hoe rijden jullie welsh cobjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyreos

hoe rijden jullie welsh cobjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 18:43

Hoi
ik heb mijn welsh cobje nu een jaar
en *\o/* ze is best druk met rijden
ze is er al een paar keer vandoor gegaan en dat liep tot nu toe gelukkiv goed af
maar dat gaat een keer fout
nu vroeg ik me af hebben jullie dat ook en hoe pakken jullie dat aan

arvielover

Re: hoe rijden jullie welsh cobjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:42

Hoii,
Ik heb zelf ook een Welsh Cob, ik heb hem nu al 4 jaar, vanaf zijn derde, en ik heb in het begin een aantal problemen met hem gehad met het rijden. Hij ging er, inderdaad zoals je zegt, wel eens vandoor of hij bokte me er steeds af, hij was vooral in de winter en zijn puberjaren lastig, ook was hij en is af en toe nog steeds best pittig om te rijden maar dat vind ik juist wel fijn. We zijn nu super dikke maatjes en hij werkt graag en super hard, ik heb nu met rijden geen problemen meer met hem. Als jullie band vordert en jullie steeds meer op elkaar ingespeeld raken gaat het vanzelf over, je leert haar van zelf wel van binnen en buiten kennen en weet precies wanneer en hoe ze op een bepaalde situatie gaat reageren en dat is erg fijn, want als mijn paard er nu met hoge uitzondering eens vandoor gaat heb ik hem ook zo weer terug. Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb geholpen haha(:

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:56

ik heb er twee. Ook 2 druktemakers. Gewoon gaan met die banaan en van gemiep niet teveel aantrekken :D
Ze doen overigens alles voor me. De merrie is een echte mutsmerrie maar ze loopt wel door als ik zeg dat ze door moet lopen als ze spoken ziet. De ruin is niet zo'n schijtlaars. Werkt graag maar soms iets TE graag. Allebei lopen ze onder het zadel en voor de kar. Heb ook nog een NAS appie en die is echt veel nuchterder.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:00

Ik heb een welsh c'tje van 4 jaar, nu een goeie 2 maand onder het zadel en is ook nogal druk, zeker nu hij conditie begint te krijgen. als hij een keertje wegloopt, gewoon doen alsof er niks is gebeurd en verder rijden :)

Tyreos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 17:53

Oke super bedankt als ik dit zo lees zijn alle cobjes hetzelfde
:D maar wat doen jullie als ze te snel loopt ze is bang vam alles en ik ben ny zo sterk en lang

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:53

ik doe: gewoon handen stil en laag houden, ophouding geven (dus niet blijven trekken!) en trager op en neer gaan. als het is omdat ze van iets schrikt zou ik ze gewoon vooruit laten gaan en wachten tot ze zelf terug trager gaat

Tyreos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 17:06

Bedankt en hoe krijg ik haar mooi volgend
( snap ik ook wel met je teugel en benen duhh) maar het probleem is dus ze is heel gevoelig dus kan geen schopjes of
ophoudingen maken HELP!!

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:11

Tyreos schreef:
Bedankt en hoe krijg ik haar mooi volgend
( snap ik ook wel met je teugel en benen duhh)
maar het probleem is dus ze is heel gevoelig dus kan geen schopjes of
ophoudingen maken HELP!!

Wat bedoel je met dat wat ik dikgedrukt heb gemaakt? Ik rij ook ongeveer 2 keer in de maand op een welsh-cob, maar hij is juist sloom. Hij schrikt wel overal van. Als ik er een maand lang i.p.v. 2 keer in de maand op rij, er elke week op rij, is hij veel minder schrikkerig, en probeert hij me ook niet meer uit.

Tyreos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 17:16

Ik bedoel dat je je pony dan kleine schopjes geeft en ophoudingen met teugels enzo
en ps ik vind het fijner dat een pony wat slomer is dan dat hij er met je vandoor racet lol

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:20

Ik heb de moeder van mijn 1 jarige wel eens gereden. Dat was een hele lieve nuchtere merrie. Daarbij heeft mijn haflinger veel meer bloed.
Jaarling toont ook redelijk rustig en laat zich niet zo snel gek maken. ze is ook extreem mensgericht. Ben benieuwd hoe ze over drie jaar is bij het beleren.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:21

Schopjes geven hoeft ook niet, dat gaat ze alleen maar sneller :). Maar kleine ophoudingkjes geven is misschien wel een goed idee. Misschien is het handig om er een volwassene met ervaring bij te halen, of proberen om les te krijgen.

arvielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:52

Je kunt proberen om steeds met je teugels wat ophoudingen te geven of lichte druk te zetten terwijl je met je sporen een kleine kneepje in haar zij geeft, als ze naar beneden gaat gelijk je hand ontspannen, zo gaat ze uiteindelijk naar je been lopen. Mijn Welsh is ook heel gevoelig maar met sporen rijden gaat prima, zolang je ze er maar geen schoppen mee geeft! Gewoon rustig een beetje drukken en haar goed op je been rijden, dan heb je er later ook niet zo veel problemen mee dat ze te veel naar je hand rijd en dus gaat zwabberen en slingeren met haar lijf als je haar op je been wilt gaan rijdenx

Tima1512

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:41

Ze is vaak braaf op de heel weg en op de terugweg is ze een sneltrein *-:)

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:33

Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum! En ik heb een welshcob van 8 jaar oud genaamd Nesse's Duke! Onder een aantal wel bekend van jullie denk ik! Hij is nu bijna 3 maanden van mij en ook mij probeert hij elke keer weer uit als ik er op zit! Hij heeft me er 1 keer afgegooid (beetje eigen schuld)... Ik ben van mening dat als (nes in dit geval) elke dag beweging krijgt en die conditie is er dat hij wel rustiger gaat worden... En dan beweging als in rijden niet in de stapmolen of longeren maar echt werken! Morgen gaat mijn pracht kerel naar een super de luxe stal met alles er op en er aan en mag hij gaan werken ook!
Dus ik ben heel benieuwd hoe hij dan gaat doen, en of ik zijn karakter een beetje goed ingeschat heb in de afgelopen maanden!

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:37

Hee lieve mensen ik had even een vraag een beetje of-toppic, Maar
Ik ben zelf zegmaar 15 jaar.. (1,66 groot ofnoujha groot :+
Ben sinds kort echt even serieus aan het kijken naar een paard/pony.
Enne ik ben gek op welshe.. en sinds kort dus ondenkt dat er Welsh-Cob bestaat :P
Mijn vraag was hoe groot zijn ze precies? en wie van 1,66 rijd er ook op?
Alvast bedankt :D

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:39

die van mij is 1.36 en ik ben 1.65... past prima :)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:40

NessesDuke schreef:
die van mij is 1.36 en ik ben 1.65... past prima :)

En is dat dan ongeveer de gemiddelde lengte? ben je echt niet groot? :o
Ja sorry (ben niet heel bekend in het ras kwa de hoogte, ze hebben ook wel een flinke bouw etc maar toch :)

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:44

ik moet je ook eerlijk bekennen dat dit mijn eerste welshcobje is... Maar ik kom denk ik maar max 10cm onder me pony vandaan

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:49

NessesDuke schreef:
ik moet je ook eerlijk bekennen dat dit mijn eerste welshcobje is... Maar ik kom denk ik maar max 10cm onder me pony vandaan

Owh oke,
Ja kwil gewoon dat in verhouding goed past.. niet dat ik de pony hinder etc
Bedankt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:54

De cob van ons is 155 stm. Daar past iemand van 170 nog makkelijk op, omdat ze zo fors zijn.
Qua karakter is het een superpony. Werkt graag voor je. Multifunctioneel, leuke dressuurpony, leuke springpony. Waarschijnlijk ook een prima menpony. Buiten geen pony voor beginnende ruiters. Hij is dan gewoon (vooral in de winter) errug fris en sterk. Niet eentje die bokt of zo maar erg wakker. Alleen of met zn tweeen goed te rijden, maar in een groep..... }:) Hij is niet overdreven bang. Goed verkeersmak. Maar wel van de "geluidjes". Dus ritselende dingetjes etc, ja dan staat ie ff achterstevoren of springt de bosjes in _O- _O-. Doe je gewoon een oornetje om, dan is dat een stuk minder. Hij is wel betrouwbaar, echt een vriendje. In de bak kun je er iedereen opzetten. Ook kleine kindjes.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:01

Babootje schreef:
De cob van ons is 155 stm. Daar past iemand van 170 nog makkelijk op, omdat ze zo fors zijn.
Qua karakter is het een superpony. Werkt graag voor je. Multifunctioneel, leuke dressuurpony, leuke springpony. Waarschijnlijk ook een prima menpony. Buiten geen pony voor beginnende ruiters. Hij is dan gewoon (vooral in de winter) errug fris en sterk. Niet eentje die bokt of zo maar erg wakker. Alleen of met zn tweeen goed te rijden, maar in een groep..... }:) Hij is niet overdreven bang. Goed verkeersmak. Maar wel van de "geluidjes". Dus ritselende dingetjes etc, ja dan staat ie ff achterstevoren of springt de bosjes in _O- _O-. Doe je gewoon een oornetje om, dan is dat een stuk minder. Hij is wel betrouwbaar, echt een vriendje. In de bak kun je er iedereen opzetten. Ook kleine kindjes.

Haha even je profiel doorgespikkelt!
wat een knapperd zeg haha echt een stoer koppie erop haha,
Bedankt :)

Tyreos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 19:15

Mijn welshje is juist rustig in een groep
En minder druk in de winter dan in de zomer
En ze is ook wel een beetje van de vreugdebokjes op het strand voorderest ook lief mrt

Tyreos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 19:17

:P Sorry nog wat vergeten ze is lief met kleine
Kinderen

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:18

BobbieLover schreef:
Hee lieve mensen ik had even een vraag een beetje of-toppic, Maar
Ik ben zelf zegmaar 15 jaar.. (1,66 groot ofnoujha groot :+
Ben sinds kort echt even serieus aan het kijken naar een paard/pony.
Enne ik ben gek op welshe.. en sinds kort dus ondenkt dat er Welsh-Cob bestaat :P
Mijn vraag was hoe groot zijn ze precies? en wie van 1,66 rijd er ook op?
Alvast bedankt :D

Mijn Welsh Cob is 1.44m en ik ben zeker 1.75m (volgens mij nog wel groter :P) en ik pas ook nog prima op mijn pony, maar als ik jou was zou ik wel naar een pony van 1.40m + gaan kijken. Staat toch wat netter, en dan heb je ook langer plezier van je pony. :)

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:19

Babootje schreef:

Precies mijne. :j