is er nog een hengst met een bijz kleur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stroobosje

is er nog een hengst met een bijz kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 20:32

Ik heb een haflinger van 11jaar ( Lady) waar wij 3 keer een haf veulentje bij hebben gefokt. ze geeft mooie veulens en is een goede moeder. Lady is vooral als ze gaat verharen erg donker ( zie foto ) dus ik vermoed dat ze het sooty gen heeft. maar ik heb nog niet zoveel verstand van genetica. Het lijkt ons leuk om nu eens een kruising te fokken en ik wil dan gaan voor een bijz kleur. zelf vind ik bv zilverappelzwart erg mooi. Maar de rockys die dat vererfen wonen volgens mij allemaal in het buitenland. Mijn merrie is 1.54 en graag wil ik een hengst met ongeveer die maat. Lady heeft een lange rug, dus dat moet die hengst natuurlijk niet hebben. Ook is mijn merrie best dominant dus dat moet niet versterkt worden. Wie heeft tips???
Ik heb nog geen geweldige standfotos van haar, dus hoop ik dat deze fotos ook duidelijk genoeg zijnAfbeeldinghttp://www.mijnalbum.nl/Foto550-BSFENHWB.jpg

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 19:28

Er bestaan verschillende hengsten met zg bijzondere kleuren ...

Maar welke 'kleuren' wil je? Welke 'rassen' komen in aanmerking? Moet de hengst ggk zijn? Wil je papieren bij het veulen?
Welke richting wil je fokken: recreatie, dressuur, springen?

Je geeft al aan +/- 154 cm wat maat betreft dus wil je eigenlijk een E-pony maat hengst ? Of wil je ook hengsten die groter zijn (meer keuze)?

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 19:57

Ik vind dus zilverappelzwart erg mooi, maar silverbuckskin, wildkleur of valk vind ik ook erg ,mooi. Ik heb ook al gekeken op de site van kinskystables en die valkhengsten vind ik ook erg mooi, maar ik kan ze niet aanklinken, dus kan ik niet meer informatie krijgen. Ik houd niet van cremello of perlino. Ik weet niet hoe het met papieren werkt als je een kruising fokt. En ik denk dat het veulen niet voor de verkoop zal zijn maar gewoon voor eigen recreatief gebruik. Rijden en mennen. Als de hengst helemaal gezond is en een lief karakter hoeft hij wat mij betreft niet goedgekeurd te zijn. De hengst mag best wat groter zijn maar ik denk dat 1.60 wel de grens is want ik wil niet dat mijn merrie er kapot aan gaat. Ik hoop nu genoeg informatie te hebben gegeven, anders hoor ik het wel, ben benieuwd naar jullie reacties

Anoniem

Re: is er nog een hengst met een bijz kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:00

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 20:25

Dat is idd een erg mooie hengst, en kan erg mooi lopen. Maar wat voor kleur kan ik dan verwachten bij een veulentje, is er dan 100% kans op palomino?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:27

Zal gewoon een palomino worden idd, waarschijnlijk iets slanker dan een gemiddelde haflinger, maar verder weinig verschil. Er loopt hier in de streek een haflinger x PRE en ik zie om eerlijk te zijn weinig verschil :o

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 20:32

Daar was ik al bang voor, dan zou ik net zo goed voor een haflingerhengst kunnen gaan, al is de hengst nog zo gaaf, hij is niet bijzonder genoeg in combinatie met een haf, denk ik

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:35

met de rocky waar mijn merrie mee wordt gedekt heb je kans op meerdere kleuren, waaronder black, smoky black, silver black en silver smoky black (de hengst is Rocky Mountain Sam's Dusty Shadow). Maar dan heb je maar 25% kans op silver black (zilverappelzwart) want alle kleuren hebben evenveel kans :j als je silver smoky black ook bijzonder vind heb je dus 50% kans op een bijzondere kleur, als je smoky black bijzonder vind heb je 75% kans :D

http://www.gangenpaardenreestdal.nl/ind ... ngsten/sam

Sam is namelijk homozygoot zwart en jouw merrie draagt geen bruin als haflinger zijnde neem ik aan :) dus die is non-agouti.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:26

Als je 100% zeker een veulen met een verdunningskleur wil moet je met een cremello of perlino hengst dekken. Met valk of palomino hengsten heb je altijd de kans dat het veulen een "normale" kleur krijgt.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:37

stroobosje schreef:
Dat is idd een erg mooie hengst, en kan erg mooi lopen. Maar wat voor kleur kan ik dan verwachten bij een veulentje, is er dan 100% kans op palomino?

Nee je hebt dan 50% kans op een palomino en 50% kans op een vos.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:59

Hou er aub rekening mee dat de meeste Haflingers homozygoot zijn voor Agouti ... dus de kans op een zwart/smokeyblack+/zwart-zilver zeer gering zijn.

Als je gaat dekken met een zilver dragend hengst, en heel ZEKER als het een homozygoot zilver is, vraag naar de resultaten van zijn ogen tests! Want het is bekend dat zilvers oog problemen in de vorm van cysten enz hebben. Een verantwoordelijke fokker heeft deze testen gedaan, eentje die dit onderwerp wegwimpeld fokt alleen op kleur.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 27-08-13 09:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:59

Waarom probeer je geen grote luxe appaloosa ?
Wij hebben een schitterende hengst staan met zeer goede papieren.
Pb me maar als je fotos en afstamming wilt weten.
Hij gaat nu naar de keuringen toe.

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 09:05

Peterina schreef:
Hou er aub rekening mee dat de meeste Haflingers homozygoot zijn voor Agouti ... dus de kans op een zwart/smokeyblack+/zwart-zilver zeer gering zijn.

Als je gaat dekken met een zilver dragend hengst, en heel ZEKER als het een homozygoot zilver is, vraag naar de resultaten van zijn ogen tests! Want het is bekend dat zilvers oog problemen in de vorm van cysten enz hebben. Een verantwoordelijke fokker heeft deze testen gedaan, eentje die dit onderwerp wegwimpeld fokt alleen op kleur.

Maar ik heb hier op bokt al wel een paar kruisingen met haflinger gezien waar een zilverappelzwart veulen uit kwam, hoe zit dat dan? Bv van succubi, die heeft een geweldig paard gefokt, maar helaas is die hengst verdwenen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:52

Er zijn bepaalde families van Haflingers die niet homozygoot zijn voor Agouti maar het grotendeels is dat wel. Je moet net het geluk hebben dat je merrie niet homozygoot is voor Agouti en dan kan je een zwart-zilver gekleurd veulen krijgen. Trouwens zilverappelzwart is geen juiste beschrijving, want de 'appels' heeft niet met het kleur te maken.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:51

stroobosje schreef:
Ik vind dus zilverappelzwart erg mooi, maar silverbuckskin, wildkleur of valk vind ik ook erg ,mooi. Ik heb ook al gekeken op de site van kinskystables en die valkhengsten vind ik ook erg mooi, maar ik kan ze niet aanklinken, dus kan ik niet meer informatie krijgen. Ik houd niet van cremello of perlino. Ik weet niet hoe het met papieren werkt als je een kruising fokt. En ik denk dat het veulen niet voor de verkoop zal zijn maar gewoon voor eigen recreatief gebruik. Rijden en mennen. Als de hengst helemaal gezond is en een lief karakter hoeft hij wat mij betreft niet goedgekeurd te zijn. De hengst mag best wat groter zijn maar ik denk dat 1.60 wel de grens is want ik wil niet dat mijn merrie er kapot aan gaat. Ik hoop nu genoeg informatie te hebben gegeven, anders hoor ik het wel, ben benieuwd naar jullie reacties

Een cremello of perlino-veulen ga je nooit krijgen uit een haflinger, aangezien die geen crème-gen voeren.
Wel heb je met een cremello gegarandeert palomino, met een perlino krijg je valk, palomino of smokey black.
Onze hengst perlino Welsh cob hengst combineert aardig met haflingers.
Misschien ken je wel TiSento en Fiore van Cynthia hier op bokt.
Je kan hem bekijken op www.perlinowelshcob.webs.com

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:41

Wat zijn je plannen met het veulen? Is het veulen voor jezelf? Wat wil je er mee gaan doen als het groot is? Alleen boscrossen of misschien ook een beetje dressuren? Rijd je western of houd je misschien van springen?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:47

pidoro schreef:
Waarom probeer je geen grote luxe appaloosa ?
Wij hebben een schitterende hengst staan met zeer goede papieren.
Pb me maar als je fotos en afstamming wilt weten.
Hij gaat nu naar de keuringen toe.

Hier zat ik dus ook meteen aan te denken, een mooie stippel :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:43

Correct me if I'm wrong, but heeft TS met een fewspot hengst niet gegarandeerd een stippelveulen?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:09

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:26

Kent iemand misschien ook de rocky mountain hengst Spirit? Hij staat in Duitsland, maar het sperma kan opgestuurd worden, het blijkt dat ik bij hem kans heb op zilverappelzwart of zwart. Nu vraag ik me af of ik meer kans heb op lichte manen omdat mijn merrie ook blond is? Of werkt het niet op die manier? Van Cynthia vind ik de paardjes ook erg mooi, vooral Fiore. Dus die hengst zal wel in mijn gedachten blijven.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:31

Is het de hengst van Toril? Die heet toch Snow of is dit weer een andere. In Duitsland staat namelijk ook een een homozygoot zilvere hengst. (die ik hierboven dus noem). Je hebt niet meer kans op silverappel zwart omdat je merrie blond is hoor :n

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 19:22

Nee hij staat bij mireille van Meer, Risky stond bij Toril, maar die is verkocht naar mireille van Meer, alleen die dekt alleen aan de hand. Helaas

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:46

Rick bedoelde ik eigenlijk niet, ze heeft ook Snow. Ik wist niet dat Rick verkocht is! had je mijn eerste reactie nog gezien bovenin dit topic?

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 13:59

set_elkol : ja, sorry dat ik niet gereageerd had, maar ik had je reactie wel gezien, hoor. ik ken leonie wel want we wonen maar een paar km van elkaar vandaan. Ik vind smokey black niet altijd bijzonder ( sommige uitzondering wel hoor) Vaak lijkt het gewoon donkerbruin. maar Sam is wel bijzonder, hij is ook wel een optie ( omdat hij gelukkig wel groter vererfd dan hij is) maar ik was mij aan het orienteren wat er nog meer mogelijk is. omdat er zoveel kleurtjes zijn die mooi en bijzonder zijn. Je noemde nog Snow, maar geeft die zilverappelzwart door? En als ik nou de kleurgenen van mijn merrie laat onderzoeken, kan er dan met meer zekerheid gezegd worden wat de uitkomst zal zijn van een combinatie of blijft dat bij een haflinger hetzelfde? hoe kan het dat jij er zo veel verstand van hebt? Heb je je er in verdiept of een studie naar gedaan ofzo?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:45

Ja Snow is homozygoot silver black dus volgens mij heb je dan 100% kans op een silver black :j maar ik weet niet of ze rassen van buitenaf dekt, ze heeft er wel arabieren mee laten dekken. Snow is van Toril Strooper
http://rockymountainhorses.nl/