Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Er lopen al genoeg paarden rond... mona91 schreef:De bovengenoemde reden; dat de merrie waarschijnlijk veel hinder ondervind van het gewicht zou voor mij reden nummer 2 zijn om niet met deze merrie te fokken. Ze kan 70 kg die een uurtje OP haar rug drukt niet aan, maar wel de 100 kg die er permanent onder hangt ?
Met stip op nummer 1 staat dat je in mijn ogen moet fokken met merries die van boven tot onder goed in elkaar zitten (blessures daargelaten). Ik weet zo niet of KS en HSS erfelijk is, maar de gevoeligheid ervoor zeker wel. Er zijn méér dan genoeg leuke, goedgefokte veulens, waarom dan nog eentje fokken met een verhoogde kans op lichamelijke ongemakken ? Bovendien is het zelf fokken van een veulen en opfokken nogsteeds duurder dan een groene 3-jarige kopen. Bovendien omzeil je dan alle risico's van opfok en de eerste 3 jaar van zijn leven. Plus je weet wat je koopt, waar je nooit kunt weten wat je fokt. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Als je er dan eentje koopt met nette papieren dan kan je daar nog altijd een veulentje bij fokken. Mits het een merrie is natuurlijk.
Ragdollcat schreef:Ik zeg niet doen, je merrie is niet 100% gezond.
Als je het goed wilt doen doe het dan met een goede hengst en een gezond merrie.
Er zijn zoveel paarden te koop (overschot). Dus ik zou zeggen ga niet meer fokken maar koop gewoon wat er is.............. zat veulens te koop.
Reken nog eens door, dat ook dit jaar minder merrie's gedekt worden, en reken is door dat er al heel veel is opgeruimd en nog steeds.. Ik kan het mis hebben, maar voorspel toch dat met enkele jaren mooie jonge (sport)paarden in prijs gaan stijgen. agerrits schreef:Ragdollcat schreef:Ik zeg niet doen, je merrie is niet 100% gezond.
Als je het goed wilt doen doe het dan met een goede hengst en een gezond merrie.
Er zijn zoveel paarden te koop (overschot). Dus ik zou zeggen ga niet meer fokken maar koop gewoon wat er is.............. zat veulens te koop.
Niet aanvallend bedoeld, maar je zegt en veel mensen zeggen het er zijn zoveel paarden te koop (overschot) en ook veulens genoeg voor verkoop, echter zie in zeer weinig bijzonders te koop staan, veelal niet via internet, maar via via nog eerder, ook het aantal aangeboden veulens is na mijn idee juist minder dan 3 á 2 jaar geleden. Ben het wel eens met je overschot, maar dan eerder aan groene paarden, net te klein gebleven paarden, paarden met gebreken, paarden op leeftijd...Reken nog eens door, dat ook dit jaar minder merrie's gedekt worden, en reken is door dat er al heel veel is opgeruimd en nog steeds.. Ik kan het mis hebben, maar voorspel toch dat met enkele jaren mooie jonge (sport)paarden in prijs gaan stijgen.
Even weer on-topic; mij advies is niet fokken met deze merrie, mits de gebreken niet erfelijk zijn en de merrie toch voldoende gezond is een veulen te brengen. Hiervoor zou ik zelf advies vragen aan de dierenarts (deskundige op gebied van paarden en fokkerij).
xSlvna schreef:Ikzelf begin per 1 augustus met mijn 4 jaar durende opleiding en heb dus niet veel tijd voor het rijden/trainen van een paard (gezien ik hier inclusief verzorgen vaak 3/4 uur over doe), maar hoe denken jullie hierover?