Veelzijdige fjorden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

Veelzijdige fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 19:19

wat vinden jullie? Zijn fjorden de veelzijdigheid zelve? ;)

Mijn leraar zegt dat ze alleen maar goed zijn om dik te worden
in de wei en niks anders als nut hebben. Wat vinden jullie?

Groeten Elise

Nies_

Re: Veelzijdige fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:56

Wat voor leraar is dat dan?

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:58

Ik zou even zoeken op bokt, er lopen heel veel topics over de veelzijdigheid van fjorden... ;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:00

Tja, je vind overal mensen met een plaat voor de kop, ook onder leraren, heeft iets te maken met tunnelvisie...

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 08:47

Mijn leraar dierengedrag

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:57

Hahhaha dat is een deel van een veelzijdige fjord. Grapje. Fjorden zijn vreetzakjes. Veelzijdig zijn ze zeker. Buitenritten, bos, springen, dressuur, endurance. Vanalles!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:37

Kijk maar even in mijn profiel (en onderschrift) :D

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:41

Een leraar duits beweerde mij dat paarden de domste dieren waren :n ze weten niet waar ze over praten :)

Fjorden zijn zeker veelzijdig!

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:43

Dressuur- én showpaard Guus: http://www.superguus.com/
Ik weet niet hoe het met springen zit, maar het ligt er natuurlijk altijd aan hoe je Fjord is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:46

elisedcl schreef:
Mijn leraar dierengedrag
Wauw, wat een... *bokt-censuur*! :\
Ik zou tegen hem zeggen dat dat vooroordeel ook voor hem geld, maar i.p.v gras zou ik bier zeggen. :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:51

De mijne is ook heel veelzijdig, maar twee kanten daarvan werken toch wel het beste:
De voorzijde waar het eten in gaat :9 en de achterzijde waar de mest uit komt :))

Nee gekheid natuurlijk, het is niet voor niets mijn lievelingsras ( samen met de al even veelzijdige shetlander ) +:)+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:06

elisedcl schreef:
Mijn leraar dierengedrag

Lekker laten praten joh :) Aan de eene kant kan ik me ook wel wat bij zo'n vooroordeel voorstellen, de meeste fjorden zijn gewoon moddervette grasmaaiers. Degene waar ik gestald sta had ook een grote hekel aan fjorden, maar zij vindt Angel nu toch echt heel leuk. :) Daarnaast is ze ook echt wel veelzijdig, als ik dressuur rij krijg ik het ene compliment na het andere en met springclinics heb ik ook nog niks als complimenten over haar techniek gehoord. Nou denk ik niet dat mijn fjord toevallig zo fantastisch is dus ik denk echt wel dat ze wat kunnen, het is alleen maar wat je er mee doet.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:58

Goh, herken dat wel
Waar wij vroeger op stal stonden (met hun knotjespaarden enzo) waren wij de enige met een fjord. En een wintergast (kwam enkel om te overwinteren) die verklaarde onze fjord (op 2jarige leeftijd) slachtafval. Hij wou ze zelfs direct naar het slachthuis brengen, zonde van de stal die voor een 'goed' paard kon verhuurd worden.
2 jaar later die pipo nog tegen gekomen en mijn man heeft hem even getoont dat ons slachtafval beter kon springen dan zijn wedstrijdpaard. *D

Ondertussen is dat slachtafval super veelzijdig op 8 jaar.
Wil je dressuren (ook wel vechten, maar kom) dat gaat.
Wil je springen, no problem. Ze gaat ongetraind met gemak over 1m.
Wil je western rijden. dat gaat, doet mijn man nu vooral met haar.
Wil je wandelen? doet ze heel graag en goed. Gaat met gemak 30km doen op een dag.
Wil je racen (kan ze ook namelijk)? Dat is voor haar ook heel leuk, zeker tegen nog andere paarden. gegarandeerd dat ze wint (laatst nog gewonnen van een quarter. githa had een pieksnelheid 58.75km/u in het versnellen, gemiddeld over 2km had ze 44km/u gelopen, dus voor een fjord toch wel snel hoor.)
Wil je weg met de koets? ook geen probleem, gaat met de hoefjes in de neus.

Wat moet ze nog kunnen?

Jij maakt je paard. Jij beslist wat je hem gaat leren.

Dus laat die vent maar zeggen en in zijn droomwereld leven. Of je nodigt hem uit voor de fjordencrossles? Mag hij ook eens kijken hoe de fjorden het doen. Veel cooler dan een driftkikker.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 19:51

Keandra schreef:
Goh, herken dat wel
Waar wij vroeger op stal stonden (met hun knotjespaarden enzo) waren wij de enige met een fjord. En een wintergast (kwam enkel om te overwinteren) die verklaarde onze fjord (op 2jarige leeftijd) slachtafval. Hij wou ze zelfs direct naar het slachthuis brengen, zonde van de stal die voor een 'goed' paard kon verhuurd worden.
2 jaar later die pipo nog tegen gekomen en mijn man heeft hem even getoont dat ons slachtafval beter kon springen dan zijn wedstrijdpaard. *D

Ondertussen is dat slachtafval super veelzijdig op 8 jaar.
Wil je dressuren (ook wel vechten, maar kom) dat gaat.
Wil je springen, no problem. Ze gaat ongetraind met gemak over 1m.
Wil je western rijden. dat gaat, doet mijn man nu vooral met haar.
Wil je wandelen? doet ze heel graag en goed. Gaat met gemak 30km doen op een dag.
Wil je racen (kan ze ook namelijk)? Dat is voor haar ook heel leuk, zeker tegen nog andere paarden. gegarandeerd dat ze wint (laatst nog gewonnen van een quarter. githa had een pieksnelheid 58.75km/u in het versnellen, gemiddeld over 2km had ze 44km/u gelopen, dus voor een fjord toch wel snel hoor.)
Wil je weg met de koets? ook geen probleem, gaat met de hoefjes in de neus.

Wat moet ze nog kunnen?

Jij maakt je paard. Jij beslist wat je hem gaat leren.

Dus laat die vent maar zeggen en in zijn droomwereld leven. Of je nodigt hem uit voor de fjordencrossles? Mag hij ook eens kijken hoe de fjorden het doen. Veel cooler dan een driftkikker.

Haha zaaaallig:D

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:49

De eigenaar van mijn ex-verzorgpaard was altijd heel erg te spreken over Fjorden. Die man stamt nog uit de tijd dat het boerenwerk met paarden werd gedaan. Al van oudsher waren Fjorden populair, je kon er alles mee (in het boerenbedrijf), ze waren sterk, en ze hadden niet zoveel nodig.

Een kennis heeft jaren te horen gekregen dat ze 'maar' een Fjord had. Tot ze een keer de springwedstrijd won, haar Fjord was veel wendbaarder dan de luxere pony's op die manege.

Als die leraar van jou Fjorden zo onderwaardeert, dan zegt dat meer over hem dan over Fjorden. :)

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:55

Zulke mensen niet eens naar luisteren.
over haflinger is ook zoveel commentaar.
Daarbij het is maar net wat je ermee doet ze zijn juist in zoveel dingen in te zetten omdat er geen stempel op gedrukt is "springpaard" "dressuurpaard" "westernpaard"
Ik zou niet eens luisteren naar dat soort mensen. het gaat toch om de band die jij met je paardje heb en wat jij ermee doet, of het nou een spupergoedepapieren gefokt sportpaard is of een ezel eerste klas en alles wat er tussen in zit.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:16

ach niet druk om maken maar idd zoals iedereen hier boven zegt als je hem wat wilt laten zien dan kun je deze site altijd gebruiken en een paar topics laten lezen :P ;)

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:59

Een bestaand lid van onze menclub vroeg aan een nieuw lid: "waar men je mee?". Toen het nieuwe lid antwoordde "met een fjord", zei het oudere clublid: "dat geeft niet hoor".
Je hebt van die mensen....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:28

Ik heb zo'n hekel aan mensen die op andere paardenrassen neer kijken..vaak komen ze er zelf niet mee rondt.Vroeger...zo'n 15/20 jaar geleden reedt ik als jong meisje in de B dressuur met mn fjord..dat was toen nog minder normaal,wij werden soms echt uitgelachen en voor gek gezet.Niet leuk..het mooie van oa fjorden is dat je ze niks af kunt dwingen..je moet het goed doen,anders krijg je niet voor elkaar wat je wilt.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:38

Laat hem lekker kletsen, wij weten wel beter. Ik krijg ook vaak te horen dat paardrijden geen sport is en mensen lachen me uit als ik met mijn Shetlander aan het wandelen bent. Over dat fjorden niet veelzijdig zijn, klopt helemaal niks van. Laat hem het profiel van Amber_ zien en laat hem naar de haflinger en fjorden sportdag gaan, dan praat hij er zeker anders over ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:46

Whaha, ik had die docent recht in zn gezicht uitgelachen en uitgenodigd om eens op mijn "dikke" verzorgpaard te komen rijden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:00

Mijn verzorgfjord is de veelzijdigheid zelve! Loopt voor de kar, kan netjes dressuur lopen (als hij wil) en houdt van springen. Buiten is hij 100% bomproof en vindt het lekker om pootje te baden. En ja, hij houdt van eten! :D

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:02

Fjorden zijn ontzettend veelzijdig! Je komt ze bij elke discipline hier op bokt wel tegen: dressuur, springen, sgw, vrijheidsdressur, mennen, etc... Ze kunnen zo'n beetje alles, ja ook eten haha! ;)

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:07

Haha wat een achterlijke! Moet zeggen dat ik dan wel weer een apart geval fjord heb. Kan amper op buitenrit, kan absoluut niet voor de kar. Is erg rillerig. Kan super springen en kan ook leuk dressuur lopen. Momenteel is zijn grootste bezigheid eten. Hij kan dag en nacht buiten staan, maar echt aankomen doet ie niet haha

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:22

Ik krijg ook altijd te horen dat mijn paard altijd zo braaf is en dit ook moet zijn. Mensen kunnen vaak ook niet geloven dat je Fjord ook hetzelfde kan reageren als een warmbloed.
Vooral als ik vertel dat ik thuis de enige ben die op mijn Fjord rijd. De rest durft niet meer. Edit: blijft toch moeilijk voor ze te geloven.

Maar inderdaad je kunt alles doen, western, springen, cross, dressuur, mennen en endurance.