Shet scheren die 24/7 naar buiten gaat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_S

Shet scheren die 24/7 naar buiten gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 16:41

Ik zou graag mijn mini willen scheren deze winter maar zij staat 24/7 buiten. Is dit dan wel een goed idee? :)
En welke dekens zou je dan nodig hebben?

Ymor

Re: Shet scheren die 24/7 naar buiten gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 19:26

zit ze niet in zomervacht nu? Of gaat het over van de winter? Wat is de reden dat je haar wil scheren?

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 22:09

Jaa ik bedoel van de winter inderdaad. Ze heeft altijd veel jeuk met wintervacht :) .
Nu krijgt ze ook al dikkere vacht.
Laatst bijgewerkt door Manon_S op 08-08-13 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:10

Oke, je kunt haar wel scheren maar is wel veel gedoe met dekens. Je kunt er ook voor kiezen om een bepaald model te scheren zodat ze niet met deken hoeft maar wel minder last heeft van der vacht.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:13

Dat gedoe met dekens heb ik nooit begrepen. Scheren is toch zo ongeveer de beste uitvinding op paarden gebied, gewoon doen dus.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:14

Ik zou niet helemaal scheren. Mijn pony scheer ik een soort uitgebreid jachtmodel (zie mijn profiel) en die staat ook 24/7 buiten. Ik zou helemaal toch snel beetje eng vinden, omdat ze natuurlijk ook in regen en wind etc, buiten staan.
Ik heb mijn pony ook echt dikke dekens erbij op.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:15

Ligt er wel een beetje aan wat je met je paard doet hoor. Anders gewoon lekker natuurlijk houden. Ik ga proberen mijn pony niet te scheren. Denk dat het uiteindelijk niet zal gaan omdat ik heel fanatiek men maar ik probeer het gewoon even vol te houden. En desnoods eerst een patroon. Ik gebruik wel dekens dan hoor maar liever niet direct scheren.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 22:16

Ik wil haar dan wel helemaal scheren. Maar moet ik dan perse deken met hals hebben?
Ze blijft ook snachts buiten in de winter namelijk. En welke dekens moet ik dan hebben, wat is het handigste?

Ik ben ook altijd bang dat ze luis dan krijgt met haar dikke vacht. Daarnaast doe ik ook veel met haar (longeer ook intensief etc).

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:19

Ik zou dan wel een deken met hals nemen. Zeker als je helemaal gaat scheren.
Ik zou kijken voor echt goede dekens. Omdat ze goed waterdicht moeten zijn. Als het de hele dag keihard regent, moet je pony onder de deken ook warm en droog zijn. Horseware en Bucas vind ik erg goed.
Shetten hebben ook niet de makkelijkste pasvorm qua dekens, dus let er ook op dat het nergens knelt of schuurt. Een gladde binnenkant is dan altijd fijner dan fleece oid, dat schuurt eerder.
Mijn pony loopt Z dressuur en traint dus vrij intensief. Ik ben blij als die vacht eraf is in de winter.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:21

Gewoon doen, hier heb ik er ook 2 lopen die altijd buiten lopen en die worden helemaal kaal van de winter :) gaat gewoon goed hoor, gewoon veel hooi geven en dikke dekens om doen. Ze hebben hier trouwens wel een schuilstal.

Ik heb hier geen dekens met hals, ze hebben zulke dikke manen dat ze die hals wel warm houden :P ik heb wel dekens met een halve hals. Ik heb gewoon een 200 grams en een 300 grams en natuurlijk een 0 grams. Als het echt heel koud is krijgen ze de 200 en de 300 gewoon over elkaar heen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:22

Ik scheer ze in een jachtmodelletje en dan blijven ze 24/7 buiten, wel met een goede deken (bucas, horseware). 200 gram, en alleen bij extreem weer iets meer.

Helemaal scheren (op de benen na) heb ik ook gedaan, maar zelfs met een halsdeken beviel dat niet. Had steeds pony's die stonden te rillen, zelfs toen er 900 gram aan dekens op lag.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 22:25

Ja ze krijgt een schuilstal in de winter in haar paddock :) . Wanneer begin je eigenlijk al met scheren?
Ik heb een zomerdeken al liggen kan ik die ook gebruiken voor onder de outdoordeken?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:26

Dennis schreef:
Ik scheer ze in een jachtmodelletje en dan blijven ze 24/7 buiten, wel met een goede deken (bucas, horseware). 200 gram, en alleen bij extreem weer iets meer.

Helemaal scheren (op de benen na) heb ik ook gedaan, maar zelfs met een halsdeken beviel dat niet. Had steeds pony's die stonden te rillen, zelfs toen er 900 gram aan dekens op lag.

Zoals jij het doet wil ik het ook doen deze winter denk ik. Gewoon al snel een deken er op. Als ik merk dat het te warm wordt tijdens het werken dan scheer ik een jachtmodel.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 22:38

Bij dat jachtmodel is de hals ook kaal? Voor zover ik op fotos zie.
Dus een outdoordeken 200grams en eventueel zomerdeken eronder?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 07:39

Ik zou als het alleen om de jeuk gaat al vroeg beginnen met dekens, zodat die vacht niet zo veel word, dan hoef je niet eens te scheren :) en anders zou ik in ieder geval de benen laten zitten :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:33

Ik laat ze zonder deken lopen tot ik scheer. Mijn ervaring is dat je bij shetten nu al met deken moet beginnen wil je een vacht kort houden en dat gaat mij te ver. Ik scheer gewoon op gevoel, Roos was vorig jaar oktober en eind december nog eens. Whitney begin december en die is maar 1x gedaan

Dan scheer ik buik en onderkant hals en gaat er een 200 grams dekentje op.
Zie hier voor voorbeeldjes:
[AR-ITP] 2x 2span gereden, mijn toekomstig 4span
[AR-ITP] Roos haar wedstrijddebuut

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:09

Dennis schreef:
Ik laat ze zonder deken lopen tot ik scheer. Mijn ervaring is dat je bij shetten nu al met deken moet beginnen wil je een vacht kort houden en dat gaat mij te ver. Ik scheer gewoon op gevoel, Roos was vorig jaar oktober en eind december nog eens. Whitney begin december en die is maar 1x gedaan

Dan scheer ik buik en onderkant hals en gaat er een 200 grams dekentje op.
Zie hier voor voorbeeldjes:
[AR-ITP] 2x 2span gereden, mijn toekomstig 4span
[AR-ITP] Roos haar wedstrijddebuut

Mee eens... ik begin hier in september met de dekens, maar eigenlijk zou ik het nog eerder moeten doen. Ik scheer ook altijd in oktober en eind december/begin januari. En ik heb niet eens een shet :') maar wel een hele harige pony!

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 09:10

Hmm ik vraag me dan af of dat voldoende is zodat ze geen jeuk krijgt? Er zit namelijk veel wintervacht nog op zeg maar.
Ik denk dat ik dan toch helemaal ga scheren om zeker te zijn...

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:15

Ik krijg het idee dat je haar zo graag wil scheren dat het eigenlijk niet uit maakt wat wij zeggen. Het is verder je eigen keuze en ik scheer ook altijd dus ik kan er niet veel over zeggen. Maar realiseer je wel dat sommige het heel snel koud hebben. Vorig jaar heb ik voor mijn geschoren pony in totaal vijf dekens moeten kopen. Dikke pech had ik want er ging er eentje kapot eentje zat niet mooi want daar kreeg hij schuurplekken van. En dan hadden we nog de verschillende dekens voor de verschillende temperaturen.

En weet je je kunt altijd nog alles er af halen. Waarom niet eerst een deel er af, werkt het niet dan iets meer.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:18

Hier hoe mijn pony is geschoren. Ik vind dit voor 24/7 toch wel echt de max.
Je haalt wel al hun eigen bescherming tegen de kou en regen weg. En een deken zit ook niet overal he.
Ik heb mijn pony in de winter tot 700 gram dekens op (twee over elkaar als het echt koud is, vanwege de warmte van de luchtlaag ertussen). Ik merk gewoon dat dit nodig is. Vrieskou en zon is nog niet zo erg, maar er zijn ook dagen dat het koud is en de hele dag door keihard regent.
Afbeelding

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 09:26

Ymor schreef:
Ik krijg het idee dat je haar zo graag wil scheren dat het eigenlijk niet uit maakt wat wij zeggen. Het is verder je eigen keuze en ik scheer ook altijd dus ik kan er niet veel over zeggen. Maar realiseer je wel dat sommige het heel snel koud hebben. Vorig jaar heb ik voor mijn geschoren pony in totaal vijf dekens moeten kopen. Dikke pech had ik want er ging er eentje kapot eentje zat niet mooi want daar kreeg hij schuurplekken van. En dan hadden we nog de verschillende dekens voor de verschillende temperaturen.

En weet je je kunt altijd nog alles er af halen. Waarom niet eerst een deel er af, werkt het niet dan iets meer.

Dat kan idd altijd nog :) .

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:12

Ik vind het ideaal om paarden/pony's te scheren. Echter zou ik dit enkel doen als ze ook fanatiek aan het werk moeten. De dekens opleggen/wisselen/controleren vind ik helemaal geen gedoe. Ik ben altijd blij als ze weer geschoren zijn, veel fijner voor hun en voor mij.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:57

Ik ga deze winter ook weer scheren. Vorig jaar niet gedaan masr dat was echt verschrikkelijk!

Mijne loopt ook 24/7 buiten dus ik ga niet helemaal scheren. De benen doe ik niet en de hals alleen een streep aan de onderkant.
Als ik een baan aan de onderkant van de hals doe zou hij dan zonder hals deken kunnen lopen of is dat te koud?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 00:13

Ik scheer de mijne ook die voor de HK moeten, maar ideaal vind ik het zeker niet.. Mijn forse mini van 96cm heeft het niet echt koud gehad.. ons kleintje van 79cm daarintegen wel.. Die moest echt heel wat dekens hebben en toch echt met die koude wind binnen staan! :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:55

Mijne staan in de winter ook geschoren buiten, wel met een goede inloopstal waar altijd voldoende ruwvoer ligt. En ik heb een goede dikke halsdeken erop liggen. Nooit problemen gehad.