Veulen fokken, doen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Veulen fokken, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 02:16

Rare titel, ik weet het.

Ik was aan het denken (jaja het is laat, dan kom ik met vreemde ideeën), om een merrie te laten dekken die wel van goede paarden afstamt maar zelf door Head shakers syndrome en een lichte vorm van kissing spinges 'niet de moeite waard is', om het zo maar te zeggen.
Merrie is van Trento B, Crack C. In de moederlijn zit oa Balzflug, mooie merrie, sjouwt fijn maar heeft nog nooit een keuring bezocht, heeft dus geen stamboekpapieren.

Nu was ik aan het denken, gewoon omdat het kan, om deze merrie door een ggk-KWPN hengst te laten dekken voor een leuk dressuurveulen of iets (springpaard erop kan ook, maar is het slim? Veelzijdig of juist niet?).
Maar, kan het veulen dat bij het KWPN stamboek worden aangemeld, en moet dit persee als veulen, of kan dit ook op 3, 6, 10 jarige leeftijd?
Is het slim, verantwoord?

Ik heb namelijk nog een merrie staan die nog wat jaren mee gaat, en het lijkt me fijn om eens een veulen te fokken, maar ik wil iets 'goeds' fokken wat hier bij mijn merrie de kudde in kan (24/7 buiten, 's winters met uitloopstal, grote kudde waaronder jong grut en volwassen/oude paarden) tot ze getraind kan worden voor de sport.
Ikzelf begin per 1 augustus met mijn 4 jaar durende opleiding en heb dus niet veel tijd voor het rijden/trainen van een paard (gezien ik hier inclusief verzorgen vaak 3/4 uur over doe), maar hoe denken jullie hierover?

Geld is er en is dus geen probleem, dus speelt 'geen rol' in dit verhaal.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 03:55

Als je ten eerste de tijd er niet voor hebt lijkt het mij onverstandig er aan te beginnen. Ook bij "gewoon omdat het kan". Daarbij is mijn mening dat ik het je afraad er aan te beginnen en mocht de wens er later na de studie nog zijn om dan er nog maals over na te denken.

Op de rest van je vragen:
Trento B x Balzflug (neem ik aan), zou wel wat coolers op mogen.
Ze heeft wel stamboek papieren maar is niet in het stamboek opgenomen en is nog VB (Veulenboek), daar zit wel een verschil in.
Door haar aan te bieden bij een keuring kan ze voor stamboek opname. Echter op latere leeftijd is dat niet altijd even raadzaam, en wat is de meerwaarde.
Daarbij wil je fokken voor jezelf of wil je fokken voor een ander (verkoop).

Een veulen is automatisch veulenboek, Doordat je dekt met een ggk hengst word het veulen KWPN geregistreerd. Door het veulen als 3 jarige aan te bieden voor stamboek opname word deze opgenomen in het KWPN stamboek en bestaat er de kans dat deze Ster kan worden. Dit kan ook op latere leeftijd. Maar met 10jr word wel lastiger.
Daarnaast een spring gelijnde als vader kan ook, verstandig is afhankelijk van je doelstelling. Ik ben van mening dat er wel wat meer gemixed mag worden met bepaalde lijnen. Er zijn daarbij ook een tig aantal spring gelijnde paarden die tevens ook beweging nafokken..

Kortom dan mag geld geen probleem zijn, met je 16 jonge jaren zou ik nog maar even wachten met fokken en mij storten op een studie.

Jes

Re: Veulen fokken, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:24

Een merrie met HSS en kissing spines zou ik persoonlijk niet laten dekken.
Een dracht is soms best zwaar voor een merrie, al dat extra gewicht moet ook gedragen worden namelijk en dat gaat haar rug met KS waarschijnlijk niet zo leuk vinden.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:29

Je zegt ook dat je een studie gaat doen en waarschijnlijk minder tijd gaat hebben. Als je ondanks bovenstaande reacties toch beslist een veulen te gaan fokken, kan je dat misschien beter volgend jaar doen wanneer er al een jaartje studie op zit en je een betere inschatting kan maken van hoeveel tijd je over hebt voor de paarden.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:33

Je zu natuurlijk ook een leuk veulen kunnen kopen?
Er zijn er genoeg.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:40

Waarom fokken met een paard met zulke lichamelijke afwijkingen??????

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:42

Geen idee of door jou genoemde afwijkingen erfelijk zijn, maar daar zou ik mij toch eerst in verdiepen. Daarnaast is de stamboekopname er o.a. om paarden te beoordelen op nog een aantal andere erfelijke zaken, dus hoe dan ook zou ik met deze merrie alleen fokken na een goede keuring.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:07

Niet gaan fokken met een paard dat lichamelijke afwijkingen heeft en geen predikaten :n Er lopen al genoeg paarden rond...

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:00

De bovengenoemde reden; dat de merrie waarschijnlijk veel hinder ondervind van het gewicht zou voor mij reden nummer 2 zijn om niet met deze merrie te fokken. Ze kan 70 kg die een uurtje OP haar rug drukt niet aan, maar wel de 100 kg die er permanent onder hangt ?
Met stip op nummer 1 staat dat je in mijn ogen moet fokken met merries die van boven tot onder goed in elkaar zitten (blessures daargelaten). Ik weet zo niet of KS en HSS erfelijk is, maar de gevoeligheid ervoor zeker wel. Er zijn méér dan genoeg leuke, goedgefokte veulens, waarom dan nog eentje fokken met een verhoogde kans op lichamelijke ongemakken ? Bovendien is het zelf fokken van een veulen en opfokken nogsteeds duurder dan een groene 3-jarige kopen. Bovendien omzeil je dan alle risico's van opfok en de eerste 3 jaar van zijn leven. Plus je weet wat je koopt, waar je nooit kunt weten wat je fokt. Als je begrijpt wat ik bedoel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:04

Waarom ik het persoonlijk niet zou doen:

Merrie met lichamelijke afwijkingen, hoe gaat dat zich vormen tijdens de dracht? Gewicht van het veulen?

Er staan wereld paarden en veulens op MP....
Dus waarom er nog een veulen bij "maken" als er al zoveel zijn?

Nederland heeft al een paardenoverschot. Dus al vanwege die reden, zou ik nog geen eens 1 veulen meer bij fokken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 15:45

mona91 schreef:
De bovengenoemde reden; dat de merrie waarschijnlijk veel hinder ondervind van het gewicht zou voor mij reden nummer 2 zijn om niet met deze merrie te fokken. Ze kan 70 kg die een uurtje OP haar rug drukt niet aan, maar wel de 100 kg die er permanent onder hangt ?
Met stip op nummer 1 staat dat je in mijn ogen moet fokken met merries die van boven tot onder goed in elkaar zitten (blessures daargelaten). Ik weet zo niet of KS en HSS erfelijk is, maar de gevoeligheid ervoor zeker wel. Er zijn méér dan genoeg leuke, goedgefokte veulens, waarom dan nog eentje fokken met een verhoogde kans op lichamelijke ongemakken ? Bovendien is het zelf fokken van een veulen en opfokken nogsteeds duurder dan een groene 3-jarige kopen. Bovendien omzeil je dan alle risico's van opfok en de eerste 3 jaar van zijn leven. Plus je weet wat je koopt, waar je nooit kunt weten wat je fokt. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik snapt je :)

Het was eigenlijk een random idee omdat qua tijd hoef ik niet veel in het veulen te stoppen (staat tenslotte in de 'opfok' (grote kudde van verschillende leeftijden dus spelen + manieren leren van oudere) om hem in handen te nemen heb ik altijd nog de weekenden).
KS wat de merrie heeft is een hele lichte vorm, ze word wel gewoon regelmatig bereden. HSS is na mijn weten niet erfelijk, kan dit trouwens per paard onderzocht worden?

Dat een 3 jarige (in mijn geval wil ik echt een 2,5/3/4 jarig GROEN paard) goedkoper is (een €3000/€4000) weet ik ook (ik kom namelijk alleen voor de weidegang al op een €3000, en dan heb ik de bevalling, het dekken etc. nog niet meegerekend).

Ik wil ook geen 'waardeloos' veulen erbij maken (en dus geen mengelmoes, zoals er genoeg te vinden zijn), vandaar mijn vragen over het KWPN en het aanmelden hierbij. De reden dat ik lieven een veulen heb is dat ik deze vanaf het begin zelf in de hand heb, zelf kan zien, meemaken en er dan na afloop van mijn opleiding mee aan de slag te gaan, het lijkt me ook gewoon leuk om hem te zien opgroeien, al vind ik het geen must bij het hebben van een paard.

Om direct na mijn studie pas, zoals Newt zei, te beginnen aan een veulen vind ik niks, mijn huidige merrie is tegen die tijd 'op' en 4/5 jaar later (ik wacht liever een jaartje met beleren) kan ik het veulen dus pas berijden.

Mijn reactie 'omdat het kan' was meer omdat ik gewoon mijn opties af ga, fokken, veulen kopen, twenter kopen, beleerd paard kopen, nu kopen, straks kopen...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:52

Ik zeg niet doen, je merrie is niet 100% gezond.

Als je het goed wilt doen doe het dan met een goede hengst en een gezond merrie.

Er zijn zoveel paarden te koop (overschot). Dus ik zou zeggen ga niet meer fokken maar koop gewoon wat er is.............. zat veulens te koop.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 01:42

Als je paard met 10-12 jaar jong al "op" is, dan kun je er beter nu maar mee stoppen en er al helemaal geen veulen mee fokken. Koop dan tzt een leuk groen jong paard, bijvoorbeeld halverwege je studie een 2jarige. Dan heb je nog 2 jaar studie en kun je er nog die 2 jaar mee werken aan opvoeding e.d alvorens je na je studie het beleren oppakt.
Je vergeet dat opvoeding niet alleen in opfok zit. Opvoeding begint al vlak nadat het veulen geboren is. De herkenning van jou geur. Het leren dat jij baas bent boven alle andere paarden die er in een groep leven. Je ziet denk ik ook nog niet in dat eens tudie enorm veel tijd neemt. Niet alleen die tijd maar je zit nu ook in een leven waarin je social life gaat vergrooten en je paarden wat op de achtergrond komen te staan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 01:47

Paarden komen hier echt niet op de achtergrond in mijn sociaal leven, daar ben ik intussen 'te oud voor', om mijn 'vrienden' en vriendjes belangrijker te vinden dan de paarden.
Zoals ik al zei is mijn huidige merrie (het rijpaard, de draver) langzaam 'op' aan het raken (de 20 al gepasseerd) en dus niet de KWPN.
Maar ik snap het wat je bedoeld, lijkt me handig wat jij voorstelt, over 2 jaar een twenter nemen! :)

Bedankt !

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 01:53

Nee dan is die wel zo'n beetje "op" ja, ging er vanuit dat je de Trento merrie bedoelde ;)
Ik en vele met mij dachten ook dat die fase wel over was. maar dan zit je er juist midden in haha, niet dat het belangrijker is. Maar dorrdat je toch een druk leven krijgt worden prioriteiten gesteld waarbij paarden vaak op een iets lager pitje komen. Van wie is de KWPN'er dan? Mag je die gebruiken voor een dekking?.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 08:45

Vandaar ook dat ik zei, misschien kan je dit beter bekijken wanneer je al een jaartje bezig bent met de studie. Dan kan je een betere inschatting maken van de tijd die je nog hebt buiten je studie, en heb je ook meer tijd om op het gemak te bekijken of je het wel of niet gaat doen, en zoja welke hengst je dan wilt gebruiken :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 08:56

Ik zou ook een leuk jong paard kopen :) Als je er dan eentje koopt met nette papieren dan kan je daar nog altijd een veulentje bij fokken. Mits het een merrie is natuurlijk.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:07

Ik zeg ook niet doen! T lijkt mij voor de merrie niet fijn. Leg het geld opzij wat je anders aan het veulen kwijt geweest zou zijn en je kan over een paar jaar een goed jong dier kopen en zo omzeil je alle risco's van het fokken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 15:28

Zal ik doen, was gewoon mijn opties af 't gaan. :)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:22

Ragdollcat schreef:

Als je het goed wilt doen doe het dan met een goede hengst en een gezond merrie.

Er zijn zoveel paarden te koop (overschot). Dus ik zou zeggen ga niet meer fokken maar koop gewoon wat er is.............. zat veulens te koop.

Niet aanvallend bedoeld, maar je zegt en veel mensen zeggen het er zijn zoveel paarden te koop (overschot) en ook veulens genoeg voor verkoop, echter zie in zeer weinig bijzonders te koop staan, veelal niet via internet, maar via via nog eerder, ook het aantal aangeboden veulens is na mijn idee juist minder dan 3 á 2 jaar geleden. Ben het wel eens met je overschot, maar dan eerder aan groene paarden, net te klein gebleven paarden, paarden met gebreken, paarden op leeftijd... ;) Reken nog eens door, dat ook dit jaar minder merrie's gedekt worden, en reken is door dat er al heel veel is opgeruimd en nog steeds.. Ik kan het mis hebben, maar voorspel toch dat met enkele jaren mooie jonge (sport)paarden in prijs gaan stijgen.

Even weer on-topic; mij advies is niet fokken met deze merrie, mits de gebreken niet erfelijk zijn en de merrie toch voldoende gezond is een veulen te brengen. Hiervoor zou ik zelf advies vragen aan de dierenarts (deskundige op gebied van paarden en fokkerij).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:30

agerrits schreef:
Ragdollcat schreef:

Niet aanvallend bedoeld, maar je zegt en veel mensen zeggen het er zijn zoveel paarden te koop (overschot) en ook veulens genoeg voor verkoop, echter zie in zeer weinig bijzonders te koop staan, veelal niet via internet, maar via via nog eerder, ook het aantal aangeboden veulens is na mijn idee juist minder dan 3 á 2 jaar geleden. Ben het wel eens met je overschot, maar dan eerder aan groene paarden, net te klein gebleven paarden, paarden met gebreken, paarden op leeftijd... ;) Reken nog eens door, dat ook dit jaar minder merrie's gedekt worden, en reken is door dat er al heel veel is opgeruimd en nog steeds.. Ik kan het mis hebben, maar voorspel toch dat met enkele jaren mooie jonge (sport)paarden in prijs gaan stijgen.

Even weer on-topic; mij advies is niet fokken met deze merrie, mits de gebreken niet erfelijk zijn en de merrie toch voldoende gezond is een veulen te brengen. Hiervoor zou ik zelf advies vragen aan de dierenarts (deskundige op gebied van paarden en fokkerij).

Veel bijzonders niet voor de sport...??
Voor de hogere sport vanaf de Zz licht zul je bedoelen. Nee dat klopt.
Vele paarden kunnen wel tot aan de M2 of Z1 komen hoor.
Dan heb ik het wel over een paard of pony zonder lichamelijke gebreken.

Het licht niet alleen aan de afstamming, dat er een gebrek zich voor doet, met name in de voor Knieen of in de rug.
Maar ook aan de leeftijd, correctheid en de mate van het zware werk dat het paard word beleerd en doorgereden.
Afstamming zegt mij persoonlijk ook helemaal niets meer.

Niet om naar te doen. Maar 90% is toch echt de ruiter de oorzaak van lichamelijke problemen van het paard.
Misschien licht het percentage ook nog wel hoger ook!

Over 4 jaar zal de crisis zijn einde naderen, volgens de hogere mensen. Dit betekend dat we nog 4 jaar, hoog in de kosten zullen zitten.
4 jaar lang, meer paarden te koop zullen staan, omdat mensne het niet meer kunnen betalen.
Niet alleen slechten, maar ook goeien. En dan te denken, hoeveel paarden er met gebreken afgekeurd zullen worden en, of ingeslapen, of tot vlees verwerkt gaan worden.

Dit betekend, dat mensen op dit moment niet staan te springen voor een veulen, mocht een veulen verkocht moeten worden.
Nu praat ik niet in TS haar geval, maar fokken algemeen.
Opfok kost ook geld, en menig mens, wil dat geld uit besparen en rijden.

Dus ook veulens zullen binnen nu en 4 jaar ernstig worden geselecteerd.
Vergeet niet dat ook de "wedstrijd drang" aardig is afgenomen, en dat is nog niet aan zijn einde.
Mensen willen geen 15 euro per proefje betalen. Dus rijden ze liever verder recreatief met de, steeds meer voorkomende,
instelling: Mijn paard zo correct mogelijk rijden, zodat hij zolang mogelijk mee kan.

Dus echt vraag naar echte sportpaarden, is er alleen voor mensen die echt in de sport willen, en verder willen komen.
Ook dat gaat, dankzij de crisis, binnen deze 4 jaren, nog verder verminderen door omkomende kosten: Stalling, voer, bodembedekking.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:31

agerrit, ben ik ook met je eens.

Er worden te veel raak gefokt met mindere paarden en met overschot en gebrekkige paarden en ponys als resultaat, vandaar ook hier een nee te fokken met TS haar merrie. Die is ook gebrekkig wat mij betreft.

Er zijn zat bijzondere paarden en gezonde paarden te koop maar daar zit wel in de hogere prijsklasse.

Met Maralyn ben ik het ook eens.
Er rijden zat mensen de paarden in de vernieling, ben zat voorbeelden tegengekomen, waarvan het zeker is dat er met de dieren niets mankeerden ervoor.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:21

maralyn: beetje overtrokken verhaal, was zeer zeker niet waar ik op doelde. Klasse zegt ook niet alles waar een paard in loopt, dit moet je ook gekoppeld zien aan leeftijd. Tevens is er sprake van export toename in de afgelopen jaren. sluit me verder zij
Ragdollcat aan :D ;)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:39

xSlvna schreef:
Ikzelf begin per 1 augustus met mijn 4 jaar durende opleiding en heb dus niet veel tijd voor het rijden/trainen van een paard (gezien ik hier inclusief verzorgen vaak 3/4 uur over doe), maar hoe denken jullie hierover?

Als je weinig tijd hebt dan zou ik er niet aan beginnen. Mijn ervaring is dat je aan een veulen behoorlijk veel tijd kwijt bent. Ik doe er niet overdreven veel mee, maar wil wel dat ze met 6 maanden kunnen meelopen aan een halster en zich netjes gedragen bij de hoefsmid. Zodat de opfok of nieuwe eigenaar daar geen extra werk in hoeft te steken.

Ook zou ik niet fokken met een merrie zonder papier en die niet 100% is op de foto, maar dat is eigen keus.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:55

Agerrites

Er is een toename geweest, maar dit zakt nu zeker alweer aardig terug. En dat gaat nog verder zakken hoor ;)