Hoe houden jullie je mini mooi slank?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_S

Hoe houden jullie je mini mooi slank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 10:14

Sinds 3 maanden heb ik een half Amerikaanse merrie en ik heb oude foto's gezien van haar waar ze mooi slank is.
Bij mij heeft ze dus een echte hooibuik en ik weet maar niet hoe ik er vanaf kan komen. De boer voert haar en ik heb al aangrgeven de hoeveelheden wat te minderen. Verder staat ze op een kaal weilandje dus veel grazen kan ze niet. Qua beweging longeer ik haar veel, spring met haar en maak wandelingen van wel een uur lang.

Ik vroeg me af wat doen jullie met de mini's om ze goed slank te houden? Ze krijgt af en toe wel een klein handje biks om het te mengen met de vitaminebrok (anders eet ze het niet op)

BianCatjee

Re: Hoe houden jullie je mini mooi slank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:20

Mijn mini hengstje hield zichzelf mooi slank, mijn mini merrie is op het moment ook aan de dikke kant..
Staat bij mij op een volle wei, sinds gister een graaskorf om.. verder weet ik ook niet wat ik eraan kan doen..
Ik volg dus even mee :)

MHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:16

bij mij krijgen ze ruwvoer uit een slowfeeder, dit hebben ze wel bijna onbeperkt maar hierdoor gaan ze juist minder eten op den duur.
wel beperkte weidegang voor diegene die mee moeten naar de keuring en/of show en bij diegene die snel dik worden gaat er hier idd ook een graasmasker om wanneer ze op de weide gaan.
verder veel beweging maar dat doe je al zo te horen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:35

Die van mij longeer ik, hij krijgt luzerne, biks en musli na het werk. Verder krijgt hij een beperkte hoeveelheid ruwvoer. Een slowfeeder zoals hierboven aan gegeven is denk ik een goed plan. Kan ze de hele dag eten en wordt het beter verdeeld.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:47

Een hooibuik daar is toch niets mis mee? Dat betekent dat de pony iig voldoende ruwvoer krijgt. Het wordt anders als ze gewoon te dik zijn en je de ribben etc niet meer kunt voelen.

Die van mij staan op een kale wei met ruim hooi. Gras zeer beperkt ivm hoefbevangenheid.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:51

Ik lees ook even mee... Heb een probleempje, namelijk dat mijn shetlander bij het grote paard in de wei staat, 24/7. Ze kunnen niet apart staan, waardoor ze beide bijna evenveel gras krijgen... Ik ben van plan om een graasmasker aan te schaffen, maar verder weet ik niet zo goed wat ik moet doen om haar te laten afvallen... Iemand tips?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:52

Gras beperken en meer bewegen. Lekker een stuk actief wandelen om vet te verbranden.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:55

maar het probleem is dus dat ik het gras niet kan beperken, omdat er dan te weinig gras is voor de KWPN...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:58

Je hebt het toch over een graaskorf, dan beperk je toch de grasinname...

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:00

Ja dat klopt, ik dacht dat je bedoelde om in het algemeen minder gras te geven. :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:01

In het algemeen gaat het erom dat ze minder eten en meer gaan bewegen. Hoe je dat minder eten oppakt bepaalt ieder voor zich. Belangrijkste is wel dat je niet te snel wilt gaan ivm bloedvervetting. Dus ook met graaskorf opletten dat ze wel voldoende binnen krijgen.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:16

Oke, dankjewel :) Maar dan kun je dus beginnen met een middag de graaskorf op ofzo? Want ik zou het liefst uiteindelijk de ene dag en nacht wel een graaskorf omdoen en dan weer een dag niet, en zo afwisselen...

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 17:26

Ribben kun je niet goed voelen moet je echt wel wat harder drukken dus er mag echt wel wat kg vanaf. Ze is slank gebouwd en ik wil haar ook weer slank hebben eigenlijk. Dit ziet er qua verhoudingen gewoon niet uit :+
Qua beweging weet ik echt niet wat ik nog meer kan doen met haar. Denk toch mindere hoeveelheden geven. Slowfeeder wordt em niet omdat ik op een pensionstal sta en niet paarden aan huis.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:38

AnneJa schreef:
Oke, dankjewel :) Maar dan kun je dus beginnen met een middag de graaskorf op ofzo? Want ik zou het liefst uiteindelijk de ene dag en nacht wel een graaskorf omdoen en dan weer een dag niet, en zo afwisselen...

Ik zou dan eerder een dagdeel hem aflaten ipv een hele dag wel en dan een dag niet. Ik denk dat de overgang dan te groot gaat zijn qua wat ze binnen krijgt. Dan zou ik er eerder voor kiezen om haar iedere dag bijvoorbeeld 's ochtends zonder te laten lopen en hem dan de rest van de dag gewoon op te laten.

@ Ts: Als je wandelt hoe is je tempo dan?

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 17:49

Tijdens het wandelen draaf en galopeer ik af en toe met haar en stap tempo is toch aardig hoog. Op het einde sukkeltempo omdat ze dan niet meer vooruit te branden is na een uur lopen. Longeren doe ik met bijzet en zet ik haar toch aardig aan het werk en dan is ze op het einde ook echt moe, dan draaft ze met moeite aan :Y) .

Qua voer is het klein beetje gras voor de rest droog kuil 2 daags en als beloning paar paardensnoepjes en wat stukjes wortelen. Paar keer in de week vitaminebrok van Marstall Force gemengd met een klein handje biks. Dat is eigenlijk alles wat ze krijgt. En de beweging staat in mijn OP. Graag hoor ik dan wat tips wat ik kan uitproberen. Een slowfeeder is geen optie. Ik ga morgen naar een nieuwe stal en dan mag ze de kantjes bij het pad op eten en wordt ze waarschijnlijk in een grote paddock gezet samen met 2 Shetjes.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:33

Pas in een paddock op dat ze geen zand gaan eten.
Dus geen hooi voeren van de grond en oppassen met grasranden langs zand gedeelte.
Voldoende tot onbeperkt ruwvoer voeren in een slowfeeder kan prima in een paddock toch?

Pony word ook regelmatig ontwormt? Kunnen ze ook dikke buik van krijgen.
Verder misschien zoeken naar buikspieren trainingen? Eventueel aangespannen gaan rijden of mee nemen naast de fiets? Dan kan je kilometers gaan maken.

Misschien kan je nog contact krijgen met vorige eigenaren wat zij voerde toen ze slank was.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 14:50

Ja ze is begin van deze maand nog ontwormt. Momenteel staat ze op het pad om de kantjes af te eten. (Asfalt pad met gras in de berm). Hier komen er niet veel trekkers langs dus ik zal het eens proberen om met haar te gaan fietsen :) .

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:54

Ik weet toevallig van de minifokkers hoe ze hun keuringsminis mooi slank houden:

-zeer schraal weilandje, voorkomt grasbuik, want van gras eten krijgen ze ook gassen in de buik en dat
blaast ook op.
-weinig tot geen ruwvoer
-lucerne mix en krachtvoer geven, dat houdt ze slank zonder dat ze er een ruwvoerbuik van krijgen

ze worden nauwelijks getraind, rennen en spelen doen ze toch al met elkaar en mooi slank dat ze zijn.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:18

die van mij gaat mee met wandelingen en buitenritten, kan gewoon los en volgt als een hondje! heel fijn, want hij eet echt veel

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:23

Slank staat niet in het menu van mijn mini :') hihi die word zelfs dik van de liefde.Ze heeft eigenlijk alleen een lekkere hooibuik verder valt het gelukkig mee. O:)
Aan "sport" doet ze paddock slepen :)) ,wandelen :) ,spelen met de kinderen :):) ,stoeien met de fjord := en voetballen met de kippen. }>

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:39

Ragdollcat schreef:
Ik weet toevallig van de minifokkers hoe ze hun keuringsminis mooi slank houden:

-zeer schraal weilandje, voorkomt grasbuik, want van gras eten krijgen ze ook gassen in de buik en dat
blaast ook op.
-weinig tot geen ruwvoer
-lucerne mix en krachtvoer geven, dat houdt ze slank zonder dat ze er een ruwvoerbuik van krijgen

ze worden nauwelijks getraind, rennen en spelen doen ze toch al met elkaar en mooi slank dat ze zijn.

Dit is niet zoals ik het doe en collega's die ik ken ook niet.

Ze krijgen idd weinig gras maar absoluut wel ruwvoer maar ipv hooi wordt er geweekte bietenpulp gegeven omdat dit minder buikig maakt en de ruglijn voller maakt. Hier krijgen ze voor de nacht er een klein plukje hooi bij, daarbij krijgen ze hier muesli, wat hoger in de eiwitten want die heb ik nodig om spieren te krijgen. Ik train wel degelijk, twee maanden voor een keuring begint gaan we de training oppakken, dit wordt uit gebouwd tot 45 minuten trainen aan de longe, balkjes lopen, een klein sprongetje tussendoor, dit twee dagen achtereen en dan een dag rust, althans rust....dan word er 4 a 5 km gewandeld, dan weer twee dagen trainen etc etc . Dit is zoals ik het doe en meerdere fokkers met mij. Het is niet alleen je pony slank krijgen, ook de spieren moeten getraind worden, we willen geen puntbilletjes en slechte topijnen.

TS het laten afvallen is een combi van.....je voerbeleid aanpassen en trainen, serieus trainen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:43

Geef maar een paar kilo aan mijn shet :+ die is juist aan de magere kant (altijd al geweest).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:44

Niet zo moeilijk, de mijne heeft domweg een te groot gebit voor haar mond, dan gaat eten niet zo hard. -O-
Mijn zorg is dus eigenlijk, hoe krijg ik er een beetje spek voor de winter op... :o

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:02

Sorry kan het niet laten, maar die van mij hou ik dus gewoon niet mooi slank.

Hij zag er 2 weken terug best netjes uit voor zijn doen, ezeltjes moest om, land was kaal, dus daar Humphy opgezet, land was dus nog niet kaal :( Want hij is nu weer tonnetje rond en staat weer terug op een klein kaal stukje.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 20:59

Mijn beide shetlanders staan op een klein afgezet stuk van de grote paarden. Ze krijgen beiden vrij regelmatig beweging. Dit kan van longeren-mennen tot wandelen zijn. En dan niet even blokje om maar echt goed aan de wandel.

Mijn kleintjes zijn dus en op dieet(vooral cupido voor zijn gezondheid) en krijgen beweging. Eigenlijk zelfde principe als bij ren mens die af wil vallen of op gewicht wil blijven.