KWPN-dressuurpaardenfokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bucephalus

KWPN-dressuurpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 15:39

Ik doe sinds lang ook maar weer eens een duit in het zakje, heb de pagina’s van het KWPN-fokkerijtopic doorgelezen, het kaf van het koren gescheiden en probeer een nieuwe spin-off te geven.

Waar we het als fokker over eens zijn:

- fokken doe je met je verstand en met je hart, soms een beetje meer met het één soms een beetje meer met het ander;
- je houdt er een eigen filosofie op na;
- oog, (achtergrond)kennis en gevoel vormen de basis waarop je beslissingen neemt;

Belangrijke aandachtspunten daarbij zijn:
- gezondheid;
- een goed en werkwillig karakter;
- het oog wil ook wat.

Als ik iets ben vergeten, voel je vrij om het bovenstaande rijtje dan aan te vullen.

Over alle andere zaken bestaat verschil van mening, daar zijn we het, denk ik, ook over eens.

Ik zou willen voorstellen om de paarden die staan ingeschreven bij het KWPN-stamboek, al of niet overleden, als uitgangspunt te nemen, zoals de titel van het topic ook aangeeft.

Daarnaast wil ik voorstellen om in dit topic zo open en zuiver mogelijk met elkaar in gesprek te blijven en te praten in 'overwegingen'. Dus niet: Ik weet het beter, het gras is groener aan de andere kant of andere motieven die er nog zijn. Ik nodig ook de ‘afhakers’ uit om weer aan te sluiten. Gewoon, omdat het hier te lang stil is gebleven.

Overigens sluit ik me aan bij het verzoek van Sarabande om een KWPN-onderdeel te maken. Dat maakt het allemaal wel zo overzichtelijk. Dan rest nog welke richting, dressuur, springen of veelzijdigheid. In dit topic wil ik de dressuurpaarden centraal stellen.

De hamvraag is en blijft:

Hoe fok je nu een paard dat bij uitstek geschikt is voor het doel dat jij voor ogen hebt en laat ik eraan toevoegen: binnen een afzienbaar tijdsbestek. Hoe zorg je ervoor dat je basismateriaal, lees je eigen merries ‘fokzuiver’ worden voor dat doel?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:06

Bucephalus schreef:
Hoe fok je nu een paard dat bij uitstek geschikt is voor het doel dat jij voor ogen hebt en laat ik eraan toevoegen: binnen een afzienbaar tijdsbestek. Hoe zorg je ervoor dat je basismateriaal, lees je eigen merries ‘fokzuiver’ worden voor dat doel?

Wij gaan veel naar wedstrijden en keuringen en door mijn werk spreek ik veel ruiters en fokkers.
Uit deze dingen haal ik de info die voor mij belangrijk is.
Daarnaast is in onze smalle Gelderse fokkerij bloedspreiding erg belangrijk dus daar kijk ik extra naar, een mooi Gelders type met een vrije bloedlijn is nog niet zo heel simpel...

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 16:16

Nee, de Gelderse fokkerij heeft een redelijk smalle basis. Ik zag in de laatste IDS een foto van een Wynton-dochter. Ik moest onwillekeurig mijn wenkbrauwen optrekken.

Type is voor jou heel belangrijk, Albert?

Albert

Re: KWPN-dressuurpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:21

Ja, maar daar wil ik evt. wel iets op inleveren, op karakter en beweging absoluut niet.
Het type wat mij voor ogen staat is wel een modern maar stoer paard, geen jaren '50 type met plat kruis en ramskop...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:22

Leuk zo'n topic.

Ik benzo verslingerd geraakt aan mijn huidige merrie, haar karakter is zo vreselijk fijn, Supergaaf, heet in het werk, en meer dan genoeg talent. Ik heb regelmatig contact met haar fokker, die hebben ook de moeder en oma gefokt, en ze hebben allemaal zo'n fijn karakter.
Voor mijn merrie gaat nu het rijden even voor, ze is al 11. En ik wil toch heel graag een opvolger uit deze stam dat ik haar moeder gekocht heb.

Met de keuze voor de hengst hou ik ook rekening met het karakter, ik kan het me niet veroorloven om een paard te laten rijden en een top karakter heeft dus prioriteit boven exceptioneel bewegen bv.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:28

Als ik moest kiezen tussen een goed karakter of spectaculair bewegen dan ga zener voor het goede karakter :j Een paard wat niet wil, daar heb je niks aan.

Het liefst wil ik een goed karakter en een goede manier van bewegen. Al willen we dat waarschijnlijk allemaal wel ;) Fokken begint met de aanschaf van een goede merrie.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:31

Mijn doel is Iig een paard te fokken dat kwa type en beweging Iig voldoende in huis heeft om ster te worden. En daarnaast braaf genoeg is om door mijn zus gereden te worden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:57

Door je zus?

Wij houden er altijd rekening mee dat een paard ook wel eens verkocht moet worden. We hebben besloten volgend jaar of het jaar daarop een goed merrieveulen aan te schaffen. Die laten we dan als driejarige een EPTM lopen en hopelijk wordt ze dan ook ster of meer. Dat is het streven. En merries die we in de toekomst fokken gaan ook naar de keuring.

Wij hebben alleen nog hengsten gefokt, maar die gaan ook naar de keuring ;) mits ze interessant genoeg zijn natuurlijk, zoals Floris.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 16:57

Wat ik interessant vindt is het genetische profiel.

@Fokfanaat; Je hebt de moeder van je merrie aangeschaft. Hoe fokzuiver is deze merrie?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:59

Ja die rijdt nu ook mijn merrie. Bedoeling is dat ze eerst onder haar in de sport lopen en daarna voor de fok ingezet kunnen worden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:01

Bucephalus schreef:

@Fokfanaat; Je hebt de moeder van je merrie aangeschaft. Hoe fokzuiver is deze merrie?

Dat is ook interessant :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:02

fokfanaat schreef:
Ja die rijdt nu ook mijn merrie. Bedoeling is dat ze eerst onder haar in de sport lopen en daarna voor de fok ingezet kunnen worden.

Teamwork dus! +:)+

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 17:04

Stel je hebt een merrie: sport (LT), elite, preferent, prestatie, dan mag je concluderen dat je een goede basis hebt om je fokkerij een grote sprong voorwaarts te laten maken.
De aanname klopt in dit geval, want de merrie heeft o.a. 3 nakomelingen gegeven die ook elite zijn en minimaal ZZL hebben gelopen, de droom van iedere dressuurpaardenfokker. De moeder van de merrie is eerder 6x aangepaard met een springhengst, dat bracht totaal niet het gewenste resultaat. Wat maakt nu het verschil?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:05

Bucephalus schreef:

Je bedoelt op karakter? Ik weet er van een (een oklund) die moeilijker is, maar nog niet zo dat er geen land mee te bezeilen is oid, is ook gewoon elite iBop.
Van de anderen (totaal 12, maar niet allemaal groot geworden of al onder het zadel) heb ik er een paar gezien die ook heel makkelijk waren en ook erg werkwillig. En dit geld volgend de fokker ook voor de merrie zelf en haar nakomelingen, op die ene na.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:08

Visie maakt het verschil :) de vader van de merrie is dressuurgefokt?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:10

Verkeerde combinatie idd, had die moeder ook dressuuraanleg, of was dat op het eerste ook vooral een springpaard?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:12

*
Laatst bijgewerkt door SophievdV op 11-08-13 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:16

Ik heb het over de vraag van buc, die merrie ken ik ook niet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:18

Ow hè, ja ik ook :o Sorry.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 17:57

De vader van de merrie is dressuur gefokt.

De moeder is een F1

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:05

Hopelijk kunnen we het hier leuker houden! Ik meld me ook weer!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:07

Ik wil ook graag weer meelezen en eventueel meediscussiëren. Al zou het wel handig zijn wanneer er wat beter gequote wordt, ik was redelijk snel de weg kwijt en snapte het na terug lezen pas weer :o? .

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:25

Beter quoten? Dat gaat prima volgens mij. .. ik raakte alleen even de kluts kwijt tussen de twee merries.

Buc; heb je de complete afstamming? Ik kan er zo weinig zinnigs over zeggen :)

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 19:04

Pletje123 schreef:
Buc; heb je de complete afstamming? Ik kan er zo weinig zinnigs over zeggen :)

Nendyrava

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:42

Bucephalus schreef:

Ik haak hier even op in:
Dat is bij iedere merrie lastig denk ik, want je kan het maar op een manier zien; door de veulens naast elkaar te zetten.
Daar gaat dan zeker 4 a 5 jaar fokken overheen voordat je een beeld hebt denk ik.
Ken moeder en dochter kan het ietsjes sneller enz.
Totdat je een beeld hebt van de stam (en dan ga je zelf hemelen)