Wie is er naar de afstammelingenkeuring gweest?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Wie is er naar de afstammelingenkeuring gweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 20:10

Zover ik weet was vandaag op het KWPN centrum de afstammelingenkeuring van zo'n 21 hengsten...wie is er geweest?
Ben erg benieuwd naar een aantal hengsten.

Helabitha

Re: Wie is er naar de afstammelingenkeuring gweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:45

Ik ben geweest, alleen de middag trouwens, maar ik ben nog een beetje een groentje dus ik weet niet of ik je kan helpen, wat wil je weten?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:59

Ik ben er geweest om foto's te maken. Ik heb ze allemaal gehad. Ik zet ze in mapjes online, dus dan kun je ze mooi per vader zien.
linkje: www.yvonnetermeer.nl/bestellen

Ze staan er nog lang niet allemaal op, want het uploaden van de foto's kost veel tijd.

Afbeelding

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:04

ik ben er ook geweest, best interessant allemaal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:24

Ik ben benieuwd naar foto's van de veulens van Connaisseur. Zijn rapport klinkt niet zo best :=
Dark Pleasure heeft het zo te lezen goed gedaan.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:17

Ik ben ook geweest, alleen in de middag (vanaf hofrat), ik zal zelf niet snel trakehner gebruiken bij mijn merrie. Ik kwam eigenlijk voor Dark Pleasure omdat ik graag metall zie (mijn merrie is van metall), Everdale en Etoile. Samen met El Capone en Eye Catcher staan die op film (de batterij deed het nog).

Dark Pleasure was boven verwachting wat mij betreft.

Wel een verschil met de afstammelingenkeuring oude stijl, afgezien van het feit dat er alleen geselecteerde veulens waren, moet je nu boekje (en drankjes) kopen. De gastvrijheid en de saamhorigheid was duidelijk minder.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 16:55

Yvonnepunt.nl
Zie helaas nog geen foto's van Everdale nakomelingen...zal geduldig even wachten ;-)
Wel gaaf dat je van allemaal foto's hebt gemaakt...super!!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:02

De video staat online (ze zijn 'm aan het converteren):
https://vimeo.com/73077966

In de volgorde:
- Dark Pleasure
- El Capone
- Etoile
- Everdale
- Eye Catcher

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 17:13

GAAF!...Thanks!

Nog effe geduld denk ik...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:14

nog 30 min of zo (als er niets tussen komt), voor deze prijs (gratis) sta je achteraan.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:19

ontzettend leuk dat je een film heb gemaakt art_ruma! ik ben erg benieuwd
Yvonne ook naar jou fotos straks :j

ik ben er niet bij geweest maar nog mensen die hun mening willen geven over de veulens per hengst?
en hoe was de kwaliteit van de merries ook niet onbelangrijk

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:20

manubres schreef:
Yvonnepunt.nl
Zie helaas nog geen foto's van Everdale nakomelingen...zal geduldig even wachten ;-)
Wel gaaf dat je van allemaal foto's hebt gemaakt...super!!

Het uploaden gaat gewoon heel traag. Een van de nadelen van het platteland.

Ik ga geen mening geven, die heb ik wel, maar hou ik lekker voor me :D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 17:30

Yvonnepunt.nl

Wil je geen mening geven over de nakomelingen van Everdale..of in het algemeen?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:36

Van Everdale kregen we goede veulens zien, maar die konden natuurlijk ook flink selecteren.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 17:56

yvonnepuntnl schreef:
Van Everdale kregen we goede veulens zien, maar die konden natuurlijk ook flink selecteren.

Wel jammer, want zo krijg je geen betrouwbaar beeld van de nakomelingen...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:57

Dat is het nou net: hoe kun je de beste 6 uit 200 veulens van de ene hengst nu vergelijken met de beste 6 uit 9 veulens van de andere hengst?
Volgende keer graag een show met ook geprikte veulens.

Ik heb de hele middag bijgewoond. Mijn ;) bevindingen:
Connaisseur, Hofrat en Estoril kan ik beter maar overslaan :D
De nafok van Dark Pleasure (uit 10 veulens) was opvallend braaf/rustig. Ik vond ze wel goed bewegen maar ze zijn idd wat zwaar aan de voorkant. Het DP veulen dat mocht meelopen in de slotronde was echt een supermooi veulen.
Etoile liet een keurige collectie leuke veulens zien uit 9 veulens. Niet opvallend top, maar wel goed genoeg imo.
De Davino's welke mochten komen (uit de 166) waren absoluut mooi van postuur. Veelal wat horizontaal in het lopen, het viel nog niet altijd mee. Goed genoeg hoor, maar zo populair als die hengst is...
De 6 van Everdale ( uit de 217) waren hele beste veulens. Goed lopen, goed frame. Pittige veulens. De "dagkampioen" was een hengstveulen van Texel en als die heel blijft, kon die wel eens terugkomen in de hengstbezichtigingen - dat was echt een heel best veulen.
De Desperado's (uit de 173) vond ik persoonlijk absoluut top. Mooie grote types met goede gangen. Veel uitstraling.
Van El Capone viel op dat de aanwezige veulens heel makkelijk galoppeerden. Hij had dit jaar 17 veulens. Draf was bij sommige veulens amper te zien.
Eye Catcher liet een aantal heel mooi bewegende veulentjes op rij zien uit 19 veulens. Super makkelijk bewegen. Veulentjes die zich absoluut konden meten met de "elite-slectie" van Desperado en Everdale. Wat mij betreft is Eye Catcher dan ook de echte winnaar van de dag.

Vond het een mooie opzet daar in Ermelo.
Al vraag ik me wel af waarom leden een groot bronzen beeld in de binnentuin voor het kantoorpersoneel hebben moeten financieren en waarom de 'bedrijfsauto' van het KWPN een veel te dure nieuwe Mini Clubman moet zijn. Was een toyota yaris te min? Welke penningmeester vind het normaal dat de leden moeten betalen voor deze decadente speeltjes? Geen wonder dat de contributie jaarlijks zo omhoog moet!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:12

Ben toch stiekem benieuwd naar je mening over Connaisseur, Hofrat en Estoril :)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:18

yvonnepuntnl schreef:

Precies, we zagen er 9 uit 200+ nakomelingen. Ik geloof dat ze op 1 na allemaal naar een veiling gingen. Voor van Olst scheelt dat weer werk, de veiling commissies doen al een selectie, de verkopers willen wel een stapje harder lopen (extra reclame en voorbereiding) ....

Als het goed is maakt het voor het KWPN niet uit, die zien geprikte veulens, en deze zijn extra (of toevallig dubbel). Voor de fokker die alleen de geselecteerde veulens ziet, kan er een vals positief beeld ontstaan, en als fokker moet je dan maar afgaan op de beoordeling van het KWPN. En daar zit een beetje mijn pijn; ik ben wel eens bij een veulenkeuring geweest waarvan ik dacht dat ze bij het KWPN ergens anders zijn wezen kijken. Niet dat ik er nou zoveel verstand van heb, maar het KWPN heeft in het verleden ook aantoonbaar fouten gemaakt.

De video doet 't ( https://vimeo.com/73077966 )

Toevoeging:
Als je naar het dekadvies kijkt, moeten de merries vaak nog al wat meebrengen. Everdale en Dark Pleasure zijn dan de positieve uitspringers.

Connaisseur kan met name de rijdbaarheid verbeteren in de dressuurpaardenfokkerij en zorgen voor bloedverspreiding. Hij lijkt het beste te passen op modern gebouwde merries die over formaat en een sterke bovenbouw beschikken.
Hofrat kan ras en lichtvoetigheid toevoegen aan de dressuurpaardenfokkerij bij lang gelijnde merries met een krachtig gebruik van achterbeen.
Dark Pleasure D&L kan karakter, instelling, lichtvoetigheid en beweging toevoegen aan de dressuurpaardenfokkerij.
Etoile kan bijdragen tot de bloedverspreiding in de dressuurpaardenfokkerij. Hij kan rijdbaarheid en instelling verbeteren en lijkt het best te passen bij merries moet souplesse en een opwaartse bouw.
Davino V.O.D. kan bijdragen aan de dressuurpaardenfokkerij wat betreft bloedspreiding. Daarnaast kan de hengst het formaat en de instelling verbeteren. Hij lijkt het beste te kunnen passen bij merries die opwaarts gebouwd zijn en een krachtig achterbeengebruik hebben
Estoril kan het dressuurpaardenmodel en het voorbeengebruik verbeteren en instelling toevoegen aan de fokkerij. De merries dienen bij voorkeur een lang gelijnd model te hebben met een sterke bovenlijn.
Everdale kan werklust, bewegingstechniek en kracht in de beweging toevoegen aan de dressuurpaardenfokkerij.
Desperado kan rijdbaarheid, instelling en houding verbeteren in de dressuurpaardenfokkerij. De merries dienen bij voorkeur te beschikken over een modern dressuurmodel met uitstraling en houding.
El Capone kan met name de bewegingstechniek in de stap en galop verbeteren. Hij lijkt het beste te passen op merries met veel front.
Eyecatcher kan bewegingstechniek en lichtvoetigheid toevoegen aan de dressuurpaardenfokkerij. Hij lijkt het best te passen bij langgelijnde merries.

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:23

Dees schreef:
Vond het een mooie opzet daar in Ermelo.
Al vraag ik me wel af waarom leden een groot bronzen beeld in de binnentuin voor het kantoorpersoneel hebben moeten financieren en waarom de 'bedrijfsauto' van het KWPN een veel te dure nieuwe Mini Clubman moet zijn. Was een toyota yaris te min? Welke penningmeester vind het normaal dat de leden moeten betalen voor deze decadente speeltjes? Geen wonder dat de contributie jaarlijks zo omhoog moet!

Het staat mij bij dat dat beeld ooit een geschenk is geweest maar de exacte herkomst van het beeld weet ik niet, ik weet alleen wel dat het 25 jaar terug al in de tuin van het kantoor in Zeist stond ;) Als de auto daadwerkelijk door de leden is betaald heb je helemaal gelijk, al lijkt de kans mij groter dat deze is aangeboden door een sponsor.
Verder veel lof voor de organisatie, die was echt top, er mag volgend jaar alleen wel een extra tribune bij geplaatst worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:41

ART_UMA schreef:
Toevoeging:
Als je naar het dekadvies kijkt, moeten de merries vaak nog al wat meebrengen. Everdale en Dark Pleasure zijn dan de positieve uitspringers.

Op de tribune werd het KWPN steevast keihard uitgelachen door die nietszeggende 'dekadviezen' :D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 21:15

Prachtige video!...wel jammer dat ik niet kan zien welke hengst op welke tijd in de video staat...ben te ongeduldig om alles te kijken..haha....

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:11

Ik heb alle foto's online! Ze staan mooi per vader in een mapje.

Als je de dekadviezen goed leest en in je achterhoofd weet dat het KWPN wat voorzichtig formuleert, dan kun je er echt wel wat mee vind ik.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 08:40

Heb net veel van je foto's bekeken!...Over het algemeen is er niet één hengst die me in de hele linie kan bekoren...valt me wel wat tegen als je van 200 veulen zo'n selectie krijgt....Op foto kunnen ze me van Desperado het meest bekoren, nu maar weer even de video gaan bekijken voor de bewegingen...

Video gekeken en helaas geen Desperado nakomelingen. Maar in beweging zijn de Everdales het best, al geeft het geen totaal beeld door de selectie....

Grappig: Desperado kan rijdbaarheid, instelling en houding verbeteren in de dressuurpaardenfokkerij. De merries dienen bij voorkeur te beschikken over een modern dressuurmodel met uitstraling en houding.

Desperado kan houding verbeteren, maar de merrie moet het zelf wel hebben ;-)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:54

Scherp gezien, die tekst Manubres :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:34

yvonnepuntnl schreef:
Ik heb alle foto's online! Ze staan mooi per vader in een mapje.

Als je de dekadviezen goed leest en in je achterhoofd weet dat het KWPN wat voorzichtig formuleert, dan kun je er echt wel wat mee vind ik.
Maar dat is nu net het punt. Diegenen die dit kunnen hebben dat advies niet nodig. Diegenen het wel nodig hebben en dat is toch een groot deel van de afzet, varen er te veel op blind.