stamboekkeuring Gelderse Paarden Didam 6 juli 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karibu

stamboekkeuring Gelderse Paarden Didam 6 juli 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 10:26

Zaterdag 6 juli is de stamboekkeuring Gelderse Paarden.

Ik ben nieuwsgierig wie er nog meer gaan en met welke paarden. Daarnaast kan ik op de keuring wat hulp gebruiken omdat ik met 2 paarden alleen op stap ga en dus soms een extra paar handen nodig heb. Dus vrijwilligers ....

Ik ga met Ziezo een 9 jarige ruim ParcivalxZep gefokt door Ria Hekkert en met Chakula een 6 jarige merrie van UppervillexZep door mijzelf gefokt. Beiden zijn als veulen in Ermelo geweest. Ik ben benieuwd hoe ze nu worden beoordeeld.

Bagheera_206

Re: stamboekkeuring Gelderse Paarden Didam 6 juli 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:47

Ik zal het topic verhuizen van [WWW] naar [BKR].

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:49

Hoort dit niet gewoon bij F-AM, net als de andere topics over merrie- en hengstenkeuringen?

Leuk hoor karibu, Upperville x Zep vind ik prachtig bloed. En dan die moederlijn, lijntje van WV Saron en Tepic La Silla.
En Parcivalkinderen zijn meestal ook prachtig!

Ik ben er ook bij, hele dag paarden kijken. Ik denk dat er genoeg behulpzame mensen rondlopen. Laat je ze voorbrengen? Je kunt daar meestal wel een voorbrenger aan z'n jasje trekken.

karibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 10:55

GJ9, je hebt je huiswerk goed gedaan. Chakula komt inderdaad uit het lijntje van van
Sijpveld. Zelf ben ik gek op Zepbloed. Heb twee directe afstammelingen gehad van Zep en nu dus twee kleinkinderen. Echt Zep: vrolijke en blije paarden. Van de weeromstuit word je daar zelf ook blij en vrolijk van.

De merrie is in mijn ogen wat rijpaardachtig uitgegroeid, maar het karakter is helemaal gelders. Jammer dat dat niet beoordeeld kan worden op een keuring, wat dat is toch een belangrijk pijler onder de gelderse fokkerij. Zadelmak maken was een kwestie van: het zadel opleggen, opstijgen, wegrijden. Met een uurtje gepiept. En ook daarna nooit problemen: braaf, attent, leergierig en veel go.

De ruin is heeft ook veel go maar is heftiger in zijn reacties en wil van plezier graag een bok geven. Dat ziet er vanaf de grond indrukwekkender uit dan wanneer je er op zit. Het is makkelijk uit te zitten en ik moet er dan ook altijd om lachen en vind het stiekem wel leuk. Het is echt zijn ding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:50

Dit hoort bij F-AM

Mooi bloed. Ik ben ook gek op Zep-bloed. Ik heb zelf een Elegant x Zep.
En ja ik ga volgende week ook kijken.

Ziezo ken ik nog als veulen. Volgens mij heb ik hem gewassen voor de keuring :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:15

Oeps... Zal hem dan zo verhuizen naar F-AM. :=

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:08

Ik zal eens kijken of ik zaterdag nog een dagje vrij kan krijgen om te gaan kijken.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:54

Als de verjaardag niet vroeg begint zaterdag kom ik even kijken.. Kan er lopend heen!

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:53

Als ik de lijst deelnemerslijst zo bekijk kon het nog wel eens een interresant dagje worden

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:59

Kan iemand die lijst plaatsen of pb-en? Of staat hij al online?

Ik heb er zin in, en ja, er gaan een aantal paarden die ik graag eens irl ga bewonderen!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:00

Pammes84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:08

ik moet de nacht ervoor aan de slag voor de EHBO voor een feest wat vaak nagal uit de hand loopt. (Zal pittig worden maar wel goed voor de ervaring)
Mocht het dit keer goed verlopen en ik een beetje bijtijds thuis zijn reis ik zeker af naar Didam Zaterdag!

Kosha06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:25

Is er toevallig iemand die weer foto's maakt? Vorig jaar ben ik met mijn eigen paardje geweest en toen zijn er van alle deelnemende paarden mooie foto's gemaakt. Daar was ik erg blij mee, want ik was qua vervoer afhankelijk van iemand anders, dus moest vrij snel weer naar huis. Ik weet nog niet of ik er morgen de hele dag bij kan zijn, maar ik zie wel wat paarden op de lijst staan die ik graag zou willen zien.

karibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 20:39

Weer terug vanuit Didam. Een illusie armer en een ervaring rijker :) . Ziezo is ster geworden: klassiek gelders paard in overconditie (helemaal waar btw). En onze hoop en trots, Chakula, is geen ster geworden maar juist net an stamboek. Door haar toontredendheid zat er helaas niet meer in. We hebben overigens dezelfde merrie weer naar huis genomen en zijn er dus nog net zo blij mee als hiervoor. .

Opsteker was de reactie van Ria Hekkert: als ik de merrie kwijt wilde, moest ik haar maar bellen. Kijk en daar wordt je dan weer blij van.

Veel hulp gehad waarvoor dank! De dag tevoren had ik de paarden ruim een kilometer verderop gestald bij stal Evers. Vanochtend verrekte de merrie het om op de kar te stappen. Dus dat werd van arre moede hardlopen met de merrie aan de hand naar het Hoge End. En vervolgens weer met hulp snel terug om de ruin op te halen voor zijn rondje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:00

Ik zocht al een Didam topic. Ik vind de reis te ver dus ben niet geweest maar wel nieuwsgierig

Verbaasd me niks dat Ria gek is van een Upperville x Zep :)
Jammer dat ze geen ster is, maar dat is niet het enige wat telt. Veel plezier met haar en gefeliciteerd met de andere ster

Vorig jaar idd mooie foto's

Ik was wel benieuwd naar de Zethar's en de merrie uit de Tilde stam.

Jolandt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:02

Wij waren er met een drie jarige Zethar merrie...Helaas geen ster geworden. En een hele lage beoordeling.
Ze liet zich wel goed zien in de baan. Lekker los door het lijf....tja, helaas. Ze is wel wat jeugdig nog en of het aan de vader heeft geleden die in de wacht staat...

Hoe is het met de andere zethar vergaan?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:11

Van de KWPN site:
Citaat:
 De beste oudere merrie in het gezelschap was Donnavivera (Zethar uit Lisavivera prok v.Loek) van Lia Elbertsen uit Hoog Soeren. De royaal ontwikkelde  bruine stond goed in het Gelders type en toonde daarbij veel ras. Ze bewoog steeds in de goede houding, met de schoft omhoog en liet daarbij veel balans en souplesse zien. Ze beschikte tevens over een correct fundament. Ze liet voor exterieur 85 en voor beweging 75 punten noteren.

Die deed het heel goed :j
We hebben haar heel bewust nu pas voorgebracht omdat ze als 3 jarige erg jeugdig was en voor de keuring hebben we haar 6 weken in training gezet bij Alexandra van der Peijl want zij kan een paard echt super voorbereiden voor een keuring.
Die tijd heeft zich dubbel en dwars terug betaald.
De 2 Zethars die vorig jaar zijn voor gebracht zijn beide ster geworden dus ik heb niet het idee dat ze op hun vader worden afgerekend.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:16

Uit een ander topic:
Vandaag met Donna naar Didam geweest voor de stamboekkeuring en niet voor niets, een mooi sterpredikaat met maar liefst 85 voor exterieur (hoogste van de dag), stap 75, draf 75, galop 75 en houding 80.
Met het springen liet ze het wat afweten, het was bloedheet in de hal en er werd erg laag gebouwd waardoor ze wat slordig was, met 65 punten echt onder haar kunnen.
Op het straatje, stap:
Afbeelding

Draf:
Afbeelding

Wachten voor ze de hal in mag:
Afbeelding

Vrij bewegen en springen (ik baalde echt een beetje van de hitte, dat haalde net een beetje het "gouden randje" er af).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je goed hoe slordig ze was in het voorbeen, maar ja waarom meer moeite doen voor zo'n huppeltje :o
Afbeelding

en nog even buiten op de foto voor de fotograaf.
Afbeelding
En nu op naar de CK in Hengelo.
Hopelijk met mooi droog weer want bij regen is de bodem daar echt bagger...

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:29

Nou, die Donna is wel een erg mooi paard :j Prachtig, gefeliciteerd met de punten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 08:31

Gefeliciteerd! erg mooi dier inderdaad.

Karibu:jammer van je merrie..maar toontredenheid telt zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:27

Volgens mij normaal niet maar ik heb al meer gehoord die geen ster werden of zelfs niet opgenomen omdat ze toontredend waren. Zal wel nieuw agendapuntje zijn ofzo

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:02

De jury zei dat ze zeeerrrrr toontredend was. Verder mooi type hoor!
En de Parcival van TS was ook een stoer dier, idd wel paar kilootjes te zwaar.

De Walser bijv. was ook een beetje toontredend, maar die kreeg toch 70 ext en 65 bewegen.

Was weer een interessante dag!

De toppers voor mij waren:
- Donna (Zethar x Loek). Prachtig modern Gelders paard. Super mooie bovenlijn en kan echt mooi lopen. Veel balans en ruimte en kracht, wat wil je nog meer.
- Fahla vd keizershove, Rubus x Elegant x Laurentz, uit stammetje van Blokland. Echt Gelders type, heel gaaf front. Alleen beetje zware hoofdhals verbinding en hoofd mocht charmanter, maar zo'n dier is echt Gelders.
- Fino la Nina, Koss x Elegant (uit Vodina). Heel correct leuk diertje, en ik ben gewoon weg van die moederlijn.
- Fannie, volle zus van Wilson, stoere bok.
- En Finetty, Alexandro x Zep. Grootramig dier dat fijn kon lopen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:03

Klopt, ze letten op dit moment erg op de beenstanden bij de Gelderse omdat er de afgelopen jaren geconstateerd was dat dit wel een puntje is. Heeft volgens mij 2 jaar geleden een keer in de IDS gestaan.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:13

al met al vond ik het zaterdag een mooie dag, de teleurstelling ebt langzaam bij mij weg..
net mijn hoefsmid nog gesproken en we blijven doorgaan met het corrigeren van haar hoefstand. het is al enorm verbeterd.. helaas van zaterdag, maar ze blijft mijn topper..

karibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 11:18

Die toontredendheid klopt hoor. Als veulen had ze een correcte stand en was ze ook aangewezen voor Ermelo. Vanwege haar lange stelten heeft ze als veulen en jaarling een rare en scheve manier van grazen ontwikkeld en zijn de voorbenen steeds schever gaan staan. We hebben haar sinds kort voor op ijzers staan en met de hoefsmid kijken we of e.e.a. stapsgewijs nog enigszins kan worden gecorrigeerd.

We zijn haar nu al een tijdje onder het zadel aan het trainen en recht richten en daarin zien we al in beweging een enorme verbetering ontstaan. Het is verder een hele soepele merrie.

Ik leg me overigens graag bij het oordeel van een jury neer. Als je niet tegen een kritische blik kunt moet je thuis blijven vind ik altijd.

Ja en die dikke Ziezo blijft een tank van een paard. Hij krijgt alleen grof ruwvoer uit een natuurgebied en verder een handje - en dan ook maar een klein handje - muesli. Hij wordt 6 x per week behoorlijk pittig en afwisselend gereden (dressuur, springen en buitenrijden). We hebben hem nu al wel beter in model, dus je kunt nagaan hoe erg het was.
Laatst bijgewerkt door karibu op 08-07-13 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt