De merrie is 1.70 hoog, heeft een vrij lang maar wel goed functionerend achterbeen. Het voorbeen is iets kort en de halsinzet is voor de sport net wat lastig. Ze zou meer front mogen hebben.
De merrie mag inmiddels in de Lichte Tour uitgebracht worden.
De merrie is in de omgang ontzettend vriendelijk maar met het rijden niet een van de makkelijkste. Ze is erg eigenzinnig en dat heeft echt voor behoorlijk heftige problemen gezorgd. de merrie is absoluut niet door iedereen te rijden. Ze wordt dan echt gevaarlijk.
Voor mij gaat ze (gelukkig) inmiddels door het vuur.
De stap is echt heel goed, bijzonder ruim en ze staps goed van achteren door. Wel is ze vrij nauw in het voorbeen waardoor haar voorvoeten rakelings de andere kogel gaan. Ze tikt zich niet aan. In stap laat ze zich ook goed sluiten.
De draf is van goede kwaliteit. Ze zou de schoft wat makkelijker omhoog moeten brengen. Achter komt ze goed mee maar dat moet erg gestimuleerd worden.
De galop is goed. Ze kan goed gaan zitten in de pirouettes, maar ook makkelijk het frame verlengen in de uitgestrekte gangen. Wel maakt ze zich snel wat bol in de lendenen.
Aanleg voor de piaffe en passage is er zeker wel maar de vraag is OF ze dat gaat doen. Dat heeft echt te maken met het karakter.
In de moederlijn komen behoorlijk wat kleiner gebleven paarden voor. Ook een aantal zeer fijne, haast popperige paarden. Wel hebben ze allemaal een beste kwaliteit.
Ik wil toch wel een veulen fokken. Dit is in principe voor eigen gebruik met als doel echt weer een goed sportpaard.. De merrie is nu 9 jaar dus ik heb nog wel even.
Ik ben ook nog aan het overwegen om wellicht via ET een veulen te fokken omdat ik het zonde vindt om haar uit de sport te halen nu we zo goed op dreef zijn.
Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven voor wat betreft de hengstenkeuze. Ik wil wel graag echt een bewezen hengst die echt GP nakomelingen heeft lopen. Meer front, langer voorbeen en met name meer werkwilligheid heeft wel echt de voorkeur.
Verder vind ik het wel belangrijk dat er een vol KWPN papier bij komt.
Heb je een standfoto van haar? Als eerste idee denk ik aan De Niro, maar ook Jazz komt in me op.
Zooist
Geplaatst: 21-10-13 14:13
Nog een toevoeging: de merrie is niet kijkerig en niet rillerig!
Zooist
Geplaatst: 21-10-13 14:16
Anoeska27 schreef:
Heb je een standfoto van haar? Als eerste idee denk ik aan De Niro, maar ook Jazz komt in me op.
Niet echt, ik zal er straks eentje maken.
Suzanne F.
Geplaatst: 21-10-13 16:55
Deze vind ik heel erg moeilijk. Je zou zeggen, gebruik op zo'n merrie gewoon Jazz. Maar juist omdat je aangeeft dat ze wat werkwilliger zou mogen vind ik het moeilijk. Met Jazz kan het 2 kanten op. Er zijn ontzettend werkwillige Jazzen, die wel heet en rillig zijn maar wel met een topinstelling. Er zijn echter ook rotzakken van. Maar dat is met Gribaldi ook.
En je wilt een bewezen hengst en geen jonge hengst toch?
Johnson? Weet niet heel veel van karakter van de nakomelingen, maar uit 2e hand schijnt zijn karakter beter te zijn, wel brutaal maar niet rillerig en zeker werkwillend. Ook bewezen zelf en nafok. Front, voorbeen zie ik ook terug van je lijstje. Rug en lendenen kan ik zo niet echt zien maar daar kun je met flemmingbloed op letten. Oja en maat zit ook wel goed bij johnson, volgens mij vergroot hij gemiddeld zeker een paar %.
Dorien66
Geplaatst: 21-10-13 18:57
Aan Damon Hill gedacht? Donnerhall x Rubinstein I x Parademarsch I. In april goedgekeurd voor KWPN: Ook in de fokkerij lijkt deze hengst zijn stempel te drukken. Zijn nakomelingen beschikken stuk voor stuk over meewerkende karakters, veel beweging en talent voor de hogere dressuur. Damon’s Delight en Damon’s Divene zijn twee kinderen die het goed deden op het WK dressuur voor jonge paarden. Amstelvreugd’s Before Sunrise ( v. Damon Hill) werd in 2012 winnaar van de Subli Cup.
Dorien66
Geplaatst: 21-10-13 18:58
Oeps... Zie nu net pas wat het dekgeld is... Denk niet dat 'ie in aanmerking komt
Ik moet bij je wensen ook gelijk aan Donnerhall bloed denken,meer front,werkwilligheid geeft hij echt wel door...De Niro zou een hele mooie optie zijn denk ik..zeker voor een eerste veulen.
Als ik puur op de exterieurmatige wensen afga dan zou ik zeggen Charmeur..maar dat is nog geen bewezen hengst.
Snap gezien haar bouw wel je moeilijkheid met haar qua lichaamsbouw/gebruik in de training en om die reden zou ik wegblijven bij hengsten met veel volbloed in de lijn.
Karakter zou trouwens weleens van Elcaro kunnen komen...ik zou bij deze merrie in eerste instantie vooral gaan voor een hengst die een goed karakter doorfokt.
Dorien66
Geplaatst: 21-10-13 19:30
Het was inderdaad het Donnerhall-bloed waarom ik aan Damon Hill dacht. Maar goed, ik had beter eerst naar het dekgeld kunnen kijken... De Niro kost de helft
Fürst Romancier. Fokt maat, hele fijne, werklustige karakters en geen poppetjes. Fijn bewegen, mooie halzen en paarden voor het hogere werk en je blijft mooi vrij van modehengsten.
Ik heb Tango een leer gebruikt op de moeder maar zou hem, als hij beschikbaar was, toch niet gebruiken. Hij is te lijkend op mijn merrie in het achterbeen.