Geboortedatum niet dezelfde ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gini1521

Geboortedatum niet dezelfde ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 23:13

Hey!
Ik heb sinds enkele dagen een nieuw paard, Lancelot.
Ik heb zijn stamboek en een mutatiedocument meegekregen, en hier zie ik enkele vreemde dingen op.
Zo staat er bij zijn naam op het mutatiedocument 'Lancaster', wat zijn papa's naam is. Maar dat zou natuurlijk een foutje kunnen zijn.
Bij geboortedatum staat er 19/06/2004, hij zou dus 9 zijn zoals ze ons verteld hebben.
Nu ging ik in zijn stamboek kijken, over zijn geboortedatum plakte een sticker met 'easytrac-ID.com' en daaronder zijn 'iso manufacturer code'. Die sticker heb ik eraf gepruld en nu staat daaronder dat zijn geboortedatum 3/6/2000 is.
De FEI nummer (denk dat het zo noemt? Met een barcode) is op het stamboek en mutatiedocument wel hetzelfde.
Heb hier een vrij slecht gevoel over. Wat ik denk is dat ik ofwel het stamboek van een ander paard heb, ofwel is mijn paard 13 ipv 9, wat ik niet zo aangenaam vind.
Misschien weet iemand hier meer over ?
Gini
(Weet niet of dit juist staat, dus verplaats maar indien fout)

Danieki

Re: Geboortedatum niet dezelfde ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:21

hoi
dat is inderdaad raar
misschien zou je nog contact op kunnen nemen met het stamboek en/of de oude eigenaar ?
misschien krijg je het wel los geputerd bij de de eigenaar
en miss heeft het stamboek wel een foto van het paard (heb geen flauw idee hoe dat werkt haha :+)
veel succes
groetjes Daniekexx

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:23

Is het chipnummer hetzelfde?
Misschien kunnen ze DNA trekken, ik weet dat dit bij veel stamboeken kan bij ernstige twijfel

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:24

Kan je hem op paardenfokken.nl vinden?

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 23:30

Ik ben van belgie maar vroeg het hier omdat je hier sneller reactie krijgt :p
In belgië kan ik hem bv niet achterhalen door ergens zijn nummers in te typen..
En op paardenfokken.nl stond hij niet, heb hem er zelf moeten invullen.
Weet iemand of een dierenarts kan helpen ?

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 23:31

En stamboek heeft er geen foto van.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:31

Is hij gechipt? Dan zou je daar toch info uit mieten kunnen halen?

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 23:32

Ja gechipt wel, hoe haal ik die info ? Door DA ?

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:45

In welk stamboek is hij ingeschreven? Wat is de naam van de moeder en diens vader?

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:46

Een dierenarts kan met een scanner kijken of het de juiste chip bij het juiste papier is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:53

Chip nummer laten controleren.

Het klinkt idd niet erg pluis.

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 00:05

Heb net gebelt naar een callcenter (blijkbaar 24/24) om het met de chipnummer na te vragen, de datum op het stamboek klopt dus hij is inderdaad 13 en één van de vorige eigenaren is dus duidelijk niet correct geweest. Ben er niet echt blij mee dat hij 13 is maar ja, beestje kan er ook niets aan doen.
Bedankt voor de snelle reacties iedereen !

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 02:45

Heb je hem niet laten keuren? Normaal controleert de da toch zulke gegevens of de chip, paspoort en tanden ed overeen komen?

Jammer dat hij 13 blijkt te zijn, ga je hiermee nog terug naar de vorige eigenaar?

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 09:40

Niet laten keuren nee, hadden we inderdaad moeten doen..
Ik hou hem gewoon hoor, en ik denk dat de vorige eigenaar het zelf ook niet wist. Ze hebben hem nooit op hun naam gezet (hebben dus niets gedaan met het mutatiedocument), dus ik veronderstel dat het de eigenaar daarvoor was die het heeft gedaan.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:45

9 of 13 is prijstechnisch toch een ander verhaal. Ik zou ze toch even bellen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:50

Dat hoeft niet hoor.

Bovendien als de verkoper hier ook niks van wist heb je weinig om op 'te staan'. Zij handelden ter goeder trouw.

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 15:35

En de prijs zou waarschijnlijk weinig verschillen hoor, we hebben hem niet zo veel betaald omdat hij al 3 jaar alleen maar wandelingen deed en niet meer in de bak getraind is. Het was eigenlijk een zeer schappelijke prijs voor een goed paard, zelfs al is hij 13.
Als het nu een ongelofelijk duur sportpaard was had ik hem zeker eerst even laten keuren & zou de prijs wel een probleem zijn geweest.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:40

Probleem is alleen dat jij nu wel een paard hebt waarvan de afstamming- waarschijnlijk- niet klopt. Ook niet zo handig om z'n chipnummer uit het paspoort te peuteren...Hoe moeten ze m dan identificeren op wedstrijd?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:42

Zonnetje81 schreef:
Kan je hem op paardenfokken.nl vinden?

Paardenfokken kan door iedereen aangepast worden, leeftijd van mijn paard klopte daar ook niet.
Mailtje gestuurd en het is aangepast...

Wat een vervelend situatie TS, ik zou toch even contact opnemen met de verkopende partij...
Geloof niet dat het stmaboek het op prijs stelt als er zo gerommeld wordt met de papieren, valsheid in geschriften

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:43

Heeft je paard ook aftekeningen?
die zouden ook ingetekend moeten zijn in het paspoort dan weet je in iedergeval of het het goede paspoort is.

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 15:44

Ik heb zijn chipnummer niet uit het paspoort gepeuterd hoor ? En de chipnummer staat 4 keer in het stamboek/paspoort dus een stickertje meer of minder zal het ook niet maken denk ik.
De chipnummer is op mutatiedocument en stamboek hetzelfde, dus deze zal wel kloppen bij mijn paard ? Heb naar een callcenter gebeld die toegang heeft tot de databank en de chipnummer past bij de geboortedatum & naam die op het paspoort staat, dus ik denk dat de afstamming normaal wel klopt hoor. Ik heb een zwangere merrie staan dus als die nog eens gecheckt moet worden laat ik de chip voor de zekerheid wel even controleren.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:46

Ik zou wel even (binnen niet alle lange termijn) laten controleren of het chipnummer/paspoort wel bij je paard hoort :j

Uitlezen is zo gebeurd gelukkig en dan heb je zekerheid, welke paard je hetb gekocht en wat zijn leeftijd is :)

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 15:48

Hij heeft geen aftekeningen, en is donkerbruin- dit klopt en staat in het paspoort. Ik denk wel dat ik het juiste paspoort heb maar hij is heus niet de enige donkerbruine oldenburger zonder aftekingen dus dat is wat vervelend..

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:51

Gewoon zijn chipnummer laten lezen door je DA. Als deze klopt met de informatie dat het Stamboek heeft ivm afstamming en geboortedatum dan past het paspoort bij je paard.

Op zijn mutatie formulier bestaat de mogelijkheid om aanpassingen/wijzigingen te melden. Dit kan je doen rechtstreeks via de Stamboek (dan zijn hun gegevens ook up to date) of via de Databank.

Wat ik niet begrijp ... aangezien je in Belgie woont ... is dat je een paard hebt gekocht die niet op de naam van de verkoper stond. Het is trouwens wettelijk verplicht dat een paard en gechipt en paspoort en geencodeert is ... dus geregistreerd staat op de naam van de eigenaar.

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 10:52

Ja, weet ik maar als je geen wedstrijden enzo doet word dat zo vaak niet gecontroleerd hoor. Ik ga hem wel op mijn naam zetten natuurlijk maar als die mensen dat niet doen is dat hun keuze..
Ik heb trouwens gisteren zijn brandmerk goed bekeken en de nummer klopt met die op het paspoort. Voor één of andere reden kon ik eijn brandmerk nooit duidelijk zien en gisteren was hij nat door de regen en was het ineens wel duidelijk ? Weet niet of dit normaal zo is.