Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
). Ook daar vielen de grote verschillen me op. Maar toch ook de hoge prijzen.Salsa schreef:Tussen de 5000 en 10.000 euro heb ik ze inderdaad al veel gezien. Niet normale prijzen meer vind ik.
Voor een veulen met een redelijk normale achtergrond vind ik 2000 euro wel nog te doen. Maar voor een kruising vind ik het weer te veel geld zoals de markt er nu bij staat.

Moratoetje schreef:Het hangt ook af van het dekgeld (KWPN praat ik over) als je al meer dan € 2.000 dekgeld heb betaald, ga je je veulen niet zomaar verkopen beneden de € 3.000,00 en dan heb je nog verlies. Fokken kost veel geld, dat wordt wel eens vergeten.
Verder is de lijn belangrijk bij het bepalen van de prijs: een veulen uit een bewezen lijn zal vaak duurder zijn dan een veulen uit een gewoon simpel lijntje. Persoonlijk vind ik tussen de € 3.000 en € 4.000 voor een redelijk goed KWPN-veulen uit een redelijk goede lijn wel normaal. Uitschieters heb je altijd, € 10.000 of meer voor een veulen is eigenlijk niet normaal.
Salsa schreef:Dat viel mij ook al op ja.
Veulens met niet een heel bijzondere afstamming voor 1500 a 2000 euro vind ik gezien de markt erg veel geld. Daar koop je inmiddels ook een leuke beleerde KWPNer voor. Een veulen blijft toch ook voor de koper een gok en zitten aardig wat kosten aan.
Laatst een heel leuk veulen gezien (hengstje) met wat een aparte kleur en daar vroegen ze gewoon al 2750 voor ivm kleur en niet eens zo zeer voor de afstamming (was overigens van Charmeur)
Donja schreef:A.s. zaterdag is er een veiling van het westerkwartier, daar gaan de veulens voor leuke bedragen weg (de duurste was vorig jaar rond de 4000, gem lag de prijs rond de 1500)
Presentatie begint om half 5, aansluitend om 7 uur (avond) de veiling. Dus als je iets leuks zoekt voor een normaal bedrag...
Donja schreef:A.s. zaterdag is er een veiling van het westerkwartier, daar gaan de veulens voor leuke bedragen weg (de duurste was vorig jaar rond de 4000, gem lag de prijs rond de 1500)
Presentatie begint om half 5, aansluitend om 7 uur (avond) de veiling. Dus als je iets leuks zoekt voor een normaal bedrag...

Dees schreef:Het dekgeld van 650 euro is anno 2013 erg laag te noemen.
Anno 2013 is 900-1.000 euro de norm. Iig wel voor KWPN rijpaarden niet-Gelders.
(je kunt je afvragen hoe en waarom een dergelijk hoog dekgeld normaal is geworden, maar dat is een heel andere discussie)
Maar om zo een beeld te geven dat zelfs bij zo een 'laag' dekgeld, je vaak minimaal wel op het dubbele uiteindelijk uitloopt
Mensen willen dat nog wel eens onderschatten.
Helemaal niet als jij op een professionele manier met liefde en hart voor de zaak een correct veulen op de markt brengt. Fokt er niemand meer, dan is de paardensport/paardenbusiness snel afgelopen.
Het is een grove lijst , wat wel zo'n beetje covered wat het inhoudt om een veulen te fokken denk ik
Ik betrapte mezelf er een aantal jaren terug ook op hoor, pffff €2000 voor een veulen ? Dat doe je toch niet ? Nu ik het een aantal keer zelf heb gedaan, praat ik wel even anders
Bij de vorige merrie iets minder fortuinlijk geweest en merrie en veulen een week op de kliniek gehad, kosten liepen zo op naar de €1000+