KWPN fokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

KWPN fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 00:26

Citaat:
Dit is een split uit een ander topic, om niet twee discussies door elkaar te laten lopen.

Nicole288 schreef:
Niet alles wat offtopic is, wordt verwijderd, dan kun je idd aan de gang blijven, bij gewoon offtopic voldoet een verzoek om ontopic te blijven ook gewoon (bij deze dus opnieuw ;) )

Berichten die verwijderd zijn waren in mijn ogen op de persoon aan het spelen, dat is de reden dat ze weg zijn.

Wil je hier per se nog reactie op geven, doe dit dan aub via PB, dan kan het topic nu gewoon weer verder. :)

Je begrijpt het na al die jaren nog steeds niet he. Op Bokt mag iedereen op het KWPN katten en andersom nooit, vandaar dat iedere zinnige discussie over onze fokkerij verdwenen is en dat is mede aan jullie te danken. Dat is dus wat Bokt (het grootste paardenstamboek zoals ze zichzelf etaleren) wil met de grootste en succesvolste sportpaarden fokkerij ter wereld, dat daar niet over gediscussieerd kan worden, dat ervaringen niet gedeeld kunnen worden.
En nee ik ga dat niet per pb doen, heb al heel lang niets meer met dat huichelachtige doe het maar per pb beleid van bokt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 00:34

Het grootste stamboek ter wereld is in mijn ogen toch echt het Quarter Horse met meer dan 5 Miljoen geregistreerde dieren ter wereld. Maar dat is in jouw ogen niet relevant omdat het niet om het KWPN gaat. En als je op grond van geldbedrag dat nakomelingen bij elkaar sprokkelen wilt oordelen: ik daag je uit om KWPN-ers te vinden die nakomelingen hebben die in totaal een aantal miljoen Dollars of Euro's bij elkaar hebben gesprokkeld.

Dan nog een vraag aan jou: ik ben nog geen enkel ander stamboek tegengekomen dat hengsten tijdelijk keurt en eventueel via een achterdeur ( of zogenaamd in de "wacht zetten") het stamboek weer uitwiebert.
Alle ander stamboeken keuren niet, of keuren voor het leven.
Wat is de toegevoegde waarde van een tijdelijke keuring? En wat is het gevolg van een fokker die voor een hengst gaat die vervolgens wordt afgekeurd? Wat brengen deze nakomelingen nog op na "in de wacht zetten of afkeuren van een hengst"?

Als je keurt, dan keur voor het leven. En of een hengst succesvol is of niet, laat het afhangen van de fokker en hun fokproducten.

Dat is de niet-zo-bescheiden mening van een fokker die er volgens jouw geen verstand van heeft :D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 01-08-13 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

stoffel

Re: Jazz-vrije dekhengsten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 00:38

Wat is er mis mee om een hengst die niet voldoet er weer uit te gooien, je laat zien dat je over kloten beschikt als je een beslissing durft terug te draaien

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 00:39

stoffel schreef:
Wat is er mis mee om een hengst die niet voldoet er weer uit te gooien, je laat zien dat je over kloten beschikt als je een beslissing durft terug te draaien

De vraag is waarom je die beslissing in eerste instantie hebt genomen, als je niet zeker was van je zaak?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 01:00

En omdat splitsen niet meewerkt, een aantal van de berichten als quote, excuus daarvoor.

sarabande schreef:
Lezen lijkt me gewenst ik heb het over sportpaardenstamboek.
Als je keurt keur je voor het leven lijkt me een individuele mening.
Bij sportpaarden kan na vele wegingen de goedkeuring beëindigd worden, eigenlijk een wassen neus zulke hengsten dekken toch al weinig, maar ook ooit afgewezen hengsten die zich in de sport hebben onderscheiden kunnen alsnog goedgekeurd worden.
En als er toch vragen gesteld worden, hoe zit het met de veterinaire keuring binnen jouw fokkerij????

sarabande schreef:
Cassidy schreef:
De vraag is waarom je die beslissing in eerste instantie hebt genomen, als je niet zeker was van je zaak?

Zeker van welke zaak, op dat moment is er nog geen nafok, zijn er nog geen sportprestaties bekend

Cassidy schreef:
Ik kan zo een aantal hengsten binnen het Quarter Horse ras opnoemen die Million Dollar Sires zijn.
Moet ik Totilas of enig ander hengst in de door jou zo geproclameerde KWPN fokkerij nog maar zien doen.

En wat betreft de veterinaire keuring: ook dat is een wassen neus, omdat het KWPN geen veterinaire keuring voor de merries eist :D

Cassidy schreef:
sarabande schreef:
Cassidy schreef:

Zeker van welke zaak, op dat moment is er nog geen nafok, zijn er nog geen sportprestaties bekend

De vraag is hoeveel tijd krijgt een tijdelijk gekeurde hengst, en is er enige controle op de kwaliteit van de merries die hij te dekken krijgt?

Er wordt in mijn ogen teveel nadruk gelegd op de hengst, en als je een jonge hengst die zich nog niet heeft bewezen voor weinig aanbiedt, wat krijgt hij voor merries te dekken?

Zonnetje81

Re: KWPN fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 01:01

En andere topic blijft dicht?

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 01:01

Cassidy schreef:
stoffel schreef:

de beoordeling van de nakomelingen behoort gewoon tot het traject.
Men heeft een verwachting over hoe een hengst zich gaat vererven, dat weet je niet 100% zeker (geld ook voor andere stamboeken), echter niet alle verwachtingen komen uit, als het dan tegen valt lijkt het me logisch dat je zo'n hengst er uit knikkerd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 01:03

sarabande schreef:

En uit bovenstaande reactie concludeer ik dat Quarters, en met name Reiners, niet onder de sportpaarden vallen?

Dan ben ik klaar met deze discussie, want ik kan nog zo vaak tegen je ingaan, doordringen doe ik toch niet.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 01-08-13 01:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 01:05

stoffel schreef:
Men heeft een verwachting over hoe een hengst zich gaat vererven, dat weet je niet 100% zeker (geld ook voor andere stamboeken), echter niet alle verwachtingen komen uit, als het dan tegen valt lijkt het me logisch dat je zo'n hengst er uit knikkerd

Uitknikkeren hoeft echt niet. Het selecteerd zichzelf wel. Maar dat houdt in dat je verantwoording durft te leggen bij de fokkers, en dat een stamboek groot genoeg is om dit risico aan te kunnen. Een bolhoedbrigade hoeft echt niet. Waar zijn ze binnen het KWPN bang voor?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 01:07

Het lijkt me niet zinnig om over de KWPN fokkerij te discusieren met iemand die dat volledig afkat en als ze dan weerwoord krijgt gaat temmen waarna de antwoorden daarop verwijderd zijn dat is een oneigenlijke manier van communiceren

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 01:07

Cassidy schreef:
stoffel schreef:

Uitknikkeren hoeft echt niet. Het selecteerd zichzelf wel. Maar dat houdt in dat je verantwoording durft te leggen bij de fokkers, en dat een stamboek groot genoeg is om dit risico aan te kunnen. Een bolhoedbrigade hoeft echt niet. Waar zijn ze bang voor?

Als je ze laat lopen dan blijf je in mijn ogen volhouden dat je het goed hebt gedaan terwijl je zelf beter weet, je houdt je leden voor de gek en jezelf erbij

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 01:08

@ Saartje: Dat is een aanname, ik heb niet getemmed. Sterker nog, ik ben niet wars van een stevige discussie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 01:08

Cassidy schreef:
sarabande schreef:

En uit bovenstaande reactie concludeer ik dat Quarters, en met name Reiners, niet onder de sportpaarden vallen?

Dan ben ik klaar met deze discussie, want ik kan nog zo vaak tegen je ingaan, doordringen doe ik toch niet.

Ik heb ze nog nooit op de Olympische spelen gezien

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 01:10

stoffel schreef:
Als je ze laat lopen dan blijf je in mijn ogen volhouden dat je het goed hebt gedaan terwijl je zelf beter weet, je houdt je leden voor de gek en jezelf erbij

Dus alle ander stamboeken die voor het leven keuren zijn per definitie fout? Boude uitspraak!

Een fokker behoort ook de ruimte te krijgen voor eigen verantwoording. Helaas kan niet iedereen daarmee omgaan, maar micromanagen werkt ook averechts.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 01:12

sarabande schreef:
Ik heb ze nog nooit op de Olympische spelen gezien

Dan heb je niet goed gekeken. Reining is overigens geen Olympische Discipline, is wel demonstatiesport geweest. Maar als meedoen aan de Olympische Spelen een criterium is of een paardenras/stamboek wel of niet tot sportpaard gerekend mag worden, mag ik zeggen dat dit een bijzonder bekrompen criterium is? Menig renpaard is meer waard dan een Totilas of enig ander KWPN-er. En galopkoersen zijn ook geen Olympische Discipline.

Mijn laatste reactie in dit topic. Dring toch niet tot bepaalde mensen door, succes verder.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 01:22

Cassidy schreef:
stoffel schreef:

Dus alle ander stamboeken die voor het leven keuren zijn per definitie fout? Boude uitspraak!

Een fokker behoort ook de ruimte te krijgen voor eigen verantwoording. Helaas kan niet iedereen daarmee omgaan, maar micromanagen werkt ook averechts.

Als blijkt dat een bepaaalde hengst gebreken vererft zul je als stamboek je leden en je populatie daarvoor moeten behoeden, (zij gaan er van uit dat in iedergeval het hengsten materiaal over meer dan voldoende kwaliteit beschikt).
Wanneer je als stamboek je leden niet informeert over het doorfokken van gebreken schiet je in mijn ogen gewoon te kort.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:19

Cassidy schreef:
stoffel schreef:

Een hengst kan het fenotypisch helemaal lijken te hebben maar als hij dan toch niet vererft wat je hoop dan moet je hem er snel uithalen.
Anders zit je met de gebakken peren na een paar jaar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:26

Wel fijn het meteen weer op Negatieve toon moet beginnen. Ik denk dat het een leukere insteek is om te bekijken hoe het misschien niet grootste maar wel meest succesvolle en meest toonaangevende stamboeken zo geworden is.

In de jaren 80 waren het tenslotte nog de duitste stamboeken die de toon aan gaven en nu is dat het KWPN.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 09:39

Cassidy schreef:
Dan heb je niet goed gekeken. Reining is overigens geen Olympische Discipline, is wel demonstatiesport geweest. Maar als meedoen aan de Olympische Spelen een criterium is of een paardenras/stamboek wel of niet tot sportpaard gerekend mag worden, mag ik zeggen dat dit een bijzonder bekrompen criterium is? Menig renpaard is meer waard dan een Totilas of enig ander KWPN-er. En galopkoersen zijn ook geen Olympische Discipline.

Mijn laatste reactie in dit topic. Dring toch niet tot bepaalde mensen door, succes verder.

Zowel de westernsport als volbloeden voor de rennen vallen niet onder de noemer sportpaarden, dat is gewoon een gebruikelijke omschrijving.
Beetje erg Calimero om dit als denigrerend te ervaren lijkt me.

Natasja je hebt gelijk, maak er wat van zou ik zeggen. Ondanks dat ik hier als TS opgevoerd ben, wat zeker veel kijkers zal trekken, is het niet mijn topic ik zal het van een afstandje volgen. Mijn ervaring is dat wanneer je op Bokt serieus over de ontwikkelingen binnen de KWPN en met name de dressuurfokkerij van gedachten wil wisselen dat er dan voortdurend mensen komen die komen vertellen dat Duits en NRPS veel beter is.
Dat is niet alleen niet zo, mits je allemaal individuele paarden op gaat voeren, maar is ook niet de issue binnen de discussie.
Ik wens je toe dat dat nu niet gebeurt dan zou het kans van slagen kunnen hebben, succes

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:56

Cassidy schreef:
Dan nog een vraag aan jou: ik ben nog geen enkel ander stamboek tegengekomen dat hengsten tijdelijk keurt en eventueel via een achterdeur ( of zogenaamd in de "wacht zetten") het stamboek weer uitwiebert.
Alle ander stamboeken keuren niet, of keuren voor het leven.
Wat is de toegevoegde waarde van een tijdelijke keuring? En wat is het gevolg van een fokker die voor een hengst gaat die vervolgens wordt afgekeurd? Wat brengen deze nakomelingen nog op na "in de wacht zetten of afkeuren van een hengst"?

Als je keurt, dan keur voor het leven. En of een hengst succesvol is of niet, laat het afhangen van de fokker en hun fokproducten.

Dat is de niet-zo-bescheiden mening van een fokker die er volgens jouw geen verstand van heeft :D

Volgens mij is dat bij het NRPS ook het geval.

Cassidy, wordt bij het quarterhorse stamboek wel iedere merrie veterinair gekeurd voor ze gedekt wordt? (geen aanval maar een vraag)

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:11

Tuurlijk zijn quarters ook sportpaarden, echter een totaal andere discipline dan we op dit moment onder sportpaard benoemen. Tuigpaarden zijn ook sportpaarden en dravers natuurlijk ook. Maar onder sportpaard wordt door de normale mens bedoeld, dressuur, springen eventing. Misschien moeten we het qua formuleren maar eens anders gaan benoemen :D

Cassidy, niet alleen het kwpn stuurt hengsten uiteindelijk naar huis. Dat doet het nrps ook en diverse duitse stamboeken ook. Ik moet even gaan zoeken om te weten welke precies, maar het gebeurd wel degelijk.

Ik snap de hele ophef over het kwpn of wat voor stamboek dan ook niet zo goed. Als je het niet bevalt, kies je toch een andere vlag? Het is een vrij land en je moet lekker je keuze per stamboek maken waar jezelf gelukkig over bent. Een stamboek afzeiken omdat je het niet bevalt is eigenlijk meer je eigen frustratie en brengt je helemaal niets.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:36

Hebben de Quarters wel een keuringssysteem zoals de warmbloeden?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:43

Hoe oud moet je zijn, of hoe lang niet meer op KWPN-keuringen geweest, om voortdurend te praten over bolhoedenbrigade? Kleine uitzondering, de tuigpaardjury.
Bij het KWPN hebben de juryleden in de regel geen speciale uitmonstering of vermomming nodig om daaraan hun gezag te ontlenen.
En waar ik heel erg blij mee ben, bij het KWPN kennen we gelukkig geen ranking op winsommen.
Wel op sportprestaties en dat is imo toch wel wat anders.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:58

Wat ze met Quarters doen is absoluut paardensport.
Wat ze met draf-en renpaarden doen is ook absoluut paardensport.

Ik vind het nogal een West-Europese, snobistische gedachte dat wanneer het niet op de OS voorkomt, het dus geen sport zou zijn. Ooit gehoord van Korfbal? Kaatsen? Zo zijn er wel meer sporten die geen plek kennen op de OS.

Ik durf de stelling ook wel aan dat er in Quarters en Renpaarden meer geld omgaat dan in de spring- en/of dressuursport. Simpelweg omdat die eerste beide takken mondiaal breed geoefend worden, en spring- en dressuursport vooral Hollandse en Duitse aangelegenheden zijn, met een spin-off naar enkele andere landen.

Bij geen enkel stamboek wordt de merrie verplicht gekeurd voordat er mee wordt gefokt. Zelfs binnen het elitaire KWPN kun je met een veulenboekmerrie maar raak fokken. Al pleegt een enkele Bokt-user, veelal lid van KWPN en in bezit van stermerrie, te menen dat dit anders zou moeten.

Bij het KWPN kent men ook ranking op 'beauty-verkiezingen' (de welbekende ster). In mijn ogen heeft dat inmiddels echt geen waarde meer. Dan is onderscheid op winsommen veel objectiever. Net als procentuele (!) sportstanden in nafok. Een hengst met 10 presterende nakomelingen op 2.000 veulens is toch echt minder goed dan die hengst met 2 presterende nakomelingen op 50 veulens.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:12

Hoi Dees, ook weer van de partij?
Zeer veel KWPN fokkers kiezen er voor om eerst hun merrie rontgenologisch te laten keuren, daarna exterieurmatig op een functioneel type, zonder afwijkingen, wat de meeste fokkers zelf wel redelijk kunnen inschatten, en daarnaast nog op sportaanleg, voordat men ermee gaat fokken.
Als er veel geld omgaat in een sport is dat een kwaliteit? Dat zou je ook snobisme kunnen noemen.
Overigens heb ik niets gezegd over de fokkerij en of de kwaliteit van Quarters, gewoon omdat ik er niets vanaf weet.
En hoe je het ook wendt of keert, de KWPN-fokkers staan heel vaak bovenaan met hun fokproducten.
Al is het dan wel in een paar kleine gewesten, zeg maar, en niet mondiaal breed.