Ongeacht welk ras.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 17:43

ik trek me er ook niks van aan, maar toch snap ik niet dat mensen nog zo onbenullig zijn

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:53

:j krijg ik ook te horen
en ik geloof wel dat het iets meer moeite kost om een tinker netjes dressuur te laten lopen
ze hebben tenslotte een aardig nek ;-)
maar ze kunnen het zeker
en sloom....mijn hemel ik kan niet wachten tot de rem wat beter bevestigd is bij mijn dame!
die heeft momenteel keuze uit hard of knetterhard!

ik trek me er verder niets van aan hoor, voor mij is ze de wereld :D

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:00

Haha mijn bijrijdster(tje) heeft met een topic gemaakt van hoe veelzijdig wizzard is hihi
Wizzard zijn CV

Tja er werd op wedstrijden ook vaak naar mij gekeken van wat doet die nou hier. Tot ze je vaker tegen komen en zien dat je het nog niet eens zo slecht doet!

Gewoon plezier hebben van je tinker en niets van andere aantrekken. Die mensen weten gewoon niet beter.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:03

Nou even, dat is toch fantastisch? :D

Wij hebben wel eens rondgekeken naar echt leuke brave bospaarden, tinkers zijn gewoon perfect daarvoor.
Wel leuk wat pit, genoeg werklust om de lol van een ritje in te zien, nuchter, sterk en niet al te koppig.

Ik heb zelf namelijk echt niks met haflingers en fjorden vind ik vaak veel te klein.
En hoewel ik vaak hoor van koppige tinkers, lijken mij het gewoon ontzettend lieve paarden.

Zal er niks van aantrekken, zie het als iets positiefs! Ik kan met mijn warmbloed waarschijnlijk niet zo lekker bosknarren als jij dat kan! Ieder paard heeft weer zijn voor en nadelen, beetje jammer dat er bij bepaalde rassen zoveel vooroordelen zijn..

Daarbij zie ik vaak genoeg dressuur- en springtinkers voorbij komen hoor! Ze kunnen het echt wel.
Laatst bijgewerkt door essie_blue op 30-10-13 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:04

Ik vind tinkers superleuk,heb in mijn leven op 2 verschillende tinkers gereden, en moet zeggen dat me dat erg goed bevallen is, en ze zijn zeker niet sloom :?
Zelf heb ik een haflinger en zelfs daarover hebben sommige mensen een mening en zeggen dat dat toch trekpaarden zijn, en geen echte rijpaarden :roll:

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:05

Of wel en ze zijn gewoon niet zo gecharmeerd van het ras (zoals ik).

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:07

ik krijg alleen maar 'ohhh wat een mooi paard' als ik met mijn verzorgpaard aan het rijden ben haha. niets van aantrekken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:12

Haha!
Nou heb ik geen 100% Tinker maar een Tink x Fries kruising, natuurlijk een zwartbonte, die wordt dus standaard door de buitenwereld "vertinkerd" door de vlekken en sokken terwijl zijn hele bouw en bewegingsapparaat veel meer naar de Fries toe ligt: ik krijg veel commentaar als ik er mee buitenrijd zoals:" is dat nou zo een... kom... eh... Tinker...?"
Ja meneer. "Goh, mooi paard" krijg je ook wel .

Ik heb ook geregeld, als men weet dat ik er serieus dressuur mee rijd (maar nog net niet wedstrijden):
"Vind je het nou niet jammer dat het een Tinker is"?

Je kunt ook geen rijtechnische vraag hebben of je krijgt:
"Ja maar wat wil je ook met een Tinker"?

We zijn aan het trainen voor de TREC (een soort samengestelde outdoor mini-endurance zeg maar) : "Maar dat is toch niks voor een Tinker?"

En zo nog talloze voorbeelden of liever gezegd vooroordelen. In de dressuurwereld ben je bij voorbaat al afgeschreven met "zo'n soort paard".
Kan ik hartelijk om lachen" meneer is helemaal niet botkoppig, ongevoelig of drammerig, zoals ik zo vaak lees op Bokt van al die "onhandelbare" dressuurpaarden.
Het is wel een beetje: je moet er van houden, ik had altijd Friezen, dit is mijn eerste niet-Fries, een "echte" Tinker zou mij ook niet passen, ik hou wel van wat gangen.

Mensen kijken gewoon niet verder dan de vlek voor hun neus.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 30-10-13 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:16

terpentijn schreef:
Haha!
Nou heb ik geen 100% Tinker maar een Tink x Fries kruising, natuurlijk een zwartbonte, die wordt dus standaard "vertinkerd" door de vlekken en sokken terwijl zijn hele bouw en bewegingsapparaat veel meer naar de Fries toe ligt: ik krijg veel commentaar als ik er mee buitenrijd zoals:" is dat nou zo een... kom... eh... Tinker...?"
Ja meneer. "Goh, mooi paard" krijg je ook wel "m

Ik heb ook geregeld, als men weet dat ik er serieus dressuur mee rijd (maar nog net niet wedstrijden):
"Vind je het nou niet jammer dat het een Tinker is"?

Je kunt ook geen rijtechnische vraag hebben of je krijgt:
"Ja maar wat wil je ook met een Tinker"?

We zijn aan het trainen voor de TREC (een soort samengestelde outdoor mini-endurance zeg maar) : "Maar dat is toch niks voor een Tinker?"

En zo nog talloze voorbeelden of liever gezegd vooroordelen.

Mensen kijken gewoon niet verder dan de vlek voor hun neus.

Wat maken die mensen het toch bont! :D

Nee zonder gekkigheid, dat blijf je toch wel houden. Of je nou met een tinker, een haflinger, een schimmel of een vos rijdt.
Als mijn paard een keer schrikt, brult of heet wordt krijg ik ook gelijk te horen dat ik dan maar niet met een hengst moest gaan rijden.
Mensen hebben overal wat over te klagen, maar daar moet je je lekker niks van aantrekken, want dan maak je het jezelf onnodig moeilijk :)

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:17

Ik heb zelf geen Tinker maar ik vind ze echt heel mooi!!! Vooral als kruising met een fries! Ik rijd als ik naar buiten ga altijd bitloos en bij voorkeur zonder zadel := ... Nou ik weet niet hoeveel opmerkingen ik dan krijg over dat het gevaarlijk is enzo... Faal! Ik bedoel deze mensen weten echt niks van paarden hoor! Kijken af en toe eens dressuur/springen op de televisie en ja daar zie je nou niet echt Tinkers lopen ofzo...! Dus mensen zijn dat gewoon niet gewend, maar Tinkers zijn echt stukken mooier als sommige (iele) paarden op tv

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:25

Ik hoor het regelmatig :j.

Het tegendeel is inmiddels wel bewezen. Ik heb sport tinkertjes :j En het zijn allemaal cob types (zwaar)
Afbeelding

Afbeelding

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:32

Ik krijg eigenlijk alleen maar te horen oh wat een leuk/mooi paard.
Ik heb eigenlijk nog nooit iets anders gehoord (of ik moet ze inmiddels vergeten zijn :P of "ze" zeggen het achter mijn rug dat kan natuurlijk ook :+ )

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:34

Haha als ze dat bij mij doen dan moeten ze dat zelf weten! mijn tinker kan springen en dressuur en heeft de uithoudings vermogen van weetikveel! Met andere woorden voor mij geen ander ras! tinkers zijn de beste <3

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:35

ik denk dat het vaak mensen uit de stad zijn, die nog nooit een '' knol '' heeft gezien. tinkers zijn prachtig, op de manege hebben we ook een, een lust om naar te kijken ! trouwens, #cp112 mooie foto's !

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:35

Eh... ik ben zeker NIET zo gecharmeerd van de gemiddelde echte Tinker, ik hou niet van de bouw, laag aangezette hals, relatief korte benen, en het beperkte bewegen en algemene uiterlijk. Ook de beperkte schofthoogte vond ik niks.

WAT NU? denkt men, gezien mijn bovenstaande post, nou dat lijkt me nu juist verduidelijken wat er aan de hand was: na JAREN Friezen, wilde ik es een ander kleurtje... iets bonts... mar wel in het Friezenmodel... maar dat was er toen niet. Het kwam neer op een "bonte Fries". Die had je toen ook niet of nauwelijks.
Daar heb ik met Jaopie en zijn bewegingspotentieel niet zo verkeerd gekozen.

Inmiddels hebben we het Barock Pinto Stamboek, maar daar kan zowat alles in. Ik zie ook niks in een bonte kruising waarin het Barokke van de Fries verloren is gegaan. En waar een smak vreemd bloed in zit, dat komt gewoon ook op een onduidelijke kruising neer.

Mocht ik ooit weer kiezen, ga ik zeker niet en nooit voor een echte 100% Tinker.

Dit alles doet niets af aan het feit dat er meerdere echte 100% Tinkers met veel succes tot in de Z zijn te rijden.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:42

Ik kom net terug van buitenrit...

'Wat ien moai stoer hynder!'

'Mamaaaaaa KIJK wat een mooi paaaaaaaaaaard!'

'Hee kijk, een Tinker!'

Nee, ik heb er momenteel weinig last van :D Weet niet of het ermee te maken heeft, maar mijn vlek is wel de enige in de wijde omtrek dus we trekken sowieso nogal bekijks. Dat in combinatie met het feit dat mevrouw doodmakkelijk is met trekkers en blaffende honden zorgt meestal voor leuke reacties :) Heb ik vroeger trouwens wel anders meegemaakt.

Ze kan trouwens springen als een malle en heeft een idioot groot uithoudingsvermogen. Dressuur geen idee, daar doe ik niet aan, maar ze zou het ongetwijfeld kunnen. Als zelfs de DA zegt dat ze potentie heeft voor de sport... :P

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:55

Ik ben op dit moment aan het trainen om volgend jaar L4 pleasure en L4 Horsemanship te kunnen starten. Misschien ook Trail, maar ik heb daarvoor bij mij op stal niet de benodigde oefenmaterialen. Mijn paardenfysio baalt dat ik geen dressuur ambitie heb, juist om zijn uitmuntende beweging.

Mijn andere paard blijkt een ster voor de koets. Misschien dat we daar in de toekomst ook wat mee kunnen..