Hengst voor Voice x Ilmeo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lauran__

Hengst voor Voice x Ilmeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 10:57

Wie kan mij helpen??

Ik ben opzoek naar een hengst voor mijn prachtige VOICE x ILMEO merrie.
Wil er graag een dressuurgericht veulen uit fokken. (Ilmeo is een duitse springhengst met als vader Alme Z)

Info over mijn merrie:
Heeft een heel gevoelig en eenkennig karakter, maar is wel cool in haar hoofd. Is nergens bang voor.
Met rijden is het geen makkelijke maar ze is wel eerlijk en dat vind ik erg belangrijk.
Ik ben NIET opzoek naar hengsten die bekend staan dat hun nakomelingen bestempeld worden als extreem lastig.

Hieronder een paar foto's
Afbeelding
Afbeelding

Graag ook een hengst die maat door fokt. De merrie is 1.75 en het veulen moet toch een goede kans hebben om minstens 1.70 te worden.

Wie heeft er leuke ideeen?

(Als ik nog meer info moet geven, laat maar horen)

NatasjavE

Re: Hengst voor Voice x Ilmeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:51

Ilmeo was een SF uit een super sportstammetje. Geen Duitser.

Dressuurbloed en niet lastig.

Florencio misschien?

september9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:01

Wat wil je nog meer verbetert hebben i.p.v. allee maar n het karakter?
Is ze al eens op een stamboekkeuring geweest en hoe hebben ze haar toen gescoort?

Mijn eerste ingeving is de hengst Negro maar als je meer informatie geeft is het makkelijker om een goed advies te geven.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 13:11

@NatasjavE: dan heb ik me verkeerd laten informeren....
@september9: Ik ben nog niet met haar naar stamboekkeuring geweest nee. Heb haar nog niet zo lang en ze staat momenteel geblesseerd. Op moment dat de blessure hersteld is willen we graag eerst een veulen fokken aangezien ik nog wel even kan wachten met het terug opbouwen van de training.

Moeilijke vraag wat ik verbeterd wil zien. Ik ben er niet zo thuis in. Maar als je haar rijdt dan voel je dat ze (na wat training) een sterk achterbeen heeft al vind ik dat er niet vanaf stralen als je haar ziet. Haar achterhand zou qua bouw wat voller mogen (al zitten er op deze foto's ook geen spieren op door de blessure).
Haar voorbeen en haar front zou van mij nog wel wat beter mogen.
En ze heeft een nogal wat stramme rug (ondanks dat ze wel enorm ontspannen kan lopen heeft ze voor een dressuurpaard van nature wat weinig 'swung'. Als je snapt wat ik bedoel.....
Laatst bijgewerkt door lauran__ op 10-10-13 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 13:14

Florencio spreekt me trouwens erg aan! Bedankt voor de tip :)
Geeft hij wel maat door aan zijn nakomelingen?

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:26

Vivaldi is ook een erg mooie hengst, met aanleg voor dressuur! :j
Jazz blijf ik persoonlijk een erg goeie hengst vinden, hoewel de nakomelingen daarvan vaak wat problemen hebben ! :j

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:49

Hoi!
Sympathieke merrie, jammer van de blessure!
Hoe loopt ze?
Punten die ik in m'n achterhoofd heb gehouden zijn grootte, karakter, bespiering hals, verloop rug, voorbeenstand, hoek achterbeen, schuinte schouder, hoogte kruis.
Persoonlijk zie ik liever een platte croupe, dus heb daar ook aan gedacht.

Ik dacht gelijk aan Ferro bloed en dan aan Negro. Maar Negro zou misschien wat te kort voor haar zij en hij strooit wat met maat.
Lord Leatherdale vind ik ook mooi aansluiten, maar die zal niet een meer opwaarts gebouwd paard gaan geven. Chippendale is dan mijns inziens een mooie combinatie voor deze merrie.
Davino zou ook mooi kunnen passen.
Van Five Star is niet heel veel bekend, maar ik vind hem ook zeker niet verkeerd!

Edit: Johnson schoot me nog te binnen!

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 23:03

Wow! bedankt voor je info :) ik ga de hengsten die je noemt eens even uitpluizen en zal laten weten welke me aanspreken.

Wat bedoel je met hoek achterbeen?

Moet zeggen dat haar kont nu weer klein beetje omhoog geschoten is. Ze is afgelopen half jaar enorm de lucht in geschoten bij haar schoft. Nu lijk de rest er nog wat achteraan te komen.... Ze is overigens 6.

Hoe ze loopt. Haha op t moment niet helaas maar was haar dressuurgericht aant trainen liep momenteel ong l2 niveau (heb haar ong een jaar nu. Was een heel werk om de basis er goed in te leggen haha)

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:09

Ah oke! Bedoelde meer qua kwaliteit van het bewegen!
Ik bedoel dat de hoek iets kleiner mag zijn in het spronggewricht, maar dat is ook een beetje zeuren hoor :+

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 07:57

Haha zo zie je maar ik ben nog een leek hierin. Moet me er echt nog verder in verdiepen. Wil er heel graag een sportpaard voor de toekomst uit fokken aangezien ze door haar blessure de top niet zal bereiken.
Qua bewegingen zou ze iets spectaculairder voorbeen mogen hebben vind ik zelf. Achterhand zet ze er vind ik heel netjes onder als ze loopt. Ook onder het zadel zet ze die er makkelijk onder.

Wat ik zelf aan haar bouw nog wel storendvind is haar schoft maar ik weet niet of je dat met een andere manier van fokken minder kan krijgen? :+

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:32

Ik vind dat ze een goede schoft heeft hoor, hij is misschien wel bloot omdar er nog niet zoveel spieren op zitten.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 09:41

Oke, ja spieren heeft ze op deze foto's helaas niet meer. De zadelmaker heeft wel een partij afgevloekt hoor, want er was eigenlijk maar 1 zadel wat haar paste met deze schoft, en ze heeft van die 'deuken' bij de schoft boven de schouders die had ze ook toen er meer bespiering op zat.

Maar nogmaals ik heb dan ook eigenlijk geen verstand van hoe het eruit zou moeten zien :+

Ik ga denk ik nog wel een keuring lopen met haar, dat lijkt me wel interessant.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:48

Wat zit er verder achter qua afstamming?

Ik vindt haar kruis erg hellend en de romprichting neerwaarts,haar rug en lendenen zijn wat strak dus dat verklaart wel het gebrek aan souplesse.
Verder vindt ik haar helemaal niet verkeerd in elkaar zitten.

De LLx Negro zonen zijn wellicht interesant: Chippendale,Everdale,Fairytale..al betwijfel ik of zij meer souplesse mee gaan geven.

Een hengst die een goed lichaamsgebruik door vererft is Ampere,wel is het daarbij belangrijk dat je merrie een correcte achterbeen stand heeft.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 10:28

Zie in de link de afstamming van Voice (de vader)
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/32221

en in deze link die van Ilmeo (vader van de moeder)
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/9883

Voor de moeder van de moeder moet ik ff in haar papieren neuzen, die heb ik niet bij de hand....

Ampere even gauw bekeken, mooie bloedlijnen zitten daarachter! Ik ken hem helemaal niet.... Was hem in mijn onderzoekje ook nog niet tegen gekomen.

De souplesse vind ik voor het veulen toch wel redelijk belangrijk, al weet ik dus niet of en zo ja welke hengsten dat goed door kunnen geven.
Hoe weet ik of mijn merrie een correcte achterbeenstand heeft :+

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:42

Ampere zou wel een goede optie zijn, jammer dat ze beide een steil achterbeen hebben..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:06

Ik vindt de merrie zo niet echt een steil achterbeen hebben,maar de foto vertekend mischien..heb je nog meer en betere standfoto's?

Ik bedoel inderdaad de moederlijn qua afstamming..is ook belangrijk om te weten als je wilt fokken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:34

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 10:50

:wow: Wat een mooi dier :j

Maar misschien een stomme vraag hoor... Maar waarom doen ze ampere x ferro?
Bij ampere in zijn bloedlijn zit toch al ferro?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:11

Bevestiging en verankering van goese genen ;-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:14

Lijnenteelt zodat je de eigenschappen van Ferro extra bevestigd zeg maar...bij deze zit het wel heel dichtbij maar heeft voor de hengst zelf niet verkeerd uitgepakt. Het is alleen de vraag wat hij door gaat fokken..dan moet je er dus ook rekening mee houden dat ie bijv. meer Ferro eigenschappen doorfokt dan dat ie zelf heeft. De vraag is of dat wenselijk is voor jouw merrie..

Nog eentje met veel gummi en veer is de jonge Gribaldi x Michelangelo die nu in de verrichting loopt :
http://www.kwpn.tv/hengstenkeuring/chk1 ... =1#s1media

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 11:42

Die had ik inderdaad ook al eens ergens gezien! WAT een achterbeen heeft die hengst zeg. Deze vind ik veel ruimer ogen dan Franklin.
Deze hengst heeft wel dat wat ik bedoel met die lichtvoetigheid. Maar begrijp ik goed dat dit jonge hengsten zijn waarvan we nog niet weten wat ze gaan doorfokken dan??

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:01

Er zijn best wel goede dressuurpaarden gekomen met Alme Z in de pedigree.
Denk aan hengst Rafurstinels en diens zoon Rubels.

Bij deze merrie zul je de massa niet uit het oog moeten verliezen. Ze is teer van bouw en haar bovenlijn komt ook niet al te krachtig over. Ik zou niet een al te luxe hengst gaan kiezen.
Als je een hengst uit de lopende verrichtingen wilt gebruiken (waarom?), dan is de Contango voor jou interessant, net als de Uphill. Die Gribaldi x Michelangelo is echt te weinig paard en de beide Ampere's zijn voor deze merrie te luxe van genen.
Met een Contango-nakomeling kom je ook terug bij de springgenen van de merrie, hetgeen geen nadeel hoeft te zijn omdat paarden dan meer afdruk en kracht hebben in de beweging. Zo kun je ook kijken bij Don Tango (let op, die heeft een rontgenbemerking, iets om wel te weten).

De nafok van Tango en ZiziTop is erg degelijk van bouw en kracht, wellicht dat je met deze bloedgemaakte merrie daar een hele beste nakomeling mee kunt fokken. Ik zocht het iig in die hoek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:12

Met Voice en De Niro bloed wat juist ouderwets is...? denk dat je een tank gaat fokken met de Contango..

Goede bovenlijn is wel een aandachtspunt..Jazz bloed zou ik bij wegblijven,gaat geen souplesse geven en karakter is ook discutabel.

Die Gribaldi zwaart nog wel uit,en inderdaad dit zijn jonge hengsten waarvan er nog geen nafok is..

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 12:12

Bedankt voor je reactie! Ik hoef niet perse een hengst uit de lopende verrichtingen hoor. Sterker nog ik heb liever een hengst waarvan bekend is wat hij doorgeeft in de nafok.

Krijg je als je met springbloed gaat fokken wel de lichtvoetigheid en souplesse die ik toch wel meer erin wil hebben?

(Vergeet trouwens niet dat de merrie hier echt nul spieren heeft omdat ze ondertussen al goed een half jaar niet goed doorgetraind kan worden)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:15

Hangt van de hengst en de bloedlijnen af...weet je al wat er verder achter de merrie zit? is ook handig om te weten als je meer zekerheid wilt hebben wbt het fokken.