Mijn oude fokmerrie Atlanta (Airport x Wendland II) heeft op basis van de nakomelingen die oud genoeg zijn om hoog niveau te lopen in de sport de punten voor het prestatiepredikaat behaald!! (en er komen nog twee aan die ook veelbelovend zijn) Top; dus ik (trotse, kleine en onbekende fokster in loondienst) informeren bij het KWPN hoe ik dat predikaat bij haar naam moet krijgen. Haar nakomelingen in mijn bezit (geweest) hebben allemaal een gewoon geel VB (veulenboek) papier van het KWPN en kunnen dus zo in het stamboek worden opgenomen zonder aanvullende onderzoeken.
Zelf staat Atlanta als hauptstütbuch merrie geregistreerd bij het Hannoveraner stamboek (gelijkwaardig fokdoel als het KWPN) en ze heeft voor de opname in het hauptstütbuch ook een aanlegtest met voldoende af moeten sluiten. Bovendien moeten ze exterieurmatig een kwaliteit hebben vergelijkbaar bij het Ster predikaat van het KWPN in die tijd.
De merrie is 25 jaar oud, kerngezond, maar oud natuurlijk en met pensioen al een paar jaar, maar ze is er nog en ze loopt nog altijd rad! Moet kunnen denk je dan en het KWPN wil toch graag dat mensen met de paarden naar de keuring gaan, nou; dan moeten we daar maar eens even een zet van hebben.
Ik zou haar dus aan bieden voor opname in het stamboek bij het KWPN. Thuiskeuring leek mij de beste optie, dus thuiskeuring opgegeven.
Nu blijkt dat ze dan nog röntgenologisch gekeurd moet worden, een cornage onderzoek zou moeten ondergaan en (jaja, nu komt het:) een verrichtingstest of sportprestatie neer moet zetten..!!! De nakomelingen hoeven niet aan deze eisen te voldoen, maar deze 25 jaar oude, gezonde, maar hoog bejaarde fokmerrie die al meerdere nakomelingen hoog in de sport heeft lopen en die dus kerngezond zijn moet het wel. Ook moet ze op deze leeftijd nogmaals een test lopen onder het zadel?? De test heeft ze al gedaan bij Hannover, de resultaten zijn zo op te vragen lijkt mij, bewijs staat op haar papier, ze heeft in mijn ogen wel bewezen dat ze gezonde paarden fokt, deze fokproducten worden wel zonder toestanden opgenomen; ik zie er geen logica in.
.....
Enigszins gedesillusioneerd heb ik haar dus maar weer terug getrokken van de thuiskeuring. Het KWPN zit blijkbaar niet te wachten op dergelijke merries die bewezen gezonde sportpaarden fokken. .
Kortom: Het lidmaatschap bij het KWPN is wederom weg gegooid geld gebleken.
Afzender: Een teleurgestelde fokster die al haar schaarse spaarcenten steekt in het fokken en in de sport uit laten brengen van de door haar gefokte KWPN geregistreerde sportpaarden en daar totaal geen waardering voor krijgt van het stamboek waar ze in de jaren al honderden euro's aan lidmaatschap voor heeft betaald.