Exterieurbeoordeling Lambada-merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dakario

Exterieurbeoordeling Lambada-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 10:07

Ik ben echt een leek in exterieur. Daarom vraag aan bokkers (en kenners). Wat vinden jullie van het exterieur van mijn paard? Is het waardig om merriekeuring mee te doen?

Info:
- afstamming: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/443638
- grootte: 172 cm

Stel dat ik volgend jaar een hengst erop wil zetten. Welke hengst zou haar minpunten verbeteren en pluspunten behouden?

minpunten:
- diepe schoft
- geen koel hoofd --> gaat bij elke sprong nadenken
- vlakke sprong --> weinig bascule

pluspunten:
- veel vermogen in achterhand --> hoogte is geen probleem voor haar bv. 160 cm springen.
- goede draf
- super karakter

Aantal foto's ter illustratie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hengsten met Diamant de semilly- en numero uno-bloed genieten mijn voorkeur.
Voorwaarden hengst:
- koel kop
- springtechniek verbeteren met name bascule
- maat maakt niet uit want maat zit genoeg in de merrie
- commercieel
- BWP en/of KWPN, andere mag ook
- jonge hengsten mogen ook

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:42

Emerald vant Ruytershof:

-diamant bloed
-cool in de kop
-goede springtechniek
-commercieel

emily68

Re: Exterieurbeoordeling Lambada-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:44

Cream on Top van Zangersheide

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 14:16

Dank voor de antwoorden. Emerald is inderdaad een goede hengst. Maar 1500 euro voor 6 diepvriespogingen is wel veel. Ik weet niet of merrie vlot drachtig raakt. Indien wel zou ik het zeker doen.

Cream on top is wel mooie hengst maar ik hoor er niet veel over die hengst? Loopt die nog wedstrijden?

Kan iemand exterieurrapport maken over mijn paard? Of hebben jullie nog extra info nodig?

nog een hengst op het oog: Jilbert van 't ruytershof. Past hij bij mijn merrie?

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:50

Zo wat ik van de foto's kan afleiden: mag een mooiere halsvorm bovenaan hebben, hals die mooier uit de borst komt, misschien iets meer front. De schoft vind ik niet diep, maar eerder wat kort, die zou wat verder mogen doorlopen. En misschien een iets minder hellende croupe, maar dat is ook kwestie van smaak.

Ik vind Jilbert wel een hengst om in het oog te houden, maar ik denk qua schoft dat die jouw merrie niet gaat verbeteren.

Emerald had ik ook in gedachten, maar begrijpelijk dat je dat risico niet wil nemen dan.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:03

xxx88 schreef:
Emerald vant Ruytershof:

-diamant bloed
-cool in de kop
-goede springtechniek
-commercieel

was ook mijn gedachte!
verzekerd van een mooie voorbeentechniek!

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:31

Elvis Ter Putte misschien? Of Emerald's zoon I'm Special De Muze?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:56

Jilbert van het ruytershof mss?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 06:06

Verbeteren die hengsten het schoudergebruik?

Tip van een fokker : numero uno

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 15:04

Iemand die iets zegt over exterieur van mijn paard? Ik wil weten of mijn merrie tijdens merriekeuring een label kan halen?

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:02

Het is te zien van welk stamboek. Persoonlijk zou ik dan eens naar de BWP fokkerijdag gaan kijken. Daar is de nationale merrieprijskamp en dan kan je beoordelen wat voor paarden daar zoal komen en of jouw merrie tussen die paarden past...

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:57

Op foto 1, denk ik dat die iets ongelukkig staat, kan hieruit niet goed afleiden hoe de stand is als ze goed staat.
Verder, zeker goed idee,numero uno :D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:52

vind zelf dat ze nou niet bepaald een super exterieur heeft dus een klein beetje je "droom " om een ideaal springpaard eruit te fokken toch een beetje terugschroeven
met Numero uno ga je ook geen koel hoofd krijgen , die denken ook na ;)
je filmpje doet het niet dus kan niet veel zeggen over het springen vd merrie
het sperma van Emerald is van hele goede kwaliteit dus echt een risico vind ik het niet ..dat kan je ook met vers hebben helaas

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 09:28

Ok, Ik voel mij niet verplicht om ermee te fokken hoor. Ik heb sportpaarden genoeg maar ik wil gewoon weten of dat een risico is. Normaal gezien is ze te koop maar door haar denkwerk is ze moeilijk verkoopbaar ookal heb ik steeds goede resultaten behaald of slechte resultaten. Op ene wedstrijd springt ze de pannen van de dak ook bij 130 cm. Op andere wedstrijd heb ik terug slechte resultaat. Dus zeer afwisselend. Ik heb een andere merrie staan (door ons gefokt) altijd in prijzen gevallen. Misschien dat ik dan beter met die tweede merrie fokt? Is een Bonheur x Fantastique x Wendekreis --> volgens mij te oud bloed.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:31

ehhh, bloed kan nooit te oud zijn......maar je merrie is van deze foto's uit moeilijk te beoordelen en er is geen filmpje, dus de springtechniek is ook niet goed te beoordelen zo.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 09:34

Ok vanavond zet ik de films erop!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:59

Qua exterieur zou ik van deze merrie idd niet al te hoge verwachtingen koesteren..vindt haar rug nogal strak en bol en neigt bijna naar een lichte karperrug. Tezamen met een zeer hellend kruis..lijkt me dat de merrie souplesse en een goed ruggebruik een beetje mist.Beenwerk lijkt ook vrij grof te zijn en zou mooier kunnen zijn. Hoofd en hals vindt ik dan weer prima..filmpje zou meer duidelijkheid geven.

Als je fokt let dan vooral op de rug,achterhand en beenwerk van de hengst..

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:34

oud bloed geeft toch niet, Dakario, om een "ideaal springpaard" te fokken.
Tis uiteindelijk de merrie die telt, of dat nu een goed of een minder aansprekend papiertje is.

Als de merrie constant presteert op een deftig niveau & ze wil werken voor je, dan zou ik het zeker aandurven om eens te fokken.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:01

Hoe is haar karakter dan Dakario?
Ik heb haar moeder goed gekend. Die is heel recent gestorven... Dat was wel een heel compleet paard eigenlijk, ze miste enkel wat bloed. Die had een super galop, veel lengte in het lijf, schuine schouder. Heel gemakkelijk in omgang maar bij het rijden ook eentje die je met respect moest behandelen. Heeft Z gesprongen en dressuur gelopen meen ik.

De 2 Taubers uit diezelfde moeder (halfbroers dus) waren beide super koel, maar wel erg groot. Eentje loopt nu internationaal eventing :j Zeker geen verkeerde paarden qua bouw maar ook te weinig bloed.

Winningmood uit dezelfde moeder is ook wel een denkertje maar wel een heel net paard hoor. Zit leuk in elkaar, is 1.65m groot ongeveer. Is 6jaar en springt nu 1.20-1.25m ongeveer. Dat is wel een echt bloedje :j En dies heel braaf, anders ging ik er niet mee wandelen :+

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:08

Misschien is Adorado wel iets? :)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:22

Umeo schreef:

Is al omschreven door TS.
Pluspunten van de merrie zoals aangegeven, geven een goede basis voor het fokken van een goed sportpaard.
Merrie is niet neerwaards gebouwd, dat zie je vaak anders bij spring paarden. Ook een plus vind ik.
Juist een hengst nemen die nuchter is, maar al hoe wel de beste springpaarden wel iets gek moeten zijn, om ook te willen springen.
Zou juist meer een allround kunnen nemen, zoals flemming daarin bewezen is en nuchter is die. ;)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 11:24

Umeo schreef:
Ik heb haar moeder goed gekend. Die is heel recent gestorven... Dat was wel een heel compleet paard eigenlijk, ze miste enkel wat bloed. Die had een super galop, veel lengte in het lijf, schuine schouder. Heel gemakkelijk in omgang maar bij het rijden ook eentje die je met respect moest behandelen. Heeft Z gesprongen en dressuur gelopen meen ik.

De 2 Taubers uit diezelfde moeder (halfbroers dus) waren beide super koel, maar wel erg groot. Eentje loopt nu internationaal eventing :j Zeker geen verkeerde paarden qua bouw maar ook te weinig bloed.

Winningmood uit dezelfde moeder is ook wel een denkertje maar wel een heel net paard hoor. Zit leuk in elkaar, is 1.65m groot ongeveer. Is 6jaar en springt nu 1.20-1.25m ongeveer. Dat is wel een echt bloedje :j En dies heel braaf, anders ging ik er niet mee wandelen :+

Devi heeft zeker genoeg bloed (je kan er uren mee rijden zonder dat die moe wordt). Alleen is ze wat sensibel en nog steeds schrik van mensen als ze getraind wordt. Ik weet niet van waar ze dat haalt maar dat doet ze steeds toen ik haar had. als er iemand bij de sprong staat (ernaast, ervoor of erachter) springt ze niet. als de sprong vrij staat gaat ze als de ware naartoe. Dus wel karakterpaard volgens mij. Als ik ga wandelen neem ik altijd Devi mee, die is heel nuchter met wandelen en altijd actief wandelen. Dus niet een paar dat je constant moet benen geven.
Ben nu filmpje gaan uploaden. dan kunnen jullie zien hoe ze is. Ik ben wel geen profruiter hoor dus let gewoon niet op mijn houding maar ik probeer de paarden niet in de weg te staan.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 12:58

Ik zit nu te kijken naar een aantal hengsten zoals
- Jilbert vh Ruytershof
- Elvis ter Putte
- Bamako de Muze
- Chelltago
- Lupicor
- Thunder vd zuuthoeve --> deze zal ruggebruik niet verbeteren
- Vigo d'arsouille --> nog te duur voor eerste keer
- Numero Uno --> nog te duur voor eerste keer

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:42

En waarom geen Heartbreaker-bloed. Op zo'n grote, ietwat klassiekere merrie?

Trouwens, ik ben wel fan van Scendro. Da's iets helemeaal anders, maar dat wordt imo ook een topper.

Edit : of Fantomas de Muze...

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:24

Geen heartbreaker bloed erop, juist niet vanwege het karakter, krijg je zie niet makkelijker van.
Denk dat je daar juist meer een nuchtere karakter tegen over moet zetten.
Als ik kijk naar onze van Sunny (v.heartbreaker) rij je niet zo op weg ;)