Bij welke fokkerij/handelaar heb jij je fries gekocht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angel2002

Bij welke fokkerij/handelaar heb jij je fries gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 14:20

Hoiii , wat mijn onderwerp eigenlijk al zegt bij welke fokkerij/handelaar heb jij je fries gekocht?

ik zal even duidelijk maken waarom ik dat vraag.. ik ben een enorme fan van friezen paarden en ik wil gewoon wat rond kijken op fokkerijen en of handelaren .. mijn vader en ik zijn erg geintresseerd dus het zou fijn zijn als een goede fokkerij/handelaar weet met friezen paarden , het liefst dressuur gericht..

dankjewel alvast.

groetjes Angel2002
Laatst bijgewerkt door Muurp op 07-08-13 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Opmaak aangepast.

Nicole288

Re: Bij welke fokkerij/handelaar heb jij je fries gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:58

Dit lijkt me een vraag voor de Friezen liefhebbers op BKR, ik verplaats jouw topic daar naartoe:

F-AM -> BKR

Angel2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 14:58

dankjewel

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:11

Hmm, het is maar wat je wilt. En welke type en of die al keuringen gelopen heeft. Mijn ( nu ruin ) toenmalige hengst hebben wij met 3,5 gewoon uit de wei geplukt bij n bevriende boer die het leuk vond om af en toe hengstveulens te kopen en te laten opgroeien. Hiervan nooit spijt gehad, en hij is nog steeds mijn prachtkerel ( inmiddels 12). Half jaar later zijn we op zoek gegaan naar een merrie en uiteindelijk uitgekomen bij een fokker. 4 jaar toen oud , n papier van hier tot Tokio,zadelmak enz....wat n drama. Omdat zij dus niet goed genoeg voor t stamboek was (wisten wij vel toendertijd) is zij met veel geweld ingerijden zodat ze genoeg geld kon opbrengen...jaren hadden wij nodig om de angst en vijandigheid uit haar te krijgen... en eigenlijk pas nu is ze echt n knuffel paard die ook gewoon lol kan krijgen onder de man. Dus kijk rond en doe het zo als met alle paarden. Het moet klikken. ...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:58

Kijk maar eens op mijn website: http://www.fanerberveld.webnode.nl

De meeste paarden zelf gefokt of al vanaf veulen in ons bezit.

Wat zoek je? Welk type / karakter? Wat wil je ermee gaan doen.

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:01

Wij zijn ooit begonnen door bij een 'hobbyboer' een fries te kopen met papier. Daarna hebben we bij diverse hobbyboeren wat friezen gekocht en daarmee zijn we aan het fokken gegaan. Nu verkopen we ook regelmatig (heb momenteel niks voor je staan, want we hebben alleen nog wat enters te koop). Ik heb inmiddels wel geleerd dat grote stallen zicht groot voor kunnen doen, maar dat ze dat lang niet altijd zijn. Hier moet je erg mee oppassen. Aan de andere kant zijn er ook grote stallen waar je prima een fries kunt kopen. 't Is altijd een gok. Een goedgekeurde dekhengst is ooit als veulen op de markt in Zuidlaren gekocht. Dus zelfs daar valt nog wat goeds te vinden! (heeft niet mijn vookeur ;) Succes met je zoektocht!

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:10

Ik zou naar age okkema of pieter wijbenga gaan. Top Friese paarden en een super goede service.

www.pieterwijbenga.nl

www.staldemersken.nl

En de andere okkema's zijn ook goed. Allemaal een grote paarden familie haha.

Angel2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 14:35

Dankjewel allemaal... maar ik ben zo dom geweest om in de begin post dit niet te zeggen: ik zoek een fokkerij in het zuiden van Nederland.. PrizTwir de paarden van stal de merksen zijn erg mooi alleen te ver om te gaan kijken..

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:24

Kijk eens bij www.Frysk-Andaluz.com dat is Friesian Horse stables onder Rotterdam. Daar komt mijn fries vandaan.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:38

In het zuiden? Hier zitten er 2 die ik ken.. in Arensgenhout en in Schin op geul. Arensgenhout kan ik je niks over vertellen... Alleen wat ik hoor van 'roddels' en die vind ik niet zo fijn... dus zelf zou ik daar geen paardje kopen. Van de andere kant .. die roddels hoor je ook over de fokker in Schin op Geul. Dus naar mijn weten, wordt er over elke stal wel geroddeld, ga voor je eigen mening.. neem een kijkje.

Ik zelf heb net een merrie gekocht in Schin op Geul. Dat is een kleinschaliger bedrijf. Heb daar ook een paar jaar geleden paarden van de verkoop gereden. De paarden daar worden goed verzorgt, vriendelijk gereden enz. Over die stal kan ik je wel meer vertellen, maar ook daarbij: ga voor je eigen mening, neem een kijkje, neem contact op e.d.

Succes :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:45

Ook mijn fries komt van de kleinschaligere stal in Schin op Geul en ik ben daar ook tevreden over. Over de friezenstoeterij in Arensgenhout hoor ik ook vrijwel alleen maar slechte verhalen, enkelen daargelaten.
Maar zoals hierboven aangegeven wordt, ga op zoveel mogelijk plaatsen kijken en neem iemand mee die verstand ervan heeft wat je hierin kan adviseren :)
De friezen in Schin op Geul zijn volgens mij veelal luxe gefokt en dus over het algemeen wel goed mee te dressuren :)
In arensgenhout heb je eigenlijk vanalles, omdat ze gewoon heel veel paarden hebben staan.

Angel2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 11:52

Hebben jullie een website van schin op geul?

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:59

De Horperhoeve. Is wel in het Noorden van Nederland, maar ze hebben appartementen. Dus je kan een paar dagen over komen en verschillende paarden te proberen. Bij problemen kan je altijd weer op hen terugvallen. Service is echt super en er staan veel verschillende paarden. Van oud en ervaren tot piepjong. Beleerd onder het zadel en voor de wagen of nog groen. Ze gaan er erg zuinig met de paarden om, de meeste zijn daar geboren, dus ze kennen de paarden ook goed.

Angel2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 12:39

damn , wat een leuke stal is die HorperHoeve! Die appartementen zijn idd wel erg fijn!

Dankjewel wreckh! heb jij daar je paard gekocht ? foto's?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:46

Zijn er heel veel, ik zou niet meteen naar een grote (luxe) stal gaan dan betaal je alleen al voor hun naam zo duizenden euro's meer voor t zelfde papier. Gewoon lekker rondkijken op MP en sporthorses en dan langsgaan en kijken waar je een klik mee hebt.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:47

Blondie20 schreef:
Kijk eens bij http://www.Frysk-Andaluz.com dat is Friesian Horse stables onder Rotterdam. Daar komt mijn fries vandaan.

erg mooie stal en paarden idd, maar wel aan de prijs

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:35

Angel2002 schreef:

Ze hebben geloof ik een website ja, maar da's totaal niet professioneel opgezet.
Heb het idee dat ze het meer van mond- op mondreclame hebben, want aan de website besteden ze helaas weinig aandacht.
http://www.engwegerhof.com/

maar Judith, wat hier ook gereageerd heeft, staat daar met haar paardje en anders zou je eens met haar mee moeten gaan ofzo
Kunt daar altijd binnenwandelen in ieder geval en ook proefrijden, zowel in bak als buiten als je wilt

Angel2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 14:47

HelmerG schreef:
Angel2002 schreef:

Ze hebben geloof ik een website ja, maar da's totaal niet professioneel opgezet.
Heb het idee dat ze het meer van mond- op mondreclame hebben, want aan de website besteden ze helaas weinig aandacht.
http://www.engwegerhof.com/

maar Judith, wat hier ook gereageerd heeft, staat daar met haar paardje en anders zou je eens met haar mee moeten gaan ofzo
Kunt daar altijd binnenwandelen in ieder geval en ook proefrijden, zowel in bak als buiten als je wilt

ik heb de site even bekeken en ik vindt de paarden qua uiterlijk niet mooi..

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:31

De website is verouderd. Is al enkele jaren geleden dat die paarden te koop stonden. Je zou eens kunnen mailen naar het mailadres op de website of inderdaad gewoon binnen kunnen lopen. De website is niet actueel, (al 5 jaar niet meer). Pb me maar als je wat wilt weten :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:53

PrizTwir schreef:
Ik zou naar age okkema of pieter wijbenga gaan. Top Friese paarden en een super goede service.

http://www.pieterwijbenga.nl

http://www.staldemersken.nl

En de andere okkema's zijn ook goed. Allemaal een grote paarden familie haha.

mee eens! Ik heb mn eerste paard bij Pieter gekocht (13 jaar geleden), een man met heel veel verstand en super eerlijk. We hebben nog steeds regelmatig contact en als er iets wat konden we altijd terug komen. Vriendinnetje heeft daar ook een keertje een beestje gekocht, al snel op stal bleek dat het niet klikte en ging werken. Pieter gebeld en ze kon hem zonder problemen terug brengne. Ook een meisje wat ik kende moest ineens half over kop verhuizen naar het buitenland, hij heeft der geholpen met het paard verschepen. KEn ook een meisje die zwanger werd, paard weer terug verkocht.

Ik heb 1x een negatief verhaal gehoord, vrouwtje had een hengst gekocht en bij pieter laten casteren. Later bleek dat er een ontsteking was ontstaan (toen was die al bij haaR), zij vond dat het zijn nalatigheid in de verzorging was geweest. Hoe en wat precies weet ik niet.. Maar vooral positieve verhalen dus :D

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:43

Over Sta.l de M.ersken ken ik genoeg negatieve verhalen, P.ieter doet het daarin tegen leuker!

A.nita en J.elmer Ch.ardon, ook een hele fijne naam! Wellicht heeft P.iet S.ibma nog wat staan/kunde, Pi.eter W.ijbenga en zo kan ik er nog wat opnoemen. Allen in het Noorden! Ik heb nog een kennis met een stal, website is er niet of niet up to date (Staat ook geen verkoop op) en doen het vrijwel puur met mond op mond, beste paarden! Mocht je meer namen/info hebben: PB!

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:52

Hey, zelf werk ik toevallig op een friese handelsstal! namelijk friesenstal 't Reuselinkhof.
Ik ben hier gekomen door stage te lopen. toen al viel mij op dat het mensen waren die echt van de paarden hielden, het ging hun niet om het handelen.
ze hebben altijd verschillende soorten paarden staan, merries, ruinen en hengsten. sommige bereden sommige voor de kar. paarden kunnen natuurlijk zadelmak gemaakt worden enz.
ze hebben ook van allerlei soorten friesen. van dressuur tot tuigers tot recreatief. stoere hengsten tot leuke merries. van de luxere types tot de wat bredere en grovere paarden.

Dit is hun site. http://www.friesenstal-reuselinkhof.nl/nl.html

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:10

Angel2002 schreef:
damn , wat een leuke stal is die HorperHoeve! Die appartementen zijn idd wel erg fijn!

Dankjewel wreckh! heb jij daar je paard gekocht ? foto's?

Ja, foto staat wel in mijn profiel. Ik les er nog steeds wekelijks. Het is een leuke gezellige stal. Frances (eigenaresse) weet er veel van. Ze denkt mee en helpt je goed. Ik was/ben een wat angstige ruiter. Toch kwam ze met een jong paard. Ik vond dit niet zo slim, maar ze dacht echt dat we een goede match zouden hebben. Voor een jong paard was Afke al vreselijk braaf. Heb er echt een super paard aan.

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:39

Horperhoeve kennen wij ook. Inderdaad een fantastische stal. Geen kwaad woord over te zeggen. Zeker aanbevolen!

renee131

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:55

Pieter Wijbenga is inderdaad een goed adres op een fries paard te kopen. Ik heb meerdere vriendinnen die daar hun paard hebben gekocht. Alle paarden zijn goed opgeleid en eigenlijk helemaal geen problemen. Het is misschien wel een eindje weg maar misschien toch wel iets om eens naar te kijken.

Nou veel succes met een leuk paardje vinden !