Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
uiteraard gaan de papieren wel mee met de pony's, maar mensen vergeten het om ze over te zetten en wat (weet niet of dat bij ieder stamboek zo is?!) een 'nadeel' is, is dat je lid moet worden van het stamboek (daar zitten dus ieder jaar kosten aan) om de pony op je naam te kunnen zetten. Kentaro schreef:Ik zou zo niet weten hoe het werkt, maar ik vind het helemaal niet stom klinken!
Veel van onze pony;s die verkocht zijn, staan ook nog op naam van de fokkeruiteraard gaan de papieren wel mee met de pony's, maar mensen vergeten het om ze over te zetten en wat (weet niet of dat bij ieder stamboek zo is?!) een 'nadeel' is, is dat je lid moet worden van het stamboek (daar zitten dus ieder jaar kosten aan) om de pony op je naam te kunnen zetten.
Weidebloem schreef:Als je op de site van de NRPS kijkt, vind je je antwoorden waarschijnlijk wel : http://www.nrps.nl/
Vraag: Ik heb een NRPS pony/paard gekocht en wil hem op mijn naam overschrijven,
hoe gaat dat?
Antwoord: Voor overschrijving dient u het originele registratiepapier en paspoort op te sturen
naar het stamboekbureau.
De kosten voor overschrijving zijn € 30,50.
U dient lid te worden van het NRPS in het jaar van overschrijving.
xNK schreef:Ik heb hetzelfde, maar is het ook mogelijk de pony over te laten schrijven en maar 1 jaar lid te zijn of kan dat niet?
Daarbij hebben wij alleen een paspoort gekregen en geen registratiepapier?
Roos_Herco schreef:Wat het paspoort betreft: die staat ook nog op hun naam en als dat zo blijft kan ik niet eens wedstrijden buiten de deur rijden etc.
Jes schreef:Sowieso zijn het paspoort en stamboek papier geen eigendom bewijs. Als jij zelf niet perse lid wilt worden van het NRPS (en dus geen blaadje elke maand wilt) heeft het dus geen toegevoegde waarde.
Neonlight schreef:Roos_Herco schreef:Wat het paspoort betreft: die staat ook nog op hun naam en als dat zo blijft kan ik niet eens wedstrijden buiten de deur rijden etc.
Waarom zou je geen wedstrijden kunnen rijden? Het enige wat je niet kan doen is waarschijnlijk deelnemen aan keuringen, met een ruin geen toegevoegde waarde.
Voor deelname aan wedstrijden is overschrijving op naam niet nodig. Ik had een goedgekeurde hengst (is niet meer goedgekeurd inmiddels) die iemand anders uitbracht op wedstrijden, dier stond op mijn naam en moest dat ook vanwege de goedkeuring en de verplichting om deel te nemen aan de hengstenkeuringen, dan had iemand anders hem niet meer in de sport uit mogen brengen omdat die niet op zijn/haar naam stond? En al die bijrijders en verzorgers dan? En al die anderen die paarden voor anderen uitbrengen op wedstrijden, tot zelfs de kaderruiters?
Jes schreef:Om wedstrijden te rijden ben je niet verplicht het papier op jouw naam te hebben.
Sowieso zijn het paspoort en stamboek papier geen eigendom bewijs. Als jij zelf niet perse lid wilt worden van het NRPS (en dus geen blaadje elke maand wilt) heeft het dus geen toegevoegde waarde.
Mijn merrie heb ik drie jaar terug pas bij het stamboek op mijn naam gezet omdat ik haar veulen toen bij hetzelfde stamboek ingeschreven wilde hebben. Merrie was toen al 8 jaar van mij, altijd wedstrijden gereden etc.
Sammie schreef:Dat papier heeft bij een rechter dus geen enkele waarde. Je kan aantonen dat het jouw paard is door een koopcontract, of door betaalbewijzen van rekeningen die betrekking hebben op het paard.
Het papier opsturen willen ze wel graag, maar zeker niet verplicht. Je kan prima wedstrijden rijden hoor. Het paspoort van mijn merrie nooit op mijn naam gezet, papier wel. Wedstrijden gereden bij de KNHS, terwijl het ook een paspoort van de KNHS was. Voor de wedstrijden hoef je het niet te doen. Voor de fokkerij is het wel handig, maar met een ruin wordt fokken lastig.
Sammie schreef:Dat papier heeft bij een rechter dus geen enkele waarde. Je kan aantonen dat het jouw paard is door een koopcontract, of door betaalbewijzen van rekeningen die betrekking hebben op het paard.
Het papier opsturen willen ze wel graag, maar zeker niet verplicht. Je kan prima wedstrijden rijden hoor. Het paspoort van mijn merrie nooit op mijn naam gezet, papier wel. Wedstrijden gereden bij de KNHS, terwijl het ook een paspoort van de KNHS was. Voor de wedstrijden hoef je het niet te doen. Voor de fokkerij is het wel handig, maar met een ruin wordt fokken lastig.
Roos_Herco schreef:Sammie schreef:Dat papier heeft bij een rechter dus geen enkele waarde. Je kan aantonen dat het jouw paard is door een koopcontract, of door betaalbewijzen van rekeningen die betrekking hebben op het paard.
Dus als je paard nog op de naam van de oude eigenaar staat, je het koopcontract 'kwijt bent' en de oude eigenaren nog het koopcontract hebben van toen zij hem kochten, kunnen de oude eigenaren dus aantonen dat het paard nog van hen is?
Marloes__ schreef:Ach mijn merrie staat ook nog steeds op naam van haar oude eigenaar/ fokker, ze is al bijna 2 jaar van mij. Omdat je lid moet worden van de NRPS voor het overschrijven, vind ik de kosten echt belachelijk hoog.
Ik ga dus kijken of ik dat voor 1 jaar kan doen. Sizzle schreef:Als je het doet, doe het dan later in het jaar. Dan is het lidmaatschap goedkoper voor het resterende jaar.
Stuur er direct weer een opzeg brief achteraan.
Dat bespaard je weer hoge kosten.