Veulen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabientje11

Veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 17:29

Hoi hoi
In mijn vorige topic`s had ik het eerst over een pony en toen over een paard.
ik neem nu toch een paard.
Maar het leek me ook leuk om een veulen paard te kopen.
Dan kan je een hele hechte band ermee krijgen.
Eerst kan je nog niet zoveel, maar je kunt hem wel borstelen enz.
En als die 3 is zadelmak laten maken bij een dressuurstal.
Wat vinden jullie ervan?

matasja

Re: Veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:32

als je ervaring hebt met jonge paarden, een geschikte plek hebt om op te groeien met een maatje dan prima, zo niet dan niet doen. er staan zat paardjes te koop waar je net zo'n hechte band mee kan krijgen.
is het wachten je waard die 2 a 3 jaar, of gaat dat vervelen? en je hebt geen garantie van hoe het paard gaat worden, niet qua maat en niet qua karakter.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:34

Om eerlijk te zijn, vind ik het niet slim. Je bent 12 jaar, wat in mijn ogen te jong is om een veulen goed op te kunnen voeden. Een hechte band kun je ook krijgen met een wat ouder dir.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:36

Aangezien je 12 bent, heb ik niet echt het idee dat je veel van paarden af weet. Vele mensen vinden het leuk, een paard of pony. Ze kopen er dan eentje en dan blijkt dat ze élke dag verzorging en aandacht nodig hebben en dat er vele kosten bij komen kijken.. Denk er goed over na voordat je een grote verantwoordelijkheid neemt. Je bent nog jong, dalijk de middelbare school, veel huiswerk, toetsen etc. En als je een dagje niet naar je paard kan.. Wat dan?

Begin met een verzorg of een leasepony, veel lessen op de manege en langzamerhand kijken voor een leuke beginnerspony, ook met een pony die ouder is kun je een hechte band opbouwen, dat hoeft echt niet bij een veulen! Bovendien moet je je diertje ook goed opvoeden zodat het een leuk paardje wordt, als je alles toelaat dan kan het een verwend kreng worden. Begin eerst lekker met verzorgen en lessen en neem daarna pas een besluit tot de koop van een dier.

Begin dus niet aan een veulen, als ie naar de opfok gaat kun je hem heus niet elke dag borstelen. :P

't is geen goed besluit om als 12 jarige een veulen te kopen. Een veulentje kun je het best tot zijn 3e op het land gooien tussen leeftijdsgenoten. En als je hem door een dressuurstal zadelmak laat maken dan heb je niet veel aan een veulen. Niet doen dus. :P

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:41

Sabientje11 schreef:
Hoi hoi
Wat vinden jullie ervan?

Om heel eerlijk te zijn vind ik het een heel slecht idee om op jouw leeftijd een veulen te kopen.
Nou ken ik je natuurlijk niet persoonlijk, maar over het algemeen is het voor iemand van 12 jaar niet handig om te doen.
Ten eerste denk ik dat het ook leuker is voor jouw om een paardje te kopen waar je al lekker mee aan de slag kunt, want daar kun je ook een heel hechte band mee opbouwen! Daar hoef je echt geen veulen voor te kopen ;)
Daar komt nog bij dat een veulen kopen een groter risico met zich meebrengt omdat je niet weet of je veulen gezond op zal groeien en bruikbaar zal zijn als rijpaard.
En veel jonge paarden hebben ook echt behoefte aan wat rust, en gewoon andere paarden en veel weidegang om zorgeloos op te groeien, een beetje tutten is leuk, maar je moet niet overdrijven, dat gaat ze vaak alleen maar tegenstaan.
Ik denk ook dat de (ruim) 3 jaar "wachten" tot je mag rijden wel veel is, ga je het rijden dan niet missen?
En heb je ervaring met jonge paarden, die echt alles nog moeten leren? Er gaat in de meeste gevallen flink wat tijd in zitten voor je eenmaal op je paardje kunt stappen en weg kunt rijden, of wedstrijden of wat dan ook.

Als ik jouw was zou ik een heel leuk paard uit gaan zoeken waar je nu al mee aan de slag kunt en waar je nog van kunt leren, dat hoeft heus geen oud paard te zijn, kan natuurlijk wel, maar in ieder geval een volwassen dier. Succes!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:42

Om heel eerlijk te zijn lijkt het mij geen goed plan. Je paard is vrij jong om met 3 gereden te worden. Ze zijn dan eigenlijk nog vrij jong en ielig. Zou ik zelf niet voor kiezen. Je kunt weinig voor een hele poos.
Ben het eens met kleinvosje verder. 12 is erg jong!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:46

Je bent even oud als mijn zusje en daar redeneer ik even naar.

Meiden rond de 12 hebben leuke fantasie verhalen en zien het roze kleurig uit maar dat is het niet. Veulens worden groter, hebben goede opvoeding nodig, kun je het beste in een opfok zetten zodat het veulen met leeftijds genootjes kan ravotten en het lijkt me voor jou heel erg verstandig een ouder paardje aan te schaffen.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:46

Ook ik vind je nog wat te jong voor een veulen. Daarnaast vind ik je ook nog wel heel erg jong voor een paard. Neem lekker een pony en geniet nog lekker van je ponytijd!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:47

Het lijkt natuurlijk heel leuk en schattig, zo'n eigen veulen waar je helemaal mee kunt doen wat je wilt. Het is ook een beetje normaal voor jouw leeftijd dat je een "roze bril" op hebt wat dat betreft.

Een veulen hebben, houden en opvoeden, vraagt toch wel een degelijke ervaring met paarden, een goede kennis van paarden, heel erg veel geduld en een goede financiële situatie. Het lijkt me dat je dit op dit moment nog niet kan bieden. Misschien heb je wel mensen in je omgeving, die al wat langer met paarden bezig zijn en al wat ouder zijn? Kan je op hun hulp rekenen, altijd? Wat zeggen je ouders?

Wil je graag rijden? Dan is een paard dat in- en doorgereden is, wellicht een beter idee voor jou.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:16

evt qua aanschafprijs hoef je het ook niet voor te doen. na goed zoeken vind je ook wel een leuk ouder paard met ervaring voor het geld van een veulen, mocht dit de beweegreden zijn dat je voor een veulen wil gaan

Sabientje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 21:19

Tieneke schreef:
Het lijkt natuurlijk heel leuk en schattig, zo'n eigen veulen waar je helemaal mee kunt doen wat je wilt. Het is ook een beetje normaal voor jouw leeftijd dat je een "roze bril" op hebt wat dat betreft.

Een veulen hebben, houden en opvoeden, vraagt toch wel een degelijke ervaring met paarden, een goede kennis van paarden, heel erg veel geduld en een goede financiële situatie. Het lijkt me dat je dit op dit moment nog niet kan bieden. Misschien heb je wel mensen in je omgeving, die al wat langer met paarden bezig zijn en al wat ouder zijn? Kan je op hun hulp rekenen, altijd? Wat zeggen je ouders?

Wil je graag rijden? Dan is een paard dat in- en doorgereden is, wellicht een beter idee voor jou.

Mijn moeder gaat hem inrijden.
En ze heeft al ervaring met paarden, vanaf haar 9e.
Dus ik laat hem door me moeder inrijden en daarna er zelf op.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:25

Sabientje11 schreef:
Tieneke schreef:

Het gaat niet alleen over het inrijden hé? Het gaat over de periode van veulen tot inrijden, wat ga je ermee doen? Elke dag alleen poetsen wordt op den duur saai.. Dan zeg je dat je moeder ervaring heeft, maar koop dan een paardje die je zelf zadelmak maakt ofzo? Ga lekker voor een ouder paard, dan kan je tenminste rijden en hoef je bijna niets meer aan de opvoeding te doen. :j

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:30

Sabientje11 schreef:
Tieneke schreef:

Oke, dan heb je dus iemand die veel verstand heeft van jonge paarden (inrijden), dat is mooi.
Maar dan nog hoort een veulen naar mijn mening eigenlijk met andere paarden op te groeien, zonder elke dag getut, lekker spelen en paard kunnen zijn....

Sabientje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 21:31

Het gaat niet alleen over het inrijden hé? Het gaat over de periode van veulen tot inrijden, wat ga je ermee doen? Elke dag alleen poetsen wordt op den duur saai.. Dan zeg je dat je moeder ervaring heeft, maar koop dan een paardje die je zelf zadelmak maakt ofzo? Ga lekker voor een ouder paard, dan kan je tenminste rijden en hoef je bijna niets meer aan de opvoeding te doen. :j[/quote]

Ik ga ook lopen door het bos en kunstjes leren.
Het is wel moeilijker als een ouder paard, maar ik vind het heel leuk.
Ik moet wel consequent blijven voor het veulen.

Sabientje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 21:32

Oke, dan heb je dus iemand die veel verstand heeft van jonge paarden (inrijden), dat is mooi.
Maar dan nog hoort een veulen naar mijn mening eigenlijk met andere paarden op te groeien, zonder elke dag getut, lekker spelen en paard kunnen zijn....[/quote]

We hebben ook een paard, die is van mijn moeder en een pony.

Nevaeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:33

Is jouw moeder al wel op de hoogte van jouw plannen of ga je er vanuit dat ze dat wel wil doen? Want ik kan me niet voorstellen dat een ouder met (veel) ervaring haar 12 jarige dochter een veulen laat opvoeden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:36

Een veulen moet je in een grotere kudde laten met leeftijdsgenootjes zodat hij of zij lekker paard kan zijn. Dat is dan dus bij een opfokbedrijf, dan kun je er dus maar af en toe heen.

Vervolgens zou je hem in laten rijden bij een dressuurstal of door je moeder, dan krijgt de ruiter dus een fijne band met het dier en jij niet per sé. Je kunt dus net zo goed meteen een paard kopen dat al ingereden in, dan kun jij meteen beginnen met het opbouwen van die band die je graag wilt!

Sabientje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 21:37

Nevaeh schreef:
Is jouw moeder al wel op de hoogte van jouw plannen of ga je er vanuit dat ze dat wel wil doen? Want ik kan me niet voorstellen dat een ouder met (veel) ervaring haar 12 jarige dochter een veulen laat opvoeden.

Daarom gaat mijn moeder het mij leren.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:42

Alsjeblieft.. Laat dat idee varen. Je kunt een ouder paard van 7 jaar ook kunstjes leren, deze zijn al ingereden, doorgereden en start klaar. En daarmee kun je ook super veel. Een veulen hoort in een groep thuis met leeftijds genootjes en niet met 2 andere paarden.

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:44

Sabientje11 schreef:
Hoi hoi
Wat vinden jullie ervan?

Wanneer je ervaring hebt met het opvoeden en groot brengen van paarden is het leuk, wanneer je dit niet hebt raad ik het af.
Het lijkt allemaal zo lief en leuk een klein paardje, maar het vraagt veel tijd, aandacht, energie en kennis.
Gezien je leeftijd verwacht (let op! verwacht) ik dat je nog niet veel ervaring hebt met het opvoeden en groot brengen van paarden.
Geeft helemaal niets, maar daardoor lijkt het mij niet zo'n sterk plan en zou ik het niet aanraden.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:44

Sabientje11 schreef:
We hebben ook een paard, die is van mijn moeder en een pony.

Dat is leuk, maar dat zijn nog steeds geen leeftijdsgenootjes... maar de opfok is een apart punt, daarover verschillen de meningen.
Ik wilde voor mijn veulen persé een onbezorgde jeugd in een kudde met jonge en oude dieren, af en toe wat tutten, wandelen, knuffelen etc, maar zeker niet iedere dag, dat worden veel jonkies op den duur zat.

sallandval schreef:
Een veulen moet je in een grotere kudde laten met leeftijdsgenootjes zodat hij of zij lekker paard kan zijn. Dat is dan dus bij een opfokbedrijf, dan kun je er dus maar af en toe heen.

Vervolgens zou je hem in laten rijden bij een dressuurstal of door je moeder, dan krijgt de ruiter dus een fijne band met het dier en jij niet per sé. Je kunt dus net zo goed meteen een paard kopen dat al ingereden in, dan kun jij meteen beginnen met het opbouwen van die band die je graag wilt!

Met je eerste punt ben ik het helemaal eens, wbt de opfok, maar ik heb niet het idee dat het de bedoeling is van TS haar veulen in de opfok te zetten. Maar misschien heb ik het mis, en nogmaals over het wel of niet naar de opfok doen van jonkies verschillen de meningen enorm.

Dat de ruiter die het paard gaat inrijden een band krijgt met het paard en TS misschien niet zo ben ik het niet met je eens, als je jaar in jaar uit met een paard bezig bent komt de band vanzelf, ongeacht wie het paard inrijdt.
Maar inderdaad: om een sterke band met een paard te kunnen opbouwen hoef je geen veulen te kopen, dat kan net zo goed met een ouder paard.

Nevaeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:46

Ik zal me, als ik TS was, vooral op mijn pony richten. En dan kan je over een paar jaar altijd nog een paard, of veulen erbij kopen.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:53

Nevaeh schreef:
Ik zal me, als ik TS was, vooral op mijn pony richten. En dan kan je over een paar jaar altijd nog een paard, of veulen erbij kopen.

Mee eens.
TS ik zou eerst afwachten of je over een paar jaar nog steeds zo veel zin hebt in een veulen.
Je bent nu 12, je gaat het waarschijnlijk alleen maar drukker en drukker krijgen met huiswerk etc. wie weet heb je dan helemaal geen zin meer in een veulen/ jong paard om véél energie in te steken. Want als je je jonkie leuk op wilt leiden en een goede basis wilt geven gaat daar flink veel tijd in zitten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:55

Kim_Evendi schreef:
Met je eerste punt ben ik het helemaal eens, wbt de opfok, maar ik heb niet het idee dat het de bedoeling is van TS haar veulen in de opfok te zetten. Maar misschien heb ik het mis, en nogmaals over het wel of niet naar de opfok doen van jonkies verschillen de meningen enorm.

Dat is waar, maar zelfs iemand die geen voorstander is van homogene opfok zal niemand adviseren om een jong veulen bij een duo oudere paarden te zetten.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:57

sallandval schreef:
Kim_Evendi schreef:

Dat is waar, maar zelfs iemand die geen voorstander is van homogene opfok zal niemand adviseren om een jong veulen bij een duo oudere paarden te zetten.

Nee inderdaad.