Hengstenkeuze KWPN

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

frgheaven

Hengstenkeuze KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 22:50

Omdat ik in de toekomst hoop een veulen aka "opvolging" van mijn supermerrie te krijgen wil ik toch eens vragen wat voor hengst jullie zouden kiezen op deze merrie http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/200998

Betreft een lichte vosmerrie van 1.70
Heeft in het verleden een veulen gehad van Lancelot.
Wat zou ik graag in het veulen zien:

- Zelfde stokmaat of iets kleiner
- Meer rij typisch richting dressuur.
- De barokke bouw die ze heeft wil ik erg graag behouden.
- Fijn karakter
- Wat kleur betreft graag zwart maar volgens mij kun je dit uit een vos niet fokken.
- Iets meer basis fokken /gelders

Wie geeft advies?

Anoniem

Re: Hengstenkeuze KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:13

Er zijn wel moderne rijtypische Gelderse hengsten die aan je eisen voldoen. Welke past is op basis van deze info en zonder foto niet te zeggen

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:23

Wat leuk. Mijn merrie stamt ook af van Exponent! Ik heb de hengst Kasparow voor mijn merrie gebruikt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:43

Ik zou ook voor Gelders gaan. Dat sluit mooi aan op haar pedigree.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:54

Zwart kan je perfect fokken uit een vos, maar dat is dan afhankelijk van de hengst (en of de merrie agouti draagt), maar ik zou verder kijken dan het kleurtje. :)

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 21:56

Natuurlijk zou ik verder kijken dan het kleurtje. Een goed paard kent geen kleur zeggen ze he?!

Afbeelding

Dit is de merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:59

Stoer!

Zwart heb je alleen Rubus, heeft wel goed gepresteerd in de dressuursport
Bekijk Chablis eens, veel dressuurpaarden uit die stam en modern

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:01

Ik ben niet helemaal up to date met de Gelderse paarden en wat forsere maar zit de merrie in een stamboek waar je binnen wil blijven of ben je open naar een kruising tussen rassen?

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 07:09

Ik wil graag binnen het KWPN blijven. Daarnaast ook een poging doen ouderwets Gelders te fokken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:22

hij is dan wel niet gelders maar wel zwart, heeft en geeft een super karakter, zelf gp dressuur en heeft een springgefokte moederlijn. de meeste nakomelingen kunnen ook een goede sprong maken :)
maestro ( contango x joost ) http://www.stal-belvedere.nl/hengsten3.html

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:15

Leuke merrie hoor!

WV Saron is ook zwart, en Rubus.

Maar ik zou inderdaad ook naar andere dingen kijken dan naar kleur, dat zie je op een gegeven moment amper meer, terwijl de bouw en geschiktheid voor jouw doeleinden een veel grotere rol blijven spelen.

Chablis ben ik ook weg van, op zijn Facebook pagina staan recente foto's waar je kan zien hoe stoer en Gelders hij is geworden. Hij was eerst wat aan de chique kant, maar mooi uitgezwaard. Zijn veulens zijn stuk voor stuk zeer stoere Gelderse dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:22

Chablis komt uit een stammetje van laatbloeiers heb ik me laten vertellen en als ik de foto's van hem zo zie dan is dat zeker het geval, want hij is inmiddels erg stoer geworden

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:29

Maestro vind ik wel iets Gelders hebben qua uitstraling maar als je echt "Gelders" wil kijk je al gauw naar KWPN tuigpaarden, maar dat zijn ook prachtige paarden en misschien iets om over na te denken als je veel dressuur gaat doen, het kan erg fout gaan of heel erg goed sinds tuigpaarden (vooral KWPN tuigpaarden) hun achterhand heel er goed gebruiken en zijn mooi omhoog gebouwd. Ik heb even rond gekeken door de KWPN database en ga af van foto's, video's en wat ik kon lezen maar ik vond dit wel een leuk tuigpaard:

Nando STB, Tuigpaard

Nando is klein (164cm) maar hij is fors en mooi gebouwt dus iets om over na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:59

Ferrero als je niet weet wat een gelders paard is houd dan je adviezen voor je

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:02

Beetje onbeschoft, vind je niet? Ik weet WAT een Gelders paard is, ik weet alleen niet veel over de hengsten en het dekken maar ik kan altijd rond kijken en ik leer er altijd wat van als ik er iets in het topic zet en iemand zegt van "Nee da's een slechte omdat blah blah" in plaats van zo onbeschoft te doen zoals jij. Misschien volgende keer nadenken voor dat je iets schrijft :) Manieren en een beetje klasse, ook een goed idee :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:17

FerreroRoche; gelderse zijn tuigpaarden? Die vergelijking/overgang snap ik niet helemaal :+
Ik vind een tuigpaard niks toevoegen aan een rijpaardfokkerij. Omdat het bijna 2 uiterste zijn, een gelder kan prima passen zeker omdat je merrie zelf maat heeft.
Chablis en saron vind ik zelf erg stoer en misschien Floris?

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:12

Ik bedoelde de- laat maar mijn uitleg is sowieso slecht :') Ik bedoelde eerder dat tuigpaarden er Gelders uit kan zien- ze zijn niet Gelders maar hebben die uitstraling. Weet niet zeker of het zo beter is uitgelegd of niet. Het begon met het barokke bouw van haar merrie te behouden waar een tuigpaard (als je een goede vind, je hebt ook ielige smalle die dat niet hebben natuurlijk) aan zou voldoen :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:56

FerreroRoche schreef:
Maestro vind ik wel iets Gelders hebben qua uitstraling maar als je echt "Gelders" wil kijk je al gauw naar KWPN tuigpaarden, maar dat zijn ook prachtige paarden en misschien iets om over na te denken als je veel dressuur gaat doen, het kan erg fout gaan of heel erg goed sinds tuigpaarden (vooral KWPN tuigpaarden) hun achterhand heel er goed gebruiken en zijn mooi omhoog gebouwd. Ik heb even rond gekeken door de KWPN database en ga af van foto's, video's en wat ik kon lezen maar ik vond dit wel een leuk tuigpaard:

Nando STB, Tuigpaard

Nando is klein (164cm) maar hij is fors en mooi gebouwt dus iets om over na te denken.

Ik snap niet goed waarom je nu een Tuigpaard adviseert als er een GELDERS paard gevraagd wordt. Dat is wel vloeken in de kerk.

TS, stoere merrie!

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:18

Ze vroeg niet in het begin voor een Gelders paard. Ze vroeg om iets dat de barokke bouw die ze had zou behouden.
frgheaven schreef:
Wat zou ik graag in het veulen zien:

- De barokke bouw die ze heeft wil ik erg graag behouden.

Alleen is mijn uitleg zoals ik al zei nie tperfect en kwam het verkeerd over.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:37

Daarom is het belangrijk een topic goed door te lezen alvorens te reaegeren ;) Maar ik zal er verder geen punt van maken.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:13

Nando is wel een tuigpaard zonder hackney, dus op de juiste merrie zou hij in theorie best een Gelders veulen kunnen geven. Maar niet met een tuiggefokte merrie zoals die van TS, dan val bij beide populaties buiten de boot.

In praktijk wordt Nando nooit gebruikt volgens mij, voor de Gelderse paarden.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:29

Knappe merrie! Misschien Negro dan een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:04

Ouderwets fokken? dan ben ik eerst benieuwd wat jij ouderwets vind.
Meningen kunnen daar over verschillen, wat ik ouderwets vind kan jij wel modern vinden maar andersom kan ook.
Wat houdt dat ouderwets voor jou in is dat meer bot en massa?
Heb je een plaatje voor ogen van wat voor je het dichtst in de buurt komt bij wat je voor ogen hebt?

Ik denk dat sommige tuigpaarden wel zouden kunnen maar het risico is dat je een te tuig typisch veulen er aan over houdt.
Zo heeft bokker Linky een mooi veulen gefokt bij een van haar merries die hoewel hackney vrij wel veel bekend tuigpaarden bloed voert en waarvan de vader Rubus ook tuigpaarden bloed voert.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:13

Het is inderdaad de vraag wat je mooi vindt OsMo.

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 21:34

Bedankt voor jullie reacties. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn merrie al behoorlijk "basis" "grof" vind.
Maar laten we zeggen dat ik haar toch nog naar de tuiger kant vind neigen. Ze heeft massa.
Het ouderwetse basispaard terugfokken in de zin van de combinatie maken tussen tuig en dressuur. Maar omdat moeder de overhand heeft naar tuig is het misschien een optie om een iets modernere/grovere hengst erop te zetten? Ik zie tussen de bomen het bos niet meer. Tevens omdat ik het veulen ook gewoon zie als opvolging van deze merrie in de toekomst. Verkoop behoort niet tot de mogelijkheid. ;)